Grote Dikken, dat is precies wat ik ook bedoelde. Dat de behuizing gelijk is, en de fabrikant gelijk is, en zelfs in extreme gevallen het typenummer wil niet zeggen dat het de zelfde producten zijn.
Ik heb de TV van mijn schoon moeder ooit gerepareerd. Een Philips. De vraag van de TV goeroes hier was toen chassisnummer en land van productie want blijkbaar zat er in de Poolse variant met het zelfde chassisnr toch ander spul als in de Chinese en met een van de twee waren meer problemen ik weet nog de opmerking, zit hij met witte of zwarte tape in elkaar, en ik had ziets iets van tape ? Maar zo'n ding hangt echt gedeeltelijk met plakband asn elkaar.
Er loopt op EEV blog een topic over meters van de genoemde merken waar de genoemde veiligheids specs niet kunnen kloppen, die lijst is akelig lang aan het worden.
Als die specs al niet kloppen, hoeveel waarde moet je dan aan de overige specs hechten.
Maar iedereen moet een meter kopen die past bij zijn budget en zijn wensen. Zolang je maar niet zoekt naar de holy grale, de 50 euro multimeter die beter is dan een duur model van Fluke of Agilent.
Die is er gewoon niet en ook al kunnen het voor jou heel bruikbare apparaten zijn, voor een ander kunnen ze waardeloos zijn. Dat ligt aan je eisen. En goed, precies, een beetje redelijk, wel aardig zijn geen specs. Dat zijn vreselijk relatieve begrippen. Als je alleen af en toe meet of er min of meer 5 V op je arduino staat kun je met elke multimeter gelukkig worden, als je een complex precisie instrument wil repareren of afregelen dan wordt je keus in meters ineens een stuk kleiner en de prijs een stuk hoger.
Een Keithley 199 is een perfecte 5,5 digit bench meter, maar je hebt er helemaal niks aan als je buizenversterkers repareerd ( hij gaat maar tot 300V)
Een Fluke low Z meter is daar ook niet geschikt, maar met een >10G Agilent aan je huis installatie meten is ook geen goed idee, die geeft zelfs met de stop er uit nog spanning aan. Daar is die lowZ Fluke juist in zijn element.