Nieuwe Multimeter

Anoniem

Op 16 januari 2013 17:15:55 schreef Hillman5100:
Fluke is zeker zeer interessant, maar dan wordt het wel een 2e hands. Waar zou ik die kunnen kopen?

Toch maar uitkijken. Wie er een heeft verkoopt hem doorgaans niet, of er zou iets mis moeten mee zijn. Of een sterfgeval, meenemen naar het hiernamaals kun je hem niet :-)

Op 17 januari 2013 09:02:22 schreef flash2b:
Ook in dit topic wordt weer eens geen onderscheid gemaakt tussen de fabrikant (make) van de meter het merk van de meter (brand).
Fluke maakt (volgens mij) alle meters zelf, dus daar zijn geen andere brands van. GMC maakt alle meters zelf, daar zijn geen andere brands van.

Maar vanuit china worden wel originele fluke meters verkocht, die heel andere specs hebben dan de modellen in europa. Hier wordt voor gewaarschuwd wanneer er bijvoorbeeld een model bij dx.com voorbij komt. Ik ging er vanuit dat dit een 'branding' issue was zoals jij schreef. Of is het een broodje aap of hebben ze zelf een andere productielijn?

Omdat deze vraag hier toch vaker voorbij komt, voel je niet iets voor een iets uitgebreider artikel?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Anoniem

Op 17 januari 2013 09:02:22 schreef flash2b:
Ook in dit topic wordt weer eens geen onderscheid gemaakt tussen de fabrikant (make) van de meter het merk van de meter (brand).

Dus.... het wat eigenlijk belangrijk is, is de fabrikant, dus make, en het model wat die fabrikant maakt.

Je betoog is terecht, en zelfs dat is onzeker. Want een fabrikant maakt voor de grote ketens vaak ook toestellen op maat. De kwaliteit ervan wordt voor een stuk bepaald door wat de winkelketen wil aanbieden tegen welke prijs.

Een fabriek van rijstwafeltjes in Belgie maakt wafeltjes voor den Aldi maar ook voor Carrefour, Delhaize, en export. Echt op maat.
Het is gewoon de winkelketen die bepaalt welke kwaliteit van grondstof er gebruikt wordt, en welke chocolade eroverheen moet.
Voor de Engelse markt zelfs met azijnsmaak, echt waar!

flash2b

Special Member

Op 17 januari 2013 11:59:50 schreef MAH:
Maar vanuit china worden wel originele fluke meters verkocht, die heel andere specs hebben dan de modellen in europa. Hier wordt voor gewaarschuwd wanneer er bijvoorbeeld een model bij dx.com voorbij komt. Ik ging er vanuit dat dit een 'branding' issue was zoals jij schreef. Of is het een broodje aap of hebben ze zelf een andere productielijn?

De chinese markt is heel anders als de niet-chinese markt. Ook is klant gedrag daar heel anders als hier in NL. Dat Fluke speciale modellen heeft (Fluke 15b en Fluke 17b) die mindere specs hebben als 'normale' Flukes komt omdat ze op die markt wel een alternatief voor een soortgelijke prijs willen hebben als hun concurenten. Doen ze dit niet dan koopt (bijna) niemand in China een Fluke omdat die gewoonweg te duur zijn. Als je een DMM die bedoelt is voor mainland China importeerd en dus gebruikt in Nederland dan doe je dit voornamelijk omdat je een 'echte' Fluke wilt hebben, dus voor je gevoel met het merk. Waarschijnlijk kun je voor hetzelfde geld ook een ander gelijkwaardig DMM kopen, van een andere fabrikant.

Al met al zal die chinese Fluke geen troep zijn, dus zo gek is het niet.

Ik heb het in mijn betoog dus niet over de look-a-like Flukes die door Vichy worden gemaakt en op ebay worden aangeboden. Dat zijn namelijk meters die proberen te lijken op een (dure) Fluke maar geen re-branded Fluke's zijn. Het laten lijken op een produkt van een andere fabrikant komt in China veel voor. Hoe beter een fabrikant is, hoe minder ze hier voor kiezen.

