Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

'per direkt verwijderd' .. goed gedaan "Ordnung muss sein" :)

draadje los

@Henry, Nee dat niet, maar als je hem ziet zou je zeggen dat hij nieuw is.

Ik heb vandaag ook een nieuw accuutje geregeld en hij werkt nu ook zonder netspanning. Wat is hier het nut van kun je, je terecht af vragen. Ja, dat weet ik ook niet het is leuk dat alles werkt en het komt vast ook nog wel eens van pas. :)

Edit: @ Testman, (Hieronder) Er zit een interne later in die hem op spanning houd. Van dat leeg trekken dat weet ik, en zal hem dan ook af en toe leeg trekken.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

let wel op met deze loodgel accu's . als je ze zonder oplader laat staan zijn na een jaar of 2 niet meer bruikbaar. zelfs zonder ze leeg te trekken worden ze lui van stilstaan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=4162

De probes zijn binnen, hier eentje, de rest in de link.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/02/P6201FET900MHz.jpg

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/02/P6016_134_actie.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 13 februari 2013 19:30:08 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, man, wat een collectie! Mooi gescoord hoor.
Die laatste die ik kocht, actieve Flipsen, zaten ook in zo'n mooie koffer, dat stapelt mooi weg en alle toebehoren blijven overzichtelijk en raak je niet kwijt.
Jou videodoosoplossing is echt heel netjes uitgewerkt.

- - big bang - -

edit, nog een vraag: zo'n stroomprobe, moet die noodzakelijk om een draad liggen of kan je daar ook de stroom mee door een printspoor meten door ze erover te houden?

[Bericht gewijzigd door big bang op woensdag 13 februari 2013 19:38:40 (23%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Er moet een draad doorlopen. Williams heeft een EMC sniffer beschreven. Een bnc met een stukje hardline, 50 Ohm op het eind, dan 10 windingen met 1,5 mm diameter tussen 50 Ohm en massa ( backtermination dus)
Om de spoel een shield met twee luchtspleten tegen over elkaar.

Werkt erg mooi. Heb je geen gevoelige scope, dan beschrijft hij een 40 MHz 1000X versterker. Ook veel plaatjes over wat je ziet en hoe te calibreren.
Staat in beide analog desing boeken beschreven (appnote 118 )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik meen ergens een beschrijving te hebben uit Electronic Design(?) van een stroomprobe voor printsporen, inclusief schema. Hij meet, dacht ik, de spanning(µV) over een bepaalde lengte van het spoor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb er ook weer een apparaatje bij , de philips pe1515 . als defect gekocht gehad , wat ook wel te denken gaf met het openschroeven , veel dingen waren al eens losgesoldeerd geweest wat al veel hoop gaf. overal al gezocht naar een schema , maar niet gevonden. na een netsnoer eraan gezet te hebben maar eens de grote elco nagezien , die tape hoort er niet om te zitten . onder de tape zat een plessey elco van 350v 1500uf , welke 1 Mohm naar de can weerstand gaf. dus eerst maar een vervanger gezocht voor dat ding , toen was het ook meteen helemaal duidelijk dat het een smps betrof. deze voeding is van 1973 en ik denk een van de eerste regelbare smps voedingen van philips komaf. de bekende blauwe bloktrafo's veraden dit al ,want het formaat linksachter zegt 50va terwijl deze natuurlijk 400va moest zijn voor een conventionele voeding van dit vermogen , het is dus een 40khz trafo . na er een tijdelijke 2200uf 350v elco aangehangen te hebben , bleek met voorzichtig aanzetten met de variac dat het ding wel werkte . de spanning liep op met de u tenturn en de dummyload kon er zo 12,5a uithalen tot er niks meer uitkwam ineens ... bleek de dc failure te branden wat al meteen bleek te komen door de overvoltage protection aan de achterkant welke op 20v stond ingesteld..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130214_134831_zps8b5eada2.jpg
de voorkant lijkt erg slecht uit te zien maar deze foto was genomen net nadat de voeding van -2 c°buiten af kwam , het is gewoon condens .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130214_135146_zpsf1a2b22b.jpg

de grote elco , een vervanger heb ik wel maar past niet op dezelfde plek . er zullen wel een stel moderne elco's parallel komen te staan wrs . deze voeding is voor 220v gemaakt , maar met 237vac komt de dc primair erg dicht aan de 350vdc ..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130214_135213_zps4233fea3.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130214_135403_zps3318e25e.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooi ding! En is de uitgang ook echt schoon? of blijft de 40khz zichtbaar?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
flash2b

Special Member

Die sticker met ELI 5801-1419 erop, betekent dat hij ergens bij Philips Eindhoven in een lab heeft gestaan. Mijn PM5715 had ook zo'n sticker en die kocht ik van een oud Philips medewerker.

Volgende stap is om er een banaan bus bak onder te bouwen zodat je aan de voorkant bij de spanning kan ?

de aansluitingen voorop staat wel in de planning idd , deze voeding komt overigens uit het noorden van t land , maar kan best al eerder zijn verhuisd. er zit nog wel een probleem in , met de eerste test leek het allemaal goed te zijn maar nu de elco vervangen is en de voeding eens op de hele regeling getest werd bleek afgesteld op 30v de spanning te zakken naar ( 23v bij 11amp ) als er stroom werd afgenomen . pas bij 2,4amp is de spanning weer 30v . het lijkt wel alsof de spanning met het net mee op een neer gaat zelfs. ik heb de tijdelijke elco weer erbij gezet maar toch maakt het niks uit. de netspanning is ook gezakt in de tussentijd. sluit ik die 2200uf elco aan , niet geheel leeg dus het gaf een klapje . met een tijdsvertraging springt de ups aan terwijl de voeding uitstond met de dubbelpolige netschakelaar . aardlek eruit , weer in en verder gegaan. hoor ik een klik geluid uit die voeding komen alsof er een relais inzit , maar dat is er niet ! al snel begint me die beruchte netfilter weer te dagen en ja hoor bingo deze is al warm ondertussen ..

de laatste keuring was in 1991 zag ik , kan zijn dat die afdeling is opgeheven .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Philips Stadskanaal of Drachten. Btw. ik vind het wel erg vermoeiend lezen dat je a. geen enkele hoofdletter gebruikt en b. spatie voor de komma zet.

je post zelf "drachten. btw. ik" daar klopt ook weinig van én zonder hoofdletters ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zie de foto helaas niet. Waaraan kan je zien dat hij uit Stadskanaal of Drachten komt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Zijn er andere (voormalige) vestigingen van Philips in Stadskanaal en Drachten in het noorden des lands? Eureka!
O ja, in Leeuwarden heeft ook nog een stofzuiger fabriek gezeten.
zoek http://nl.wikipedia.org/wiki/Philips_in_Noord-Nederland

Nog veel meer vestigingen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 14 februari 2013 22:35:58 (20%)

pfff.. het probleem met de zakkende eindspanning is gevonden. het probleem bleek te verminderen als de voeding warm werd. dus eens met de vriesspray aan het zoeken geweest. het leek eerst op een bcy89 welke slecht was, maar het bleek een zener te zijn van 2,8v die erlangs lag welke de drift veroorzaakte. aan de onderdelen te zien in de stroomregeling welke gesoldeerd zijn geweest is dit probleem lang door iemand gezocht. helaas blijkt de paneelmeter niet goed te zijn, deze wil niet zelf stijgen boven de 20v. een paar tikken op de meter en hij komt wel zo ver, heb het ding al open gehad maar de meterlagers veroorzaken het probleem zo te zien.

de opbouw is echt philips, op bepaalde instellingen hoor je de 40Khz janken . de 40Khz verandert met stroombegrenzing dan is deze hoorbaar.

edit : de paneelmeter werkt weer, na wat spelen met de lager afstelling werkt hij weer volgens specs.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 15 februari 2013 11:59:18 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Ik heb nog minimaal 1 zo'n paneelmeter liggen, weliswaar met een andere schaal, maar dat mag de pret niet drukken.

Enneh ... 40K ga jij niet horen ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 14 februari 2013 23:48:00 (14%)

Sine: misschien hoort hij de derde of vijfde subharmonische ervan... :-)

@fred en Tidak: over die stroomprobes: dit is interessant! Ik moet de nodige application notes eens opzoeken. Stromen meten in een power invertor, daar liggen de frequenties rond pakweg kHz tot 100en kHz dus dan kom je met een gewone stroomprobe niet weg, het moet wat breedbandiger zijn. En die kosten nu net geld.
Ik ga eens wat opzoeken als ik tijd heb.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Op 14 februari 2013 01:19:50 schreef Tidak Ada:
Ik meen ergens een beschrijving te hebben uit Electronic Design(?) van een stroomprobe voor printsporen, inclusief schema. Hij meet, dacht ik, de spanning(µV) over een bepaalde lengte van het spoor.

Daar hen ik wel eens aan lopen denken. Het probleem is dat je dan ook de weerstand moet weten.
Ik heb wel ergens een pdf waar ze zoiets doen. Maar ik weet niet meer hoe en wat. Volgens mij werd er een signaal door de ene pin geinjecteerd, en de andere meet de spanningsval. Door die AC gekoppelde geinjecteerde stroom weten ze de weerstand en dat trekken ze van de echte stroom af ( iets in die geest, was in ieder geval heel slim bedacht) ik dacht dat die stroom dan wel DC moest zijn. Ik zal morgen eens zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op eevblog heb je Robertz die een video heeft gemaakt hoe hij pomona clips ombouwd naar echte Kelvin clips, dat is echt een staaltje vakmanschap. Hij heeft dat ook met banaanstekers gedaan voor zijn IET DE5000. Deze heeft oa kelvin banaanbussen ( dus 1 bus die geplitst is in twee helften)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

de pe1515 werkend en omgebouwd...

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130215_185113_zpsa62cdaa4.jpg
de poolklemmen onderin een ledstrip gezet met een extra zekering en sperdiode. onlangs ging het hier over uitgangs capaciteit bij een voeding, dat is bij deze voeding niet gunstig, er zit 10.000uf op de uitgang welke met een triac wordt geknepen als je de spanning omlaag regelt. dat hij kortsluitvast is heeft de dummyload al bewezen , die had ineens last van sluiting in de sperdiode , miss dat die dingen van shelflife toch niet beter worden..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130214_182925_zpsc6d7d7a2.jpg

de primaire elco vervangen voor 7 elco's parallel in totaal 1500uf, wel geen b16 voer meer nu , dat wordt een inschakelvertraging inbouwen wrs..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20130214_175556_zps8683322a.jpg

ombouwfoto, dat zijn de momenten dat de werkbank te klein is.. met het stroomregelprobleem dacht ik dat de I pot stuk was, bleek van niet.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 15 februari 2013 19:27:47 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

ledstrip voor de meter ? ziet er mooi uit. Gaaf die multiturns met schaal. Goed idee, denk dat ik dat op mijn load en electuurvoeding ook doe. Kloppen die ook nog een beetje ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ledstrip voor de meter ,nee ( maar het is een idee ) de strip waar de poolklemmen inzitten is een alu profiel waar ledstrips ingeschoven kunnen worden, vastgezet op de originele gaten van de kast en het front.

de multiturns waren niet origineel meende ik , maar 1 was niet origineel . de gaten rond de as met een kleine uitsparing voor de schaal vast te zetten pasten voor de U knop prima . gelukkig had ik nog een zut van die dingen met eenzelfde model knop erbij. deze voeding werkt niet eens goed met een single turn potmeter , dat gaat te snel voor de regeling. de schaal klopt niet in de zin dat de stroom max 12,5amp is , anders klopte deze voor de I range wel.het zijn draadgewonden pots 6,5mm as dus daar zijn ook niet zo veel knoppen voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi,

Ik heb er weer een binnen, dat is, een oude precisie voeding uit de Harrison/HP tijd.
Deze is 40 jaar oud.
Het geleverde vermogen is niet echt veel 0-20V en 1A, 1,2A max.
http://www.bramcam.nl/Voeding/HP-6101A-01.png

Kijkje aan de binnenzijde
http://www.bramcam.nl/Voeding/HP-6101A-02.png

Voor de liefhebber, hieronder een link voor een goede kopie van het manual.
http://www.bramcam.nl/Voeding/HP-6101A-Manual.pdf

Waarom deze aangeschaft, omdat hij uit de STB serie is en dus erg stabiel en weinig ruis.
Dit moet ik nog controleren maar de eerste metingen ziet het er goed uit.

De spannings opamp (discreet) en de referenties zitten natuurlijk in een oventje net als mijn Harrison 6111A.

Zo ver ik het kan zien hoef ik behalve wat schoonmaakwerk er weinig aan te doen.

Deze voeding heeft twee potmeters om de spanning in te stellen.
Dat is natuurlijk niet zo bijzonder, maar deze heeft voor de "grof"
instelling een 10 slagen potmeter en voor de fijn regeling een 270 graden potmeter.
Ik kan de voeding als ik hem op 10V instel dit met wat geduld op 50uV nauwkeurig doen.

Het enige wat ik aan deze voeding ga doen is een klein LED stripje boven het meetinstrument monteren
zodat het schaaltje verlicht word, dit heb ik bij andere HP instrumenten ook al gedaan en ziet er goed uit.
En wat modern isolatie materiaal over het oventje aanbrengen zodat hij sneller op temp is
en hierdoor ook minder gevoelig wordt voor de omgevings temperatuur..

Verder valt op de de trafo in rust bijna niet warm word, lekker ruim bemeten dus.

Later meer..

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten