Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 22 april 2012 14:20:53 schreef KlaasZ:
[...]Volgens mij meten ze dan alleen de circuitwerstand, d.w.z. de weerstand van de route fase-aarde. Is alleen maar om te kijken of een wcd echt geaard is.Om de verspreidingsweerstand te meten werkt het meten op een wcd alleen maar als je een losstaande aardpen hebt. Als je aardpen deel uitmaakt van een collectief aardsysteem, dan zegt zo'n meting niks over je eigen aardpen.
A: De meter meet de circuitimpedantie fase - nul.
B: De meter meet de circuitimpedantie fase - aarde
De aardverspreidingsweerstand is (bij benadering) Meting B - (Meting A/2) en geeft dat als aardverspreidingsweerstand aan.
De waarde is bij benadering, niet zo nauwkeurig als een 3 punts meting. Als je aardverspreidingsweerstand volgens deze methode ruim voldoende laag is, is er niets aan de hand, en kun je de aarding goedkeuren. Als je meting in de buurt van je max. aardverspreidingsweerstand komt is het raadzaam een 3 punts meting uit te voeren.
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Op 27 september 2016 20:25:18 schreef Toeternietoe:
[...]A: De meter meet de circuitimpedantie fase - nul.
B: De meter meet de circuitimpedantie fase - aarde
De aardverspreidingsweerstand is (bij benadering) Meting B - (Meting A/2) en geeft dat als aardverspreidingsweerstand aan.De waarde is bij benadering, niet zo nauwkeurig als een 3 punts meting. Als je aardverspreidingsweerstand volgens deze methode ruim voldoende laag is, is er niets aan de hand, en kun je de aarding goedkeuren. Als je meting in de buurt van je max. aardverspreidingsweerstand komt is het raadzaam een 3 punts meting uit te voeren.
Een oude koe uit de sloot: maar omdat ik deze meting graag wil uitvoeren in het door mij zojuist gekochte huis uit 1957. Moet ik voor deze meting de als meetpunt genomen wcd/groep spanningsloos maken dmv of juist niet? Iets zegt mij van niet omdat ik vermoed je dan de te meten lus onderbreekt. Anderzijds huiver ik er wat voor om 230v door mijn multimeter heen te jagen in de de weerstand meet stand.
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (11%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Je multimeter is ongeschikt.
Iig om de circuitimpedantie te meten van je installatie.
Dat levert verwondingen op en een kapotte multimeter.
Robvansuilen
Op 30 mei 2017 16:49:04 schreef Jinny:
Je multimeter is ongeschikt.
Iig om de circuitimpedantie te meten van je installatie.
Dat levert verwondingen op en een kapotte multimeter.
Dank je Jinny goed dat ik het nog even navraag dan (-;
Tis dat je nogal ver weg woont anders had ik je even gevraagd om langs te komen want in andere aardverspreidingsweerstand gerelateerde topics zag ik dat jij een geschikte meter hebt.
mvdk
Golden Member
Op 30 mei 2017 16:22:51 schreef Robvansuilen:
Een oude koe uit de sloot: maar omdat ik deze meting graag wil uitvoeren in het door mij zojuist gekochte huis uit 1957.
Kijk, daar gaan we weer. Wat voor een huis spreken we over? Een flat, een appartement, een rijtjeshuis, een rijtjeshuis met bovenwoningen, of, heel misschien, een vrijstaand huis? En bij al die voorbeelden, ligt er dan rondom de woning een dikke laag asfalt, of andere moeilijk op te nemen bestrating? Of zijn er op de afstanden die KlaasZ in z'n post van vrijdag 20 april 2012 om 23:58 op pagina 1 van dit topic noemt, een paar open stukjes grond beschikbaar. Dan heb je slechts twee multimeters en een beltrafotje nodig. Edit: en twee stalen aardpennen, de meetelectroden.
Hoe is de boel trouwens geaard? Heb je alleen een eigen aardpen (z.g. TT stelsel) of word er ook een aardingsvoorziening binnengebracht door de netbeheerder? In het laatste geval, netbeheerder aarding en eigen aardpen, moet de laatste dan even losgenomen worden.
Het is dus wel belangrijk om goed te kijken waar je mee bezig bent.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
@mvdk,
Moet ik voor deze meting de als meetpunt genomen wcd/groep spanningsloos maken dmv of juist niet?
Deze opmerking triggerde mij op de circuitimpedantie, en dat kan niet met een gewone multimeter.
De aardimpedantie kan wel met het beltrafoverhaal.
Rob, je woont inderdaad wat ver, maar er zijn vast mensen bij je in de buurt die het voor je kunnen oplossen..
