Hallo
Als instapper wil ik graag het volgende bouwen:
Console-besturing(auto) via android tablet.
De gedachte is om via een android-tablet de console(auto) te bedienen(clima,etc..)
Software-matige knoppen zullen de taken van de fysieke knoppen overnemen.Dus een druk op de touchscreen-knop moet een druk op de fysieke knop simuleren.
Door te drukken op de software-matige knoppen, moet er een commando gestuurd worden.Dus bijvoorbeeld TEMP_UP, TEMP_DOWN. De mobiele telefoon moet fysieke verbindingen hebben naar de kabels die aan de fysieke knoppen verbonden zijn. Dus druk je op soft-knop TEMP_UP, moet de commando op de temperatuur op te hogen gestuurd worden naar de kabel die verbonden is achter de fysieke knop.
Verbinding tussen mobiele telefoon en kabels zat ik te denken aan een USB of Serieel verbinding via een PIC oplossing.Mobiele telefoon stuurt commando via serial/usb naar een ingang-pin op de micro-processor en die vertaalt deze operatie en stuurt een "puls" naar de desbetreffende uitgang-pin waar de kabel van de fysieke kabel verbonden is..Ik ga ervan uit dat de fysieke knop middels een kabel verbonden is naar de desbetreffende regel-unit(in dit geval clima),de bedoeling is dat de uit-pin voor TEMP_UP verbonden is op deze kabel.Zodoende moeten alle knoppen vervangen worden door de touchscreen interface.
Schema van idee:
Prototype:
Als beginner lijkt het me wel een leuk project en hopelijk niet al te complexe. Als beginnende beginner zijn dus
tips altijd welkom!!
Bedankt!!!
DiverAlpha
Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
Ok dus even simpel,
Je wilt in je auto fysieke knoppen vervangen voor een touchscreen en alles digitaal gaan regelen?
Daar wens ik je veel succes mee, is niet geheel onmogelijk maar wel lastig, zeker voor een beginners project.
Wel nog een paar andere vraagjes:
Wat voor auto (merk/type/bouwjaar) heb je?
Wat voor ervaring en kennis heb je van elektronica?
Groetjes Diver
Ja, ik wil de fysieke knoppen vervangen met een touchscreen interface
Hiervoor ben ik van plan om een android app te schrijven die gebruik maakt van USB of RS232 interface(via bleutooth serial adapter)
Het gaat om een Alfa Romeo 166 van 2004
Ervaring en kennis is basis.
RoboticPro
Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Als je een android app gaat schrijven zou ik de communicatie via bluetooth doen, dat is makkelijk want je kan gebruik maken van RFCOMM Dat is gewoon een seriële verbinding.
Maar als beginners project is dit denk ik toch hoog gegrepen, of je wil natuurlijk een stijle leer curve.
Inderdaad, ik dacht ook aan bluetooth.
Kun je aangeven waarom dit hoog gegrepen is als beginners-project?
Waar zit de complexiteit in?
Op high level denk ik dat de PIC via de seriele ingang tekst binnen moet krijgen("TEMP UP"). De PIC leest dit en slaat dit op in een variabele. Op basis van de inhoud van de variabele krijgt de desbetreffende uit-pin een puls waardoor je eigenlijk een druk op de fysieke knop emuleert. Of klopt er iets niet aan mijn theorie..???
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is meer iets voor gevorderden. Het is al een complex geheel, en een auto is ook niet direct een vriendelijke omgeving voor electronica qua storingen en temperaturen.
Je moet ook de PIC 5v of 3v3 omzetten naar 12v, en vaak wordt ook nog de CAN bus gebruikt.
En waarom een storingsgevoelige bluetooth verbinding, als een stukje draad van 50cm ook kan?
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Waarvoor wordt de CAN bus gebruikt? Is dat niet iets voor OBD2??
Bluetooth..ik zou niet weten hoe ik anders een verbinding moet maken voor seriele communicatie. Zou een tablet/telefoon bekabelde seriele communicatie verlenen?
Het ziet eruit dat ik eerst moet uitvogelen hoe ik een druk op een knop kan simuleren zonder een tablet(eventueel door gebruik van een 12V powerstation en relais,zonder het teveel te belasten.Aan de hand van dit resultaat kan het inderdaad zo zijn dat je 12V puls moet sturen.
Goed, ik even op een rijtje moeten zetten wat ik kwa elektronica nodig heb en dan kijken hoe dit aangestuurd moet worden via PIC.
DiverAlpha
Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
Ik denk dat je ook moet beginnen om uit te lezen wat je knoppen uitgeven aan digitale data. Als je weet wat die uitsturen weet je wat jouw PIC moet gaan uitsturen.
Ik weet overigens niet of die knoppen aan de CAN hangen ofzo, dat moet je wel even opzoeken.
Groetjes Diver