tektronix 2225 of 2235

Hallo allemaal,

Overlaatst heb ik bij vraag en aanbod een vraag geplaatst voor een oscilloscoop. Nu heb ik hier reactie op gehad van iemand op het forum en die biedt een tektronix 2225 en tektronix 2235 aan. Nu, ik heb niet zo veel verstand van oscilloscopen dus daarom zou ik graag weten wat de beste is, of naar de welke jullie voorkeur gaat.

Alvast bedankt.

Stef

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Je zoekt een oscilloscoop om audiosignalen te meten. Dan lijkt me die 2225 met 20Mhz dus ruim voldoende. Als deze ook goedkoper is dan die andere dan is de keus zo gemaakt lijkt me.

fred101

Golden Member

Er bestaat een 2225 en 2225A, dat geldt ook voor de 2235. Bij Tek wil die etra letter zeggen dat het een later model is met vernderingen wat kan varieren van een betere voeding ( zoals schijnbaar bij de 22XX serie, en moglijk 10 jaar leeftijdverschil) tot veel hogere bandbreedte ( zoals bij de 2445 serie het geval is)

De manuals zijn op elke bekende site te downloaden. Bekijk ze eens er vergelijk ze.

Ik heb geen handson ervaring met deze serie, ben meer thuis in het oudere tek werk. De 2225 is 50 MHz, de 2235 is 100MHz (en heeft volgens mij een delayed timebase) de V/div van de 35 gaat lager maar de 25 heeft een 2x, 5x, 10x magnifier, de 35 alleen de 10X. Of dat belangrijk is hangt van het gebruik af. Ik gebruik het zelf vrij veel op anaolge scoops ( evenals delayed timebase)

In ieder geval hebben ze volgens mij een goede reputatie.

De 2235 is voor een beginner misschien wat complexer in bediening.
Als een van de twee een A is zou ik daar voor gaan. Tenminste als bandbreedte niet belangrijk is. Voor voedingen, audio ect is 50MHz prima, voor RF of signalen met snelle stijgtijden is het een ander verhaal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Netzo belangrijk is wat men er voor vraagt. Hier op CO is de stelling 1 Euro / Mhz. Waarbij je soms wat meer betaald als er ook nog een manual / probes / calibratie bij zit. Op Marktplaats zie ik mensen rustig 100 Euro voor een 20Mhz scoop vragen, dat is dus te veel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De 2225 met probes is 100 euro en de 2235 met probes 125 euro. Ik heb wel al ervaring met het werken met een scoop van op school, maar dit waren nieuwe tektronix scopen.

Het is wel degelijk voor audio.

Dus tot nu toe zouden jullie gaan voor de 2225?

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

In dat geval voor de 2235, de 2225 is mi niet meer dan 75 Euro waard.
100Mhz heb je voor audio niet gelijk nodig, wil de verkoper voor de 2225 zakken naar 75 euro dan zou ik die nemen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Oke, ik ga zien of de verkoper zijn prijs nog wilt laten zakken en dan zal ik de keuze maken.

Allemaal bedankt voor het advies

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Ik heb op zich wel interesse in de 100Mhz. Misschien kan je dat helpen om de prijs van de 50Mhz omlaag te krijgen.

1 Eur/Mhz is onzin. Dit geld misschien voor de allersimpelste of zwaar verouderde apparaten. Verschillen buiten MHz spec zijn gewoon te groot.

Kijk gewoon naar reele verkoopprijzen. Wat betreft de keuze tussen Tek 2225 en 2235 zou ik zonder twijfel de 2235 kiezen. Is universeler zonder meteen heel moeilijk te zijn. 2225 is meer een budget model, blijkbaar in azie gemaakt. De tek2235 wordt uitgebreid beschreven en ondersteund op diverse forums.

Ik zou geen 5 minuten wachten stef, de prijzen die je noemt zijn erg goed, mits apparaat volledig in orde en echte probes, dus geen bnc snoertje of andere grappen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 18 augustus 2012 20:16:32 (16%)

Ik heb gezegd dat ik voor de 2225 ga met probes bij voor 100 euro. Aangezien ik binnenkort verjaar gaat dit wss toch een cadeau zijn van mijn ouders

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
fred101

Golden Member

Marcke, die 1euro/MHz komt van mij, ooit als grap, maar er hoort meer bij en dan klopt het best aardig.
1euro: een werkende simple oude scoop zonder probes/doc ect
2euro: een mooie werkende complete scoop
3euro: een echt mooi en gegarandeerd goed apparaat, een speciaal model, ect

Een 2235 is in mijn ogen 100-150 euro waard, een 2225 met tek probes in goede staat 75-100 euro. ( een A richting 100, een gewone meer richting 75)

Dit zal debk ik snel veranderen, die prijs/MHz gaat zakken. Nu koop je al onder de 300 euro een 60MHz DSO. Ik ga nu even niet de discussie aan over appels en peren maar de gemiddelde student, beginner ect met niet te veel kennis ( de doelgroep voor 2225 ect) kan dan kiezen tussen een mooie giftbox, mooie kleuren plaatjes, veel mogelijkheden, of een stoffig gebutst ding dan denk ik dat ik wel weet wat hij koopt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als dat stoffig gebutst ding beter werkt als iets nieuw dat er beter uit ziet, zou ik het met plezier gebruiken. Ik gebruik ook wel versterkers van 30 jaar oud terwijl ik hier ook nieuwe heb liggen...

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
fred101

Golden Member

Heel verstandig, geef mij ook maar een oude Tek ipv een nieuwe Chinees. ( maar als ik moest kiezen tussen mijn HMO3522 en mijn Tek 7704 dan wordt het de Hameg, maar als de 547 er bij betrokken werd dan zou ik niet kunnen kiezen ;-) mooi, klassiek, imposant, plugins voor de meest wazige toepassingen van opamp plugin tot uV, van sliding diff amp tot 5 GHz plugin mt TDR, zelfs 8 traces te gelijk is mogelijk. Mijn avatar is een screenshot van mijn 547. )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat prijzen betreft ben ik het wel met Fred eens. Ik vind 125 euro voor de 2235 met probes en indien in nette staat een prima prijs. Voor die 2225..tja..ik vind zelf 100 euro ook nog wel een prima prijs voor een mooie degelijke Tektronix. Mits de scoop er uiteraard netjes uit ziet en prima werkt. Ik zie regelmatig prima scoops op Marktplaats staan voor dit soort prijzen. Dus meer moeten ze ook niet kosten.
Maar persoonlijk heb ik liever een oude degelijke scoop van een goed merk dan een nieuwe goedkope chinees.

Ok Fred, now we're talking. Reele prijzen die ik gezien heb is 100+ voor tek2225 (dankzij eevblog) en 150 voor een goede, werkende onbeschadigde 2235, beide zonder probes. De aanbieding die stef heeft is dus goed (met probes, is min Eur 10 ps).
Stoffige oude scopes kunnen hele vervelende probleempjes hebben, nieuwe chinezen trouwens ook. Geen enkele scope is ontwikkeld voor 30jaar levensduur of meer.
Analoog en digitaal zijn voor mij niet tevergelijken, vullen elkaar goed aan. Je voorkeur voor de Hameg DSO kan ik begrijpen. In op dat prijspunt is het ook mijn voorkeur.

rbeckers

Overleden

Analoge scoops zijn goed, op sommige punten ;) , en verdwijnen. ;(
Bijv. ook de CRT fabriek in Heerlen stopt.

Ik zou in dit geval de 2225 kiezen.

@stef, als het de aanbieder van marktplaats is:
- de 2235 ziet er erg afgeleefd uit, vandaar een heel klein plaatje
- de probes bij de 2225 zijn waarschijnlijk junk, afdingen dus.

heb je daar een link van? toch even controleren dan...

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

de 2236 was mooier geweest , die heeft een ingebouwde dmm er nog inzitten.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 augustus 2012 15:48:33 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik dacht dat stefbef in BE zocht.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

verkoper is een nederlander. ik betaal wel 18 euro verzendingskosten... zou ik dan niet beter verder sparen voor een nieuwe?

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Hugo Welther

Moderator

Scoops e.d. moet je niet laten opsturen maar ophalen.
Je kunt dan de werking controleren en transportschade of DOA voorkomen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dan ga ik hem toch niet kopen. Spijtig, maar mssd at mijn ouders volgend jaar, als ik elektronica ga studeren, mss wel de investering willen doen in een deftige scoop.

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'