[Bericht gewijzigd door Jinny op (17%)]
Anoniem
Rob, voor alle duidelijkheid, het verhaal van Toeterniettoe gaat over een speciaal meetapparaat om aardingen te controleren. Het gaat niet om een multimeter. Zo'n stekkermeter, die te duur is om aan te schaffen voor éénmalig gebruik geeft een redelijk betrouwbare indicatie,bij een snelle inspectie van de installatie maar voor een keuring is een driepuntsmeting met een speciale aardingsbrug toch betrouwbaarder maar die moet uitgevoerd worden door gekwalificeerd personeel omdat de ideale meetomstandigheden vaak niet voorhanden zijn.
Zelf aan elektriciteit werken lijkt makkelijk maar het is toch vrij complexe materie waarbij foute denkpistes, vaak ingegeven door zuinigheid, levensgevaarlijk kunnen zijn.
Vooral sinds de jaren 70 is er in dergelijke oudere huizen wat afgeknoeid met de elektriciteit.
Als je aan die oude leidingen begint te morrelen raak je vaak van de regen in de drop. Als je daar onvoldoende ervaring mee hebt, raad ik je aan om er een beroeps bij te halen om minstens een evaluatie van de situatie te maken. Dat kost wel iets, maar dan heb je ook deskundig advies van iemand die de situatie zelf gezien heeft. Op een forum heb je ondanks veel goede wil en kennis het nadeel dat elke beschrijving in het niet zinkt bij het ter plaatse bekijken van zo'n installatie.
Wil je er toch volledig op eigen houtje aan beginnen, dan is de methode van Jinny geschikt.
De weerstand van je aarding meten met een gewone universele meter tov de nul of de waterleiding is volledig onbetrouwbaar. Vaak meet je gekke waardes die totaal anders zijn als je de draden van je meter omwisselt. Dat komt omdat een Ohmmeter een zeer lage meetspanning gebruikt,
Verschillend metalen die verbonden zijn door
vochtige grond geven al poteniaalverschillen van bijna een volt en meer. Ook de 50 Hz zwerfstromen in de aarde kunnen de meting ongewenst verstoren. Daarom wordt hier door de meesten aangeraden om met spanningen van 8-12v en stromen tot 0.5A te meten. rechtstreeks op de 230 is te gevaarlijk, en de aardlek zou toch maar uitschakelen.
Robvansuilen
Ten eerste fijn dat er zo snel reacties op mijn post in zon oud topic komen.
Voor mvdk; ik lees ondanks je hulpvaardig houding wat irritatie uit je post. Misschien kreeg je de indruk dat ik weinig informatie verschaf. Onterecht mijn inziens, want voor de door mij aangehaalde meting zijn alle zaken waar jij naar vraagt overbodig.
Nu blijkt dat de methode van toeterniettoe speciale meetapperatuur vraagt blijft inderdaad wel alleen de meting met twee hulpelektroden over. Op deze methode had ik me al wel wat ingelezen en deze was door mij inderdaad ook al beoordeeld als`niet zonder behoorlijke foutmarge;met huis tuin en keuken apparatuur uit te voeren;. Misschien leuk als indicatie maar niet als afdoende bewijs dat de aarding goed is.
Ik verwerp dan ook de suggestie van Grotedikken dat ik wil prutsen aan de installatie. Als ik al iets zelf doe dan zal dit gecontroleerd worden door een gediplomeerd elektricien.
Ik ben echter wel iemand die denkt dat je met logisch nadenken netjes werken in combinatie met tips van lieden die echt verstand van de onder de hand genomen klussen hebben een heel eind kunt komen in het leven.
Dan nu om mvdk en ieders nieuwsgierigheid tevreden te stellen:
- Vrijstaande huis met leuke tuin rondom. 20 meter afstand zal ik niet halen. Maar 10 wel.
- Vanuit de meterkast verdwijnt wel een blanke draad in een buis. in de 'bodem'.
- de meterkast ligt schuin boven de kelder.
- De waterleiding komt in de kelder binnen.
- Ik zie de blanke draad vanuit de meterkast niet in de kelder terug, noch zie ik hier een verbinding met de waterleiding.
- Sinds de straat en riool vernieuwd zijn; kunststof waterleiding. aarding via waterleiding lijkt mij dus in de huidige situatie uitgesloten.
