Op 1 augustus 2014 19:20:08 schreef blurp
Je kunt ook een CO2 blusser ophangen. Wel een "beetje" duurder.
Goedkoper is een branddeken: Over het brandende apparaat en het vuur dooft wegens geen zuurstof. Hoofdschakelaar uit en brandweer bellen.
Die CO2 blussers zie ik wel zitten in geval van nood. Ik ga eens rondkijken. Een blusdeken zie ik ook wel zitten.
Duur of niet duur. Ik heb ook een CO2 brandblusser en die EUR 75 is een peule schil tov. de kosten van mijn meetapparatuur. Een poeder blusser is natuurlijk uit den boze om je scope of pulsgen te blussen wel goedkoop maar ook einde meetapparaat!

[Bericht gewijzigd door flash2b op (11%)]
Op 1 augustus 2014 19:26:22 schreef ritmeester:
[...]Die CO2 blussers zie ik wel zitten in geval van nood. Ik ga eens rondkijken. Een blusdeken zie ik ook wel zitten.
Op 1 augustus 2014 19:20:08 schreef blurp:
[...]Je kunt ook een CO2 blusser ophangen. Wel een "beetje" duurder.
Goedkoper is een branddeken: Over het brandende apparaat en het vuur dooft wegens geen zuurstof. Hoofdschakelaar uit en brandweer bellen.
De brandweer bellen is wel het laatste wat je wil die slopen meer dan je lief is !!!
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 1 augustus 2014 19:20:50 schreef ritmeester:
[...]Op de laatste foto's zie ik geen spaanplaat, jij wel? Wel allemaal grenen
Weet dan niet welke foto jij bedoelt.
Die van Testman is een en al spaanplaat en een achterwand van underlayment (wil ook niet echt branden)
Die van Rolo zie ik alleen maar wit (wellicht van de poederblusser
)
Maar om even terug te komen op het brandgevaar.
Je moet heel erg je best doen om een stuk hout aan het branden te krijgen, met b.v een soldeerboutje gaat het je niet lukken
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb nog een BCF-blussertje hangen 
In ieder geval veel beter voor je elektronica 
Een 2kg CO2 blusser is binnen 10 secondnen leeg. Net genoeg om zelf weg te komen. Dat geldt overigens ook voor mijn BCF blussertje...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 1 augustus 2014 21:27:28 schreef Tidak Ada:
Gevaar van CO2 en ander inerte gassen is dat je zelf stikt door zuurstoftekort.
Wat denk je wat bij jou BCF blussertje vrij komt?
Gr.F_S
Waarom gebruiken jullie niet gewoon een sproeischuimblusser?
Co2 en poeder werken alleen enigszins op een vloeistofbrand.
BCF werkt fantastisch, heb ik een keer gezien. Het is nu verboden.
Zelf heb ik in de schuur een poederblusser, in de gang een sproeischuimblusser en op zolder (werkplek) een BCF.
Op 1 augustus 2014 21:19:04 schreef Tidak Ada:
Een 2kg CO2 blusser is binnen 10 secondnen leeg. Net genoeg om zelf weg te komen. Dat geldt overigens ook voor mijn BCF blussertje...
18 seconden in de spec sheet van die van mij (2kg) genoeg om mijn brandende project te doven.
Quote: "Vanaf 1 januari 2004 is het gebruik en bezit van halonen in brandblusapparaten en brandbeveiligingssystemen in Nederland en België verboden, zij het met enkele uitzonderingen voor kritische toepassingen (vooral in de civiele luchtvaart en op militair gebied)."
Tidak Ada
Op 1 augustus 2014 21:34:58 schreef F_S:
[...]Wat denk je wat bij jou BCF blussertje vrij komt?
Gr.F_S
Hé die edit is niet doorgekomen
Ik schreef: BCF iedem dito hetzelfde...
Gadget_inc
Op 1 augustus 2014 21:27:28 schreef Tidak Ada:
Gevaar van CO2 en ander inerte gassen is dat je zelf stikt door zuurstoftekort.
Dat is in mijn geval geen probleem.
Al mijn deuren zijn brandwerend (60 minuten) en vorig jaar heb ik ze voorzien van brandwerende strips. (ingefreesd in de deuren, overgehouden aan een hotel wat ik verbouwd heb) Spul heeft 1 nadeel, als je in de betreffende kamer aanwezig bent, zit je wel opgesloten.
SNEL WEER ON-TOPIC 
Tidak Ada
Gadget_inc
Tidak Ada
Voor zover ik weet is de WBDBO ( weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag) van 30 minuten vereist bij een brandcompartiment.
Op dat gebied zijn er bar veel voorschriften en dit topic is absoluut niet geschikt om alles uit de doeken te doen.
Is allemaal te vinden op internet.
18 mm spaanplaat zou dat kunnen halen maar zeker geen 60 minuten, echt niet.
Verder moet je niet al te optimistisch zijn over moeilijk brandbaar van underlayment dat brand echt als een tierelier.
Natuurlijk zal je soldeerboutje dat niet direct regelen maar onderschatting van brandbaarheid van bouwmaterialen is niet slim.
Blussen kun je met poeder, co2, water,schuim en natuurlijk met halon en met nog wat andere mengsels.
Nadeel van deze middelen is dat de bussen waarin het zit heel erg snel leeg zijn en zeker als de apparaten bediend worden door leken.
Water uit de slang is in beginsel onbeperkt.
Natuurlijk geeft een en ander veel nevenschade maar een niet of laat gebluste brand ook.
De brandweer wil mensen redden geen materiele schade voorkomen/beperken.
Mijn werkplaatsen zijn voorzien van rookmelders ( totaal in huis 24) met luid alrm en doormelding en het werkt op 230 en op accu's. Uiteraard ook in de laagspanningsverdeelinrichtingen.
In elke werkplaats een BCF blusser( totaal in huis 5 bcf ,4 poeder en 1 waterblusser).
De werkplaats heeft een hoofdschakelaar waarmee alle wcd's in,om en bij de ,,elektronica" is te schakelen.
Ter verduidelijking...ik heb 40 jaar als brandpreventietechnicus gewerkt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Oplossing wat spanningvoerend betreft, de WCD's zitten hier op een aparte groep met een relais dat inschakelt als ik het licht aandoe.
Loop ik de ruimte uit doe ik ook het licht uit en staat alles direct spanningsloos grofweg gezegd...
In de praktijk is het iets fijner, maar de werking als beschreven bevalt me uitstekend...
Na enige tijd te "zwerven" tussen bureau, keuken tafel of een plank op schragen heb ik maar eens een werktafel in elkaar geknutseld. Bij Ikea een bureau gekocht en daarop een opzetstuk in MDF gemaakt voor mijn meetapparatuur. Aan de voorzijde 8 stopcontacten in een kabelgoot van Legrand en aan de achterzijde is er een verdeelstekker met 4 stopcontacten. De meettoestellen zijn geplaatst de rest gaan zich vanzelf wel aanvullen. Van links naar rechts: labovoeding - HMO1002 50MHz mixed signal oscilloscoop - Philips PM3215 50MHz analoge scoop, onderaan: Aoyue 936 soldeerstation.
Linkje naar foto's
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Mooie Mantis, zou ik liever zeggen. Hoe kom je DAAR dan aan als student? Of heb je die "gewoon" nieuw gekocht?
edit: en een JBC station als ik het goed zie aan het systeem voor de tips... heb je een stukje van een failliet bedrijf opgekocht ofzo? Of ben je behalve student professioneel bezig met soldeerwerk?
[Bericht gewijzigd door Jochem op (49%)]
Voor wie nog een mooie oplossing voor zijn werkplek zoekt. Momenteel staat bij de kringloop (Schroeder vd Kolk, Piet Heinstraat Den Haag) een grote Ikea Jerker te koop (€39,-)
Op 8 augustus 2014 09:15:59 schreef Jochem:
Mooie Mantis, zou ik liever zeggen. Hoe kom je DAAR dan aan als student? Of heb je die "gewoon" nieuw gekocht?edit: en een JBC station als ik het goed zie aan het systeem voor de tips... heb je een stukje van een failliet bedrijf opgekocht ofzo? Of ben je behalve student professioneel bezig met soldeerwerk?
Geen failliet bedrijf opgekocht en ik verdien er ook geen geld mee. (het kost alleen maar
). Ik werk behoorlijk veel naast de studie en heb lage vaste lasten omdat ik naast de electronica hobby verder wel als student leef. Blijft dus wat over voor leuke speeltjes (de mantis is trouwens de compact versie, kost toch weer de helft van zijn grotere broertje).
Investeer graag in goed materiaal sinds ik steeds kleiner ga met me soldeerwerk (tegenwoordig veelal 0402 en chips met kleine spacing) maar ik wil nog richting 0201 gaan. Had hiervoor zo'n 4 jaar een Aoyue 937 die aan het eind van zijn latijn zat dus deze laatst vervangen door de JBC. (en boh wat werkt dat lekker). Zelfde met de Mantis, deze kwam in de plek van een grote loeplamp waarmee ik semi-zeeziek werd. De Keithley heb ik voor een lief prijsje van een eevblog forummer overgenomen met missende voetjes en handle. (beetje tape en voila, "goedkope" 6 1/2 digits DMM
) ter vervanging van een Bouwmarkt dmm.
En zo bouw ik langzaam mijn kit op