D&R mengtafel power supply unit, phantom geeft 62V ipv 48

Hallo,

Ik heb mij pas een D&R mentafel aangeschaft waarvan de phantom voeding het niet meer doet.
Er was een elco weggeknipt uit de voeding (die ik vreemd genoeg achteraf onder de print heb teruggevonden). Deze heb ik vervangen door een nieuwe. De spanningsregelaar (L7824) heb ik voor de zekerheid ook vervangen.

Gek genoeg geeft de phatom voeding dus geen 48V maar 62V...

Ik heb op de website van D&R de service manual gevonden. Ik heb een basiskennis van electronica, maar het onderdeel van de phatom voeding in dit schema is voor mij heel raadselachtig...
Er wordt een verbinding gemaakt met de 18V+ (en dat is ook zo op de print) naar de ground van de spanningsregelaar bijvoorbeeld...

Kan iemand mij helpen zoeken naar hoe die 14V extra er bij komt?

nog even zeggen dat de transfo van de phantom voeding 36VAC geeft (wat klopt, zo staat het in de service manual) en na de gelijkrichter is het een paar volt meer (wat ook normaal is)...

Schema: http://www64.zippyshare.com/i/63699390/61481/DR%20PSU.jpg

V+ is 18V voor de mixtafel zelf
V- is ook 18V- voor de mixtafel zelf
+48V is de phantom

bij het phantom deel:
R11: 470
R12: 3k9
C11: 4700mfd 63V (deze is vervangen)
C12/C13: 220mfd 63V
IC 3: 7824 (deze is vervangen)
D3: 1N 4148

alvast bedankt!!!

Maar wij zien een rood kruis voor de image.

http://www64.zippyshare.com/v/63699390/file.html hier staat het schema!

Ik heb het net hersteld wel.
Ik had nog een diode liggen (een 1N 4148) en heb die dan ook maar vervangen in de voeding. Hier zat dus blijkbaar het probleem.

Nu wil ik wel nog begrijpen hoe die voeding is opgebouwd. Waarom zit die diode daar en wat is de functie van de spanningsregelaar hier?

Ook wordt de voeding nog steeds warm als een radiator... is dat normaal?
De 18V uitgangen kunnen elks 6,3A aan en de phantom 1A, dus de voeding krijgt wel wat te verduren...

[Bericht gewijzigd door mij op zondag 8 juli 2012 02:47:41 (19%)

Hoi,

Ik neem aan dat je het over IC3 en D3 hebt? D3 zorgt ervoor dat, wanneer de netspanning afgeschakeld wordt, IC3 geen spanning op zijn uitgang terug krijgt van de elko's (C12, C13). Sommige regelaars kunnen daar niet (goed) tegen.

De functie van IC3 is spanning regelen. Secundair heb je 36V AC, dat wordt na de brug dus (36*1.414 - 2*Vf) = 58V.

Dat is sowieso veel en veel te veel voor een 7824. R12 en R1' op de midden-poot van IC3 zijn ook onconventioneel voor een 7824. Ik denk dat er een LM317 hoort te zitten, die is (met R12, 13) instelbaar, en de maximum ingangsspanning is 40V + de uitgangsspanning, dat zou daar veel beter passen.

Omdat de brug (en R1') aan +18V is gerefereerd, heb je dus (tov GND) +18V aan de onderkant van C11, +76V aan de bovenkant, 48V aan de uitgang van IC3.

Beetje wazige schakeling zo op het eerste gezicht, ik zie de noodzaak van de verbinding met +18V ook niet, kan zijn dat het is om de fantoom automatisch weg te laten vallen als de V+ wegvalt.

als die diode in kortsluiting kwam, dan komt de volledige transfospanning over de 7824 heen op je uitgang. de 7824 deed dus niks meer aangezien zijn uitgang evenhoog is als zijn ingang. (waarschijnlijk een 44V afgevlakt van de transfo met de 18V van +V).
die regelaar moet dan 20V wegstoken en die zal behoorlijk warm worden.

die 7824 wordt met zijn 'massa' aan +18V gezet, dus zal die gaan regelen naar 42V tov massa.
nu zit er in zijn massa lijn ook nog 2 weerstandjes. eentje naar de middenpoot van de regelaar, en eentje naar de uitgangspanning.
dit is een spanningsdeler die de 24V uitgangspanning nog zal delen en een deel spanning over die R11? zetten. waarschijnlijk een 6V (en 18V over R12).

hierdoor krijg je een 24V +6V +18V = 48V uitgang. best wel een rare methode aangezien die weerstanden daar gaat afwijken in functie van temperatuur. die 48V is nooit stabiel dan

@SDK: hoe kom jij aan die 58V??? 36V x 1.4 = 50V, daar 2 diodes af is een goeie 48V. en dan zal je 76V ook niet kloppen.
trouwens als die zijn ingang op 66V staat, en zijn 'ref poot' op 24V, dan krijgt die 42V te verwerken. volgens datascheet max 40V. dus vermoed dat er toch nog ergens een kleine afwijking zit, of er zat een regelaar in die meer kon verdragen.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 8 juli 2012 09:11:34 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er bestaat ook een LM317HV, misschien dat die daar heeft gezeten...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

het zou me ook niet verbazen dat ze op die manier van de 7824 een 48v stabilisator hebben gemaakt . als je de middenpoot van een diode of potmeter voorziet gaat de uitgangsspanning ook omhoog. omdat de uitgang niet meer zoveel scheelt met de ingang kan hij dan miss wel meer spanning aan. de minpoot hangt tenslotte niet meer direct aan de min dus weet de regelaar niet dat er meer als 42v op de regelaar staat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hoe kom jij aan die 58V?

mmh ja, waarschijnlijk omdat ik net wakker was. 50.8V moest het zijn. Na de brug ongeveer 49V. Ah, nu wordt ook duidelijk waarom de verbinding met +18 er was, 1V is net wat te weinig val over zo'n regelaar..

[Bericht gewijzigd door sdk op zondag 8 juli 2012 12:11:00 (10%)

Henry S.

Moderator

Snel vervangen voor een LM317 schakeling.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Niet nodig, gewoon een zener van 6V tussen de massapoot van de 7824 en de 18V zetten ipv die weerstand (R11) werkt perfect en is veel stabieler als het netwerkje wat er nu zit.

Want als je er een LM317 in zet, klopt de pinning niet meer op de print!
Die is afwijkend van een 7824.

P.S. Ik zou ook D3 vervangen door een 1n4001 (of 1n4007 etc).
Die 1n4148 is veel te licht als je echt "terugvoeding" hebt, is waarschijnlijk ook de reden waardoor het gesneuveld is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 8 juli 2012 15:28:31 schreef henri62:
Niet nodig, gewoon een zener van 6V tussen de massapoot van de 7824 en de 18V zetten ipv die weerstand (R11) werkt perfect en is veel stabieler als het netwerkje wat er nu zit.

Dan is het ook stabiel :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry S: We zijn het met elkaar eens!
Kan ook gewoon netjes op de print zonder gebeun en knoeiwerk. Alsof het af fabriek zo geweest is. (Hum, was het maar zo.... en deden de ontwerpers maar eens hun best)

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 8 juli 2012 15:39:11 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bedankt voor alle reacties!

ik begin het al beter te begrijpen.
inderdaad een heel vreemd ontwerp.

Alles werkt echter goed zo, dus ik ga de 7824 laten zitten. De diode ga ik nog wel vervangen door een 1n4001 denk ik. Als die 1n4148 weer kapot gaat kan ik mijn mic's ook weggooien.

Ben je zeker van die zener? het gaat dan toch geen invloed hebben op die 18v+ ofzo?

Ja moet werken, de anode moet aan de +18V (onder) en de kathode aan de 7824.
Een zener van 400mW moet goed zijn, zie hier:

Over R12 valt 24V -> I-R12 = 24/3.9 = 6.15 mA
Idle current van een 7824 (door GND pin) <= 13 mA (Fairchild)
Dus de dissipatie door de zener is maximaal: 6 * 19.15 mA = +/- 115mW

Meet dan de spanning voor je de microfoons aansluit!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het zou mij wel verbazen als een microfoon ernstig in de war raakt van die 2 mA per draad te veel, maar ik kan mij voorstellen dat je geen onnodige risico's wilt nemen.
Daarbij moet hij wel goed stil zijn, je bent anders de CMRR van je ingangen aan het testen ;)

fabrikanten denken niet na, die denken aan de kostprijs.
een zener vervangen door een weerstand, en het ding werkt evengoed, dan is het een besparing van X aantal eurocent. dat vermenigvuldigen met het aantal geproduceerde stuks en je weet genoeg.

@henri, waarom staat er 24V over R12??? R12 hangt met R11 in serie aan die 24V. spanningsdeler.
de onderste weerstand moet 6V hebben zoniet kan de uitgang nooit 48V worden met de 7824IC en de 18V van +V
over R12 staat dus maximaal 18V.
door de groundpin van de regelaar loopt 6mA (andere datascheet).
ik heb niet direct een probleem dat de zener gaat doorbranden, eerder het risico dat de zener niet gaan zeneren wegens te weinig stroom. misschien moet die R12 aangepast worden.

ik zou eerst eens meten hoeveel spanning er op de IN en de GND pin van die 7824 staat. als dit niet boven de 40V uitkomt zou ik het zo laten. t heeft immers de hele tijd toch al goed gewerkt hiervoor.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

43V is teveel voor die regelaar, gaat kapot gaan.

de beste oplossing is volgens mij de transfospanning meer afzwakken.
dus bv een paar diodes achter de diodebrug en voor de elco plaatsen. per diode gaat er 0,6V af.
elke andere oplossing door de regelaar een grotere referentiespanning te geven, zou ervoor zorgen dat de uitgangsspanning van 48V ook hoger komt te liggen.

volgens mij was dit schema te krap berekent op 220V en kom je nu in de problemen met die 230V.
of origineel zat er GEEN 7824 regelaar in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ben wel eens een TL783 tegengekomen op zo een plaats, een soort 125V LM317, maar die heeft een andere pinout en past hier dus niet. Ook haalt hij geen 1A. Dat zijn als ik goed reken overigens wel 70 (!) ingangen..

Ik ken D&R niet als een merk dat heel erg schraperig is of ooit was. Daarbij, gezien de genoemde stromen gaat het niet om een klein tafeltje.

Probleem is dat ik op de print niet veel mogelijkheden heb om er diodes tussen te proppen, of ik moet printbanen kapot gaan maken enz...

Misschien is het een idee een 230V naar 220V converter te kopen (als dat bestaat). Dan ben ik ineens zeker dat het 18V gedeelte ook geen risico heeft op een te hoge input.

De transfo voor de phantom (een ringkern trouwens) heeft ook nog een vertakking in het midden. Er gaan nu 2 draadjes naar de print (eentje van en eentje naar de transfo) die gewoon worden doorverbonden op de printplaat. Kan ik daar iets mee doen?

Je kunt eventueel 10V aftrekken met een klein 10V / 1A (uitgaande van iets van 200W max voor de hele tafel) trafo'tje in anti-serie met de primaire. Met de middenaftakking ken ik zo snel geen truukjes.

Over R12 staat wel degelijk 24V de regelaar is tenslotte een 7824.

De regelaar zelf krijgt een spanning te verwerken van Vin (66V) - 24V (jouw meting 23.7V) is dus ongeveer 42V, dat is inderdaad te hoog en gaat de regelaar uiteindelijk stuk.

De truuk die je toe kunt passen is een 7812 plaatsen met een zener van 18V dan heb je dezelfde uitgangs-spanning en heb je aanzienlijk meer marge (Vi=35V dus 5V marge OVER).

Die truuk paste we 30 jaar geleden al toe: een 24V voeding (van een industriele meter) sneuvelde bij het leven, vervangen van de 7824 door een 7812 en een 12V zener in de GND pin deed wonderen: nooit meer kapot.

P.S. Op de ruststroom van de regelaar kun je niks ontwerpen, dat zijn typical values en kunnen makkelijk een factor 2 varieren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Update:

- Ik ga toch een reeks diodes na de gelijkrichter zetten (4 na de - en 4 na de + uitgang, zodat ik nog ongeveer 38,2V heb voor de 7824). Ik ga het op een apart printje doen en de gelijkrichter daar ook bij opzetten zodat ik op de originele print nog de aansluitingen heb van de gelijkrichter om naar het printje te gaan.
Ik heb 1n4007 diodes hiervoor.

- De diode die over de spanningsregelaar staat ga ik ook vervangen door een 1n4007

- R11 op de middenpoot van de 7824 ga ik vervangen door een zener.
Ik heb een 1N5341B meegekregen (6,2V, 765mA max staat er in de datasheet). Is die goed denken jullie?

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/boca/1N5335B.pdf

ik wil liever geen risico's nemen dus daarom post ik het hier nog eens allemaal :)
Kan iemand dit allemaal besvestigen?

Ik vind het zonde van de moeite, want die oplossing die ik als laatste aangedragen heb (7812+18V zener) is wel degelijk correct en robuust.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

D'r hoort standaard een LM317 in te zitten.
Heb hier nog een D&R voeding liggen, mocht je vast komen te zitten.

Als dit je te lastig is, in principe werken alle gangbare condensatormicrofoons en DI's vanaf 24V, velen zelfs al vanaf 15V (staat ook in de handleiding).

Dynacord powermixers geven standaard maar 24V fantoom ipv 48V.

48V heb je voor sommige mics echter wel nodig (Shure Beta91 als uitzondering bij Shure en verder alle Neumanns).
Maar ik ga ervan uit dat je die mics niet gaat gebruiken op een D&R tafel.....

edit, over welke D&R hebben we het hier eigenlijk?
Een broadcast mixer, of studiotafel?