Tips voor in de toekomst!
In de loop van de tijd ga je herkenen dat je eigenlijk dubbele code hebt, en ook, en dat is nog het belangrijste, dubbel werk hebt om het te onderhouden.
Tevens, en in dit geval zal het niet zeveel uitmaken, maar als je programma flink wat groter wordt, zal je code met de dubbele code, meer geheugen in beslag nemen.
Stel je zelf vragen. .Wat ga je doen als er de volgende keer je drie, vijf of tien vragen over je PCB krijgt?
Of je maakt een vooruit/ achteruit knoppen om tussen je 3 of meer keuzen heen weer wilt lopen. Denk maar aan tijd instelling of op je printer.
Ik bedoel, als je iets maakt, probeer het op verschillende manieren te benaderen. Zal je heel veel van leren.
Succes.
Zal ik zeker onthouden !
Dankuwel iedereen voor jullie hulp
nu loop ik weer op iets ..
WHILE 1 = 1
PRINT AT 1,3, "Kleine PCB ?"
Print at 2,3, "Druk op 1"
FOR i = 1 TO 100
DELAYMS tijd2 / 100
IF Knop1 = uit THEN GOTO Klein
If Knop2 = uit then goto groot
NEXT i
CLS
PRINT AT 1,4, "Grote PCB ?"
Print at 2,4, "Druk op 2"
FOR i = 1 TO 100
DELAYMS tijd2 / 100
IF Knop1 = uit THEN GOTO klein
If Knop2 = uit then goto groot
NEXT i
WEND
klein:
CLS
PRINT AT 1,1, "Tijd.."
Print at 2,1, "Doorgaan?"
groot:
CLS
print at 1,1, "hallo"
dus nu zou ik 2 verschillende knoppen willen maar hij kiest altijd voor "groot"
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (85%)]
Je code sprint nu netjes naar klein, maar gaat vervolgens gewoon vrolijk verder bij groot. Je tekst "Tijd..." wordt zo snel weer overschreven dat je hem niet ziet. De oplossing is om op het einde een label te plaatsten en daar heen te springen:
klein:
CLS
PRINT AT 1,1, "Tijd.."
GOTO einde
groot:
CLS
print at 1,1, "hallo"
einde:
DANKU !!!
idd hij leesde dus gewoon het programma van kop tot teen en voerde het gewoon uit
had dit ook al gelezen op picbasic maar heb er gewoon niet aan gedacht
Nogmaals Danku 
Weet er perongeluk iemand de volledige versie van Proton IDE ? want heb nu de Lite versie en kan maar maximum 50 regeltjes schrijven 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Die zul je moeten kopen ! http://www.crownhill.co.uk/level3.php?cat=1
of : http://www.voti.nl/winkel/p/PIC-ProtonPlus.html
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (19%)]
Op 5 augustus 2012 22:28:18 schreef Kjell95:
en kan maar maximum 50 regeltjes schrijven
Misschien kan dit je een dag verder helpen, wat dubbele code eruit. Code schrijven is een uitdaging en zeker met een max van 50 regels. 
DIM i as BYTE
aantVragen = 2
start:
WHILE knop1 = knop2
FOR i = 1 TO tijd2 * aantVragen
SELECT i
CASE tijd2
PRINT AT 1,3, "Kleine PCB ?"
Print at 2,3, "Druk op 1"
CASE (2 * tijd2)
PRINT AT 1,4, "Grote PCB ?"
Print at 2,4, "Druk op 2"
CASE ELSE
DELAYMS 1
ENDSELECT
NEXT i
WEND
CLS
IF Knop1 = uit THEN
PRINT AT 1,1, "Tijd.."
else if Knop2 = uit
print at 1,1, "hallo"
else GOTO Start
endif
Op 5 augustus 2012 22:20:31 schreef Kjell95:
Weet er perongeluk iemand de volledige versie van Proton IDE ?
Lees dit eens!
Op 6 augustus 2012 20:46:58 schreef Kjell95:
@Shiptronic : pff zo duur
Er zijn genoeg alternatieven: Swordfish, JAL, Amicus etc...
Je vroeg naar de bekende weg...
Dit had je waarschijnlijk al gelezen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 6 augustus 2012 20:46:58 schreef Kjell95:
@Shiptronic : pff zo duur
Af en toe goedkoper bij Vraag en Aanbod. Je kunt ook voor zo'n myamicus bordje gaan (of dezelfde PIC gebruiken als die daar op zit), dat is flink goedkoper.
BASIC is wel goed om mee te leren programmeren omdat het zo makkelijk is. Later kun je alsnog overgaan op een andere taal, basisprincipes zijn toch gelijk (hoe maak je lussen?, wat is nette code en wat absoluut niet? Hoe werkt de hardware van mijn microcontroller? Dat soort dingen zijn taalonafhankelijk)
Voila heb het aangeschaft 
nu had ik nog een vraag
weet iemand of je 2 pic16F628A 's kan linken met elkaar zodat ze al 1 werken?
of mss een alternatief dat ik zelf ook nog kan programeren?
ik heb namelijk ingangen te weinig .. 
Alvast bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 1 zullen ze nooit gaan werken, je kunt ze wel serieel koppelen, zodat de ene weet wat de andere doet...
Je kunt er ook een i/o extender (bijv. MCP23017) aan hangen, of nog beter, een geschikte pic met meer i/o kiezen.
hmm spijtig 
en hoe kan ik dan best zo'n pic naar mijn wensen uitkiezen ? of moet ik gewoon kijken bij voti dat hij het gewenste aantal ingangen en uitgangen heeft?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In de Microchip Product Selector kun je opgeven wat je zoekt, en dan rollen daar wat chips uit... 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Of gebruik een schuifregister of I/O extender. Om daar nu weer een hele 2e PIC tegenaan te gooien is overkill...
maar is het mogelijk om gewoon met een A poort een schakelaar aantesluiten?
want ik zit nu met 2 schakelaartjes en een Lcd scherpmje en mijn B poorten zijn al direct op 
Ja hoor, je moet alleen externe pullups/pulldowns aansluiten.
Kijk wel even in de datasheet welke je allemaal als input kan gebruiken.
Oke super heb er 1tje gevonden !
MAAR ! ik heb nu een probleem ..
mijn bumbleBee zegt als ik wil downloaden naar de Pic: "Connected target device does not match selected target Returned ID code : 0x3FFF "
kan iemand mij helpen 
Lucky Luke
Dacht ik ook maar dat is het niet heb heel het schema opnieuw gemaakt op mijn breadboard maar nog steeds geen vordering 
Lucky Luke