Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Zesde deel van dit Showtopic.

Deel 1, laatste pagina.
Deel 2, laatste pagina.
Deel 3, laatste pagina.
Deel 4, laatste pagina.
Deel 5, laatste pagina.

Algemene oproep om even op het formaat en grootte van de foto's te letten. Zodra er een waarschuwing verschijnt een (echte!) thumbnail maken. De grootte direct geposte foto's graag onder de 100kB per stuk houden. Dit vanwege onze Belgische forumbezoekers, die vaak nog een duurbetaalde downloadlimiet hebben.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#afbeeldingen

Foto's die hier niet aan voldoen zullen gewijzigd worden!

Dit is een showtopic. Dwaal niet te veel van de hoofddiscussies af, dergelijke posts horen hier niet thuis, en kunnen zonder vermelding verwijderd worden.

Tidak Ada

Golden Member

Was het maar waar dat het van mij was. Dit is de meetkamer van de experimentele afdeleing van (ex :'( ) Cathode Ray Technology in Heerlen

Slaat op deze posting: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1436110#1436110

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Van dichtbij zien de meeste spullen er toch wel gaar oud uit. De scope links was meen ik een tek466. Vraag me af wanneer de laatste calibratie is geweest...

fred101

Golden Member

BB, dat is een mooi plugje, zal wel een bijbehorende prijs aanhangen. Hoe zou dat gemaakt zijn ? Dikke plaat in het zelfde materiaal als de bananen en dan vastgelast of geperst ?
Ik gebruik een twee pins, heb er twee die ooit ergens bij zaten. Kunstof stuk waar twee bananen uitsteken.

Tidak, ik zag gelijk dat dat jou hok niet was, er hing een Tek 475 in en jij hebt geen Tek ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

http://www.keithley.com/rpCMSimg/51813

Niet heel spannend, een paar vergulde banaantjes, een pcb met een paar niet heel dikke traces, en een blokje perspex met schroefdraad.

guidob

Overleden

Op 10 oktober 2012 00:28:56 schreef fred101:
er hing een Tek 475 in en jij hebt geen Tek ;-)

Een 466 dus, als ik het me het goed herinner. Een storage scope.
Deze opstelling zou nog in gebruik blijven werd toen verteld.

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 oktober 2012 00:28:56 schreef fred101:

Tidak, ik zag gelijk dat dat jou hok niet was, er hing een Tek 475 in en jij hebt geen Tek ;-)

Wel waar hoor :P :

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pa100356.jpg klick
Kijk maar rechtsonder in het beeld...

@guidob : Groeten van Max

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Die lijkt heel erg op de PAL Vectorscope 521 van Tek....
btw. Die click rechts doet het niet.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 10 oktober 2012 01:39:24 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Op 10 oktober 2012 00:26:44 schreef guidob:
Van dichtbij zien de meeste spullen er toch wel gaar oud uit. De scope links was meen ik een tek466. Vraag me af wanneer de laatste calibratie is geweest...

Veel van die fabriek was niet nieuw meer, maar wat eruit kwam was nog best high-tech. Behalve scopebuizen (proven technology) werd ook de productie van de vijfmegapixelbuizen overgenomen toen de opvolger van LPD in 2008 failliet ging. Ook werd er ontwikkeld aan het gebruik van televisiekanonnen in electronenmicroscopen en lithografie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@RAAF12 : Je moet ook op de foto klikken !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 oktober 2012 00:28:56 schreef fred101:
BB, dat is een mooi plugje, zal wel een bijbehorende prijs aanhangen. Hoe zou dat gemaakt zijn ?

Qua construktie wel redelijk zoals Sine al aangaf, maar ik denk dat die "low thermal" weer meer slaat op een uitgebalanceerde legering en overgangen in hetzelfde materiaal om het Seebeck effect te minimaliseren, anders krijg je thermokoppel kuren.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

ik was eigenlijk op zoek naar een mooie werkbank en was binnegelopen bij een liquidatie van een biochemie labo... en toen vond ik dit ...

http://www.uploadarchief.net/files/download/bootin.jpg
review volgt dit weekend. (samen met de RLC brug en nog wat ander speelgoed ) tis een killer !

gescoord voor een positieve , 3 cijferige integer met als leading digit 1 , die , indien hij base 2 was geweest, 4 in decimaal zou betekenen... (ik wou het ene beetje verdoezelen, kwestie dattet niet te hard aan komt... de verkoop van valium en prozac zal weer pieken in belgie en nederland dit weekend....)

der zit een twee kanaal 250MHz 16 bit DAc in dat beestje.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Welja, hadden ze hem niet gratis weg kunnen geven anders?

Gefeliciteerd maar weer!

*zucht*

If you want to succeed, double your failure rate.

mooi mooi.. ik durf gelijk niet meer te posten wat ik vandaag binnen kreeg :)

draadje los

Gewoon doen, wie het kleine niet eert... ;-)

Prachtig apparaat Free! Dat is zowaar geen kattenpis.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Volgensmij moeten we eens een CO-excurtie organiseren naar silicon valley. En vooral veel ruimte in de koffers vrij houden voor de terug weg.

Mooi apparaat!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Mooi ding, prijs nieuw valt me eigenlijk nog heel erg mee ( voor Agilent dan), een Hameg kost ook zoiets. Deze is 1443 euro bij Farnell , dat is toch niet gek voor een 30 Mhz FG. Heeft de jouwe ook een kleuren scherm ? Is dit een semi-relabel Agilent zoals die instaplijn scopen uit de Rigol fabriek ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 oktober 2012 12:06:39 schreef MAH:
Volgensmij moeten we eens een CO-excurtie organiseren naar silicon valley. En vooral veel ruimte in de koffers vrij houden voor de terug weg. [....]

