De contact pennen van je multimeter zijn mogelijk in die orde. Een massief stukje soldeer verwacht ik toch echt veel lagere weerstand: De boel is metallisch aan mekaar gesmolten.

Huis tuin en keuken multimeter is niet geschikt om zulke lage weerstanden te meten.

Je moet iig je ohmse waarde van je meetsnoeren er vanaf trekken, of kunnen 'nullen'.

High current measurements using a series connected resistor can be very accurate, provided the resistor is Kelvin connected. A Kelvin connection is a simple 4-terminal connection, usually made to a 2-terminal device, separating the current path through the resistor from the voltage drop across the resistor.

http://websrv.mece.ualberta.ca/electrowiki/images/c/cd/Kelvin1.gif

Bron: http://websrv.mece.ualberta.ca/electrowiki/index.php/Kelvin_Connected

Ok, ik heb een Extech digitale multimeter TrueRms EX430 (€96,99) Ik heb weerstanden van 0,22Ω thuis liggen maar die kan ik al niet eens meten -.-.

Ik heb bijna alle onderdelen binnen, ik ben ook al bezig met het ontwerp van de print...

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (41%)]

Ik heb bijna alle onderdelen binnen

Vergeet niet dat je voor 50V de spanningsdeler opnieuw moet berekenen, de huidige van 28K8 en 1K is berekend op 30V.

ik ben ook al bezig met het ontwerp van de print

Leuk, zie graag je resultaat. Zelf zit ik nog te dubben of ik voor de ATTiny ook een smd versie zal nemen, dan kan ik de print wel op 5x5 krijgen en dan goedkoop laten maken bij Seeedstudio.

Dus als ik de schakeling goed begrijp die jij als laatste hebt gepost kunnen alle grounds in die schakeling aan elkaar en deze ground moet ook verbonden zijn met de ground van de hoofd voeding?

De Aset meet alleen de spanning over de potmeter die de stroom instelt. De ground van de ATTiny moet dus ook aan de ground van de hulpvoeding?

Met andere woorden alle grounds moeten aan elkaar behalve de ground voor de hulpvoeding die de ventilator voed?

Wat hebben die 2 zeners trouwens voor nut?

Ik heb ook al een 0.01ohm precisie weerstand gevonden
op http://www.conrad.nl product nummer 447323 - 89
Maar waarom heeft deze 4 pootjes? Er staat ook niets over in de datasheet

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (16%)]

Dus als ik de schakeling goed begrijp die jij als laatste hebt gepost kunnen alle grounds in die schakeling aan elkaar en deze ground moet ook verbonden zijn met de ground van de hoofd voeding?

Ja, muv de ground die naar de belasting gaat. Pas wel een ster ground toe zoals op mijn print.

Deze 4-leidingenweerstand is speciaal voor het laagohmse bereik geoptimaliseerd. Door de separaat uitgevoerde Sense-aansluitingen treden er geen meetwaardevervalsingen meer op door overgangsweerstanden.

Lijkt me duidelijk, 2 gaan er naar de ATTiny en 2 in de ground lijn. Lees het verhaal over dat kelvin meten nog eens. Ding kost meer dan de rest bij elkaar, maar goed, 't is jouw feestje.

Wat hebben die 2 zeners trouwens voor nut?

Beveiliging tegen overspanning, nietzo belangrijk als je 'm ergens inbouwt.

Ja, muv de ground die naar de belasting gaat. Pas wel een ster ground toe zoals op mijn print.

Huh? De GND die naar de belasting gaat is de GND van de hoofdvoeding dus...?

Beveiliging tegen overspanning, nietzo belangrijk als je 'm ergens inbouwt.

Zenerspanning is 3,3V maar de maximale spanning die erin kan is toch maar 1.1V? Dus dan zit je daar toch al overheen?

En wat is Ster ground precies?

Huh? De GND die naar de belasting gaat is de GND van de hoofdvoeding dus...?

Nee, dat heb ik immers geschreven: muv de ground die naar de belasting gaat.

