Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

De foto met afgeknipte stekker komt van internet, om de trekontlasting te laten zien. Die trekontlasting miste bij mij namelijk, maar er kwam wel een kabel uit dat gat (met stekker aan het uiteinde).

Het ding lijkt het in ieder geval prima te doen. Op een ampere of 6 in elk geval wel. Moest hem wel goed uitstoffen, maar met borstel en stofzuiger kom je een heel eind.

Alleen denk ik dat de groene knop om de load te activeren een lichtje zou moeten hebben. Dat lijkt me echter makkelijk op te lossen, maar ik zag het pas toen hij al dicht was.

@Tidak: Nou, ik kan hem in ieder geval voor een-derde testen voor je. :)

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Indrukwekkend ding die DynaLoad. Zal wel een vermogen hebben gekost toe hij nieuw was.

Die banaan bussen op de voorkant is voor een extra voltmeter, of sluit kan je daar ook de test-voeding op aansluiten? Ik snap dat als je max max wilt, je de achter aansluiting moet gebruiken.

Ook handig dat er al een generator inzit om actief gedrag te kunnen analyseren.

Op 15 oktober 2012 13:03:16 schreef Jochem:

[afbeelding]
Past net tussen de trafo en de snelkookpan. Snelkookpan? Hm, is dat een relais ofzo?

@Jochem: Die zogezegde snelkookpan is een vermogenrelais.
De kleine aansluitingen is de spoel en de dikke de contactor.
Je hebt toch wel de boorkrullen en het vijlsel verweiderd? Want anders is het vervroegd "Oud en Nieuw".
Ziet er verder gelikt uit.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik gokte al op een relais, als ik de doorverbinding zo eens bekijk lijkt deze voor het kortsluiten van het DUT gebruikt te worden. Zijn die relais gevuld met een vloeistof/olie ofzo?

Boorkrullen en vijlsel netjes verwijderd natuurlijk.

@flash2b: De bussen (rechts-)voor op het front mag je ook voor kleinere loads gebruiken. Ze zitten parallel met de bouten op de achterzijde.

Wat betreft de nieuwprijs valt het in feite wel mee (als je althans bedenkt voor welk bedrag je een scope die in 1988 $10000 kostte nu kunt kopen). Ik meen dat ik ergens een listprijs van $2500 zag, maar ik kan hem zo niet meer vinden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Lijkt qua uiterlijk wel wat op de power supplies van kepco

Sine

Moderator

Bijna ... die zijn nog net wat lomper van constructie kan ik uit ervaring vertellen.

Dat zijn echt boatanchors, met inderdaad ook straaljager ventilatoren op 115V.

@Jochem:
Er zit een indrukwekkende partij powertorren in dat ding, en dito koelprofielen.

Die snelkookpannen zijn inderdaad vermogenrelais.
Ik heb diezelfde hier liggen uit een 12V lierbesturing.

Mooi dat weer een apparaat uit die loods een goede bestemming heeft gekregen. :)

Ja en hoewel het geen apparaat voor dagelijks gebruik zal worden ben ik er toch blij mee. Nu MOET ik gewoon binnenkort m'n Delta voedingen om gaan bouwen, dat roep ik ook al 3 jaar geloof ik. :)

If you want to succeed, double your failure rate.

en je zit lekker warm van de winter :)

als nieuw & service manual :
http://i.imgur.com/Od5EY.jpg

[Bericht gewijzigd door borroz op maandag 15 oktober 2012 20:06:52 (48%)

draadje los

Ah, mooie nostalgie.

Ga je hem nog ergens voor gebruiken?

If you want to succeed, double your failure rate.

wat is dat voor een aparaat jochem ?

@borroz: heeft zo'n ding nog een functie in de huidige tijd van HDMI-tv's?

@robbedoes:

Dat is een DC-load. Eigenlijk te vergelijken met een straalkachel; het neemt vermogen op uit het aangesloten apparaat (een voeding, lader, etc) en zet het om in warmte.

Daarbij kan het dat op verschillende manieren doen: resistive (dus met ohmse eigenschappen: een vast A/V verband), constant voltage of constant current, waarbij laatstgenoemde ook nog gepulseerd kan worden. Verder is hij nog extern (analoog) aan te sturen.

Voornamelijk te gebruiken voor testen van voedingen dus.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik liep er toevallig tegenaan, heeft zijn leven in een lab gestaan, zelfs de potmeters voelen/draaien als nieuw .. en ik verzamel Philips knoppendozen uit die serie, wellicht ooit nog is bruikbaar als videosignaal.
Eigenlijk zoek ik momenteel 'iets' om metaal detector spoelen te meten, zeg 200/600 uH :)
Zou dit wat zijn ? of kan ik beter gaan sparen en deze aanschaffen ?

draadje los
Sine

Moderator

in de 100-en uH is niet zo kritisch, daar doet een ebay bakkie het ook prima.

flash2b

Special Member

@borroz

Probeer deze op ebay te vinden L/C meter LC200A - test rapport. Prima meter. Mijne kwam hier vandaan.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 15 oktober 2012 22:50:47 (47%)

Deze DM7040 meter heb ik nu ca. een jaar in gbruik.
Zal wel niet helemaal professioneel zijn maar heel geschikt om snel de waarde van een component te bepalen.
Bij condensatoren wijkt de meter zo n 1-2 % af.
Spoelen kan ik niet vergelijken, maar bij een aantal gestempelde spoeltjes zat de gemeten waarde dicht bij de opdruk.
Wel wordt er gemeten op een lage frequentie va 1kHz en heb gemerkt dat sommige ceramische SMD ontstoorspoeltjes voor het 100MHz gebied er ver naast zaten.
Verder werkt de meter prettig en heeft een heerlijk groot display.

@flash2b & Brainbox .. tnx

die DM7040 en LC200A zitten in de zelfde prijsklasse.. jammer dat die dingen niet gewoon in Nederland te koop zijn.

draadje los

Op 14 oktober 2012 16:28:04 schreef Tidak Ada:
Ik ben er ook te oud voor.... ;(

Allergie krijg je pas als die SMD-mijten gaan schijten....

[OT]
P.S.
Big bang, kan jij me misschien helpen met dit topic [ http://www.circuitsonline.net/forum/view/108017 ] ?
[/OT]

Ik zal eens effe kijken...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

Op 15 oktober 2012 21:56:36 schreef alex278:
@borroz: heeft zo'n ding nog een functie in de huidige tijd van HDMI-tv's?

De enige TV's met HDMI die ik bezit staan klaar voor de sloop, dus ik zie het probleem niet zo :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Was die video test pattern generator uit Deurne iets vergelijkbaars eigenlijk?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Die is meer voor ontwikkelingswerk en het wat professionelere meetwerk ingericht. Ik ken nog lang niet alle mogelijkheden. De hier getoonde generator is een servicegenerator waar puur de in de servicemanual van de gemiddelde TV vermelde testpatronen opzitten en waar ook een modulator inzit.

Ik zal er in elk geval in dit topic op terugkomen. Ik heb ook al een qua uiterlijk bijpassende geheugenscope met een defecte voeding.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 oktober 2012 14:54:11 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die meter van Flash2b ziet er wel interessant uit! jammer dat het testclipje er niet bij zit. maar 35 dollar, -10 korting, free shipping = ca 20 euro. Daar vind ik het een prima metertje voor.
Ow, en je krijgt een usb kabel ipv de adaptor.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
flash2b

Special Member

Ik kreeg; de meter, 2x banaan-kroko, mini usb kabel én de USB netadapter. Totaal was (toen) 28 EUR incl. verzenden.

Die kelvin clips kan je ook op ebay of DX kopen.

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 16 oktober 2012 15:09:37 (14%)

ik heb ook nog een (betaalbare) PeakTech 3705 en een PeakTech 3730 gefunden.
( en de nieuwe PeakTech 2170 )

alles afwegende is het uiteindelijk deze geworden
http://i.imgur.com/gKfSc.jpg
.. 'goedkoop is duurkoop' zei mijn Pa altijd, en dat klopt nog steeds :)

draadje los

Dit topic is gesloten