Nog even een zoektocht met Google gedaan en erzijn zelf op Fysica fora nog wel verschillende antwoorden maar het meest overtuigend is wel een firma die een stabilisator maakt voor camera's met 2 tegengesteld draaiend gyro's. Het gyro effect blijft maar de precessie wordt onderdrukt.

The Kenyon Gyro works by containing two counter rotating spinning metal discs powered by high speed electric motors inside a chamber filled with helium.

http://photoshipone.com/kenyon-gyro/

Ik ben overtuigd van jou en rew's gelijk.

Heb je niet een paar oude harddisks ergens liggen? Dan kun je het effect heel snel zelf controleren.

Als er iets mooi gebalanceerd is en heel snel ronddraait dan zijn het wel de platters van een HD.

Moet je wel eerst zien hoe je zo'n HDschijf motor opgang krijgt ?

Waarom zet je hem niet op een rubber kogel, en drijf je deze kogel aan met 2 wielen 1x is voor achteruit 1x links of rechts 2 x een stappenmotor. Zie het als een wieltje in de ouderwete muis, dan zou e met de giro mee kunnen sturen ?

Op 14 september 2012 22:17:44 schreef Shiptronic:
Moet je wel eerst zien hoe je zo'n HDschijf motor opgang krijgt ?

En dan ook nogeens 2 HD schijven op 1 as laten draaien.
Maar ik ben inmiddels genoeg overtuigd om met 2 wielen te gaan werken.
Ik had gelukkig met deze mogelijkheid rekening gehouden om de wielen in 2voud te laten snijden.
Nu alleen de nodige tandwieltjes gaan zoeken om deze schijven met 1 motor aan te drijven.

Op 14 september 2012 18:59:55 schreef Kareltje:
[...]Ik heb tot heden toe alleen maar 'vermoedens' gelezen.
Maar hiermee ga ik eens tekenen, en daarna uitwerken.

Terug van de tekentafel :)

Op 14 september 2012 23:39:13 schreef Kareltje:
[...]
Maar ik ben inmiddels genoeg overtuigd om met 2 wielen te gaan werken.
Ik had gelukkig met deze mogelijkheid rekening gehouden om de wielen in 2voud te laten snijden.
Nu alleen de nodige tandwieltjes gaan zoeken om deze schijven met 1 motor aan te drijven.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pierre-1.jpg
Zo zou het kunnen worden.
Het onderste wiel aan de motor, en het bovenste wiel vrijdraaiend.
Voor de duidelijkheid heb ik even de buitenring weggelaten.

Met welke motor en welk toerental ga je draaien ?

Door wrijving/slip zal de boveste iets langzamer draaien ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (39%)]

Het slippen zal voornamelijk in het begin kunnen gebeuren, maar als het eest wiel eenmaal op toeren is, zal het tweede snel volgen.
2 goede lagertjes moeten de weerstand beperken tot een minimum.
Het hoeft verder niks aan te drijven, alleen maar te draaien.
Ik heb het juiste toerental eens van het motortje gelezen, maar het ligt nu op mijn werk, en ik weet het nu echt niet meer.

Hmmm...., zou je die as van die tusssenwieltjes niet beter door kunnen laten lopen en dan een lager voor het boven en onderwiel in het midden (Taatslager)? Dat lijkt me meer stabiliteit geven. Die wieltjes hoeven immers alleen maar om een eigen lagertje te draaien; die as kan vast zijn.

't Is misschien ook wel vestandig dat die wieltjes enigzins over die as heen en weer kunnen schuiven (horizontale speling). Ze zullen dan het punt van de juiste snelheid opzoeken, lijkt mij.

Ik vrees allen dat de constuctie bij hoge toerentallen gek gaat doen. Ook ben ik bang voor snelle slijtage. Vergeet ook de vibraties in je frame niet.

Die tekening moet je nog zien als een ruw ontwerp.
Ik wil hiermee alleen even mijn idee tonen hoe ik een evtueel 2de vliegwiel wil plaatsen.
Niks is makkelijker dan het 2de wiel gewoon over de spil te schuiven.
De zijwieltjes hoeven alleen maar de rotatie van het onderste wiel over te brengen.
De asjes kan ik stevig genoeg ophangen, da's geen probleem.

In ieder geval vermijd je met de constructie van één starre as voor die overbrengingswieltjes dat ze onder een hoek op elkaar staanen daardoor ongewenste krachte gaan uitoeffenen, waardoor energieverlies optreedt.

't Zijn maar ideeën; je hoeft ze niet op te volgen, maar ik brainstorm graag ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (16%)]

Het lijkt mij juist van vitaal belang dat beide vliegwielen gelijke snelheid hebben en in gelijke mate en op gelijke tijd versnellen cq vertragen.