Jouw hoofdvoeding en hulpvoeding sluit je aan op de 3 aansluitpunten op mijn print. De uitgangsbussen sluit je aan op de 2 aansluitpunten.

Maak anders zelf even een tekening hoe je denkt dat het moet en post 'm hier.

Zenerspanning is 3,3V maar de maximale spanning die erin kan is toch maar 1.1V? Dus dan zit je daar toch al overheen?

Voor de ADC wel, maar die gaat daar niet stuk van. De voedingspanning van de ATTiny is 5V en daar moet je onder blijven.
Zie ook het datasheet van de ATTiny.

En wat is Ster ground precies?

Beetje eigen iniatief kan geen kwaad hoor, er is met Google zat over te vinden. Als je naar mijn printontwerp kijkt zie je dat iedere pin (Agnd, Dgnd) een aparte trace naar het ground punt heeft. Mooiste is een 4 laagse print met aparte power planes, een analoge plane en een digitale plane, wel aan de prijs helaas...

OK, ik zal binnenkort mijn schema even posten.

Ik heb inmiddels de schakeling van de labvoeding zelf in multisim staan. Hij werkt echter niet en ik kom er nog niet achter wat nu het oorzaak is....

[EDIT] Het is gelukt! De basis is nu klaar. Ik ga morgen weer verder met het deel van de micro controller en het lcd paneel. Ik denk dat ik hem morgen kan posten.

[EDIT] Hierbij mijn schakeling

De afbeelding is niet scherp omdat de schakeling groter is dan mijn beeldscherm... Geen idee hoe ik hem wel scherp krijg dus...

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schakeling1.jpg

Kun je even zeggen wat er fout is? Dan kan ik het gelijk aanpassen

Het schema van de labvoeding zelf is wel goed, alleen ik twijfel nog over het deel met de microcontroller en het meten...

Is het niet verstandig om de + en de - uitgang via een spanningsdeling aan te bieden aan de microcontroller om zo de spanning te meten?

Je wilt de spanning over de belasting weten, dus je moet na de stroom shunt meten. Dat doe ik op mijn print ontwerp ook.

De spanningsdeler van 1MΩ / 900Ω lijkt me niet correct.
Je wilt bij 50V uit, 1.1V op de ATTiny hebben => 45:1 56K en 1K2 0.1% zijn dan prima.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (40%)]

Ok, ik dacht dat ik 55mV moest aanbieden omdat je het signaal in de ATTiny met een opamp 20x kon versterken. Maar ik wil de spanning over de 1K2 meten. Ik kan dit niet met 1 ingang doen door gewoon het punt boven de 1K2 aan te bieden aan de ATTiny omdat hij dan ten opzichte van zijn ground meet en dat levert geen goede meting op. Ik moet dus de "bovenkant" en de "onderkant" van de 1K2 aanbieden aan de ATTiny zodat hij de spanning tussen die 2 punten kan meten en niet ten opzichte van zijn ground. Ik wil dit trouwens doen met de ingangen PA6 en PA7. PA2 wil ik dan gebruiken om de spanning over de potmeter voor de spanning te meten. Dit kan toch wel met 1 ingang omdat de ATTiny dan gewoon ten opzichte van zijn ground kan meten? Ik heb de printontwerp trouwens ook al klaar :). Enkelzijdig. Was me een partijtje moeilijk hé!!!

Ik heb de printontwerp trouwens ook al klaar

Show me...

Maar ik wil de spanning over de 1K2 meten. Ik kan dit niet met 1 ingang doen door gewoon het punt boven de 1K2 aan te bieden aan de ATTiny omdat hij dan ten opzichte van zijn ground meet en dat levert geen goede meting op.

Heel goed, maar dat kun je ook compenseren door de gemeten spanning over de shunt er vanaf te trekken.

Andere optie, meer in lijn met jouw gedachte:
Met de shunt op ADC0 & ADC1 en 1 kant van de 1K2 aan ADC2, kun je de 1K2 differentieel meten tussen ADC0 & ADC2

Hierbij de schakeling :

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ultiboard_schakeling.png

Let niet op de footprint van de shuntweerstand, deze moet ik nog aanpassen.
De vermogenstransistoren staan er ook niet op.

