Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Amateur19

Overleden

Dat lijkt me een prescaler. Wat staat er precies op die chip van plessey?

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Er staat op PLESEY SP621B 63495

Google geeft geen hits. Heb even de link van de grote foto onderstaand toegevoegd.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3GWPUBZ4.jpg

Amateur19

Overleden

Het is de 10 deler. Die is in de B versie ingebouwd.

Hier staat een schema van een prescaler van een eerder model.
Je moet je alleen aanmelden om het helemaal te kunnen zien/gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op zaterdag 13 juli 2013 16:03:30 (45%)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Diamon

Golden Member

In "Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2", had ik de volgende posting gemaakt:

Mijn pa heeft een Festool schuurmachine, waarbij onderstaande condensator geploft is (ontstoringscondensator denk ik).

Iemand een idee waar deze (met name formaat) te kopen is ?.
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/86606/dsc00784.jpg

Vond onlangs deze (METABO SR 4320 ipv een Festool) schuurmachine weer, en ben o.a. met Google opzoek gegaan voor een vervangen.
Kwam uiteindelijk op de website van www.kruis.nl uit, en dan specifiek voor dit apparaat [url=www.kruis.nl/onderdelen/model/7519.html]METABO SR 4320[/url].
Op de tekening staat dat dit het onderdeel "0033 343253630 Condensator" is en heb deze dan ook besteld.

Vanmiddag kreeg ik de envelope binnen met het bestelde onderdeel, maar het onderdeel wat geleverd is, is onderstaande:
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/1/ontstoringscondensator.jpg

Hebben ze nu de juiste of een verkeerde toegestuurd. Orgineel heeft 3 draden en de nieuwe heeft er 2.
Als deze wel geschikt is, waar dient deze dan geplaatst te worden ?

die vervanger is een condensator die aan de kern van de veldwikkeling hangt en zo via 2 condensatoren aan de 230v zit om te ontstoren idd. de vervanger is om van de fase naar de nul te zetten over de netschakelaar zoals de oude buitenste draden zaten. werkt ook goed genoeg als ontstoring wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het lijkt er op dat de prescaler defect is. Er komt geen nuttig signaal uit als ik hem aan de scope hang.

Als ik hem rechtstreeks doorlus vanuit de scope naar de frequentie tellers lijkt het te kloppen.

Uit mijn scope aflezing lees ik 4div X 5Div/sec = 20

Frequentie is 1/t 1/20=0,05 Dit is af te lezen op de digicount 312 (onderste)

De digicount 502 (Bovenste) geeft 0.553 zonder prescaler als ik die door 10 deelt zou ik uitkomen op 0.0553 Ondanks de afwijking die het apparaat dan heeft klopt het zover wel.

Klopt zo ver mijn beredenering? Het is allemaal nieuw voor mij Begrijp me niet verkeerd als ik iets fout heb. Ik probeer te leren. ;)

(Is het te doen de prescaler te repareren. Ik kan geen schema vinden of ik moet betalen voor de aanmelding op de link die amateur19 vermeld heeft. Heb zo direct ook niet een idee waar ik de fout zou moeten zoeken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-JQFSMJK8.jpg

Amateur19

Overleden

Een prescaler is een HF deler.

De 502 is een teller tot 50Mhz zonder de prescaler, impedantie 1MΩ.
De 502B is een teller tot 500MHz.
Met de prescaler kan jij nu ook tot 500MHz tellen, impedantie van 50Ω.

Er komt niets uit als je niets aanbied. Meestal moet dat wel wat harder zijn dan de input van 50MHz.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
fred101

Golden Member

4div X 5Div/sec = 20 is iets wat niet kan. Je scoop geeft tijd per divisie, zover ik begrijp heb jij er nu 50 Hz op staan. Een periode is 1/50 is 0,02,. Dus 4 divisies is 20 ms, dan moet jou scoop op 5 ms / div staan.

