Hoi,
Ik wil een vermogenstestbank maken voor (lichte) motoren. Om het vermogen te kunnen bepalen moet ik het toerental van een vliegwiel met de computer inlezen. Voor het opnemen van het toerental wil ik gebruik gaan maken van de ABS (hall) sensor + schijf van een auto. De sinus die daar uitkomt wil ik via een comparator aansluiten op de interrupt ingang van een PIC. Ik zat te denken aan een 16F87x, de PIC moet minimaal 16 bits zijn om een fatsoenlijke resolutie te houden. De PIC hoeft alleen maar de tijd tussen de interrupts te meten en naar de computer te sturen. Vanwege de 16 bits zullen er telkens 2 boodschappen na elkaar gestuurd moeten worden om 1 getal te kunnen versturen.
Dan nu mijn vraag. Heeft iemand nog ideeën hoe ik het anders zou kunnen doen, of heeft iemand nog tips voor de te gebruiken componenten?

Mvg
Jasper

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Neem eens contact op met:
Beek AutoRacing BV, email: paul@beekautoracing.nl

Dit is mijn broer en heeft voor zijn eigenbedrijf een 4-wiel auto rollenbank gebouwd en een vermogenstestbank voor kartmotoren.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Heb nog even navraag gedaan. Hij gebruikt hall-sensors voor het toerental, rekstrookjes voor de acceleratietest.
Alles gaat direct een xx-kanaals AD/DA-kaart in die in een PC zit. De rest wordt in visual-basic gedaan.

Rekstrookjes?
Het toerental moet voldoende zijn. Want als je daar de afgeleide van neemt heb je de acceleratie en ik weet de massa van het vliegwiel (tussen de 100 en 200 kg). Met deze gegevens is het vermogen uit te rekenen.
Maargoed ik zal hem even mailen, bedankt voor het adres.

Erik

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

tis misschien niet op de computer maar wel leuk :
http://www.rcdesign.ru/eng/electronics/tacho/