Huur je toch gewoon een boot >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

nee. is geen rigol rebadge. dit is andere koek dan het rigol gebeuren...

De processor is een Spear-600 met een custom maskset erin. Buiten bereik van rigol ...
Het ding loopt Windows -CE 6.0 als OS en boot in een paar seconden.

Color screen ja.
de processor module is een losse kaart met een mini-PCI connector er op. die naar een 'frontplane' loopt ( de backplane bevat het display , de batterij , het keyboard etc. er is een connector naar het echte dds board.

daar zit een dikke altera , een sdram en dat scheurijzer van een dac ... Analog devices TXDAc 2 channel 250Ms/s 16 bit per channel.

er bestaat blijkbaar een 2 kanaal verise. de helft van de print is leeg en je ziet duidelijk dat het een kloon kan bevatten van het ganse dac -> output gebeuren. er is oo een lege footprint voor een extra sdram.

nog iets eigenaardig is de klock generatie... er zit een AD9517 in. die maakt een meerfasige clock aan... en ze gana allen de fpga binnen. waarschijnlijk hebben ze het zelfde blok logica meerdere malen aan boord. het eerste blok draait op 0 graden , het tweede op 90 graden , het derde op 180 graden en het laatste op 270 graden vand e master clokc. zo kunnen ze in 1 clocktick 4 vectoren genereren... zonder beroep te moeten doen op een fpga die meer dan 1 GHz haalt.. heel snugger.

ik post dit weekend de teardown foto's.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Watte? Weer een 30Mhz 250Msa ARB gescoord van Hp om naast al zijn andere NASA spul te zetten...?
Tafel is nat van kwijl, broek ook (niet van kwijl)...
Er gaan er weer een paar groen zien.

Ik zat onlangs nog te loeren op een paar DDS'en van TTI, die gasten hebben ook wel wat in huis: 40Mhz 100Msa ARBs met 1, 2 of 4(!) uitgangskanalen. Hier is een linkske Maar geloof me, tis de prijs die je weerhoud.

Geleficiteerd Free!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
RAAF12

Golden Member

Op 10 oktober 2012 01:54:11 schreef Tidak Ada:
@RAAF12 : Je moet ook op de foto klikken !

Okeee! En linksboven in beeld staat PAL dus een echte vector kijkpijp van Tek. Heb je de rest ook of alleen de fles?

http://imageshack.us/scaled/landing/31/pm4v.jpg
http://imageshack.us/scaled/landing/823/pm5zq.jpg

Wavetek 1001A Sweep Generator - covers from 0.5 to 300MHz. Sweep width from 200kHz to 300MHz. Maximum output of +13 dBm. Harmonics of 30 dB below output; spurious non-harmonics of 40 dB below output. Equipped with birdy by-pass markers with provisions for 8 plug-in marker modules, plus, rear panel external marker input. Markers are optional, and may be either single frequency or harmonic (comb) type.

Fluke 1953A Timer/Counter - frequency measurements from 0 to 125 Mhz (DC coupled) and 5 Hz to 125 Mhz (AC coupled). It will do period measurements 0 to 25 Mhz (DC coupled), 5 Hz to 25 Mhz (AC coupled). It has a 9 digit display. There are two input channels: Channel A and Channel B. You can adjust the trigger levels on both these input channels. There is a convenient sep/com slide switch that allows you to send the A channel input into the B Channel as well, at the slide of a switch.

draadje los
guidob

Overleden

Laatst dus 3 boatanchors gekocht en de HP is ondertussen verhuisd. Verder een 7603 die ik heb gepoogd te repareren. In de HV de multiplier en filmweerstand vervangen en dat hielp; er kwam weer beeld.

Daarna wezen stoeien met de voeding. Conclusie na een aantal kapotte 2n5551's: 15V regelaar heeft het veel te zwaar. Als je plugin's toevoegt sneuvelt zelfs een regel transistor. Daar moet ik nog een keer naar gaan kijken (ik verdenk wat elcos diep in de bak).

http://members.home.nl/baltusg/7603_1.jpg

De low voltage voeding losgekoppeld; dat werkt. Aangezien er sense lijnen worden gebruikt, moet je de terugkoppel lussen herstellen. Hier me het kabeltje van een USBee :)

http://members.home.nl/baltusg/7603_2.jpg

Even een ander voedingsblok (trafo/elco's) proberen. Dacht dat het hielp, maar achteraf gezien hetzelfde resultaat. Ik heb ze uitgewisseld (dus de achterplaat verwisseld). Die met de fan is van een 19 inch 7603. Achteraf dus veel werk voor nop...

http://members.home.nl/baltusg/7623.jpg

De andere, een storage 7623, functioneerde nog. Wat afregelen en nu even zo laten. Hebben me 10 euro/stuk gekost, daarvoor kon ik ze niet laten staan. Al ga ik ze niet meteen gebruiken; het is de reservebank (samen met een R7603 in onderdelen).

De plugins nog even:

http://members.home.nl/baltusg/plugins.jpg

Een 7A18 met DC offset optie en een 7B53 met TV sync optie. Zoek de verschillen met de normale versies :) Al is de 7B53 niet in orde, alleen de delayed timebase werkt. Bij een andere 7B53 alleen de main. Over een tijdje nog maar eens verder mee stoeien, maar nu eerst weer eens wat anders gaan oppakken.

Dit topic is gesloten