Mosfet artikel.

Lambiek

Special Member

Ja dat heb je in een H_BRUG ook dan kan het ook gebeuren, maar ik zie het probleem niet.

En hij gaat niet zomaar gelijden daar zorgt de driver voor.
En ja er moesten voorbeelden komen, dus ik heb er ook een van een halve brug gemaakt. En dit werkt prima. Maar het kan op verschillende manieren. maar als je dat allemaal moet laten zien dan wordt het een heel boek, en dat was hier niet de bedoeling. Maar gezien het mosfet artikel dat nu op de site staat, is dit een verbetering van 100% denk ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is ook geen probleem , maar het is mij om te begrijpen waarom hij er inzit , en snap het nu wel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Voor de duidelijkheid. Een halve H-brug kan de "uitgang" naar nul sturen, maar ook naar de voedingsspanning.

Een toepassing voor een halve H-brug is om er met een spoel en een condensator er achter een schakelende voeding te maken. Door nu 50% van de tijd de hoge en de lage aan te sturen zal de spanning op de condensator de helft van de voedingsspanning worden. Moet er nu stroom geleverd worden, dan zal je de PWM dutycycle iets moeten aanpassen om de spanning gelijk te houden. Daar heb je dan ook weer chips voor die dat goed kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 4 april 2012 08:50:45 schreef Lambiek:
Ja of er nog correcties gemaakt kunnen worden als het geplaatst is weet ik niet, maar ik hoop van wel. Misschien weet rew dat.

Als "Artikel" moet elke wijziging doorgemaild worden, een intensief klusje als er veel wijzigingen in een groot artikel zijn.

Op 4 april 2012 10:41:24 schreef Jochem:
Misschien is het ook handig om even te vragen in welk formaat het artikel het beste wordt aangeleverd, zodat er weinig handmatige wijzigingen gemaakt hoeven worden voor de opmaak.

Plain text met markeringen voor de afbeeldingen, de afbeeldingen meegeleverd in jpg, png, gif. Dat geeft beperkte opties voor de opmaak, dit moet ingevoerd worden in een editor die niet veel opties kent (dat verklaart ook de trage opname en upgrades in de artikelen sectie).

Een andere optie is opname in "Downloads", dan wordt de een link gemaakt met het volledige document of website. Beter geschikt voor artikelen met veel afbeeldingen of opmaaktruukjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De uitleg waarom er zoveel vertraging aanwezig is, vind ik beetje flauw. Ik heb in geen maanden een update gezien.
Oplossing: CO uitbreiden met een wiki, en daar alle artikelen in plaatsen.. Ook de reeds bestaande. En alleen degenen die een artikel plaatsen rechten geven.

[Bericht gewijzigd door Lord Anubis op donderdag 5 april 2012 08:19:26 (30%)

Lambiek

Special Member

@ Henry,

En eventueel aanleveren in PDF vorm, is dat ook mogelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lord Anubis: iets met gegeven paarden en zo...

De mensen achter de schermen van CO hebben ook allemaal gewoon werk en zo, en sommige hebben zelfs nog een sociaal leven ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 5 april 2012 08:47:43 schreef Lambiek:
@ Henry,

En eventueel aanleveren in PDF vorm, is dat ook mogelijk.

Dat is zeker mogelijk.

Op 5 april 2012 00:49:04 schreef Henry S.:
Een andere optie is opname in "Downloads", dan wordt de een link gemaakt met het volledige document of website.

Zie bijv: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/36

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Ok, bedankt voor de info Henry.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Staat deze info er ook inbeschreven? Gaat over gelijk richten met mosfets.

Lambiek

Special Member

@ rew,
Hoe staat het er nu mee, kan het al geplaatst worden.
Of moet er nog iets aangepast worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een heel mooi artikel.
Maar misschien is het een idee om er een stukje bij te maken waardoor lezers makkelijk kunnen ZIEN hoe een FET werkt.
Dus door bijvoorbeeld een ledje te schakelen.

En om bijvoorbeeld dit met een N-channel en P-channel te doen.
Ik weet zelf ook niet precies hoe ik een common cathode led met een FET zou moeten schakelen.

Want de schema's die er nu in staan die laten bijna allemaal niet echt iets zien. Je kunt het alleen meten.

Lambiek

Special Member

@ rew,

Hoe staat het er nu onderhand voor met het artikel, kan dat nu onderhand geplaatst worden, of hebben we alles voor niets gedaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vind het plaatsen van de PDF wel een redelijk plan. Ik heb de laatste tijd geen tijd gehad om de mods te porren. Wie wil helpen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik heb de pdf verstuurd, dus afwachten maar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Laat ik de eerste zijn die feedback spuit:
Uit hoofdstuk 2:
"Volgens mij worden deze alleen nog toegepast in speciale toepassingen waar een een of andere eigenschap toch handig is."
Het lijkt mij netter om dit anders te formuleren, of helemaal weg te laten.

Meer feedback volgt zodra ik meer gelezen heb :)

Edit: Nog steeds hoofdstuk 2:

Door weer N en P te wisselen in het bovenstaande verhaal krijg je een P-depletion FET. De eigenschappen zijn nog beroerder en deze worden dus ook nauwelijks gemaakt en gebruikt.

De P-depletion FET is "overleden" en wordt alleen nog in speciale toepassingen gebruikt.

De laatste twee zinnen zijn een beetje dubbelop.

Als je hier overheen gaat, slaat de isolatie tussen de gate en de rest van de FET door en is ie kapot.

"ie" vind ik nooit zo netjes staan, vervangen door "hij"?

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op zaterdag 26 mei 2012 22:06:42 (12%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

En dat doe je VANDAAG?

Jeroen heeft hem er op gegooid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is de eerste keer dat ik het artikel zie, ik had volgens mij geen toegang tot de wiki (wel kunnen krijgen/claimen, ik weet het).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Een heel mooi artikel over MOSFETs.

Volgens mij zijn er veel mensen die hier wat aan hebben en ook wat mee willen gaan doen.
Een paar dingetjes mis ik, en dat mag vooral als positieve kritiek
worden ervaren:
- hoe bereken je alle componenten rondom de FET?
- noem eens een paar types van veel gebruikte FETs
- noem eens een paar types van veel gebruikte drivers.

Google kan de antwoorden op deze vragen wel boven water krijgen, maar als het binnen het artikel zou worden genoemd maak je daarmee het artikel completer.

CU Wim.

Wat bedoel je met "alle componenten rondom de FET"?

Het probleem met "een paar types" noemen is dat het zo snel veroudert. Ik had een paar jaar geleden iets van 100 sot-23 mosfetjes gekocht. Zodanig goedkoop dat ik niet meer dan een paar tientjes kwijt was. Een paar jaar later zoek je nog eens, blijk je voor 2x minder geld 2x betere mosfetjes te kunnen krijgen.

Maar goed. Ik zal eens kijken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn zo ontzettend veel types, van zoveel verschillende fabrikanten, in verschillende behuizingen, dat het me weinig zinvol lijkt om types te gaan benoemen. Er zijn een paar types die je veel in schema's terug ziet komen, zoals de BUZ11, BUZ50, IRF740 en soortgelijke types, en die zijn eigenlijk allemaal sterk verouderd, maar nog steeds bruikbaar.

Als je voor een bepaalde toepassing een MOSFET zoekt, kun je beter kijken wat je kunt krijgen met de gewenste specificaties, in plaats van een type te kiezen waarbij je 99.9% van het aanbod buiten beschouwing laat, en vervolgens gaan bekijken waar je dat type vandaan kunt halen.

Drivers zijn er ook in overvloed, maar dat zijn er veel minder dat MOSFETs. Ik gebruik zelf de IR2183 en IR2184 halve brug drivers met enige regelmaat, en de ICL7667 dubbele low-side driver wordt, geloof ik, ook vaak door hobbyisten toegepast (omdat Dick Best hem in het assortiment heeft).

Ik snap niet wat je wilt berekenen aan de componenten rondom een MOSFET? De specificaties van de driver en de gate weerstand?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ik ga helemaal met jullie mee jongens, er zijn te veel type's van fet's en drivers. en daar komt nog eens bij dat de een liever met de IR2183 en de ander met bv de ICL7667, of een ander type natuurlijk.

En er staan een paar voorbeelden bij met verschillende drivers, en ook het aantal componenten er omheen verschild. Als je het iedereen naar zijn zin wil maken wordt het artikel 100X zo groot, dat gaat nu eenmaal niet. Maar verder bedankt voor het compliment ;)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb op de wiki (die is niet publiekelijk toegankelijk) de volgende text er bij geschreven:
---------------------------------

Mosfet uitkiezen

Als je dan besloten hebt om een mosfet te gaan gebruiken, welke? Beginners vragen vaak: noem er eens een paar!

OK. Daar gaat ie: IRFML8244 (SOT23), STP22NF03L (TO220), AUIRF1324 (TO220AB), STP55NF06 (TO220).

Dat zijn allemaal leuke FETjes voor ieder z'n eigen reden.

Het gaat er om dat je leert zelf je MOSFET uit te kiezen. Begin met de stroom: Hoeveel stroom heb je maximaal nodig? Is dat continue of piek? Wat in veel toepassingen als "piekstroom" gezien wordt, moet je voor de mosfet als "continue" zien. De AUIRF1324 kan een piekstroom van 1.6kA aan. Maar dat zal echt niet langer dan een paar microseconden moeten duren. Het opstarten van een motor trekt een forse piekstroom. Maar dat kan wel eens een halve seconde duren. Als je dan er op rekent dat je MOSFET dat aankan, dan ben je de pineut. Kortom, neem een grote marge. Als je een favoriete leverancier hebt, kan je dan daar gaan kijken of ie een geschikte MOSFET heeft. Maar je kan ook naar de website van een grote electronica leverancier als Farnell, digikey of mouser gaan, en daar dan een parametrische search doen. Selecteer eerst N of P, de maximum stroom, de werkspanning, dat soort dingen. Daarna sorteer ik altijd op prijs. Dan pak ik het datasheet van de goedkoopste er bij, en ga kijken of ie geschikt zou zijn. Als dat zo is, dan ben ik klaar. Maar vaak is er nog wel iets waar ik nog niet op geselecteerd had, wat deze mosfet niet geschikt maakt. Dan kan je ofwel met de hand verder het lijstje afgaan, maar je kan ook dat criterium proberen toe te voegen.

Let er wel een beetje op dat de mensen die de gegevens van mosfets in de farnell database moeten stoppen geen mosfet-experts zijn. Dus als de RDSON volgens farnell 2.8 mOhm is, dan kan dat de waarde zijn die typical is, of de maximum waarde. En het kan de waarde zijn bij 4.5V gatespanning maar ook bij 10V gatespanning. Je weet het nooit. Dus als je de limiterende zoekwaardes te krap zet, kan je er wat missen. Ik zelf vind het fijn om zeg maar zelf uit de top vijf er 1 uit te kiezen, terwijl het geen zin heeft om tientallen datasheets te gaan bekijken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

IS het mogelijk om het artikel over high side driven P-fet uit te breiden, ik zit nl met dat probleem blijkbaar met mijn -29V boost converter.

Nu had ik wel dit gevonden: http://www.re-innovation.co.uk/web12/index.php/en/?option=com_content&… (ongeveer in het midden) om toch een n-fet high side te sturen met low cost componenten en op dezelfde Vcc.

Nu gaan ik zelf nog wat uitzoeken hoe het verder kan ;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

High-side P-fet drive ik meestal gewoon met een BC547 torretje.

Een high-side N-fet drive ik meestal gewoon met een FET driver die daarvoor geschikt is.

Jij wilde 300mA toch? Dus een P-fet vinden die dat aankan moet niet zo'n probleem zijn. Dan zou ik het "gedoe" met de N-fet omzeilen door een P-fet te nemen.

[edit] P-fet met een rating van 1A of meer kost ruim minder dan een euro. Een driver rond een euro. Een BC847 (of 547) kost 2 cent.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 29 april 2013 11:44:03 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/