hallo
Ik heb een onbekende polykit receiver staan. Alleen het rechter kanaal werkt momenteel. Om ook het linker kanaal te kunnen herstellen ben ik op zoek naar het schema of het modelnummer.
Het modelnummer heb ik ondertussen gevonden het is de BBO 862
De versterker werkte eerst niet. Maar na 2 transistors uit te solderen die een collector emitter sluiting hadden, werkt het rechter kanaal. Als ik met de oscilloscoop meet op de basissen van de 2 uit gesoldeerde transistors en vergelijk met werkende rechter deel zie ik dat er nog fouten in de linker deel moeten zitten. Om dit te kunnen oplossen ben ik op zoek naar het schema.
Het tuner gedeelte werkt volgens een eerste test redelijk.
Alvast bedankt
Jeroen
registreren en dan mag je hem wel downloaden denk ik
http://www.radiomuseum.org/r/mble_bbo_862.html
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (38%)]
Van die club kan je niet zomaar lid worden. Er is een kleine kans dat iemand het schema in z'n priveverzameling heeft.
@Jeroen: Wat voor fouten kom je tegen?
En daar heb je al zo'n verzameling, bedankt Pertinax.
Een degelijke en eenvoudige versterkerschakeling uit de jaren 70. Als de TS kan aangeven wat vervangen is en waar de fouten zitten, dan is het verder een kleine moeite om aan te geven wat er aan de hand kan zijn.
Bedankt voor het schema!
In het linkerkanaal heb ik momenteel T309 en T308 weggenomen beide hebben sluiting tussen de emitter en collector. Als ik met de
oscilloscoop meet op de basissen waar de transistors normaal moeten zitten verwacht ik het zelfde te zien als in het rechterkanaal dit is echter niet het geval. Dus vermoed ik dat er nog een fout is. Met het schema zal ik proberen de fout op te sporen.
Eerst T308 en T309 vervangen, dan nog eens meten.
R340, R341 en R345 nameten, die hebben een knoei gehad.
Verder kunnen T310 en T311 ook nog kapot zijn, zijn R346 en R347 nog goed?
Hallo
Ik ben nu zo ver dat de radio terug speelt. Ik vroeg mij nu af op welke waarde de ruststroom ingesteld moet staan. Heeft er iemand een idee?
Jeroen
allemaal bedankt voor de tips. Ik heb nog een klein probleempje.
De ruststroom in het rechter deel is wel te regelen maar is veel te groot. Ik verdenk momenteel de potentiometer. Wat is eigenlijk de juiste procedure om de ruststroom af te regelen?
Anoniem
De beste manier is om over de emitor weerstanden de spanning te meten en daardoor de ruststroom te meten..
hallo
Ik heb nu de instelpotmeter vervangen. Nog krijg ik de ruststroom niet lager dan 60mA in het rechter kanaal. De weerstanden in de kring van de potentiometer hebben de juiste waarden. Wel merk ik dat de spanning in het linker kanaal de basisspanning 0,8 volt is van transistor T312 en in het rechter kanaal 0,6V.
Heeft er iemand een idee waar ik de fout moet zoeken.
edit: De fout ligt niet aan T312 ik heb deze eens gewisseld met het linker kanaal en de fout blijft.
alvast bedankt
Jeroen
[Bericht gewijzigd door jeroen_va op (12%)]