3 verbindingen moet ik met draadjes doen, het lukte me niet om ze op de print te krijgen. Tenzij ik natuurlijk dubbelzijdige print gebruik.

Even over het meten, ik kan dus 3 ingangen gebruiken, één "voor" de shunt, één "na" de shunt en een "boven" de 1K2 weerstand en dan meet ik voor het meten van de spanning op de uitgang gewoon de spanning tussen het punt "na" de shunt en het punt "boven" de weerstand?

Tis trouwens noodzakelijk dat ik de meting van de spanning en de stroom met 3 ingangen kan doen want anders heb ik niet genoeg ingangen. Ik wil dus stroom en spanning meten (3 ingangen) temperatuur meten (1 ingang) ingestelde spanning en in gestelde stroom meten (2 ingangen) dat zijn er dus al 6. Ik heb er dan nog 1 over. Maar de mcu moet weten wat hij aan de lcd moet geven, de ingestelde waardes of de waardes die er echt zijn. Dit wil ik doen met een schakelaar. Met deze schakelaar schakel ik de uitgang van de voeding aan of uit. Deze schakelaar zorgt er tevens voor dat er een spanning van 1.1V op de laatste ingang van de mcu komt te staan zodat hij weet dat hij welke waardes hij aan de lcd moet doorgeven.

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (33%)]

ik kan dus 3 ingangen gebruiken, één "voor" de shunt, één "na" de shunt en een "boven" de 1K2 weerstand en dan meet ik voor het meten van de spanning op de uitgang gewoon de spanning tussen het punt "na" de shunt en het punt "boven" de weerstand?

Correct. Ik heb inmiddels mijn printje af, ga er komend weekend mee verder en dan maak ik ook code welke op deze manier werkt.

Ok, dat wat ik in mijn vorige bericht heb toegevoegd klopt dus of niet? En dit is toch wel mogelijk? Ik zal mijn printontwerp nog even iets aanpassen en dan ga ik hem etsen. De componenten heb ik ook binnen dus ik kan dan gelijk gaan solderen.

Je hebt nog een analoge ingang (PA7) vrij en een digitale (PB0):

PA0 (ADC0) Stroom Shunt
PA1 (ADC1) Stroom Shunt
PA2 (ADC2) Spannings meting
PA3 () Omschakelen ingesteld / gemeten
PA4 (ADC3) Temperatuurmeting
PA5 (ADC4) Ingestelde stroom
PA6 (ADC5) Ingestelde spanning
PA7 (ADC6) vrij

PB0 () vrij
PB1 - PB6 LCD
PB7 () Reset

Theoretisch kun je PB7 ook nog gebruiken, maar dan werkt programeren via ISP niet meer.

OK, maar kun je PA3 wel gebruiken? Want dat is toch Aref? Die heb jij via een 10k ohm aan de 5V gelegd. Waarom eigenlijk?

Zie wat post's terug, met de schakelaar trek je 'm naar GND en schakel je om tussen gemeten en ingestelde waarden.

Oh, hetzelfde als wat ik net voorstelde haha, maar kan deze wel 5V hebben dan? En moet je hem persee aan de gnd leggen of aan de 5V? Kan je niet gewoon met de schakelaar de schakeling "onderbreken" dus gewoon nergens aan leggen?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (49%)]

Kan je niet gewoon met de schakelaar de schakeling "onderbreken" dus gewoon nergens aan leggen?

Zo werkt dat niet met digitale logica, het moet 0 of 1 zijn.

OK, weer wat geleerd :p Tnx. En hij kan dus wel 5V hebben?

[Edit] Ik heb het al gevonden in de datasheet XD

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (31%)]

Ik heb ff een hele andere vraag...
Ik heb een test schakeling gemaakt voor de voeding van mijn ventilator, deze werkt op 12V. Ik heb voor de voeding een 78S12 schakeling gebruikt. Nu fikte mijn elco van 2200µF uit. Enig idee hoe dit komt? Moet er misschien een weerstand voor de ventilator?