Graag had ik mijn voltcraft voeding weer terug in de pas laten lopen.
Een hele tijd geleden had ik al eens een poging gewaagd , maar geen succes.
In een kartonnen doos dan maar wachtende op betere tijden.
maar inmiddels mis ik het ding wel , en een nieuwe is niet echt goedkoop te noemen , daarom heb ik het gehavende ding maar weer vanonder het stof gehaald in de hoop dat het me nu wel lukt.
Maar voor een amateur electronica van het laagste niveau is dat natuurlijk niet evident.

http://i50.tinypic.com/a57y2b.jpg
Dit is em.

Probleem is dat niets meer werkt , zelfs het voedings indicatie led niet.
Daarom dacht ik in de richting van de brugcel en verving die zonder resultaat.
Nu ik verder begin te testen kom ik tot bij een transfo waarvan ik de functie niet helemaal begrijp.

http://i45.tinypic.com/24yv2p4.jpg
Dit is em

http://i49.tinypic.com/dh8s35.jpg
Hier nog een plaatje van diezelfde transfo maar dan tenopzichte van de brugcel.

http://i46.tinypic.com/ilvaqd.jpg
De onderkant van de print , en ik markeerde plus en min op/tegen de solderingen van de brugcel.
Zoals je kan zien lopen de banen van daaruit naar de transfo.
Dit zal ongetwijfeld dom klinken , maar waarom zet men nu een transfo na een gelijkrichting van een brugcel ?
Ik die dacht dat transfo's enkele met wisselstroom worden ingeschakeld.
Graag wat lessen, in basis-electronica van wie er de tijd voor wil opbrengen.

Alvast bedankt en beste groeten

Lijkt me meer dat die trafo als ontstoor spoel werkt.

edit: kun je eens wat overzichts foto's bezorgen van de hele print.

[Bericht gewijzigd door Damic op (40%)]

Lijkt op een geschakelde voeding?

http://i50.tinypic.com/21e2u60.jpg

http://i45.tinypic.com/24pfo5z.jpg

http://i49.tinypic.com/iw8209.jpg

Indien nog meer nog zegt maar.

Beste groeten

Het IS een schakelende voeding en waarschijnlijk gelijk aan de SPS 1525 PFC .

Voor een beginner lastig om te repareren.

Een geschakelde voeding en ook helemaal geen simpele.

Zo te zien is de trafo direct na de brugcel een spoel en maakt onderdeel uit van een boost-converter (PFC-correctie). De eigenlijke voedingstrafo is die andere.

Als je helemaal niks van schakelende voedingen weet, wordt het best lastig.

Uitgaande van het bovenste plaatje van je laatste post vermoed ik de volgende functies:
trafo rechtsboven: boostconverter (levert rond de 400V aan de elco's rechtsonder)
kleine trafo links daarvan: hulp- of standbyvoeding (levert ergens tussen 5 en 24V aan besturing of meters)
koelplaat onder trafo rechtsboven: FET van de boostconverter
koelplaat haaks daarop: FET's van de eigenlijke voeding
links daarvan: trafo van de eigenlijke voeding
kleine trafo daarboven: sturing van de eigenlijke voeding of eventueel een 2e hulpvoeding.

Dit allemaal schakelend uitgevoerd, wat betekent dat je de spanning eerst gelijkricht en vervolgens in stukjes hakt om gecontroleerd door de trafo te persen.

Als je goed Engels kent, kan je eens naar de switching supply faq van Sam's repairfaq zoeken.

Ja, is idd een schakelende voeding. Als helemaal niks het meer doet dan eerst de zekering na kijken. Blijft die heel en springen er geen stoppen en komen er geen rookwolken uit dan zet je hem aan en meet eerst in de VAC stand na de zekering op de AC punten van de gelijkrichter. Daar moet 230V staan ( pas op, schiet niet uit met meetpennen, beter grabbers of clips gebruiken, aansluiten en dan de spanning aan, 230V is dodelijk voor jou en onderdelen)
Daarna meet je of je DC hebt op de + en - van de gelijkrichter. Daar staat wel meer dan 300V DC !! Je vervangende gelijkrichter moet dus niet bv een 50V exemplaar zijn. Als je in de AC stabd daar meet en een goede meter hebt kun ook de rimpel meten. Als je daar al niks meet is mogelijk je an uit schakelaar of zekering of netfilter al defect. Edit: ook zitten er hulpspanningen. (zoals maarten hierboven aangeeft) als hij helemaal niks doet zou dat een eerste verdachte zijn.

Heb je daar gelijkspanning dan wordt het lastig. Meestal zit er ergens een regel IC, wat een soort oscillator is. Deze meet via een terugkoppeling de spanning op de uitgang en stuurt een of meer dikke mosfets en spoelen aan die de laagspanning maken. daar is een scoop erg handig.

Als er wat defect gaat zijn het meestal de FETs, of elcos maar het kan vanalles zijn. Ik heb laatst een Philips gerepareerd waar geen schema van was. Met de scoop vond ik een probleem in het regel circuit. Dat zou ik met een multimeter echter nooit gevonden hebben. ( een rotte soldeerverbinding van een smd torretje)

Maar als je bv niet direct ziet dat dit een smps is ipv klassieke voeding dan zal dit een leerzaam maar moeilijk poject worden.

Heb je een scoop ? ( zo ja, heel voorzichtig zijn ivm spanning en massa in het primaire circuit, en zeker niet zomaar overal gaan prikken zonder scheidingstrafo of diff probe)

Kleine aanvulling. In dit geval zitten de elco's na de boostconverter en niet direct na de brugcel. De spanning over de elco's samen (staan wellicht in serie) zal richting 400V zijn, maar als de boostconverter het niet doet staat er minder of geen spanning. Na de brugcel staat bij dit soort voedingen nog geen nette afgevlakte 300V en als je na de boostconverter slechts 300V meet is er alsnog een defect.

De eerste spanningsmeting kan dus wel over de elco's gedaan worden, maar als daar geen spanning staat kan het aan veel meer dingen liggen. Zelfs, afhankelijk van de constructie, aan een niet opkomende standby- of hulpvoeding. Daar kan je secundair ook eens aan meten, meestal komt er tussen de 5 en 24V uit.

Maargoed, dit is wel een klein beetje speculatief, het mooiste zou natuurlijk zijn als er ergens een schema opduikt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Best pittig project ,aar wel erg leerzaam aangezien tegenwoordig praktisch alleen nog maar schakelende voedigen worden gebruikt. Ik zou me eerst eens verdiepen in de werking van een schakelende voeding.

Als ik nog eens een keertje zo naar de print kijk, denk ik dat je te maken krijgt met 3 topologieën in 3 delen van de voeding: boost (PFC), halve brug (hoofdvoeding) en flyback (hulpvoeding).

Dat is wel meteen een zwemtochtje in het diepe. Dus eerst inderdaad goed de theorie bestuderen. Je kan ook schema's van computervoedingen zoeken ter vergelijking.

Op 16 november 2012 12:54:08 schreef bobs:
[afbeelding]

Wat is het type van het IC rechtsonder? Soms willen die voedingen niet opstarten vanwege een rot weerstandje of condensatortje.

Ik zie onde L3 (rechts boven op foto1) een component dat erg warm is geweest. Het kan niks zijn maar de moeite waard om even te controleren.

EDIT: ik zie meer heet gut daar trouwens, heb je die vervangen?
Is dat een regulator of een transistor die er vlak bij zit.

[Bericht gewijzigd door xcellency op (31%)]

Ok , terug van weg geweest .
Sorry voor de afwezigheid van gisteren , was laat in de avond thuis.
Meer aanvullende informatie kan misschien een aanzet zijn tot een reparatie.
Dit doet me een beetje denken aan zo'n film waarin een passagier een boeing land mbv bijstand vanuit de verkeerstoren nadat piloot & copiloot voedselvergiftiging opliepen.

Maar goed , nog wat info dus.
Ik vergat gisteren wel wat cruciale feiten.
Ik verving namelijk ook een fet die compleet was doorgebrand , je kan op de foto nog de zwarte neerslag op de print zien.
Kan ook kloppen , want toen de voeding de geest gaf rook ik die typische verbrandde geur.
Op het moment van overlijden werd de voeding door een generator 220 volt bron gevoed by the way. Eeen generator van het type inverter (KIPOR). Misschien dat dit een stukje van de puzzel is.

http://i50.tinypic.com/2nltlvn.jpg
links van die fet is de transfo waar we eerder over spraken , rechts ervan een kleiner type dat voordien ook wel wat zwartgeblakerd was , inmiddels wat properder door de vervanging van de fet.

http://i50.tinypic.com/19tlro.jpg
Dit is de fet.

http://i48.tinypic.com/fnxyqv.jpg
Onderkant van de print , ik weet het , ranzige soldering maar als verzachtende omstandigheden roep ik de ravage en hitte van het doorbranden van de fet in. De koperbaan was daarbij ook geraakt.

Als jullie meer foto's nodig hebben voor een diagnose zeg maar hoor.

Beste groeten

als er een fet is stukgegaan , heb je kans dat de weerstand in de source ook stuk is gegaan, komt vaak voor. die top fet stuurt de stby voeding of pfc aan , de trafo is erg klein voor de hoofdvoeding . zoals eerder gezegd moeten deze wel werken anders start de hoofdvoeding niet op .

de aggregaat heeft wrs een spanningspiek gestuurd , hier kan een smps slecht tegen . er kan nog wel meer zijn gesneuveld , is de vervangende fet de top222y is een pwm switch , is deze wel hetzelfde als de originele ?

Ja hoor Testman , het is dezelfde fet .
Ik had ondanks het doorbranden nog een duidelijke kijk op de gegevens ervan.
Ik moest er trouwens op ebay voor op zoek , bij mijn lokale electronicaboer was ie niet meer te krijgen.
Over welke weerstand spreekt U , die kan ik ook vervangen dan.
Kwestie van alle mogelijkheden af te tasten nietwaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

het is een pwm switch zonder koeling verder , deze heeft wrs niet de weerstand die de hoofdvoeding heeft in de source van de schakelfet.

deze top is wrs deel van de stbyvoeding , als hier geen spanning uitkomt start de hele voeding niet op .het uiteindelijke defect hoeft niet moeilijk te zijn maar als het niet zwart gebakken is moet je toch meten en zoeken. de diode en zenerdiode die ook aan de top hangen zijn wel goed ? komt er ook spanning op de top , zo niet is de sluiting van de top wrs ergens een onderdeel fataal geworden , dat wordt zoeken in de voeding van dat deel weer..

Ik heb de gewone diode en de zener ervan tussen gehaald , geen van beide laat wat door.
Ik zou eerst willen beginnen met deze te vervangen ,maar het probleem is dat ik geen gegevens meer kan zien op de mantel.
Welke waarde zou ik hier voor kunnen nemen denken jullie ?

Beste groeten

In een datasheet van je TOP-switcher (het IC dat jij FET noemt) staat vaak een voorbeeldschema. De daar gebruikte onderdelen volstaan meestal.

Is inderdaad dus de hulpvoeding/standbyvoeding en die dingen willen wel eens stukgaan. Kan zijn dat je inverter/aggregaat er iets mee te maken had.

@hieronder: heb je al gemeten waar je spanning hebt en waar niet?

Bij nader inzicht en testen zijn die diodes dan toch niet stuk.
Terug naar start.

Beste groeten

Waar komt die agregaat ineens vandaan ? Is hij defect gegaan toen hij op een agregaat stond ? Of is dit een dubbeltopic en mis ik meer ?

De voeding is inderdaad stuk gegaan op het aggregaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

Dit is een gerelabelde Manson 9400 familie voeding

leuk ding erg handig voor 27mc trancfiers en zenders vanwege de vaste 13,8V mogelijkheid

Hier is de complete servicemanual.

http://eevblog.com/files/SPS9400_ServiceManual.pdf

doe er je voordeel mee!

Het is een prima voeding!

de top222 maakt oa de spanning voor de fan , als er dus geen 12 v op c14 staat , is de stby voeding nog steeds gaar..

staat er over de top22 zelf geen ~400v is de spanning over de elco's niet hoog zat ofwel er is een probleem met de booster of pfc nog.

Op 17 november 2012 16:05:50 schreef PL500:
Dit is een gerelabelde Manson 9400 familie voeding

leuk ding erg handig voor 27mc trancfiers en zenders vanwege de vaste 13,8V mogelijkheid

Hier is de complete servicemanual.

http://eevblog.com/files/SPS9400_ServiceManual.pdf

doe er je voordeel mee!

Het is een prima voeding!

Thanks PL500.
Fantastisch
Maar de voeding is nog niet gerepareerd natuurlijk.

Op 17 november 2012 16:34:44 schreef testman:
de top222 maakt oa de spanning voor de fan , als er dus geen 12 v op c14 staat , is de stby voeding nog steeds gaar..

staat er over de top22 zelf geen ~400v is de spanning over de elco's niet hoog zat ofwel er is een probleem met de booster of pfc nog.

Testman , ik zal morgen één en ander uitmeten mbv het schema , ik laat iets weten met foto's met markeringen van meetpunten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

TOP ic's vliegen er wel vaker door zonder foutoorzaken...pas nog een SMPS mee gerepareerd...

Vervang die TOP222Y eens en bestel er een extra voor het geval dat...

Edit: Graag gedaan!