Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Op 23 juli 2012 09:12:02 schreef Tidak Ada:
Ziet er netjes uit !

Heb je een laminator met een hete en minder hete stand ? Zet hem dan in de hoogste stand.

Vraagje van mij. Is dit met een laserprinter of met een inktjet gedaan ? Als het je het met een inktjet doet, dan zou je de bedrukking aan de bovenzijde met geel kunnen doen. Lijkt me duidelijker.

Over het printen van een silkscreen heb ik ook al eens gedacht.
De inkt van een inktjetprinter is nooit 'dekkend' zoals verf.
Als je geel op een donkere ondergrond afdrukt, zoals het printje, zal dit nooit mooi geel worden.
Probeer het maar eens op een transparantje, en leg dat maar eens op een printje, je ziet dan bijna geen afdruk meer.

Overigens, een mooi printje Robbert, netjes

Tidak Ada

Golden Member

Kareltje, dat is ook de reden dat ik later over pigmentinkten schreef. Die dekken namelijk wel

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Sorry, deze regels had ik gemist.
Zijn deze alleen maar beschikbaar voor Epsonprinters?
Dit moeten dan wel all in one cardridges zijn, want om nou even 5 cardridges te vervangen voor 1 afdruk lijkt me een erg dure grap worden, en eigenlijk voor deze toep[assing zal 1 cardridge al erg prijzig worden.

In een laminator zit, net als in een laserprinter maar één verwarmde rol.

Er zijn er wel degelijk met 2 verwarmde rollen. Vaak zijn dit de typen die ook fotopapier kunnen lamineren. Het aanpassen van de laminator (verhogen temperatuur en verlagen doorvoer snelheid) zorgt ervoor dat je je printje er nog maar 2x door heen hoeft te halen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zoiets had ik ook al ergens opgevangen.
Ik zal eens kijken wat ik daarvoor aan moet passen

@Jochem

Roland, welke connector is dat? Moet ook nog steeds met dat spul aan de slag. Mocht je nog zo'n bordje over hebben... :)
Ga je software voor AVR of PIC ofzo maken?

Connector is 609-1827-ND CONN FPC/FFC 14POS 1MM VERT PCB van Digikey.
De software is Bascom voor AVR wat ik samen met iemand anders doe.

Ik heb nog wel zo'n printje liggen ongeboord, stuur me even een mailtje.

@Robbert1979

Ik zal eens kijken wat ik daarvoor aan moet passen

Bij mij heb ik het 5 rpm motorje vervangen door een van 1 rpm van ebay (8$ incl verzenden). Daarnaast 1 weerstand in de regeling vervangen om de temperatuur naar 170 graden te krijgen. De Quigg laminator komt van Aldi en op een duits forum stond welke weerstand aangepast moest worden.

Het is een simpele schakeling met 2 comperatoren en 1 NTC die de temperatuur van de rol meet, vervolgens word een een triac gestuurd. Wel hangt alles direct aan de volle netspanning, dus letop !

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt, ik zal je deze week even mailen.

Heb je mooie plannen met dat ding? 50 van die connectoren gekocht zie ik?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

@Karel,
Naar mijn weten zijn er ook andere bronnen en zelfs systemen met tankjes (100 ml) voor buiten de printer, zowel voor Epson als voor HP (andere merken?). Kost natuurlijk wat, maar is bij groot gebruik als fotografie voordeliger.
Het merk dat er mee is begonnen is Lyson : http://www.nazdar.com/lyson_photo_fine_art.asp?categoryID=16&sectionID….

Mogelijk kun je hier meer te weten komen.

[edit]
Brother levert momenteel een A3 printer/scaner/fax (goed voor grote schema's en tekeningen !) die cartiges van 100ml gebruikt

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 24 juli 2012 23:38:40 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Het was alweer een tijdje geleden dat ik nog eens een printplaatje heb gemaakt. Omdat RC vliegen niet goed lukt heb ik besloten RC bootjes te maken. Op internet verkoopt men echter veelal ESC's voor snelle boten die niet achteruit kunnen.

Ik heb het liever traag en wel achteruit dus heb ik gisterenmiddag een ESC gemaakt dit precies dit doet. De motor trekt 1,8A als hij geblokkeerd is, dus was een L298N genoeg (deze had ik nog liggen). Een 16F628A leest de pulslengte van de ontvanger in en genereert het PWM signaal.

Meer info en grotere foto's: http://dptechnics.com/esc/
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=bkMLvPil9vw

De ESC:
http://dptechnics.com/esc/esc1_small.jpg

De onderkant. Er zitten veel draadbruggen op omdat ik geen dubbelzijdige printen heb en alle vermogens IC's langs de buitenkant wou hebben zodat ik er een koelblok aan kan hangen.
http://dptechnics.com/esc/esc3_small.jpg

Mvg,
TB

1,8 ampère bij 12 volt? Dan is die boot vast niet erg groot (of wel, maar erg traag).

De boot voor deze ESC is nog niet gebouwd, maar ik heb hem al getest in een 1m lange boot van 4~5kg. De boot kan dan ongeveer 3 à 4 en misschien 5 km/h.
Dit is wel met een te kleine schroef, dus hij zal later nog wat sneller gaan. Persoonlijk vind ik deze snelheid het leukst omdat dit het meest realistisch is t.o.v. de miniatuurgrootte.

@Totale beginner: Heb je ook foto's van je boot zelf? Ik vind de elektronica leuk, maar de rest hoort er ook bij!

