tektronix 2225 of 2235

fred101

Golden Member

Wow, een echte handykit en met grafische display, deze scoop wordt door een kenner aangeboden
>:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Die zou met jouw 1-3 euro per regel max 30 euro mogen kosten :D

Henry S.

Moderator

Op 22 augustus 2012 20:14:49 schreef fred101:
1 euro/MHz houdt een keer op, er is ook nog een psychologische grens.

Arggg! Ik heb €10 voor een 300kHz scoop betaald :+.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Henry, wij drijven de marktprijs op tot belachelijke hoogte. 33 Euro / MHz en mijn 500 KHz tekje was omgerekend 80 euro per MHz. Dat zijn nieuwprijzen, een nieuwe 350 MHz kost ook 35-40 euro per MHz.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Een nieuw record, bij vraag en aanbod, een HM205-3 voor 250 euro. 12,50 euro per MHz. Vast een collectors item ;-)

Pas op, Hameg is opgegeten door de firma met roodzwarte kleuren "Rohde & Schwarz" en dan zijn het iets andere prijzen hé Fred :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
rbeckers

Overleden

Een oude HM205-3 voorr 250 euro is erg duur.
Laatst een HM1507-3 voor minder aangeschaft.

Om hier nog eens op terug te komen. Ik heb deze scope zien staan: http://www.2dehands.be/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/elek…

De moeite waard om te gaan testen? Ik hoor het graag.

Stef

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
fred101

Golden Member

Is geen P3502C ( die zijn nieuwer en wit) maar een P3502. Deze 20 MHz 2 kanaals scoop werd ergens in de jaren 80 door Hung Chang gemaakt ( oa schijnbaar ook voor Philips als PM3208)

Best veel voor een >30 jaar oude 20 MHz scoop uit het verre oosten. ( dus niet eens een echt merk)

Henry S.

Moderator

Een van de meestgebruikte merken, zonder dat je het door hebt.

Met twee nieuwe probes... Als je langs kunt gaan, en kunt testen, de moeite waard.

fred101

Golden Member

Klopt, veel voltcraft ect komt daar vandaan. Maar voor 60 euro koop je ook iets van Tek, Hameg of Philips. Die twee probes zijn mooi maar dat dat zullen geen merk probes zijn ( nieuw stond erbij) zullen waarschijnlijk twee nieuwe dealXtreme ofzo iets, probes zijn van 9,95.
Ik heb liever een paar goede oude Tek of Philips probes.
Maar goed, 60 euro is nu ook weer geen kapitaal en als 20 MHz voldoende is is het nu ook geen miskoop.

Henry S.

Moderator

Op 27 januari 2013 20:07:52 schreef fred101:
Klopt, veel voltcraft ect komt daar vandaan. Maar voor 60 euro koop je ook iets van Tek, Hameg of Philips.

Of Dynatek... ook een HC merk. Een merk dat niets af doet tov zo'n Philips of Tek, je hebt zelfs minder kans op problemen met custom modules.

@probes: Dat is puur gissen, maar ook die probes zijn niet slecht.

Staat voor 50 euro. Als ik tijd heb zal ik hem gaan testen en jullie argumenten eventueel aanhalen om nog wat af te bieden naar 40 ofzo. Als hij werkt, lijkt het mij wel nog een prima scoop voor mijn toepassingen.

Ben nu ook begonnen aan een kleine functie generator om mijn versterkers en effecten door te meten.

fred101

Golden Member

Op 27 januari 2013 20:15:05 schreef Henry S.:
[...].
@probes: Dat is puur gissen, maar ook die probes zijn niet slecht.

Als ze kwalitatief net zo goed zijn als Rigol probes dan zijn ze mechanisch zwak ( twee van mijn 3 Rigol probes waren binnen een jaar dood) en electronisch en qua respons ook niet geweldig, (zie mijn probetest) maar als je niet zo lomp als mij doet, ze niet te veel gebruikt en dan bij een 20 MHz scoop zijn ze waarschijnlijk prima.

Maar nogmaals , voor 50 euro niet verkeerd ook al ben ik het niet met Henry eens. Doe mij maar de manuals , ervaring, kennisdatabase ect mbt bv Tektronix scopes ipv een labelproduct waarvan het belangrijkste verkoopargument meestal de prijs is.

Op 27 januari 2013 18:59:37 schreef fred101:
Is geen P3502C ( die zijn nieuwer en wit) maar een P3502. Deze 20 MHz 2 kanaals scoop werd ergens in de jaren 80 door Hung Chang gemaakt ( oa schijnbaar ook voor Philips als PM3208)

Best veel voor een >30 jaar oude 20 MHz scoop uit het verre oosten. ( dus niet eens een echt merk)

Philips heeft een hele tijd Hung Chang scoops verkocht onder zijn eigen merknaam, kennelijk waren het dus geen hele slechte scoops of Philips was al bezig zijn eigen T&M divisie af te breken.

Persoonlijk zou ik ook gaan voor en tweedehands Tek scoop, zijn nog zat te vinden en de kwaliteit is over het algemeen beter.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

De kwaliteit wel maar vaak is de CRT aan het einde door langdurig gebruik in een lab. Niets zo vervelend als tegen een uitgeblust en wollige trace te kijken. Zou daar heel kritisch op zijn bij een tweedehands koop. Laten opwarmen minstens een kwartier het DC verloop op de gevoeligste stand bekijken. Probes testen. Alle knoppen en toetsen inschakelen en op slijtage beoordelen. Knispergeluiden in het binnenste duiden op vonkoverslag in trafo of cascade.

Nog tips om te controleren of de scoop goed werkt?

Vandaag een oude scanner gaan halen voor 3 euro, morgen een philips gezichtsbruiner voor 10 euro en dan kan ik beginnen met zelf printjes te maken.

Voor fouten te zoeken zal een scoop handig zijn.

Bij de verkoper thuis aansluiten en de probe op de blokgolf output op het front aansluiten. Veel meer kan je niet doen. En natuurlijk koud opstarten. Een opgewarmde scope is veel stabieler en je wilt juist zien en horen wat ie doet tijdens het opwarmen.
Geknisper en geflits duiden op een aanstaand sterfgeval.

Had de verkoper een bericht gestuurd, hij heeft niet gereageerd en het zoekertje is al verwijderd. Spijtige zaak en verder zoeken dan maar

Meer dan 60 items, van nieuwe TEK probes tot complete scopes
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=oscilloscoop&categoryId=0&a…

Bijv. die Hameg scopes. Maar wel checken of ze goed zijn en genoeg licht in de pijp hebben. Dus niet dat de brightness helemaal rechtsom gedraaid staat en dat het beeld een zwak streepje is.

edit: Philips scope hieronder
ff vragen of er 2 probes bijzitten? En hopelijk is het adres in de buurt...

<offtopic>
Ik gooi het gemiddelde weer omlaag, ik heb een Tek 465B gekocht voor €50 incl. probes. (2 * 100 MHz)
</offtopic>

De toestand van het apparaat is ook erg belangrijk!

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op maandag 4 februari 2013 22:47:43 (23%)

Dat philipsje ziet er wel leuk uit.
Digitale geheugenfunctie kan idd erg handig zijn.