Op 17 januari 2013 11:42:54 schreef grotedikken:
Toch maar uitkijken. Wie er een heeft verkoopt hem doorgaans niet, of er zou iets mis moeten mee zijn. Of een sterfgeval, meenemen naar het hiernamaals kun je hem niet :-)

Dat valt wel mee... mensen upgraden ook wel eens en meer dan 2-3 meters heb je echt niet nodig. Toen ik een 175 kon kopen heb ik een oude 73 overtallig verklaard en verkocht. Die meter was nog prima.

Bovendien : er kan maar heel weinig kapot aan een Fluke. Ding even snel testen (zulke 2e hands aankopen haal ik altijd af!) en je weet welke staat het ding is. Als de doorpiepstand het goed doet en het ding op AC volt in het stopcontact netjes circa 215-240V aangeeft geloof ik het wel dat het goed is. Hooguit dat dan nog een zekering defect kan zijn voor de stroommeting(en) indien aanwezig.
En natuurlijk even uiterlijk beoordelen : geen scheuren ed in de behuizing, contactbussen nog goed vast, geen vuil/lekkagesporen in batterijcompariment, da's het voornaamste.

fred101

Golden Member

Grote Dikken, dat is precies wat ik ook bedoelde. Dat de behuizing gelijk is, en de fabrikant gelijk is, en zelfs in extreme gevallen het typenummer wil niet zeggen dat het de zelfde producten zijn.

Ik heb de TV van mijn schoon moeder ooit gerepareerd. Een Philips. De vraag van de TV goeroes hier was toen chassisnummer en land van productie want blijkbaar zat er in de Poolse variant met het zelfde chassisnr toch ander spul als in de Chinese en met een van de twee waren meer problemen ;( ik weet nog de opmerking, zit hij met witte of zwarte tape in elkaar, en ik had ziets iets van tape ? Maar zo'n ding hangt echt gedeeltelijk met plakband asn elkaar.

Er loopt op EEV blog een topic over meters van de genoemde merken waar de genoemde veiligheids specs niet kunnen kloppen, die lijst is akelig lang aan het worden.
Als die specs al niet kloppen, hoeveel waarde moet je dan aan de overige specs hechten.

Maar iedereen moet een meter kopen die past bij zijn budget en zijn wensen. Zolang je maar niet zoekt naar de holy grale, de 50 euro multimeter die beter is dan een duur model van Fluke of Agilent.
Die is er gewoon niet en ook al kunnen het voor jou heel bruikbare apparaten zijn, voor een ander kunnen ze waardeloos zijn. Dat ligt aan je eisen. En goed, precies, een beetje redelijk, wel aardig zijn geen specs. Dat zijn vreselijk relatieve begrippen. Als je alleen af en toe meet of er min of meer 5 V op je arduino staat kun je met elke multimeter gelukkig worden, als je een complex precisie instrument wil repareren of afregelen dan wordt je keus in meters ineens een stuk kleiner en de prijs een stuk hoger.
Een Keithley 199 is een perfecte 5,5 digit bench meter, maar je hebt er helemaal niks aan als je buizenversterkers repareerd ( hij gaat maar tot 300V)
Een Fluke low Z meter is daar ook niet geschikt, maar met een >10G Agilent aan je huis installatie meten is ook geen goed idee, die geeft zelfs met de stop er uit nog spanning aan. Daar is die lowZ Fluke juist in zijn element.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Zekeringen kun je bij Fluke (en andere merken vast ook) gemakkelijk doormeten. Testpen in de bus voor weerstandsmeting en instellen in het weerstandsbereik. Met de punt van de testpen in de stroom ingang contact maken. Weerstand mag niet oneindig hoog zijn, dan is de zekering stuk.

Kan de zekering nog overbrugd zijn met een draadje, dat pik je er dan niet uit.

