Op 25 januari 2013 11:24:05 schreef JBMZ:
Ik wil graag stroom (220v) terugleveren aan hetstroomnet. Het gaat mij erom hoe dit gaat. Kun je zo maar een stekker in het stopcontact steken en de stroom terugleveren?
Nee dus, het wisselspanningsnet heeft spanning die varieert, als je daarin wilt terug leveren moet je eerst op precies dezelfde manier een zelfde soort spanning maken, en dan pas kun je dat aan elkaar koppelen, dat is nog best een kunstje.
Ik heb ooit op een olieplatform gezeten en daar heb je je eigen energie opwekking d.m.v. diesel en gasmotoren, daar gaat het wat makkelijker, daar start je eerst een dieselmotor met generator op, daarmee kun j dan gas gaan produceren uit boorputten, daarmee kun je een gasmotor laten draaien waar een generator aan zit, vervolgens zin er 2 soort klokjes met een wijzer, daarmee kun je de gas motor bij sturen tot dat de wijzers op de klokjes ongeveer gelijk lopen, dan schakel je de gasmotor / generator op het net (alleen van het eiland) erbij, en dan gaan ze gelijk lopen, maar thuis mag dat niet zo.
Op 25 januari 2013 11:24:05 schreef JBMZ:
Zit hier enige techniek achter, bijvoorbeeld een diode die ervoor zorgt dat de stroom maar één kant op kan o.i.d.
Je hebt zoals je al hebt kunnen lezen daar heel veel meer voor nodig, en dit mag ook niet zomaar, als je dat al wilt gaan doen dan moet de apparatuur daarvoor eerst gekeurd zijn.
Er bestaan speciale omvormers om van een zelf opgewekte spanning een spanning te maken die je aan het net kunt koppelen, zoals voor windmolens en zonnepanelen.
zou af en toe best handig zijn als een TS even zijn geboortedatum in zijn profiel vermeld, weet je met wie je van doen hebt.