Op 20 november 2012 10:00:36 schreef Roland van Leusden:
Volgende keer dat je zo'n trafo wilt "slopen" leg 'm dan een paar dagen in een afgesloten glazen pot met aceton. Dan haal je 'm zo zonder brokken uit elkaar is mijn ervaring.
Thanks voor de tip Roland , als verzachtende omstandigheden voor mijn miskleun roep ik gebrek aan ervaring in natuurlijk.
Dit is de eerste keer dat ik dergelijk trafootje wil af- herwikkelen.
Het zal wellicht ook wel de laatste keer zijn 
Beste groeten
Mogelijk geraak ik dus niet aan een ander trafootje en zal herwikkelen een verloren zaak zijn.
Ik vind/vond deze voeding wel zeer handig -vooral die vaste 13,8 volt instelling - misschien koop ik me wel een nieuwe .
Maar ik stel me de vraag of ik dan niet beter dat transfootje bescherm tegen het opblazen van die Top222Y.
Een zekeringetje ertussen en bij een volgend opblazen (gebeurt blijkbaar frequent) is die primaire wikkeling wel beschermd niet ?
Beste groeten
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb het schema niet bekeken maar ik begrijp dat de hulpvoeding alleen een led voedt en 12V geeft voor paneelmeters, opdtarten hoofdvoeding ect. Als dat zo is zou ik gewoon een standaard trafotje erin zetten en met een paar 78XX regelaars de hulpspanning(en) maken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Even voor het ondersneeuwt: er zijn 2 secundaire wikkelingen in gebruik, de 3e levert feedback aan de TOP en is dus niet nodig als je een lineaire hulpvoeding monteert. Uit 1 wikkeling voeden kan niet omdat je dan je digitale meters opblaast, je hebt dus 2 wikkelingen of 2 losse trafo'tjes nodig.
P.S. Het goede nieuws is dus dat die trafo'tjes kennelijk wel los verkrijgbaar zijn, dus als je hier een importeur kan vinden of het eens via conrad probeert.. Kan je hem mogelijk zonder zelf wat bij te bouwen toch weer aan de praat krijgen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het trafo'tje kun je wel lijmen , m'n tektronix werkt nog op de gelijmde hf trafo , zolang je maar dunne lijm gebruikt anders gaat er verlies in de ferrietkern optreden.
Naar aanleiding van het eerdere engelstalige artikel waarin de auteur de oplossing voor zijn (mijn ) probleem kenbaar maakte heb ik Andrews communications gekontakteerd ivm het transfootje.
Hij had blijkbaar nog een klant in de UK die er eentje wilt , en eens de vooraad terug is aangevuld zal hij me mailen met prijs + verzending.
Hier zal het natuurlijk een beetje van afhangen of ik het onderdeel bestel.
Je kan al een nieuwe voeding kopen voor zegge en schrijve 140 Euro , dit in contrast met de herstelling van een gehavende voeding nietwaar.
Ik heb hier hoe dan ook wel één en ander uit geleerd , waarvoor dank aan allen.
Blijft de vraag , bij herstelling dan wel nieuwe aanschaf , zou dit transfootje beter niet beveiligd worden door een zekering die de dunne primaire spoel op die manier beschermd.
Blijkbaar is het doorsmelten ' a common problem ' , dus het kan nog gebeuren maw.
Suggesties iemand ?
Beste groeten
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie niet in waarom er geen zekering gebruikt zou mogen worden in de + lijn naar het trafo'tje.
Nou snap ik dat Andrews hem wel wil leveren, maar ik ben benieuwd waar zij die betrekken.
Op 22 november 2012 11:48:19 schreef maartenbakker:
Ik zie niet in waarom er geen zekering gebruikt zou mogen worden in de + lijn naar het trafo'tje.Nou snap ik dat Andrews hem wel wil leveren, [b]maar ik ben benieuwd waar zij die betrekken[/b].
Hoe kom je dat te weten ??
Enig idee hoeveel die zekering best zou zijn Maartenbakker ?
Beste groeten