- In de hoofdzekering kast worden 3 fasen en een nul doorgevoerd. verder komen er vier hulpdraden omhoog die in paren op een blokje zijn doorverbonden. Geen teken van een aarding vanuit het trafohuisje dus. Zie foto.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
om te meten of de aard circuit weerstand nog goed is, heb je een installatie tester nodig. doorgaans komt de hoofdaarde vanuit de pen met 16 of 25mm2 binnen op de aardrail. een 6mm2 aardedraad is te dun als hoofdaarde, die mogen wel in huis gebruikt worden voor oa de badkamer.
als de installatie vroeger zat geaard via de waterleiding, zal de aarde naar buiten duidelijk nieuwer ogen, zo niet is wrs altijd al de aardpin los van de waterleiding geslagen geweest.
je hoeft bij een slechte aarde niet perse buiten een aardpen te slaan, als je naar de meterput kunt komen, kan het ook daar worden gedaan.
ah, leuk het bekende bommetje uit de jaren 50! dat zou je normaal niet mogen openen, zaten er geen zegels op?
een beste ouwe zooi, je hebt 3x 20A hoofdzekeringen, maar je betaalt voor 3x 25A. de 4 draden rechts zijn voor meter/boileromschakeling. dat is ook uit den oude doosch.
[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]
mvdk
Golden Member
Zo'n aansluitkast noemden wij vroeger "een bommetje" zo'n gietijzeren ding.
Zit er in de verdeelkast, de groepenkast, ook geen verbinding tussen de aardrail en de rode draad die van de meter af komt? Als die verbinding er niet is, hoef je de aarddraad niet los te maken van de installatie, om die meting die KlaasZ beschreef te doen. Het gaat wel beter als je daarvoor een autoaccu gebruikt in plaats van het trafoo'tje, je hebt dan minder last van zwerfstromen. Die meting is redelijk betrouwbaar, het werkt ongeveer hetzelfde als een speciale aardverspreiding weerstandmeter.
Robvansuilen
Thanks voor de antwoorden mannen. Ik was nog bezig met mijn vorige post editen tijdens jullie respons. hier nog wat antwoorden en foto's.
Bommetje is toch geen koosnaampje vanwege explosiegevaar? (-;
@testman
- De aarddraad lijkt in mijn ogen zelfs meer 2,5mm2 maar dat kan ook aan mijn beperkte kennis liggen. zie foto's.
- Zie voor info over de waterleiding mijn bijwerkingen uit mijn vorige post.
- Er zit zeker een zegel op. Alleen heeft de plaatsing niet veel nut. Ik kan de kast openen zonder het zegel te verbreken. zie foto.
- De zekeringen zijn 3x25 althans dat staat op de zekering 25A 400V
@mvdk
Ik weet niet of er een verbinding is, ik heb de meterkast zelf nog niet geopend. maar ik kan wel de aardedraad vrij makkelijk loskoppelen. Zie het blokje op de foto.
Ik begin nu toch te twijfelen, vanuit de kelder loopt een waterleiding mogelijk onder de meterkast door. Theoretisch zou de blanke kabel in het beton ergens aan de waterleiding vast kunnen zitten. ik heb geen manier om dit te verifiëren zonder hak en breekwerk.
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (14%)]
mvdk
Golden Member
Op 30 mei 2017 17:19:28 schreef mvdk:
Kijk, daar gaan we weer. Wat voor een huis spreken we over? Een flat, een appartement, een rijtjeshuis, een rijtjeshuis met bovenwoningen, of, heel misschien, een vrijstaand huis?
Sorry als het een beetje chagrijnig klonk, maar die info is heel belangrijk.
Een vrijstaand huis, daar kan je eigenlijk elke truc in uithalen. Als het huizen aan elkaar zouden zijn, zou er bijvoorbeeld een z.g. duo-aansluiting kunnen zitten. Dan zit er in de achterwand van de kast een gat, waar doorheen een kabel, door de muur, naar de andere aansluiting loopt. Ook als er niet zo'n aansluiting is, kan het wel zijn dat de aarding gezamenlijk is.
Dat mag.
Er is nog een manier om de aarding te controleren. Je stuurt al je huisgenoten weg, sluit het hek rond je huis af. Je zoekt een lamp van 100Watt, sluit die aan op de aardleiding en de andere kant sluit je aan op een van de fasen aan de bovenkant van de hoofdschakelaar. Dan meet je de spanning over de lamp en de spanning tussen die fase en de nul. Als beide spanningen ongeveer gelijk zijn, is alles OK. Wijkt 't meer dan 5 volt af, even hier vertellen hoeveel je gemeten hebt.
Ik word nu afgestraft na dit verhaal.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als beide spanningen ongeveer gelijk zijn, is alles OK. Wijkt 't meer dan 5 volt af, even hier vertellen hoeveel je gemeten hebt.
Ik word nu afgestraft na dit verhaal.
Hoe weet jij hoe hoog de aardverspreidingsweerstand maximaal mag zijn?
testman
mvdk kan weer voor de co tucht commissie komen, GD zal dat wel regelen 
de aarde is wel 6mm2 zo te zien. de metalen buizen naar buiten toe zijn origineel, dus de aarde heeft wrs nooit om de waterleiding gezeten hier. de weerstand eens meten van een aardpen van 60 jaar oud is echter niet verkeerd.
de term bommetje slaat wel degelijk op het gevaarlijke karakter van die kastjes, gietijzeren kast met blanke voedingsdraden die niet geioleerd zijn tegen de metalen achterwand. de kabel is nog gplk uit den oude doosch..
mvdk
Golden Member
In 't beroerdste geval moet de patroon in dat gietijzeren kastje doorgaan. Bij een kortsluiting naar aarde zou 't dan fijn zijn als de circuitweerstand, dat is iets anders dan de aardverspreidingsweerstand, rond de 1 ohm zit. Dan piept die 25A patroon hopelijk in 0,2sec door.
Dat is waar 't uiteindelijk om gaat, dat er bij een aardsluiting wat gebeurt.
Het is makkelijk om mij af te branden, maar zolang er hier door anderen adviezen worden gegeven om tuinkabeltjes met aardscherm toe te passen niet achter een aardlekschakelaar, wel, waar gaat 't dan over.
Ik denk eerlijk gezegd, dat 't beter is een en ander door een vakbekwame installateur uit te laten vogelen.
Ge-edit: Maar dan nodig ik de anderen uit om TS Robvansuilen zodanig van info te voorzien dat hij die installateur een gerichte opdracht kan geven.
@testman: dit soort kastjes zitten meestal in combinatie met GPLK. De kabeladers worden zodanig lang gestript, dat de papierisolatie niet uit de ingegoten massa steekt. Soms is het niet goed gedaan, dan kan er, als zo'n kastje in een vochtige omgeving zit, water in de eindsluiting kruipen. En dan kan het inderdaad "BOEM" doen.
Zit er eigenlijk een aardlekschakelaar in die installatie?
testman
er zit idd een aardlekschakelaar in de installatie, maar wel een 500ma model vanuit de bouw nog zo te zien.
de hele kast lijkt nog origineel, voldoet al jaren niet meer. badkamers en keuken horen op zijn minst al achter 30ma aardlek te zitten. met een 30ma aardlek zou een evt falende aardpen minder erg zijn. de huidige aardlek is nog een voorloper van de niet meer toegestane modellen die er in 1995 uit gingen.
de hoofdzekeringen zijn dus 25A? want de indicator zegt 20A? 25A is een gele indicator normaal.
grondkabels naar een onderverdeler worden normaal ( in NL ) niet achter een aardlek vanuit de hoofdverdeler gezet, wel eindgroepen voor in de tuin of schuurtje..
Robvansuilen
daar ben ik weer.
@testman de hoofdzekeringen in het "bommetje" zijn zeker 25Aedit; I stand corrected, dit blijkt de zekeringhouder te zijn. Als je inzoomt op de foto hiervan (althans als ik dat doe bij het origineel) zie ik 500V 25A staan. Lijkt me toch dat de fabrikant de juiste opdruk op zekeringen zet. We praten immers over het Pré China tijdperk (-;.
Verder ben ik eens aan de gang gegaan met mijn zorgen dat de blanke aarde ader (op de foto rechts te zien) die het pijpje in verdwijnt op mijn waterleididng als hoofdaarde zat.
Ik heb het volgende gedaan:
- Een klemmetje op mijn waterleiding gezet met een lange dikke koperen kabel en een banaansteker naar + van mijn multimeter.
- Multimeter op doorpiepen.
- De - van mijn multimeter tegen de waterleiding gehouden op diverse punten in het huis. Overal een nette piep.
- Dan stroom van de installatie door de hoofdschakelaar (tevens aardlek 500Ma) af te schakelen.
- Dan - van de multimeter tegen de blanke aarde ader in mijn meterkast. resultaat geen piep. Bij ohmse meting weerstand in megaohm bereik.
- Aardekabel bij blokje losgemaakt (gescheiden van meterkast)
- gemeten op de draad die in het pijpje de bodem in verdwijnt. Zelfde resultaat.
- Aardekabels wat gereinigd met een fijn schuursponsje en de klem weer teruggezet.
- Nu eens niet de waterleiding maar een aardcontact in een willekeurige wcd. resultaat; een mooie volle pieptoon.
- Alles opgeruimd en spanning weer op de installatie gezet.
Ik leid hier twee conclusies uit af:
-Aardekabel is niet afgeaard op de waterleiding. Nu kan ik dus een meting laten doen of en hoe (goed) de aarding van mijn woning dan is geregeld.
-Mijn waterleiding in huis is niet geaard.
mvdk
Golden Member
Nou, ben ik toch weer blij dat je 't op deze manier eerst hebt uitgezocht. Mijn eerste indruk is, dat er geen aardelectrode is geslagen toen bewoners ooit een keer een brief van het waterleidingbedrijf hadden gekregen. Die brieven zijn echt ooit verstuurd.
Laat een installateur het uitzoeken, en laat een electrode slaan.
Jinny
Golden Member
Prima gedaan, en wat waterleiding aangaat, die hoort bij de watermeter aan de aardleiding geknoopt te zitten.
Dat is dus fout 1
Of er al dan niet een aardelectrode zit kan je hieruit niet afleiden.
Robvansuilen
Op 31 mei 2017 10:41:47 schreef mvdk:
Mijn eerste indruk is, dat er geen aardelectrode is geslagen toen bewoners ooit een keer een brief van het waterleidingbedrijf hadden gekregen.
Mijn conclusie is juist andersom. De waterleiding is niet verbonden met de aarde van de meterkast en heeft dus nooit als aarde gediend.
De blanke aarde draad die in een pijpje (ook nog ijzer trouwens) de bodem van de meterkast in loopt is dus anders geaard.
Of (1)via een aardepen of (2)via de fundering (pand staat op opgemetselde stroken fundering) de kelder bevat ook betonijzer,wellicht is dat als aarde gebruikt)
Wil nu even wat lokale installateurs bellen om een aardverspredingsweerstandsmeting (tjonge wat een scrabbelwoord!) te laten doen. Ik ben benieuwd naar de kosten. Ik woon in in het land van Maas en Waal. Mocht iemand tips of prijsindicatie hebben dan zijn ze welkom.
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (17%)]
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 31 mei 2017 10:26:29 schreef Robvansuilen:
@testman de hoofdzekeringen in het "bommetje" zijn zeker 25A. Als je inzoomt op de foto hiervan (althans als ik dat doe bij het origineel) zie ik 500V 25A staan. Lijkt me toch dat de fabrikant de juiste opdruk op zekeringen zet. We praten immers over het Pré China tijdperk (-;.
Het is op de foto een beetje moeilijk te zien wat er precies staat, maar al wat ik kan zien is wat er op de zekeringhouder staat. Dus niet op de zekering zelf. Om dat te kunnen zien moet je hem losdraaien.
Dus de zekeringhouder is geschikt voor maximaal 25A. De zekering zelf is bijna zeker 20A, gezien de blauwe indicator.
Op 31 mei 2017 10:53:29 schreef Jinny:
Prima gedaan, en wat waterleiding aangaat, die hoort bij de watermeter aan de aardleiding geknoopt te zitten. Dat is dus fout 1
Een paar weken geleden is hier de watermeter met metalen behuizing vervangen door een meter met kunststof behuizing. De monteur kon mij niet vertellen waar dat goed voor is, die gaat daar niet over.
Hoe het ook zei, er komt een kunststof leiding binnen, dan komt de metalen hoofdafsluiter, de kunststof watermeter, dan een metalen overgangstuk met aftapkraantje en vervolgens gaat een kunststof leiding het huis in. Het geheel zit met een metalen beugel aan de muur geschroefd.
Ik zou die paar metalen delen kunnen aarden, maar ik zie werkelijk niet in wat het nut daarvan zou zijn...
Uiteraard zijn de metalen leidingen verderop in huis wel geaard. Maar dus niet bij de meter. De regel dat de waterleiding bij de meter geaard moet zijn, is in de tijd van kunststof leidingen niet meer zinnig.
[Bericht gewijzigd door Roetzen op (37%)]
Robvansuilen
Op 31 mei 2017 11:58:27 schreef Roetzen:
Dus de zekeringhouder is geschikt voor maximaal 25A. De zekering zelf is bijna zeker 20A, gezien de blauwe indicator.
Dank je voor het nog eens aanhalen. Mea Culpa...jullie hebben gelijk, ik kijk tegen de zekeringhouder.
Vreemd dat hier 3x20 in zit. Ik betaal idd voor 3x25.
Inmiddels heb ik een afspraak met een plaatselijke installateur. Hij komt vrijdag meten.
Nu geeft hij aan dat hij meet via het stopcontact. Is dit voldoende?