EDIT: Bij Fluke zijn de handleidingen redelijk goed terug te vinden op internet. Procedures als zekering test zou je dus op kunnen zoeken voordat je een 2e hands meter gaat ophalen om zo beter beslagen ten ijs te komen. END EDIT

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 17 januari 2013 12:52:26 (24%)

Grotendikken : Er is niks mis met mijn Fluke 113. Zo lang je hem niet gebruikt om spanningen met een erg lage stroom te meten.
Door de lage inwendige weerstand zakt die spanning meteen in.
Dus ik wil hem niet eens meenemen naar het hiernamaals :-)

Mvg Oswald
rbeckers

Overleden

Zoals bekend heb ik een hoop multimeters waaronder een Voltcraft, Fluke, Niaff en Keithly.
De Keithly gebruik ik het meeste. De andere meters specifiek voor bepaalde situaties. De Fluke en Niaff bijvoorbeeld voor 230/400V.

Slechte meters heb ik niet. ;)

Voor de TS is dit anders. Gezien zijn buget en eisen zullen de meeste meters voldoen. Het hoeft geen Agilent of Fluke te zijn.

Fluke 15B en 17B schijnen in orde te zijn. Zijn low-cost ontwerpen maar wel van Fluke. Veiligheid is Ok. Nauwkeurigheid is minder dan de Westerse modellen. De meters gedragen zich ook minder (voorloop nullen, overshoot, etc). Voor de prijs is dit aantrekkelijk vergleken met echte China ontwerpen van deze prijs. Je hebt wel een flink garantieprobleem vermoed ik: ze worden niet door Fluke in EU verkocht.
Toch pas ik mijn advies aan: Nu een Fluke 15B.

Metrahit (Goossen Metrawatt) is volgens mij ook wel goed. Ook duur maar misschien iets goedkoper dan Fluke, kijk op ebay.de

flash2b

Special Member

Metrahit is een naam van een series meters die door GMC (=Gossen Metrawatt Camille bauer) wordt gefabriceerd. Zelf heb ik daar 3 verschillende van, maar ze zijn nieuw erg duur. Het zijn prima meters, maar nieuw niet echt iets voor de TS.

benleentje

Golden Member

Op 17 januari 2013 11:42:54 schreef grotedikken:
Toch maar uitkijken. Wie er een heeft verkoopt hem doorgaans niet, of er zou iets mis moeten mee zijn. Of een sterfgeval, meenemen naar het hiernamaals kun je hem niet :-)

Zoals iemand hier boven ook al schreef valt best mee. Zoals met elke 2de hands spul je moet weten wat je koopt en vragen waarom ze verkocht worden. Ik heb ook 2 fluke bench meters tegelijkertijd gekocht. Die man werk bij een bedrijf die nieuwe had gekocht en ze nu wel erg veel oudere apparatuur over hadden. De hele oude hebben ze dan weer verkocht.

Overigens meet ik op mijn werk met een 26,- euro meter. Op mijn werk hoef ik enkel wat spanningen te controleren om te zien of die in orde zijn. De exacte waarde zal me een zorg zijn enkel of de spanning er is of niet. Of kijken om een aansluitsnoer of schakelaar voor een stuk gereedschap defect is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het punt met 2ehands is dat je van buiten meestal niet kunt zien wat meteen meter gebeurd is. Overbelast of doorgeslagen (overspanning), gesleten aansluitbussen, mechanisch zwaar belast? En de calibratie natuurlijk. Voor een 2ehands Fluke worden toch nog aardige prijzen gevraagd.
Heel vaak zitten er weggeefsnoeren bij. En je koopt een Fluke natuurlijk voor de betrouwbaarheid, even doorsparen misschien?
Tenzij je de verkoper echt vertrouwd.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 18 januari 2013 19:47:53 (23%)

EEVblog heeft een test rond multimeters (ik vind het soms wat lachwekkend opgevat...maar wel leuk om te zien) Er zitten merken tussen zoals Amprobe, Uni-t,... .

http://www.eevblog.com/2010/07/11/eevblog-99-100-multimeter-shootout-e…

Daar ben ik begonnen met mijn zoektocht naar een multimeter, want alles hangt af van je wensen en gebruiksmogelijkheden..
Uiteindelijk ben ik met behulp van wat meningen geëindigd met een philips bench multimeter (is ook een logische analyser).
Je kan zo met wat zoekwerk 2e hands mooie dingen tegenkomen die echt niet duur hoeven te zijn. Is maar een ideetje. groetjes