Ik ben ook maar eens met een E-project begonnen (komt van werktuigbouwkunde af).

Het is voor een maat van me, die een kunstwerk maakt bestaande uit 4 stukken met elke een ruitenwissermotor. De stukken komen maximaal 20m uit elkaar te staan en moeten in één systeem aangestuurd worden. Nu zou het wellicht met simpele timers kunnen, maar daarmee heb je maar weinig instelmogelijkheden(netjes op elkaar over laten lopen, verschillende aan uit tijden, draaisnelheid). Na na wat zoeken kwam ik op dit forum terecht en heb een circuit van Lambik over genomen en een klein beetje aan gepast.

Tot zo ver heb ik één bord af, alleen nog niet getest bij een volle belasting. Het PWM signaal, waarmee het kleine bordje aangestuurd word, gaat nu over één van de vier aderen van een 15m lange telefoon kabel, maar voor de rest ga ik CAT 5E LAN-kabel gebruiken.
http://i45.tinypic.com/2wgym15.jpg Het circuit van boven.
http://i50.tinypic.com/25t94s0.jpg Het circuit van onder(nog even oefenen op die macro's!).

Het is erg prettig eens de practijk in te duiken, want zo leer ik weer heel veel! Het volgende bordje word zowiezo wat minder krap. Het enige waar ik van baal is dat ik geen mooie manier weet om de draaden van het bord af te leiden, en de vrijloopdiode te plaatsten.
Hier is ook nog een filmpje van het geheel in actie (en een beetje beter overzicht).

Mijn allereerste SMD printje :)

Mij toch maareens gewaagd aan het solderen van SMD (echt gedacht, hieraan nooit te beginnen)
Mijn vollgend robot project vraagt namelijk om een klein pcb'tje
Hierop zit een PIC16F872-I/SO en een PIC16F630-I/SL voor de RC
Het printje meet 61x71 mm
Het solderen van die kleine kruimels (vooral 0603) ging mij na wat oefeningen best wel redelijk af.
Ook de pic's gaven niet veel problemen
Gelukkig beschik ik over voldoende 'oefenmateriaal' :+
Nu pas blijkt het grote nut een soldeermasker, wat op mijn printjes wel te zien is.
Voor je het weet zit je op het groundplane te solderen.
Uiteraard de foto's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pierretop.jpg
De componentezijde met daarop een breakoutboardje met een dubbele H-brug en de headers voor een tweede boardje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pierrebottom.jpg
Bottom, tevens de +5V

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er netjes uit !
Alleen die mooie vergulde contactjes van jou zou ik de volgende keer met de header erin (doorknippen in het midden als je bredere afstand wilt), dan blijven de contacten beter in rij.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 26 juli 2012 16:22:55 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik had ze al gesoldeerd met de pinnetjes aan 1 zijde, maar die bevestigingen zijn erg teer, en daarbij had ik de gaatjes hetzelfde maat geboord (o.8 mm) als voor normale headers (te groot dus)
Hierdoor ging een hele rij schuin staan, waardoor ik ze met de hand (tangetje) op de juiste afstand moest zetten.

Tidak Ada

Golden Member

Ach, al doende leert men....';)

(Passen zeker niet op de pennen van 7 pens miniatuur buisjes ? ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Och, eigenlijk kwam ik wel meer dingen tegen die niet in dit topic thuis horen >:)
( nog meer ontwerptips en....)

Hoi kareltje.

Mooi gedaan hoor het maken van deze eerste smd print.
En al doende leert men hoor.
FF een tipje die ik altijd gebruik op een smd print.
Pak een stukje schilders tape en plak dit zo op de print dat alleen de eilandjes van het componentje over blijven en leg het onderdeeltje der dan op en solderen maar zo zul je zien dat je niet de rest erom heen gaat voorzien van tin want dit is nu afgeplakt met de tape.
Na het solderen verwijderen en klaar is Karel op naar het volgende componentje.
Het is even wat extra werk maar het werkt een heel stuk mooier en je heb ook minder kans op sluitingen.

Groeten,
Computerman

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

Da's een goeie tip, thnx computerman.
Het was vooral bij die connectors en die vergulde headers een probleem.
Een fijne punt bracht te weinig warmte erin, en een grotere (beitel)punt was weer net te lomp.

Juist die kleine 1206 en 0603 gingen nog het best af, maar hier kon ik met een fijne punt ook goed overal bij.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien nog een handigheidje voor het solderen van die busjes, als de rij afstand groter dan 0.3 in. moet zijn : Neem een defect IC (met schone pennen en dat al eens in een IC voetje heeft gezeten) met de gewenste rijafstand en bevestig daar de benodigde busjes op. dan in de gaatjes en solderen maar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

@Tidak:
Achteraf gezien had ik die busjes beter op een 40, of 30 pins voetje kunnen steken, het blijkt dezelfde rij-afstand te zijn

Tidak Ada

Golden Member

Kan ook, had ik niet aan gedacht. Ik had wirewrap voetjes voor ogen en die hebben te dikke pennen :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Mooi Karel, leuke oefening! Dan kun je de componenten op volgende print echt dicht op elkaar duwen >:)

If you want to succeed, double your failure rate.

Het had allemaal inderdaad wel iets krapper op mekaar gekund, maar die connectors en headers gaven hierin wel beperkingen.

ik vind deze ideaal:
http://www.voti.nl/winkel/p/CON-CUP32.html

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op 27 juli 2012 11:34:56 (15%)

Dit topic is gesloten