Als de counter een prescaler heeft gebruik je e voor hogere frequenties, ik heb bv een counter die doet DC tot 75 MHz op de ene ingang en gaat tot 1 GHz op de ander. De uitlezing blijft gewoon correct. Je hoeft niet zelf te gaan meten.

Maar zo'n ding kan bv op een harmonische triggeren, veel counters kunnen ook periode tijd, tijd tussen twee kanalen, dutycycle, aantal events etc weergeven. En die weergave hoeft niet in Hz te zijn. Hij kan bv ook kHz aangeven. Dan is 50 Hz dus 0,050 kHz.
Dus die groene lijkt goed. Maar die oranje is vreemd. 50 Hz is nooit 0,5. En als hij de periode tijd aangaf moest het 20 ms of 0,02 s zijn. Tenzij hij de dutycycle geeft, die is 50 % bij een sinus.

Maar dit is erg off topic in dit topic. Open beter een topic in de meetspul sector.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Diamon

Golden Member

Op 13 juli 2013 23:43:45 schreef testman:
die vervanger is een condensator die aan de kern van de veldwikkeling hangt en zo via 2 condensatoren aan de 230v zit om te ontstoren idd. de vervanger is om van de fase naar de nul te zetten over de netschakelaar zoals de oude buitenste draden zaten. werkt ook goed genoeg als ontstoring wrs..

Heb de nieuwe geplaatst en lijkt te werken.
Hou wel de middelste draad over van de oude, daar hoeft niet iets mee te gebeuren (stukje krimpkous omheen gedaan).

flash2b

Special Member

Heeft iemand de aansluitgegevens van de volgende kristal oscillatoren? Ze hebben 8 pootjes en zijn van Dant en Siemens/Halske

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06852_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06853_cleaned.jpg

Van een mede COer ontving ik, door mijn advertentie voor oude op-amps, de volgende ICs. Het type is ML7503, waarbij ML waarschijnlijk staat voor Motorola/Philbrick. Echter een datasheet kan ik niet vinden. Het zijn waarschijnlijk op-amps en aan pin 4 en 11 zitten waarschijnlijk de voeding aansluitingen. Ze zijn verder 14 pins, wit keramisch en gouden boven en onderkant. Alleen al als verzamelobject vind ik ze erg leuk, maar als ik ze ook kan testen dan zou dat nog beter zijn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06854_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06855_cleaned.jpg

Hugo Welther

Moderator

Ik zoek de datasheet van onderstaand component:

bovenkant: (klikbaar)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bgy25%20bovenkant%201%20small.jpg

onderkant: (klikbaar)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bgy25%20onderkant%202%20small.jpg

Het vermoeden is dat dit een HF "PA" module is.
De aanduiding BGY is in ieder geval voor dit soort modules bedoeld.
Van deze BGY25 is echter niets te vinden.

Het lettertype geeft mij een Philips gevoel, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. De productiedatum zal week 39 van 1985 zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Zeker een Philips.

Helaas gaan mijn databoeken (1978 en 1986) zo van de 22 en 23 naar ergens in de 30.

@Hugo hieronder: Minstens 1 broker vindt ook dat het een Philips is http://www.xsmicro.com/rfq.php?pn=BGY25&mfr=PH&ref=octoparts en zowel lettertype als datumcode wijzen ook die kant op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 juli 2013 13:37:20 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

De behuizing is zo volkomen afwijkend van de modules die hoger en lager in die range zitten, dat ik mij afvroeg of het wel Philips zou zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zonder twijfel Philips.

BGY25
8539 = 39e week van 1985.
De H staat voor een fabriek maar ik weet zo meteen niet welke(Misschien Filipijnen). Ik ben momenteel bezig met de fabrieken van Philips Semi/NXP in kaart te brengen.

Vreemde behuizing.

Misschien weet Maarten er meer over te zeggen.(Zie hierboven)

Ik heb helaas mijn ECA boeken niet bij de hand.

