Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Op 12 oktober 2012 15:37:08 schreef maartenbakker:
Er stond nog IPA (al had iemand achter Max' rug om een hoop als chemisch afval laten afvoeren tegen hoge kosten)... Dus als je interesse hebt? Ik betwijfel of het op te sturen is.

Ik denk dat het voordeliger is om hier ergens een litertje IPA te kopen, dan op en neer naar Heerlen te rijden ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik heb dinsdagavond (effectief dus woensdag) bij eFarma wat ets-benodigdheden besteld. Die had ik donderdag in huis. Top service. Niet duur (vind ik).

Die "ERS" aanduiding lijkt mij toch een aanduiding net als "Hema-kwaliteit, zoals u van de hema gewend bent" Als je googled naar die termen, kom je ook de reclamefolders van DIT bedrijf tegen, ook op sites van andere bedrijven. Het is volgens mij een kwaliteitsstandaard van HUN ZELF. Niet dat het verkeerd is om zelf een kwaliteitsstandaard te definiëren, en je er dan aan te houden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kent iemand onderstaand ontwerp? Het vermeldt niet veel meer dan EPROM-PROGRAMMER VER 1.1 1997

(klikbaar voor groter)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/eprom-prog-1997.jpg

Gezien de pinnen met doorverbinding (GND) lijkt het een parallelle-poort interface, wat ook niet zo gek is voor een EEPROM programmer uit die tijd.

If you want to succeed, double your failure rate.

* oeps 97.. even overheen gelezen.. nee ken ik niet

[Bericht gewijzigd door borroz op maandag 15 oktober 2012 19:57:08 (74%)

draadje los

Nou, er staat ook 2716 t/m 27512 op zoals je kunt zien, en dat lijkt niet overeen te komen met de specs van die KCS. En die KCS is voor de userport, wat niet strookt met mijn opmerking over de LPT aansluiting.

Henry S.

Moderator

Een print gemaakt in Ultiboard zonder bedrijfslogo, en zo te zien was het ook nog een dure. Tja... daar zijn er heel veel van.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hm, weggooien dan maar.

En deze dan (klikbaar), wat zou dit doen?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_7610.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_7611.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_7612.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_7613.jpg

Vooral die spoel vind ik nogal een ding.

Die "spoel" is stiekem twee spoelen op een gezamelijke weekijzeren kern. Deze dingen noemen we trafo of transformator ;)

Wat is dat zwarte blokje (een IC gok ik, maar welk type?)

De bakkelieten voet lijkt voor een relais te zijn.

Kan het niet een of ander schakelmoduul zijn?

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op maandag 15 oktober 2012 20:59:48 (41%)

Meep! Meep!

Als die spoel stiekum een trafo is, waar zijn dan volgens jou de draden naar de secundaire?? ;)

Dat IC-tje is trouwens een UA741 van Texas Instruments: een simpel Op-Ampje dus.

De print is enkelzijdig, dus zou niet zo moeilijk moeten zijn om terug naar schema te tekenen.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 15 oktober 2012 21:07:50 (49%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@Jochem,

Een leuke puzzel met 12.5/21/25V programmeerspanning. Als je de hardware uitgezocht hebt, kan je op zoek naar de juiste software.

[Bericht gewijzigd door Hunter op maandag 15 oktober 2012 21:22:26 (55%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Geen COM1 maar CON1 (even doorklikken voor hogere resolutie), het zal echt parallel zijn.

Op 15 oktober 2012 20:58:30 schreef roadrunner84:
Die "spoel" is stiekem twee spoelen op een gezamelijke weekijzeren kern. Deze dingen noemen we trafo of transformator ;)

Zoals MNM al opmerkt heeft deze spoel op weekijzeren kern stiekem geen broertje op diezelfde kern zitten. Dat noemen we naar ik weet dan weer geen trafo. Dat is zo opmerkelijk aan dat ding: het lijkt op het eerste gezicht wel een trafo. Vandaar dat ik ernaar vroeg.

Wat is dat zwarte blokje (een IC gok ik, maar welk type?)

741, het is net te lezen als je de foto doorklikt naar de hogere resolutie.

De bakkelieten voet lijkt voor een relais te zijn.

Volgens mij is het plastic, maar het lijkt me ook een relaisvoet.

Kan het niet een of ander schakelmoduul zijn?

Tja, wie zal het zeggen. Ik dacht misschien nog iets van een inschakelvertraging ofzo.

Jawel, en enkele spoel kan wel degelijk een transformator zijn. Het is echter geen scheidingtrafo! Er is dus geen galvanische scheiding zoals bij een dubbelspoel trafo.

Meep! Meep!

Hoe is een enkele spoel zonder aftakking een trafo dan?

Bij een SMPS zou het wel kunnen, maar dan zouden er toch andere torren op de print moeten zitten. Had ook nog niet gezien dat die vier andere pennetjs alleen maar voor de bevestiging zijn. Scherp oog, Jochem !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik heb nog geen idee wat het geheel moet doen, maar zo te zien werkt het op 24V (AC of DC?), de elco's van 22uF en weerstanden van 10hm zorgen waarschijnlijk voor de symmetrische voeding van de 741, de transistor schakelt het relais (met blus-diodetje) Het relais moet redelijk wat kunnen schakelen, brede printbanen, alle contacten parallel.

Uiteindelijk heeft de schakeling maar drie aansluitingen, de doorverbonden printpennen.

De 741 is uit 1973, maar het ontwerp lijkt me ouder, want op de print is ook ruimte voor een op-amp in DIL-14 behuizing.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

@ Jochem,
Komt het ding niet uit een oude ( héle grote) cv ketel, en werd het voor water temperatuur regeling gebruikt?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Staat er niet 1975 op de print dan?

Ik zou het schema van het ding eens uittekenen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 15 oktober 2012 23:47:28 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 15 oktober 2012 23:05:34 schreef Hunter:
De 741 is uit 1973, maar het ontwerp lijkt me ouder, want op de print is ook ruimte voor een op-amp in DIL-14 behuizing.

14-pins 741, past precies.

Ik had eigenlijk geen zin om het uit te tekenen en hoopte dat iemand het zo als een soort 'standaard' schakeling zou herkennen.

Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt, maar ik heb een heel stapeltje van deze printen liggen. Ik zoek eigenlijk een manier om er nog iets nuttigs mee te kunnen. Dat zal met het oog op recyclage OF de print in z'n geheel (originele functie), OF met name die uit de kluiten gewassen spoel moeten zijn. Voor de rest zit er niet veel bijzonders op.

Nouja, van het weekend maar eens kijken of iktijd heb om het uit te tekenen dan.

Henry S.

Moderator

Voor recycling blijven de spoel, de gele C en wat dikke weerstanden over, het IC en de tor zijn rijp voor het museum :P.

Ik kom dagelijks dergelijke printen tegen.

Op 15 oktober 2012 21:59:24 schreef roadrunner84:
Jawel, en enkele spoel kan wel degelijk een transformator zijn. Het is echter geen scheidingtrafo! Er is dus geen galvanische scheiding zoals bij een dubbelspoel trafo.

Hoe kom je daar bij?
Is zo te zien wel degelijk een normale trafo (en geisoleerd dus), helemaal niks aparts!
Zo te zien zelfs een met een middenaftakking secundair (3 pennen).
(zeker omdat er een 741 op zit)

Wel met de wikkelingen op elkaar gewikkeld. Dat is heel normaal. Worden de wikkelingen tegenwoordig blijkbaar naast elkaar gelegd in verschillende kamers???

-edit- Nu ik echt inzoom op de foto's zit ik wel dat het moeilijk te zien is waar nu echt sporen naar die trafo lopen (als er er al zijn!) bij het relais voetje. Ik zie ook geen lakdraadjes aan de andere kant, dus nu begin ik ook even te twijfelen of het niet domweg een smoorspoel is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Is toch duidelijk?

Deze kant geen draden en aan deze kant maar twee draden.

En aan de soldeerzijde kun je het ook zien, hoewel die foto inderdaad wat minder duidelijk is.

Iemand een idee wat dit is?
http://prive.bitwizard.nl/DSC04893_crop.JPG

Hints: "06-47199-01" en "470p"
Dat laatste doet vermoeden dat het een condensator zou zijn. Maar 4 aansluitingen? Raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij een '3 terminal capacitor'

http://www.maruwa-g.com/e/products/electronic-parts/images/18_chipemi-thumb_en.gif

Betere esl & esr zo te zien.

Mischien een PI of T-filter?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten