hugo welther moest mij zo nodig op de buizen hoofdtelefoon versterker van CO wijzen en nu kriebelt het wel heel hard opeens. nu heb ik na een tip al op gloeidraad geinformeerd voor ECC86 buisjes maar nu ik iets vroeger op de dag nog eens naar het schema keek viel mij de 300 ohm impedantie van de hoofdtelefoon op. gaat dit ook werken met laag ohmige koptelefoons? en met laagohmig bedoel ik 16 ohm, ik schrok er zelf van toen ik de specs eens opzocht ik had het toch wel minstens 32 ohm verwacht

EDIT: ik zie dat er tegenwoordig twee staan, ik had het over deze http://www.circuitsonline.net/schakelingen/114/audio/hoofdtelefoon-ver…

[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op (14%)]

Bij een lagere impedantie van de hoofdtelefoon zal er toch gewoon meer stroom gaan lopen waardoor de hoofdtelefoon meer vermogen zal gaan gebruiken?
Dan kun je gewoon het volume lager zetten.

mijn buizen kennis is (nog) vrij beperkt, ik begrijp inderdaad dat er een grotere stroom gaat lopen. maar wordt die stroom niet te groot, we hebben het hier over bijna een factor 20 verschil.

Bij een lagere impedantie van de koptelefoon zou er inderdaad meer stroom gaan lopen, maar dat geldt alleen als de stroom die de versterker kan leveren toereikend is.

In deze versterker wordt de maximale stroom door de belasting bepaald door weerstand R9 en de inwendige weerstand van de buis. Hierdoor zal het aan een laagohmige hoofdtelefoon afgegeven vermogen dus lager zijn dan het vermogen dat aan een 300 Ohm-exemplaar kan worden afgegeven.

Wil je meer vermogen aan een laagohmige hoofdtelefoon kunnen toevoeren met een dergelijke versterker, dan zou je de schakeling rond V2A en V2B een aantal malen parallel kunnen zetten.

Zelf zou ik er voor kiezen om met twee ECL8x's of een ECC8x en twee EL84's een versterkertje te maken met een paar kleine uitgangstrafo's. Nadeel is dat die transformatoren redelijk veel geld kosten.

Voor laagohmige koptelefoons denk ik dat je een setje trafo's moet scoren om van 300 of 600 ohm naar ca. 32 ohm te gaan. Je kan kijken naar 100v ELA trafo's van goeie kwaliteit.

hmm jammer dat zou de kosten weer direct flink opdrijven en ik wilde het eigenlijk toch wel on a budget doen. studenten he..

Misschien kom je met deze transformators en het originele schema ook een heel eind.

Op 31 oktober 2012 14:07:43 schreef gideon_wackers:
hmm jammer dat zou de kosten weer direct flink opdrijven en ik wilde het eigenlijk toch wel on a budget doen. studenten he..

Dat kan nog steeds als je wilt experimenteren, en een klein beetje wilt investeren in een handvol buisvoetjes en ECC86's.

Printen en behuizingen zijn dan ook eerst niet nodig, je kan alle onderdelen solderen waar ze aan de buisvoeten hangen.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1116134#1116134

En ik sluit me bij Sonytech aan, zet eens een of meerdere ECC86's parallel en laat je verrassen.

Veel hoofdtelefoontjes hebben btw genoeg aan 1mW om meer dan 100dB te produceren.

@voeding: Beveilig de spanningsregelaar met en diode in sper tussen in- en uitgang. Vooral tijdens het experimenteren kan de voeding wel eens niet belast worden, schakel je dan de netspanning af dan kan de uitgangselco de regelaar vernielen heb ik gemerkt.

Op 31 oktober 2012 18:24:14 schreef Henry S.:
En ik sluit me bij Sonytech aan, zet eens een of meerdere ECC86's parallel en laat je verrassen.

Gewoon echt letterlijk alles parallel? Geen andere componentenwaardes aanpassen? In dat geval ga ik het binnenkort ook eens proberen.

Ze kunnen letterlijk parallel gezet worden, en als je een vervormingsmeter hebt dan kan je nog experimenteren met vooral R6, R7 ,R9 en C8.

Zie ook http://headwize.com/projects/cmoy5_prj.htm wat optimalizeren betreft, ook voor de TS.

Ga ik een keer proberen, bedankt!

met meerdere parallel; wat verstaan we hier onder meerdere. dus aantal eindbuisjes verdubbelen (totaal 5 buizen) of waar ligt de verwachting? maar ik zal anders eens informeren op gloeidraad wat ze nou eigenlijk moeten kosten misschien is dat heel doorslaggevend :)

over de voeding, mijn idee van je waarschuwing is als volgt: de spanning aan de ingang van de regelaar valt weg terwijl de elco nog opgeladen is waardoor er effectief een hogere spanning over uitgang ten opzichte van de ingang van de regelaat staat, wat de regelaar niet leuk vind?

misschien nog handig om te plaatsen:
Sound Pressure Level 89 dB ± 3 dB at 50mW
Impedance 16 Ohm at 1KHz
Nominal Power 0.02W
Maximum Power 0.15W

[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op (12%)]

ik heb een erg mooi bod gekregen voor 6 buisjes, dus eentje op reserve of voor als ik iets doms doe :)
zou het lukken met 5 buisjes en dan dus voor V2 de buis dubbel, gewoon alle aansluitingen parallel.
betreffende de weerstanden: ik zie nadrukkelijk 0.6 watt metaalfilm, ik vermoed dat met name de minstens 0.6 watt belangrijk is en dat de 1 watt metaaloxide weerstanden van ome dick ook voldoen?

edit: ik was ondertussen al maar eens gaan spitten op het forum en daar kwam ik de volgende quote van hugo tegen

Op 1 januari 2009 18:48:46 schreef Hugo Welther:
De schakeling is oorspronkelijk bedoeld voor hoogohmige hoofdtelefoons, zoals de Sennheiser HD580 die ik zelf gebruik.

Je kunt echter een hoofdtelefoon tot 8 ohm impedantie zonder problemen aansluiten. Het geluidsniveau daalt echter wel iets. De belasting op de uitgang met 8 ohm is immers groter dan met 300 ohm.

heeft iemand dit getest? want de berichten zijn momenteel voor mijn gevoel een beetje tegenstrijdig

[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op (44%)]

Zie ook deze site: http://www.brocksieper.com/en/earmax_pro_eng.html

De schakeling zoals hij op CO staat is gebaseerd op de Earmax Pro. Op de site van hun staat een kort tabje met technische data bij verschillende hoofdtelefoon impedanties:

7Hz - 0,6MHz bij een 35 Ohm koptelefoon, terwijl dit 4Hz - 1MHz is bij een 600 Ohm belasting.

Op dezelfde manier beschrijven ze de vervorming van het signaal bij verschillende uitgang-impedanties: een typische waarde van 0,04% bij 35 Ohm en een typische waarde van 0.007% bij 600 Ohm.

Beide verbanden zijn waarschijnlijk niet lineair, maar het mag duidelijk zijn dat deze buisjes het niet heel erg vinden om op verschillende manieren belast te worden. De vervorming (THD) zal toenemen met aflopende uitgangs-impedantie, en het frequentiebereik (waarschijnlijk afgesneden op -3dB) zal ook afnemen bij afnemende impedantie.

gelukkig kan ik tot 0.6 mhz horen :)

dus als ik dat ontwerp met deze variant mag vergelijken:
-door de lagere impedantie koptelefoon minder volume maar koptelefoon heeft weinig nodig dus misschien valt het wel mee
-bandbreedte krimpt wat in, maar nog ver buiten het hoorbare

ik kan een set van 6 buisjes kopen, het makkelijkste is denk ik gewoon om eerst een enkele eindbuis te gebruiken, te testen of dit werkt, indien niet tevreden gewoon een eindbuisje parallel zetten zonder component waarden te veranderen, als het niet nodig is heb ik reserve buizen.

maar indien nodig, zou V2 dubbel uitvoeren dan voldoende zijn, mijn kennis van buizen is niet zo diep dat ik dit op gevoel of door berekening kan bevestigen. wat ik vermoed is dat door het parallel zetten de ideale impedantie verlaagt tot 150 ohm waardoor ik al een stuk dichter bij mijn eigen koptelefoon zit. aangezien er ook berichten lijken te zijn die bevestigen dat lagere impedanties ook werken zou het met dubbele buizen zeker moeten werken. (hoop ik)

ik heb eens de onderdelen bijeen gezocht bij dickbest en heb nog een paar vragen:
-zijn metaaloxide weerstanden ook goed ipv metaalfilm
-MKP ipv MKM kan dat?
-ferrietkraal met draad ipv een losse ferrietkraal gebruiken (dus gewoon voor de weerstand zetten)
-de potmeter van 5k voor de voeding, moet dit echt 3 watt zijn?

kosten:
32 euro bij ome dick
buisjes
noval buisvoetjes van baco army goods 10 euro ofzo

drie keer shipping. de hele versterker moet net lukken voor rond 100 euro ofzo :)

je kan de buisjes bij de heer wim weg halen
wim rotte
http://home.planet.nl/~rotte322/Voorraad/voorraadset.htm

eigelijk moet ik betaald worden omdat ik zoveel reclame voor hem maak

ik kan de buisjes zelfs nog iets onder die prijs krijgen maar bedankt voor de tip :)

maar is er niemand die al heeft geprobeerd een laag ohmige koptelefoon te gebruiken met deze versterker, of die de truc met de parallele buisjes heeft gedaan?

Op 1 november 2012 21:46:43 schreef gideon_wackers:
dus als ik dat ontwerp met deze variant mag vergelijken:
-door de lagere impedantie koptelefoon minder volume maar koptelefoon heeft weinig nodig dus misschien valt het wel mee
-bandbreedte krimpt wat in, maar nog ver buiten het hoorbare

En de THD wordt lager.

Op 2 november 2012 09:55:41 schreef gideon_wackers:
maar is er niemand die al heeft geprobeerd een laag ohmige koptelefoon te gebruiken met deze versterker, of die de truc met de parallele buisjes heeft gedaan?

Een triode per tak parallel kan nog een hoorbaar verschil geven, nog meer parallel is meer voor als je het verschil kan meten.

we zullen de gok maar gewoon nemen he :)

metaaloxide versus metaalfilm
MKP versus MKM

maakt dat nog iets uit?

Kortweg niet, of je moet er dure meetapparatuur aan hangen.

ik had op een audioforum nog een draadje erover geopened en daar zeggen ze weer dat het niet gata werken. ik neig erna om toch maar af te haken, ik heb niet zon zin om 100 euro te investeren in iets wat als ik de reacties zo zie 50/50 kans van slagen heeft.

Wat zou geen kans van slagen hebben ?
Iets meer informatie a.u.b.

Voor high-end audiofetisjisten of mensen die een hooftelefoon op volle discosterkte willen horen zal deze schakeling inderdaad "niet werken".

er werd geopperd dat de transconductantie van een ECC86 niet geschikt was voor een 16 ohm koptelefoon en dat het frequentiebereik waarschijnlijk slecht zou zijn met name in het bas gebied. ik hoef geen discotheek volumes, gewoon aangename volumes zodat ik over 30 jaar ook nog naar muziek kan luisteren. wat ik mezelf zojuist wel beredeneerde is dat als mn geluidkaartje (standaard onboard) het kan aandrijven dan moet toch eigenlijk elke versterker het kunnen...

is er hier niemand die deze versterker heeft gemaakt die toevallig een laag ohmige koptelefoon heeft en het eens wil testen?

Aangezien een normaal hoofdtelefoontje minder dan 1mW nodig heeft om een gehoorbeschadiging te veroorzaken lijkt me dat allemaal sterk overdreven.

Helaas ik heb het niet met ECC86's geprobeerd, wel met ECC82's en en PL504's.