Amateur19

Overleden

Een BGY26 is een diode. De 24 een UHF Amp. 420...480MHz Rload=50Ω. Vreemd is de behuizing. BGY21, 22, 23, 24 zijn 4 pin modules (Q71...Q75 in tdv1] en dit is een TO-xx lijkende behuizing met een schoefdraad. Niet te vinden in TDV1 van ECA.

Of en wat het is blijft dus lastig, ook vanwege de hoeveelheid aansluitingen die heeeeeel veel afwijkt van de reeks BGY2x

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

is het geen sensor? in de bus onderop het ding kan een sensor van het een of ander zitten. dan zou het ding dus ook onder een andere afdeling vallen in de boeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Amateur19

Overleden

Op 23 juli 2013 14:12:26 schreef testman:
... dan zou het ding dus ook onder een andere afdeling vallen in de boeken..

Geen verwijzing in de ECA boeken. Normaal krijg je zoiets als ->ECA-THT page xx, oid.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op dinsdag 23 juli 2013 14:36:19 (15%)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
maartenbakker

Golden Member

Op 23 juli 2013 13:45:20 schreef Luckyboy:
Zonder twijfel Philips.

BGY25
8539 = 39e week van 1985.
De H staat voor een fabriek maar ik weet zo meteen niet welke(Misschien Filipijnen). Ik ben momenteel bezig met de fabrieken van Philips Semi/NXP in kaart te brengen.

Vreemde behuizing.

Misschien weet Maarten er meer over te zeggen.(Zie hierboven)

Ik heb helaas mijn ECA boeken niet bij de hand.

De Philippijnen hebben volgens mij een m. De H zoek ik in eerste instantie in Europa.

Zal ik een aftrapje doen met een topic over Philips Components? Ik heb een aantal fabriekscoderingen uit het reguliere systeem (dus niet de opdrukken helaas, maar misschien is dat te matchen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als jij me meer informatie zou kunnen geven dan hoor ik het graag.

Topic zou wel leuk zijn, misschien kun je het in mijn topic plaatsen, Nieuw topic mag ook.

De H zou dan Duitsland,Stadskanaal of Nijmegen zijn?

In de tv waaraan ik nu een herstelling aan het uitvoeren ben zitten er 3 IC's met H-code. (16CT2216/22S,CTX-E,Made In Brittain, BA00529171177.)

Zou dat iets willen zeggen over de herkomst van de H-IC's?
(Speaker is Made In Belgium)

PS: Hiervoor zou het Philips-topic beter geschikt zijn,De modjes zouden het denk ik niet zo leuk vinden als we er hier over bezig zijn :)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk niet Stadsknaal, want daar kwamen vooral diodes en thyristoren vandaan bij mijn weten. IC's die met een H beginnen (ook HSH e.d. zijn wel heel erg gangbaar). Jammer dat die codes niet overeenkomen met de normale Philips fabrieksaanduidingen. Ik ga mijn lijstje zo even in jouw topic plaatsen.

@Jochem: goed punt. Nouja, mijn OM-topic is ook al een behoorlijke janboel. Tegen de tijd dat de topics uitgekristalliseerd zijn misschien een reeks artikelen van maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mij lijkt een nieuw topic voor Philips Components handiger voor deze informatie dan in Luckyboys topic over de DVD spelers.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem: Het gaat niet enkel over dvd-spelers maar over Philips in het algemeen.

Dat straalt het topic nu niet echt uit. Ik formuleerde het misschien wat kort door de bocht, maar het is een topic in de sectie Video/TV dat begint met een hele specifieke vraag over herkomst van een DVD-speler, en waarin je daarna nog wat andere open vragen afvuurt.

Ik zou een topic prefereren met een hele duidelijke feitgebaseerde startpost, die in de loop van de discussie ook bijgewerkt kan worden. Vandaar mijn bezwaar.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Dat is ook mijn standpunt, dat topic vliegt heen en weer tussen de herkomst van produkten en de herkomst van componenten. maartenbakker kan beter een tweede infotopic over de herkomst van de onderdelen starten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten