Veel voorkomende vergeetjes, tips, werken met hoge spanningen.

Hoewel er al een topic was gevaar met hoge spanning toch even dit nog uit de eigen ervaringen.
Jammer genoeg worden veel van deze dingen vergeten of niet gedaan uit gewoonte, werkdruk, thuis... ah kan het wel, enz. en maar al te vaak met zeer ernstige gevolgen.

Tips,
Niet alleen geïsoleerde ondergrond ( rubber schoenzolen, geïsoleerde werktafel en stoel).
Maar ook:
Geïsoleerd gereedschap
Geïsoleerde handschoenen
Gelaatsbescherming
Oogbescherming
Voor alle persoonlijke beschermingen en gereedschap kijk naar de spanning van deze 500V 1000V enz !
Geen losse kleding dragen en of indien nodige de geïsoleerd kleding dragen
Droog u handen.

Werken onder spanning, doe het niet als het niet moet, indien het niet anders kan zijn alle boven vermelde min. van toepassing plus.
Baken de zone waarin de werken worden uitgevoerd af en zorg dat er iemand over u waakt.
Er zijn nog wel andere maatregelen te nemen bij het werken onder spanning maar dit is zeer specifiek welke sector enz maar dit is toch zo minimaal toe te passen.

Gebruik zekeringsextractor / smeltpatroontrekker, geïsoleerde ladders, geïsoleerde wig, geïsoleerde stokken.
Draag een persoonlijke beschermingsverklikker waar nodig.

Werken spanningsloos:
Sluit de voeding kort en verbind deze met de aardgeleider zo kort mogelijk bij het afschakelpunt. ( ja ook bij LS, kleine moeite maar om een leven te redden ).
Als de werkplek ver van het afschakelpunt is, doe dit nogmaals op de werkplek
In HS beide zijden van de leiding zijn kort te sluiten en te verbinden met de aarding ( ringvoedingen ) maar ook bij kabels niet in een ringvoeding. Raak de leidingen nooit aan voor dit is gebeurt en na het meten dat de spanning weg is natuurlijk.
Meten is weten:)
Indien mogelijk vergrendel ook de schakelaar of zekeringen er zijn handige setjes op de markt te verkrijgen.
Bij meerdere personen die werken aan een grote installatie vergrendel ook elk met zijn eigen setje de schakelaar zekering..... is mooi zicht trouwens als ze elk nog hun eigen kleurtje hebben.
Plaats een waarschuwingsbordje; kaartje: Verboden in te schaken, werken, mag enkel weggenomen worden door ........

Nog wat verder.
Klop even hard op de deur voor het betreden van een HS ruimte.
Luister naar een installatie , erg zoemen, sparks, .... ( zeker ook voor het betreden van een HS ruimte of technische ruimte)
Knip of zaag geen kabel draad door als u niet 100% zeker bent dat deze spanningsloos is. Geloof enkel jezelf en niet een ander.
Bij HS schiet de kabel door als u niet zeker bent en neem voldoende afstand.

Gebruik zo maar geen "draadje" om een zekering te overbruggen, is hier echt de noodzaak toe gebruik dan de juiste aangepaste smeltdraad.
Isoleer deftig en met de juiste materialen niet gebruikte leidingen.
Volg de handleidingen van wees bedacht op de gevaren die elektrische machines - toestellen met zich mee kunnen brengen, lees het boekje :)
Raak zo maar niet een aardingsstrip in een elektriciteitscabine of verdeelbord aan, hier kunnen gevaarlijk spanningen op staan, dus weer even meten.
Kent u de installatie niet, informeer u eerst.
Pas op met spuitbussen die de contactjes zuiver maken. Lees wat er op de bus staat, niet alle van deze mag u onder spanning gebruiken, zet de spanning af als u het niet weet of niet meer kan lezen.
Test u differentieelbeveiliging regelmatig eens, het testknopje staat er niet voor niets op.
Kijk ééns per jaar eens na of u schroeven nog wel allemaal goed vast zitten, lol, in het Elek bordje.
Gebruik in de keuken of waar voedingswaren bewerkt worden niet de gewone TL lampen, gebruikt deze met een beschermende folie speciaal hiervoor gemaakt.
Vervang ook geen TL lampen onder spanning, draag eveneens een veiligheidsbrilletje.
Idem voor kwikdamp -, natriumlampen, lage en hogedruk of gelijkaardige.
De spanning fluctueert plots, lampen flikkeren of branden feller dan normaal... , ga op zoek naar de oorzaak, een zwevend potentiaal... zo vaak de oorzaak van brand. (nulgeleider onderbroken.. ).

last but not least weet je het niet: vraag het op circuitsonline.net loool, of je vakman
En als het beter past onder een ander topic np hoor :)

Was er ook niet zo'n regel die ik ooit van een elektricien hoorde:
Houd bij het meten aan hoge spanningen altijd één hand in je broekszak!
Mac.

Nuttige info, maar wel 51 jaar te laat! Dit is mij allemaal zeer bekend aangezien ik vroeger ook energietechniek heb gedaan. Meestal controles en het verhelpen van storingen door het gehele land. Iedere provincie had zijn eigen netbeheer, PEM, provinciale electriciteitds maatschappij en de PEZEM in Zeeland. Was leuk werk en altijd was er iemand van de netbeheer bij als er gewerkt moest worden. Was verplicht want zelf had ik geen sleutels voor de toegang.
Gewerkt werd altijd op een dikke rubber mat met brandvrije kleding, waar asbest in was verwerkt,mag tegenwoordig ook niet meer en ik ben nog steeds springlevend. Mijn laaste klus was in Utrecht aan de Amsterdamse straatweg. Daar moest een aansluiting worden gemaakt voor een uitbreiding. Waren 2 kabels van ik meen 4X 70mm2 die moesten worden aangesloten. Dat gebeurde uiteraard onder spanning en er zou geen spanning op de kabels mogen staan. Dus ik begin om de kabels op lengte te zagen en toen een enorme steekvlam met een geweldige knal. Ik was 23 jaar en wilde nog niet dood, dus moch een ander het in orde maken. De gehele wijk zat in het donker en later bleek dat de uitbreiding een eigen 10 Kv station had wat was ingeschakeld en dat had niet mogen gebeuren.

Groetjes Hans.

Tja, zo zie je maar weer (heb zoiets zelf ook meegemaakt bij het inkorten van een gewoon netsnoer)
"Heb je de stoppen van deze groep losgedraaid?"
"Ja hoor, ga je gang"
Knip, vonk , knal!
Bleek dat deze persoon de stoppen van verkeerde groep had losgedraaid!
Na het definieren van wat ik van deze persoon dacht heb ik nooit meer op een ander vertrouwd en controleer ik altijd eerst of alles
wel is zoals het moet zijn.
Ik heb dus sindsdien ook altijd op mijn eigen eigen oordeel vertrouwd.
Dat heeft mij later in de elektronica reparatie alleen maar in mijn voordeel gewerkt.
Groeten,
Mac.

Vaag verhaal, slecht nederlands, wat wil je?

Het is duidelijk dat je voorzichtig moet zijn met hoogspanning.

Ooit begon er een nieuwe 'technicus' bij ons op het bedrijf. Wij plaatsen HORECA toestellen.
Hij was volledig op de hoogte, zo vertelde hij.
Want hij had een diploma !
Tot op het moment dat we in de kelder van de werf een knal hoorden.
We gingen kijken en de brave man stond daar met een rokende schroevendraaier beteuterd te kijken.
Erg veel geluk gehad. Hij probeerde een nieuwe kring aan te sluiten ....net achter de hoofdzekering...
Sindsdien krijgen alle aspirant medewerkers een vaardigheidsproef. Gediplomeerd of niet.

mja, met diploma. zo lopen er veel veiligheidsrisico's rond in bedrijven. maarja, bedrijven (de hoge pieten) hebben nu eenmaal liever iemand met een diploma op papier, dan iemand zonder diploma met 5jaar ervaring (op de werkvloer willen ze het omgekeerde)

Je wil niet weten hoe vaak er expertverslagen worden opgemaakt, voor rechtszaken in kader van de arbeidswetgeving, op vraag van verzekeringen enz.
En zo vaak het gevolg van kleine onachtzaamheden.

Voor Hoogspanning ben ik zelfs nog een heel belangrijke puntje vergeten:
Zie ook dat u het vrijschakel document in handen heeft voor je start met werken.

Ik kan het alleen maar beamen diploma zegt niets over hoe een persoon werkt, veilig of niet.

Bij ons zijn ( gouvernementele inspectie- studie- onderhoudsdiensten ) zijn heel wat functies pas open voor mensen die min 5 a 8 jaar relevante ervaring hebben in the field.
En dan nog zal een vaardigheidsproef worden gedaan, ongeacht diploma.
En dat is zeker geen slechte zaak, vaak komen mensen niet door deze proef heen. Herkansing kan zelfs niet of pas terug na x jaar.

In grote bedrijven, zeker in de petrochemie, moet je zelf ongeacht wie u bent voor u het bedrijf binnen komt een veiligheidsproef afleggen en dit steeds weer opnieuw elke keer u er komt.
En ja hoor zelfs inspecteurs :) wat ze ook maar komen doen. (dit handelt dan niet alleen over elektriciteit ).

Het enige wat wel heel opmerkelijk is dat bij elektriciens uit bv USA dit beduidend lager is in vergelijking dan met onze benelux regio .
Misschien is de reden dat men ook wel voor elke job een andere elektricien heeft. Er word echt wel verschil gemaakt tussen een elektricien die mag werken aan 1F of 3 F installaties LS MS HS en deze worden dan ook nog eens verder opgesplitst. ( laat me er wel bij zeggen dat dit dus wel in gouvernementele situaties is waar werkgever opdrachtgever, nog bijkomende eisen gaat stellen of bij werken met contractanten )

Nu daar is ook niet alles heilig hoor maar toch significante verschillen.

En wederom is ook bijscholing steeds een must, de technologie staat niet stil en zo ook zijn er andere gevaren.

Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoe veel van de elektriciens een persoonlijke beschermingsverklikker gebruiken of in de werkkoffer hebben zitten ?
een poll :) eerlijk zijn he :)

Op 18 augustus 2012 09:21:45 schreef marti:
Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoe veel van de elektriciens een persoonlijke beschermingsverklikker gebruiken of in de werkkoffer hebben zitten ?
een poll :) eerlijk zijn he :)

persoonlijke beschermingsverklikker ??? wat is dat, google kent maar 1 hit, en dat is deze post.

Op 18 augustus 2012 02:26:36 schreef McDuff:
"Heb je de stoppen van deze groep losgedraaid?"
"Ja hoor, ga je gang"

Dat moet je nooit aan een ander vragen, maar altijd zelf doen. En als het gaat om schroefpatronen, moet je die in je zak steken, samen met de schroefkop. Om te voorkomen dat een of andere ezel de boel weer terugschroeft.

Als je aan ondergrondse LS kabels werkt, maakt niet uit of je hem openmaakt of dat de kabel op eind ligt, altijd "prikken" voordat je verder gaat. Dat betekent, een stukje van de geisoleerde aders vrijmaken, en dan met de pennen van je LS tester door de isolatie drukken.
In gebied met oud 220V kan je nog 3 aderige LS kabel tegenkomen. Daar moet je eerst nog op andere manieren je er van overtuigen dat je de juiste kabel hebt, in oude 220V netten werden soms stukken oude MS kabel gebruikt.
Het is niet fijn om met je LS tester in een 10 kV kabel te prikken.
Ook het "ja, maar LS kabel heeft proefaders" , het schijnt allemaal anders te kunnen. Overigens, in NL verwijst de ARBO wet naar de nen 50110, en daar staat dat je niet onder spanning mag werken. Aan spanningen hoger dan 1000V absoluut niet, ( ja ik weet er is iets met DC en AC ) en aan LS alleen onder voorwaarden. Het moet onvermijdelijk zijn, er moet gebruik gemaakt worden van daartoe geschikte materialen en gereedschappen.
Aftakmoffen worden onder spanning gemaakt, de mannen kunnen inmiddels al niet anders. Bij dat type werkzaamheden worden wel speciale aftakklemmen gebruikt, de verbinding met de hoofdader word als laatste gemaakt, door het doordraaien van puntschroeven door de isolatie.

Voor de ware denkers hier ligt er nog een uitdaging: voor dat je een MS kabel gaat "schieten" of knippen, wil je graag weten dat je de juiste kabel hebt. Dat selecteren gaat door een pulserend stroompje door de kabel te sturen, met de amperetang stel je dan vast of dat stroompje door de kabel loopt. Het probleem is, dat die stroom ook terug moet. Bij single fase kabels, kan je de stroom in de kabels zelf houden, bij samengestelde kabels laten ze de retourstroom door het aardrijk teruglopen. Het vervelende is nu, dat naastliggende kabels die stroom oppikken in hun loodmantels, die bij iedere mof verbonden zijn met de gietijzeren buitenschaal. Daardoor word het selecteren van de juiste kabel nogal bemoeilijkt. Kabels horen natuurlijk op de plaats te liggen waar de tekening aangeeft, de praktijk is weerbarstig.
Dus mijn vraag is, welk electrisch principe heb ik nog over het hoofd gezien, dat het mogelijk maakt om die retourstroom een ander beeld te laten veroorzaken ?

Op 18 augustus 2012 09:21:45 schreef marti:..In grote bedrijven, zeker in de petrochemie, moet je zelf ongeacht wie u bent voor u het bedrijf binnen komt een veiligheidsproef afleggen en dit steeds weer opnieuw elke keer u er komt....

Kom op, je weet zelf toch ook wel dat dat onzintestjes zijn? Als je voor zo'n test zakt was je waarschijnlijk al lang dood.
Die testjes zijn er helemaal niet voor de veiligheid maar om later bij een ongeluk de verantwoording af te kunnen schuiven.
Ik heb ze ook in het Italiaans gedaan en zelfs dan nog niet gezakt (ik spreek geen italiaans!)
Het zelfde geldt voor bv het VCA, ook een waardeloos papiertje voor veel te veel geld.

Op 18 augustus 2012 09:31:13 schreef Shiptronic:
persoonlijke beschermingsverklikker ??? wat is dat, google kent maar 1 hit, en dat is deze post.

Kon 'm ook niet vinden. Wat is dat voor een ding?? Ik heb geen enkele elektrieker ooit over zo'n ding gehoord.

het kijken van een filmpje bij de petrochemische bedrijven is niet alleen voor monteurs aan de installatie aldaar . het geld voor iedereen die er vreemd komt bij zo'n bedrijf. heb het van een copier reperateur die elke keer dat filmpje kon zien daar , hij kwam alleen op kantoor maar moest wel over het terrein heen..

langer geleden was het bij een aantal ( petrochemische ) bedrijven normaal dat je het rijbewijs inleverde als je op het terrein was .

het zou me niet verbazen dat marti in de usa werkzaam is , en de echte engelse term van dat verklikkerding nodig is om het te vinden op google ..

overigens is de kleding met asbest in de voering in de normale bedrijfsvoering wel weg , maar de brandweer heeft dit wel nog steeds , in de schooltijd jaren terug was er een wedstrijd wie het snelste zo'n pak aanhad tijdens een excursie bij de brandweer , zwaar dat het materiaal daarvan is zeg..

[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]

testjes zijn in de meeste gevallen lachwekkend klopt :) maar op enkele plaatsen heb ik toch al een een uurtjes of twee daar zitten de tijd te vullen lol (verdoen) wel dan niet alleen een theoretische testje.

Maar oke ik dacht het wel dat er ????? zouden komen omdat ik wist dat men op via copy en paste wel zou gaan snuffelen op het internet.
Duivels he :)

Maar goed de juiste benaming is : persoonlijke spanningsverklikker. :)

Om maar een vb te geven hier kan je er ééntje vinden:
http://www.biname.be/catalogues/B-Detection/pdf/B-detectors-page-14.pd…

Op 18 augustus 2012 11:37:04 schreef testman:
het kijken van een filmpje bij de petrochemische bedrijven is niet alleen voor monteurs aan de installatie aldaar...
...hij kwam alleen op kantoor maar moest wel over het terrein heen..

Dat is het bewijs dat het een pruts "examen" is. Voor een ervaren monteur kun je nog volhouden dat die in de loop der jaren voldoende kennis heeft opgepikt om te weten wat veilig is. Maar die maken dezelfde standaardtest als iedereen. Ook iemand die nooit op dergelijke terreinen is geweest en geheel zonder kennis van veiligheid moet deze test kunnen halen.

--edit--
even je post gemist. Die spanningsverklikker heeft vrijwel geen enkele elektrieker. Er zijn er dan ook maar weinig die aan middenspanning/hoogspanning werken.

Op 18 augustus 2012 11:44:28 schreef marti:
testjes zijn in de meeste gevallen lachwekkend klopt :) maar op enkele plaatsen heb ik toch al een een uurtjes of twee..

Pff, dat heb ik nog nooit meegemaakt, en ik kom toch op heel erg veel plaatsen, ook (petro)chemie op de risicovoller plekken. Wel een keer drie uur zitten wachten op m'n test. En ach, tijd verdoen, die test kost al gauw een half uur vertraging, dus dat is voor de klant best een dure test zeker als ze je drie uur laten wachten en al helemaal als je daardoor een dag later terug moet. Buiten dat wil je gewoon zsm nuttige dingen gaan doen.
Bij de meeste bedrijven krijg je na afloop een pasje dat een jaar geldig is en/of bewaren ze het resultaat in de computer, dat scheelt. Op sommige serieuze industrie terreinen werkt dit zelfs op het hele terrein: een test die goed is voor alle bedrijven op het terrein. Petrochemie is daar goed in.

binnenkort ga ik ook bij zo'n filmpjes bedrijf langs , niet petrochemisch maar blijkbaar is dat nodig vanwege andere gevaren aldaar , gelukkig is het niet nodig om de film steeds opnieuw te zien want het doet aan school denken met de gedateerde infofilmpjes die iedereen nog wel kent..

ligt het aan mij of is dit hele topic gewoon een kopie van de openingspost van het HV topic

http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242

wat inmiddels er al 8 jaar staat?

Mvdk vergeet niet: Meten is ( meestal) ook werken onder spanning!
En wie doet nu al die moeite om die PBM's aan te doen om even een U of A te meten in LS ...

Maar waarom niet? omdat jongeren of aspiranten het zien van de ouderen? gemakzucht ? ...

Hier heeft men zelfs vaak in de opleiding, school geen aandacht of te weinig aandacht aan.

Op 18 augustus 2012 00:12:11 schreef marti:
[..]
Gebruik in de keuken of waar voedingswaren bewerkt worden niet de gewone TL lampen, gebruikt deze met een beschermende folie speciaal hiervoor gemaakt
[..]

Dit snap ik niet helemaal. Kan iemand mij de achterliggende gedachte uitleggen?

Edit: Of heeft het er mee te maken als een TL-buis knapt, en dat je door de folie geen glassplinters in je eten krijgt?

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (16%)]

Meten is ( meestal) ook werken onder spanning!

En daarbij moet je eerst meten op een punt waar de spanning aanwezig is, en pas dan op het punt dat gecontroleerd moet worden. Meters kunnen ook stukgaan...

Wat ikzelf meestal deed om er zeker van te zijn dat iets spanningloos is: na het meten even aanraken met de rugzijde van een vinger. Die kant is veel gevoeliger dan de palmzijde, en als er toch nog spanning aanwezig moest zijn, kromt de vinger zich onmiddelijk en kom je er met de schrik vanaf.
Het is zeker geen alternatief voor een meter - dat zal wel duideijk zijn, denk ik zo...

Op 18 augustus 2012 20:05:50 schreef ThinkPad:
Edit: Of heeft het er mee te maken als een TL-buis knapt, en dat je door de folie geen glassplinters in je eten krijgt?

Psies: HACCP: 93/43/EC. Overigens is dit na 17 jaar HACCP wel erg ingeburgerd. Bij de meeste bedrijven gaan ze intussen vrijwillig al veel verder dan de eisen.

Yes en ook geen poeders van uit de lamp. Toch nog steeds komen we dit vaak tegen dat het niet zo is hoor, zeker bij de kleine zaken vaak een issue. ( de lampen zijn weer iets duurder )

En pros ja dat is zelf slecht werken na het meten om spanningloos te plaatsen is het kortsluiten niet de finger:)

En pros ja dat is zelf slecht werken na het meten om spanningloos te plaatsen is het kortsluiten niet de finger

Wat wordt hiermee bedoeld???

Ik zou het ook graag weten.

Bij een HS-installatie is het gebruikelijk, om de fasen van een binnenkomende kabel kort te sluiten met de plaatselijke aarding, als er aan gewerkt moet worden - dat voorkomt BBQ-luchtjes, als iemand bij het vertrek van die kabel een foutje maakt.
Maar ook dan zal de verantwoordelijke agent eerst met de "handtest" moeten bewijzen dat het ding spanningloos is...

Het Orakel 'Marti' mist enige communicatieve eigenschappen. Jammer misschien heeft hij wel wat te melden.