Dat zijn weer heel wat berichtjes rijker !

dat ga ik in het nieuwe jaar nog even goed bekijken!

Dat idee met dat robot wieltje alleen het draadje moet een of andere manier niet verstrikt raken om de as. wanneer de fan draait.

Misschien een beetje simpele gedachte hoor, maar is het niet mogelijk om een dim schakelaar van bijv. een lamp te gebruiken?

Een bedrag van 150 tot 200 euro is natuurlijk wel wat geld maar wij hadden al geruchten gehoord van zo'n 800 tot 900 euro.

Hieronder wat nieuwe foto's
http://i40.tinypic.com/72vtk6.jpg
http://i43.tinypic.com/vctemx.jpghttp://i43.tinypic.com/2s6v513.jpg

Ah, de motor zit al met een snaar gemonteerd. Dat maakt het wel een stuk gemakkelijker om een klein motortje met reductor er voor in de plaats te monteren.

Een dimmer werkt niet.

Zwembroek, ik denk dat je de "intelligentie" van een frequentie omvormer een beetje onderschat. Die dingen veranderen niet alleen de frequentie maar meten ook de stroom en berekenen afhankelijk van de instellingen hoe ze de motor veilige kunnen aansturen.
GJ_ had al gemeten dat de stroomsterkte een factor 70 afneemt bij een zeer laag toerental. Bij andere motoren en andere instellingen kan die 70x wat meer of minder worden maar het blijft een zeer kleine stroomsterkte t.o.v. de maximale stroom.

Meest eenvoudige en goedkoopste oplossing voor de topicstarter is een tweedehands frequentie omvormer en dan hier vragen of deze geschikt is en hoe hij hem moet instellen/programmeren voor zijn toepassing.
Voor 50 tot 100 euro per ventilator moet dat wel te doen zijn.

Nou part, ik had voor deze test de drive eigenlijk op standje "superdom" gezet. Dus gewoon lage spanning, niks meten en een vaste frequentie uitsturen. Het was sowieso een "restant" regelaar van een merk dat eigenlijk niemand in z'n schakelkast wil.

Als die motor van die ventilator langzaam kan draaien met lage spanning en lage stroom zodat hij ook niet heet kan worden, ook niet als hij blokkeert zou ik er nog wel een mogelijkheid voor zien.

Maar het liefste zou ik toch bijvoorbeeld een 24Vdc motortje met reductor zien, desnoods achterop de bestaande motor gemonteerd. Dat moet kunnen: als je de fan er domweg aftrekt heb je een mooie asstomp. De grote motor zit er dan enkel nog vanwege de bevestiging en z'n lagers, handig om de snaar strak te houden.

Op 31 december 2011 14:13:00 schreef GJ_:
[...]
Wat een wildwoeste aannames weer GD. Ik denk dat er geen cent van jouw belastinggeld bij zit eerlijk gezegd.

Tuurlijk niet, sportzalen worden doorgaans geplaatst met de opbrengst van een tombola:-).

En TS vraagt niet eens specifiek om een FO geloof ik, een klein motortje kan ook volstaan.

Ik weet het , ik bepaal de regels hier niet en de mods heben per definitie gelijk en wie niet akkoord is verdwijnt maar...heb je al eens zo'n enorme ventilator van dichtbij gezien? Dan zou je wel anders piepen. Die pimp je niet met een pick-up motortje.

Een beetje meer vertrouwen in het gezonde verstand mag best vind ik.

Dàt ben ik volkomen met je eens.

Daarbij, hoe zoek jij vakmensen? In NL bijvoorbeeld ben je een installateur op het moment dat je besluit er een te zijn. Vrij beroep.

Dat beleid zal jullie net zoals het drugbeleid ooit zeer zuur opbreken.

Maar ik ben een groot deel van mijn loopbaan chief-inspector in diverse branches geweest, en dan word je vanzelf paranoide.:-)
Ik ben ook bij de vrijwillige brandweer. Heb je ooit al eens een kindje van 6 gezien met derde graadsverbrandingen omdat pappie zonodig een constructie van zes dominostekkers op een rij moest maken? Ik begrijp niet dat jij dergelijke knoeierij steeds verdedigt. Ik blijf dus bij men standpunt: hobby is hobby, dan experimenteer je zoveel je wilt. Maar als onkundige blijf je van huishoudelijke installaties en zeker van professionele installaties af.

In Belgie ligt dat wat anders, dat weet ik, maar dat is geen enkele garantie. Ik kreeg in B een keer op mn lazer omdat ik een mechanische jongen motoren liet aansluiten. Dat was dus ook niet de "vakman" waar jij zo op hamert. De kritiek kwam van een paar lokale elektromonteurs (jouw vakmensen) die in dezelfde ruimte ook motoren aan het aansluiten waren. Een dag later gingen "hun" motoren letterlijk in vlammen op. Dat was vakwerk dus.

Ik weet het, incompetentie is tegenwoordig overal troef. Maar wat wilje, iedere ondernemer wil goede vaklui voor de prijs van een ongeschoolde. Dat is nog geen reden om doehetzelvers aan te moedigen het ook eens te proberen.
En als iemand zelf te kennen geeft dat hij volkomen onkundig is, is dat een reden extra om eraf te blijven. Vooral ook omdat een amateurtje niet verzekerd is voor de enorme schade die hij kan veroorzaken.

Dit topic gaat over een ventilator en niet over de discussie wie er waaraan mag knutselen. Als er gevaarlijke dingen lijken te gaan gebeuren grijpen we wel in.

Sure man, sure...

Verder on-topic.

haal demotor uit de draaitafzl van een defecte magnetronoven. Haal de kap van de ventilator en verwijder de motor.
Zoek een passend tussentandwiel en wat bevetigingssteuntjes en klaar is Kees.

1) ht gaat voorzover ik begrijp om een sportschool: een onderneming die niet van belastinggeld word onderhouden
2) het gaat helemaal niet om een enorme ventilator maar om een minidingetje dat daar ter decoratie hangt
3) ons drugsbeleid heeft er niks mee te maken, maar zolang alcohol wel op iedere straathoek verkocht mag worden moet niemand zeuren over wat onschuldige softdrugs.
4) ik verdedig geen knoeierij, TS is hier met een vraag en dar proberen we een veilig antwoord op te verzinnen. Zonder CO was ie nu bezig met een lichtdimmer.

Die magnetronmotor is net zo goed een 230V ding. Waarom zou dat ineens wel veilig zijn?

Dan zou het dus ook wel met een stappenmotor kunnen doen, met een laagfrequente regelaar.
MVG Gerard.;)

Enorme is natuurlijk relatief.

Ongeveer zo zal hij er aan de achterkant uitzien:
http://pics.ricardostatic.ch/2_656014760_450/industriebedarf-und-elektronik/ventilator-von-emi-140x140x40-cm.jpg
http://www.ricardo.ch/kaufen/buero-und-gewerbe/industriebedarf-und-ele…

Ik dacht meer aan (en hoopte op) die gevallen zoals je altijd in spannende misdaadfilms ziet, waar ze aan de kop van een enorme, verlaten, slecht verlichte machinehal traag draaien (vaak twee of vier naast elkaar) terwijl in het schemerlicht het gevecht plaatsvindt.
Ik geloof dat de schurk altijd de haak van een portaalkraan op zijn hoofd hoort te krijgen. :)

Op 31 december 2011 21:16:58 schreef GJ_:

2) het gaat helemaal niet om een enorme ventilator maar om een minidingetje dat daar ter decoratie hangt

Ga maar slapen GJ, je bent te stoned om nog te modereren:)
De TS spreekt van joekels van minstens een meter doorsnee. Dat is nog niet zoals in de Amzerikaanse films, maar toch...

