testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je zou eigenlijk moeten meten op het bovenste rode punt en op de onderkant van c16 , dan weet je of er spanning op de schakeling staat .dit zou meer als 320v moeten zijn . de aansturing van de top222 kan ook nog stuk zijn namelijk. over de trafo staat een pwm signaal wat je met een dmm niet eens kunt meten als dit goed is wrs..
Dit is het echte schema , het 2de dat PL500 ons gaf , en dit is meteen ook dezelfde layout als mijn print.
Ok , dan moet ik nu eerst één en ander rechtzetten.
Ik ben tot de bevinding gekomen dat mijn multimeter wat kuren kreeg - een slechte meetdraad- en me bijgevolg verkeerde meetresultaten gaf.
Wat nu volt zijn de exacte metingen over verschillende punten , ik gaf ze allen een kleur voor alle duidelijkheid.
Alles werd gemeten vanuit het ' rode ' meetpunt.
Hier gaan we:
Rood - Blauw = 500 volt
Rood - Groen = 900 volt
Rood - Geel = 900 volt
Eigenaardig meet ik totaal niets over geen van de Paars gekleurde meetpunten.
Transfo stuk ??
Beste groeten
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
500-900V ? Is je batterij niet bijna leeg ?
Waarom meet je AC tov gnd maar DC tov de plus ?
Edit: en zie hieronder, AC meten kun je hier vergeten tenzij je een heel deftige meter hebt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (34%)]
testman
je meter liegt nog steeds , tussen rood en groen kan geen 900v staan , anders zouden de 2 elco's er allang uitgeklapt zijn. je meter heeft moeite met smps meten , het snelle schakelen van de booster zorgt voor verkeerde meetwaarden. achter de trafo zul je ook niks meten , dit is ac spanning en als het ding werkt staat er 40Khz over of meer. als er geen dc spanning staat over c26 werkt de regeling met de top nog steeds niet zoals het moet.
EricP
mét CE
Dan is die trafo in elk geval niet doorgeslagen... Het is je galvanische scheiding...
Verder oppassen met dergelijke meetresultaten. Het signaal is zeker geen 50Hz (60Hz) sinus. En dat is bij de gemiddelde multimeter alles wat het ding in AC kan meten. Tenzij je een 'echte' hebt die bij dergelijke frequenties ook nog TRMS kan meten...
Je zou eens DC over C25 kunnen meten wat je daar hebt. Heb je enig idee of het spul nog staat te klapperen.
Overigens: meten doe je hier het beste met een scoop. Maar... Je zit aan de netspanning. Dus een 'standaard scope' gaat dat niet leuk vinden. Juiste differentiaal probe gebruiken of goochelen met een scheidingstrafo (en dan heel erg goed nadenken over wat je doet).
Goh, als ik geen goede spanningen kan meten dat kan ik het wel vergeten.
Een scope heb ik niet.
Zoals ik eerder zei , misschien die zener en gewone diode vervangen in het kader van trial and error.
@ Eric,
Maar moet ik dan geen spanningen meten aan de andere kant van die transfo ?
Het is niet dat ik die spanning mat met rood als basis hoor.
Neen , ik mat tussen verschillende punten van die paarse zone.
Beste groeten
Edit: Aanvulling :
heb net ook met de ohm meter (alle bereiken) over rood en blauw gemeten ,.....geen doorgang ?
Hier moet ik toch een ohmse weerstand meten niet ??
[Bericht gewijzigd door bobs op (16%)]
testman
dat zou wel moeten idd , heb je de soldering bij die top222 wel goed gemaakt , had daar m'n twijfels al over eigenlijk. als de trafo stuk is ben je verder van huis ben ik bang..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die zener en die diode gaan niet stuk zijn, of althans die kans is zo klein dat gokken niet loont.
AC-metingen in schakelende voedingen zijn zelden nuttig vanwege de gebruikte frequenties en golfvormen. Zonder scope kom je echter met DC-metingen nog heel erg ver.
Doe eerst een DC-meting tussen rood en groen. Vanaf daar gaan we verder zoeken.
Edit aanvulling: tussen blauw en rood moet je inderdaad een ohmse doorgang meten. Controleer heel goed of er niets los zit. Als je trafo door is zal het wel lastig worden een precieze vervanger te vinden. Herwikkelen loont dan, maar kan best wat werk zijn.
P.S. Doe alsnog die DC-meting ook maar, dan weet je of in elk geval je PFC-gedeelte nog goed is.
Ja , ik ben eruit.
Ttz , ik heb 100% zekerheid dat TR 2 is doorgebrand op de primaire wikkeling.
Ik verwijderde het trafootje om met een loepbril van dichtbij te kunnen bekijken.
Eén draadje van de primaire wikkeling was losgeraakt (gesmolten) van het soldeerpinnetje.
Even dat eureka gevoel tot ik dat draadje - met een klomp soldeersel als brug - terug op het pinnetje had vastgekregen.
Een ohm meting gaf helaas geen resultaat.
Dus sneed ik de andere kan van de wikkeling los van het desbetreffende pinnetje om rechtstreek op beide draadjes te kunnen meten en voor ik het wist had ik een 2 cm eindje wikkelingsdraad in de pincet.
Maw , verderop is ook één en ander doorgesmolten.
Deze primaire spoel zit gans binnenin zodat herwikkelen een onbegonnen zaak is.
Als iemand me toevallig moest kunnen helpen met een link ter aanschaf van dergelijk trafootje dan zou ik dat ten zeerste apprecieren natuurlijk
Al wat ik er van weet is dat er op de rondgewikkelde tape een code op staat :
A9400000
In het plastic zelf vind ik een andere code:
EL1915
En aan de overzijde van plastic kapje staat:
HL3A
Kan daar best wat foto's van plaatsen indien nodig.
Heb zelf al wat gegoogled maar ben er niet wijzer uit geworden.
Beste groeten
testman
deze hulpvoeding maakt 1 enkele spanning waar de hoofdvoeding mee wordt gestart , met wat geluk kun je die ook wel maken met een trafotje en brugcel , elco. de hulpspanning is gelijk aan de spanning die de ventilator is , wrs 12v .
Thanks testman , maar dat gaat - vrees ik - boven mijn petje.
Spijtig evenwel , nu ik weet waar het probleem zit.
Heb het trafootje nog verder open gepeuterd zonder collateral damage en vond zelf nog een onderbreking verderop.Ik geraak nu niet meer verder tenzij ik alle bovenop liggende wikkelingen er ook af haal.
Dat krijg ik achteraf nooit meer goed 
Beste groeten
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gewoon windingen tellen en goed opschrijven. Dan draad en isolatiemateriaal kopen... Is vooral een beetje geduld oefenen voor de primaire.
Maar als je een TOP-IC kunt vervangen ben je ook wel in staat om een losse 50Hz-trafo met brugcel, afvlakelco en spanningsregelaar aanelkaar te knopen zoals testman voorstelt.Schema staat tussen de Schakelingen hier op het forum dacht ik. Je hebt voor de tweede hulpspanning nog een tweede trafo'tje nodig, of een tweede wikkeling op het eerste trafo'tje. De spanningen moeten nog even uitgezocht.
Maar er zijn 3 secundare spoelen , dat betekent dan 3 aparte voedingen of niet ?
Als dat dan allemaal verschillende spanningen zijn dan wordt het wel heel moeilijk.
Wellicht hak ik de knoop door en begin vandaag met het afwikkelen van de bovenste lagen.
Het zou verdorie toch handiger zijn om aan een vervanging te geraken .
Heeft iemand een idee hoe ik daarmee zou kunnen beginnen ?
Bedankt en beste groeten
testman
als ik het goed zie , is er maar 1 echte hulpspanning . de bovenste wikkeling is niet gebruikt en de onderste is alleen aansturing van de top222 zelf.
edit: het 2e schema klopt niet helemaal zo te zien , de trafo heeft daar maar 1 gebruikte wikkeling ,maar de print heeft ze allemaal in gebruik. het schema van de 40amp versie heeft er de voeding van de dpm ook afgehaald , dan zouden er dus 2 spanningen zijn.
@ Testman,
op de 2de link van PL500 vind je 2 printlayouts , het is de 2de die correspondeert met mijn print.
Dus er zijn 3 secundare wikkelingen in gebruik , ééntje voor de power on led trouwens.
Ik ben nu bezig met het trafootje te ontmantelen , maar alvorens verder te gaan toch nog een vraagje.
Ik heb die grafietkern moeten verwijderen om aan de wikkelingen te kunnen. Daarbij is één en ander gebroken.
Ik stel me nu de vraag of ik die dingen straffeloos terug aan elkaar kan lijmen en daarbij de functionaliteit van het trafootje bewaren ?
Het is een puzzeltje geworden.
Als hierbij de werking is gecompromiteerd dan heeft het geen nut om hiermee verder te gaan nietwaar ?
Beste groeten
Kijk eens wat ik nu vond mensen.
Dit is nu eens een bekend verhaal 
http://www.austech.info/electronics/55513-mp3090-sps9400-power-supply-…
Hi all,
I have a Powertech MP3090 switch mode power supply that has died. Underneath, its identical to the Manson SPS9400. The following is how I've repaired it and some hints for this type of power supply.
It had been turned off and disconnected from mains for quite some time, and then was recently reconnected to 240 volt mains, but nothing connected to the DC terminals. Turning on the front panel switch resulted in quite a loud crack, a blue flash, and the power supply suffering immediate death.
Opening it up, I found that the auxillary switchmode controller IC TOP222Y (looks like a TO220 transistor) had almost completely vanished with only the three metal legs left protruding from the PCB. Looking at the schematic for the SPS8400 (almost identical to the SPS9400, only difference being the front panel display section) there are two switchmode supplies within... a main high current one, and a small low current 'auxillary' supply that generates reference voltages for the main supply, driving the front panel display circuitry etc. Without the auxillary supply, the main supply just won't fire up.
Anyway, finding a spare TOP222Y was easy enough, but on the advice of a tech who deals with switch mode supplies, he says failure of the TOP222Y IC is not uncommon in other supplies, and when they fail, they cause a current surge through the primary winding of its attached transformer, causing it to go open circuit... and so generally the TOP222Y and its attendant transformer needs replacing too.
Finding a spare transformer has been a nightmare. I contacted the national chain store from which my power supply came from - their response was that they neither repair or stock parts for them, but would gladly sell a new one.
I then contacted another company that advertised that they sell and repair the Manson version of the power supply. Their response was that they don't actually repair, they just replace, and again would be happy enough to sell me a new one. They also said that unless I bought the supply from them in the first place, they wouldn't entertain any of my requests for them to try and import my required part. Business practice like this baffles me: I'm prepared to pay for the part, so why deny service? If I prevented anyone from doing business with me unless they were a previous client, I'd be out of business within a month. Anyway, enough ranting, back to the subject matter.
Contacting the Manson factory direct resulted in a "we don't deal with anyone other than our dealer network" answer. And my dealer network was, so far, refusing any help.
It was looking like a good power supply, with a problem that I knew exactly how to fix, was about to contribute to landfill due to our great throw-away society mindset. But on some advice I contacted Andrews Communications in Sydney, who asked their friendly in-house repair tech... and the answer was "Yes sir! We can help you with that". $22 later, and I've got the required part on its way, and a power supply is about to be rescued from the grave. Big thumbs up to Lee & Grant at Andrews.
Having said all this, the MP3090 / SPS9400 is apparently a very reliable supply, and a well designed one, so my tale of woe shouldn't put you off from buying one. My only other hint is to periodically disconnect the supply, let the capacitors discharge themselves over a period of an hour, and give the internals a good clean out... get rid of any accumulated dust with a vacuum cleaner and small paint brush. Accumulated dust can allow high voltage to track across to other parts of the circuitry. Then reconnect the supply but without anything on the DC terminals, just in case it does happen to fail on switch-on.
Beste groeten
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Volgende keer dat je zo'n trafo wilt "slopen" leg 'm dan een paar dagen in een afgesloten glazen pot met aceton. Dan haal je 'm zo zonder brokken uit elkaar is mijn ervaring.
Op 20 november 2012 10:00:36 schreef Roland van Leusden:
Volgende keer dat je zo'n trafo wilt "slopen" leg 'm dan een paar dagen in een afgesloten glazen pot met aceton. Dan haal je 'm zo zonder brokken uit elkaar is mijn ervaring.
Thanks voor de tip Roland , als verzachtende omstandigheden voor mijn miskleun roep ik gebrek aan ervaring in natuurlijk.
Dit is de eerste keer dat ik dergelijk trafootje wil af- herwikkelen.
Het zal wellicht ook wel de laatste keer zijn 
Beste groeten
Mogelijk geraak ik dus niet aan een ander trafootje en zal herwikkelen een verloren zaak zijn.
Ik vind/vond deze voeding wel zeer handig -vooral die vaste 13,8 volt instelling - misschien koop ik me wel een nieuwe .
Maar ik stel me de vraag of ik dan niet beter dat transfootje bescherm tegen het opblazen van die Top222Y.
Een zekeringetje ertussen en bij een volgend opblazen (gebeurt blijkbaar frequent) is die primaire wikkeling wel beschermd niet ?
Beste groeten
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb het schema niet bekeken maar ik begrijp dat de hulpvoeding alleen een led voedt en 12V geeft voor paneelmeters, opdtarten hoofdvoeding ect. Als dat zo is zou ik gewoon een standaard trafotje erin zetten en met een paar 78XX regelaars de hulpspanning(en) maken.
maartenbakker
Golden Member
Even voor het ondersneeuwt: er zijn 2 secundaire wikkelingen in gebruik, de 3e levert feedback aan de TOP en is dus niet nodig als je een lineaire hulpvoeding monteert. Uit 1 wikkeling voeden kan niet omdat je dan je digitale meters opblaast, je hebt dus 2 wikkelingen of 2 losse trafo'tjes nodig.
P.S. Het goede nieuws is dus dat die trafo'tjes kennelijk wel los verkrijgbaar zijn, dus als je hier een importeur kan vinden of het eens via conrad probeert.. Kan je hem mogelijk zonder zelf wat bij te bouwen toch weer aan de praat krijgen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
testman
het trafo'tje kun je wel lijmen , m'n tektronix werkt nog op de gelijmde hf trafo , zolang je maar dunne lijm gebruikt anders gaat er verlies in de ferrietkern optreden.
Naar aanleiding van het eerdere engelstalige artikel waarin de auteur de oplossing voor zijn (mijn ) probleem kenbaar maakte heb ik Andrews communications gekontakteerd ivm het transfootje.
Hij had blijkbaar nog een klant in de UK die er eentje wilt , en eens de vooraad terug is aangevuld zal hij me mailen met prijs + verzending.
Hier zal het natuurlijk een beetje van afhangen of ik het onderdeel bestel.
Je kan al een nieuwe voeding kopen voor zegge en schrijve 140 Euro , dit in contrast met de herstelling van een gehavende voeding nietwaar.
Ik heb hier hoe dan ook wel één en ander uit geleerd , waarvoor dank aan allen.
Blijft de vraag , bij herstelling dan wel nieuwe aanschaf , zou dit transfootje beter niet beveiligd worden door een zekering die de dunne primaire spoel op die manier beschermd.
Blijkbaar is het doorsmelten ' a common problem ' , dus het kan nog gebeuren maw.
Suggesties iemand ?
Beste groeten
maartenbakker
Golden Member
Ik zie niet in waarom er geen zekering gebruikt zou mogen worden in de + lijn naar het trafo'tje.
Nou snap ik dat Andrews hem wel wil leveren, maar ik ben benieuwd waar zij die betrekken.
Op 22 november 2012 11:48:19 schreef maartenbakker:
Ik zie niet in waarom er geen zekering gebruikt zou mogen worden in de + lijn naar het trafo'tje.Nou snap ik dat Andrews hem wel wil leveren, [b]maar ik ben benieuwd waar zij die betrekken[/b].
Hoe kom je dat te weten ??
Enig idee hoeveel die zekering best zou zijn Maartenbakker ?
Beste groeten