ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ik sta op punt om een analoge storage scoop aanteschaffen.(tektronics T912)
Kan iemand mij uitleggen hoe de scoop het signaal vasthoudt ? Wat zijn praktische verschillen/nadelen tenopzichte van een digitale storage scoop ?
Hoe een digitale storage scoop werkt weet ik wel zo'n beetje.
Bedankt alvast.
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Op 15 mei 2004 11:25:13 schreef fry:
Ik sta op punt om een analoge storage scoop aanteschaffen.(tektronics T912)
Kan iemand mij uitleggen hoe de scoop het signaal vasthoudt ? Wat zijn praktische verschillen/nadelen tenopzichte van een digitale storage scoop ?
Hoe een digitale storage scoop werkt weet ik wel zo'n beetje.Bedankt alvast.
Zover ik weet van de 7000 en 560 series van analoge storage scopes gebruikt tek een speciale beeldbuis. Het primaire schrijf kanon schrijft het signaal op het scherm. Daarnaast zijn er 2 kanonnen bij het einde van de nek van de CRT met enkele roosters die precies genoeg electronen afgeven om het beeld niet te laten vervagen. De roosters zorgen voor een uniforme verdeling van de electronen op het scherm
Nadeel hiervan is wel dat de storage modus van de scope een stuk donkerder is dan gewone modus. Nog een nadeel is dat het opgeslagen beeld niet veel meer mee gedaan kan worden. Een digitale scope kun je nog een paar bewerkingen mee doen, of zelfs opslaan als hij die functionaliteit ondersteunt.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
dat verhaal van squant klopt helemaal...
Vroeger had men natuurlijk nog niet de techniek om signalen te digitalizeren, vandaar de analoge geheugen oscilloscoop.
Erg handig natuurlijk voor met name langzame signalen en eenmalige signalen.
Een digitale scoop heeft als grote voordeel dat je ook nog voor het triggerpunt kan kijken, de data kun je manipuleren in het digitale domein (b.v. FFT analyze en alle mogelijke rekenkundige bewerkingen).
Een groot voordeel van de analoge geheugenscoop is het ontbreken van alias verschijnselen.
Volgens mij is die T912 trouwens best een leuk scoopje, ik zag er laatst nog eentje te koop staan op marktplaats, staat ook nog een tektronix/sony 314 te koop, is ook 10MHz maar heeft een 1mV/div schaal en hij kan ook nog vanaf 12 en 24V gevoed worden.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Bedankt voor de uitleg.
Zo te horen kan ik er wel mee doen wat ik van plan was.
Ik heb dat scoopje van marktplaats dat je hebt zien staan dus gekocht.
Ik ben blij te horen dat het een leuk ding is.