Ik wens je (en natuurlijk ook alle forumleden)alvast een prettig 2012, want binnen enkele uren, als je voor het toilet staat en maar niet kunt beslissen welke van de drie dringende opdrachten je eerst zult uitvoeren, ga je dat minder apprecieren:)

GD, 1 meter is toch ook geen enorme joekel ? Zo'n plafond ventilator voor in je huiskamer is ook zo iets. Industriele ventilatoren waar GJ mee te maken heeft zijn vele malen groter. De fans van de TS staan in dit topic op fotos, als al de drank weer uit je lijf is verdwenen en je weer nuchter bent zie je ze wel staan ls je even terug kijkt
OT
sportschool is in NL gewoon een commercieel bedrijf, geen subsidie mogelijk
Wij hebben wel een idioot drugs beleid, maar we hebben in ieder geval wel altijd mensen om beleid te maken ;-)

Ik zeg ruitenwissermotor met de beroemde CO motor regeling. De TS kan dit niet zelf, oproepje in V&A mi.

Gewoon een leuke danfoss toeren regeling nemen, hoogefrequentie met een lagespanning. De motor heeft dan een hoge slip en dus een hoog koppel. Eventueel met de bladen van de ventilator een tegenkopeling maken en je ben klaar. Werkt altijd :p

Op 1 januari 2012 02:07:08 schreef grotedikken:
[...]...

Dat is erg knap. Je was al off-topic bezig en zelfs daar dwaal je nog verder af. Ik zie je wel weer als je weer op het padje bent. Hier ga ik niet aan meedoen.

Op 1 januari 2012 12:34:29 schreef Roland van Leusden:
Ik zeg ruitenwissermotor met de beroemde CO motor regeling.

Dat is waarschijnlijk de beste optie ja. Daar zit al een fraaie reductor op en het kost bijna niks. Ik zou hem koppelen aan de ventilatorzijde van de originele motor.

Op 1 januari 2012 12:42:07 schreef Ultra Sound Schiedam:..Eventueel met de bladen van de ventilator een tegenkopeling maken...

???

Je kunt ook eens de V-snaar kunnen verwijderen, misschien is de luchtstroom in de hal sterk genoeg om de ventilator in beweging te zetten.
Je hebt dan alleen geen controle over het toerental.

De bladen kan je detecteren via een capacitieve sensor. Zes bladen is 6 Hz per omwenteling terug koppeling. D.m.v. een 0-10 volt signaal of het setpoint via het de lokale bedien eenheid kan men het setpoint ingeven. (of eventueel via can- modbusbus of iets dergelijks)Via de inwendige plc / pid regeling kan je voor de rest alles regelen (koppelkromme, startspanning, maximale stroom etc) Ik heb dit al vrij regelmatig toegepast met lopende banden en voor een rotor bediening van hele grote antenne's via een encoder.

Je maakt het wel erg spannend. Bovendien is een 6Hz terugkoppeling niet erg geschikt voor een toerenregeling. TS wil gewoon dat ding langzaam laten draaien en heeft geen budget voor allerlei luxe frobels.

6 Hz per omwenteling dus 10 omwentelingen = 60 Hz 20 0mwentelingen 120 Hz terugmelding

6Hz per omwenteling is alleen als je 1 omwenteling per seconde doet.

Tien omwentelingen is 60 pulsjes. Niet 60Hz. Tien omwentelingen per seconde is al een vlot tempo.

Oke allemaal super bedankt voor het reageren!

en natuurlijk nog de beste wensen!!

Ik begrijp hier uit dat een ruitenwisser motor het werk moet kunnen doen. en deze op de as bevestigen van de bestaande motor. en dat dit de goedkoopste optie is.

en

een frequentie omvormer het werk ook moet kunnen doen.
voor die prijs (tweede hans) vind ik het op zich nog wel te doen.

Maar zelf zal ik dit niet kunnen dus zal maar even een berichtje plaatsen bij ons in de sportschool opzoek naar iemand die hier dus meer verstand van heeft.

In ieder geval heel erg bedankt jullie hebben me goed geholpen!

wat mij betreft kan deze topic sluiten.

Op 31 december 2011 20:20:03 schreef part:
Zwembroek, ik denk dat je de "intelligentie" van een frequentie omvormer een beetje onderschat. Die dingen veranderen niet alleen de frequentie maar meten ook de stroom en berekenen afhankelijk van de instellingen hoe ze de motor veilige kunnen aansturen.

Nee hoor, Ik had het alleen over de warmte..
In principe klopt alles wat ik gezegd heb. uiteraard weet ik dat de stroom etc. gemeten word en de regelaar alles netjes in de gaten houd. (mits motor parameters goed staan ingesteld)

Vandaag heb ik even geëxperimenteerd. En ik ben achter het volgende gekomen. Ik was altijd in de veronderstelling dat een FO altijd bij een bepaalde spanning begint. Dus dat hij bij 0.1Hz bijvoorbeeld al 15V uitstuurt. Dit is mij destijds ook altijd op school geleerd. Maar dit is dus niet zo. De drive stuurt volledig linear uit met de frequentie (ook onderin de frequentie) Met de boost kun je een voorspanning geven.. (ik dacht dat je met boost de beginspanning nog iets kon verhogen)

De drive die ik gebruikte stuurde direct al 21V uit bij 0.1Hz. Dit heeft altijd mijn schoolverhaal bevestigd. Alleen deze FO staat standaard al de boost op 10% (chinees ding) De stroom was direct al rond de 2A bij 0.1Hz... (chinese import)
Boost op nul gezet en de stroom zakte helemaal terug naar onder de 100mA. (display had maar 1 digit achter de punt)

Weer iets wijzer geworden.

Kort om, de fabrikanten hebben er goed over nagedacht hoe een motor aan te sturen ook bij zeer lage frequenties.

Jawel, maar het is wel afhankelijk welke regelaat je koopt welke stroom er gaat lopen.
Ik verwachte dat de motor warm zou gaan worden omdat er een grote stroom zou gaan lopen. GJ teste en de stroom was zeer laag onderin de toeren. De regelaar die ik probeerde (TECO van Conrad) begon begon op te toeren met 2A. (boost staat atandaard op 10%)

Als je goed leest zeg ik nergens dat een fabriekant er niet over nagedacht heeft. Ik verwachte alleen dat de drive warm zou worden, omdat ik dacht dat een drive altijd met een voorspanning begon om koppel te krijgen bij het opstarten. Dat is dus niet zo, tenzij de boost al standaard ingesteld staat.

Verder is het zo dat er gewoon stroom nodig is om koppel te krijgen bij een dergelijk toerental.

UH, ruitenwissermotor daar zit een wormwiel vertraging in. Wat denk je dat er gebeurt als je die stop zet, dan zit er nog energie in je ven van je ventilator, denk dat dat niet gaat met je wormwiel vertraging. Wat misschien wel kan is er een wurg lager tussen zetten, die loopt in een draairichting vrij.

Lambiek, de bedoeling is om hem LANGZAAM te laten draaien: Weinig energie dus.

Op 11 januari 2012 08:55:40 schreef zwembroek:
Verder is het zo dat er gewoon stroom nodig is om koppel te krijgen bij een dergelijk toerental.

Dat "bij een dergelijk toerental" kan je weglaten. Er is stroom nodig om een koppel te krijgen.

Wel eens naar een harddiskmotor gekeken terwijl ie opstart? Die gaat als een speer uit de startblokken. Daar heb je dus koppel voor nodig.

Een harddisk heeft "geen nut" als ie langzaam draait. Die moet alleen langzaam draaien omdat het tussen "stilstaan" en "5400RPM" in zit. Als je dus in zo'n situatie zit, moet je de FO instellen om een boost percentage te geven.

Als je WEL nut hebt voor langzaam draaien (op heel laag vermogen), moet je dus je FO instellen om minder boost te geven. Logisch toch?