Door het aanbrengen van een tijdelijk verschil in snelheid kun je dan de orientatie van de eenwieler veranderen. Daar zijn mechanismes voor te bedenken (differentielen). Die stuur je dan aan met een 2de motor. De vraag is nu of die ook in miniatuur versies te krijgen zijn. Kijk eens op modelbouw websites.

Hetzelfde effect kun je natuurlijk ook krijgen met je oorpronkelijke idee van een apart motortje met klein vliegwiel boven op Pierre.

Je zou ook beide vliegwielen met aparte motoren aan kunnen drijven.

Uitdagingen genoeg :)

[Bericht gewijzigd door joopv op (11%)]

Inderdaad, uitdagingen genoeg :)

Het lijkt mij juist van vitaal belang dat beide vliegwielen gelijke snelheid hebben en in gelijke mate en op gelijke tijd versnellen cq vertragen.

Dit zou met bovenstaande ontwerp moeten kunnen, indien de kleine wieltjes genoeg grip hebben.
Maar de vliegwielen worden met PWM op gang gebracht, zodat vooral het bovenste goed kan volgen.

Je zou ook beide vliegwielen met aparte motoren aan kunnen drijven.

Dit idee had ik al in het begin van het 2 vliegwiel systeem.
Het probleem was vooral ruimtegebrek.
Ik heb nu mijn ontwerp dusdanig aangepast, dat ik van mijn huidige concept uit kan gaan, en met weinig werk de andere ideeën toe kan passen.

Het is erg leuk dat iedereen hierover mee denkt.
Mijn dank hiervoor.

Hoe is het allemaal met pierre? Ik ben zo benieuwd wat het gaat worden :)

De kooi, waarin het wiel gaat draaien, en het onderstel met loopwieltje zijn klaar, alsmede de lagerhuizen.
Het vliegwiel is uitgebalanceerd, en de as (spindel) is ook bijna klaar.
Nu nog de motorophanging, askoppeling, en het zaakje assembleren.
Dan is Pierre klaar voor de eerste echte tests.
Dan weet ik pas of een 2de vliegwiel nodig is (denk het wel)

Ik heb er een paar weekjes niks aan kunnen doen (klein ogevalletje) En hij ligt, zoals Johnny, ook op mijn werk, dus het heeft effe stil gelegen.

@karel. Waarom bouw je niet een RC differentieel in waarbij je het huis vastzet op je frame? Moet je er wel 1 hebben met 3 kroon wieltjes, maar het lijkt mij goed te doen en dan heb je nooit slip...

wellicht zijn er ook nog wel DIY kitjes met 3 kroonwieltjes...

Kan een differentiëel een dergelijk toerental (>10.000 rpm) aan ?

als je geeen LSD heb vermoed ik van wel, maar het schetst het idee iig wel met 3 pinion wielen, ik ben namelijk bang dat je met 2 wieltjes op die toeren juist weer slip krijgt...

je zult iig iets moeten hebben wat (olie) gesmeerd is ivm warmte.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]

Op 25 oktober 2012 11:33:50 schreef High met Henk:
als je geeen LSD heb vermoed ik van wel, [....]

.... begrijp ik niet, want dat heb ik nooit gebruikt :)

Ik ken LSD alleen in tabletvorm :+
Wat bedoel je daar dan mee?

Ik heb zo'n diferintieel met kroonwieltjes al een keer getekend.
Het zou kunnen werken maar ik heb er zo weinig ruimte en het is best wel lastig te maken.
Daarom heb ik gekozen voor 2 hoge kwaliteitslagers waarover ik een siliconen bandje kan leggen.
Slippen zal hij niet doen, de wielen zullen vrij traag op gang komen en ze hebben onafhankelijk van elkaar geen enkele weerstand.

LSD = Limited Slip Differential (sper differentieel)

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (59%)]

Sper diferentieel ken ik wel, maar niet als dusdanige afkorting (weer wat wijzer)

Om even te laten zien, dat er toch nog aan gewerkt wordt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pierre3.jpg
Het loopwieltje inclusief de aandrijving met een Maxon.
En de tandwieltjes, ooit van Tidak Ada gekregen in Rosmalen :)

Ah, gelukkig is zag al sliertjes, confettie, bloemetjes en gekleurde mist tegen een groene hemel terwijl ik een poging tot vliegen doe met een rotsblok als luchtballon :+

@Kareltje :
Ah, dan komen ze nog goed van pas :)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]

bij conrad hebben ze differentieeltjes en ook onderdelen hiervoor. van heel weinig tot heel duur. als je wieltje niet mocht werken..

be wel benieuwd naar pierre eigenlijk