hoi,
Ik wil met mijn microcontrollertje eens ff een paar motortjes aansturen. Dit wil ik doen door er voor de motortjes transistoren te zetten.
Wie heeft er voor mij een schakeling? of een oplossing?
De motortjes kunnen 2 kanten opdraaien en ik wil deze toepassing er ook graag bij in hebben
mvg
sjaak
digi
God schiep de wereld, wij het internet ...
wel gewoon voor links draaien een transistor en voor rechts draaien een transistor maar hoe veel watt zijn die 2 motortjes en wat is de voedingspannig voor de motortjes
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Let er wel op dat je µC per uitgang 25mA kan leveren. Trek je er meer uit dan gaat die voorgoed stuk.
bastiaan,
wat nou als ik ipv transistoren mosfet's gebruik.
deze zijn namelijk spanningsgestuurd en transistoren zijn stroomgestuurd.
zou hier geen mogelijkheid voor zijn.
de motortjes draaien op 5v, het verbruik weet ik zo 1, 2, 3 niet.
mvg
sjaak
dan meet je dat toch even, met je multimeter?
Als je voor die transistor een weerstand zet van 1K houdt je een stroom over van 5 mA bij 5V. Dat is toch wel genoeg om zo'n transistortje open te sturen, maar dat kan ik verkeer hebben... bij mij werkt het prima iig. En nog iets, als je een TIP transistor neemt, dan heb je al een voordeel want die klappen heel snel open.... je hebt er vast wel een moeilijk woord voor, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik.
Voor die 2 kanten opdraaien kan je gewoon een H-brug nemen (daar ben ik fan van , haha). Kijk maar eens naar het IC L293 of bouw er een met 4 transitoren.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op ma 03-06-2002 18:28:47 schreef Sjaak:
bastiaan,wat nou als ik ipv transistoren mosfet's gebruik.
deze zijn namelijk spanningsgestuurd en transistoren zijn stroomgestuurd.
zou hier geen mogelijkheid voor zijn.
de motortjes draaien op 5v, het verbruik weet ik zo 1, 2, 3 niet.mvg
sjaak
Uit die pinnen komt gewoon 5v. De stroom die er gaat lopen moet je zelf onder de 25mA houden.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Op ma 03-06-2002 17:47:02 schreef Sjaak:
hoi,Ik wil met mijn microcontrollertje eens ff een paar motortjes aansturen. Dit wil ik doen door er voor de motortjes transistoren te zetten.
Wie heeft er voor mij een schakeling? of een oplossing?De motortjes kunnen 2 kanten opdraaien en ik wil deze toepassing er ook graag bij in hebben
mvg
sjaak
Ik zou een H-Bridge gebruiken. Ik kijk wel of ik die kan vinde voor je 
ik heb het geprobeerd,
ik gebruik een tip29 transistor.
achter de output van de pic16f84 meet ik inderdaad 5 v
hierachter heb ik een 1k weerstand geplaatst ( 5/1k = 5mA)
vervolgens heb ik de voeding aan de collector geplaatst en het motortje aan de emitter en dan naar ground.
Ik meet op mijn emitter netjes 5 v,maar er worden niks geen amperetjes getrokken. het motortje gaat dus niet lopen.
wat doe ik verkeerd?
heel raar! Probeer eens door de emitter direct aan de massa te hanegn en de motor aan een kant aan de plus te hanegn en aan de andre kant (die min moet hebben om te draaien) aan de collector. dat doe ik altijd.
Plaatje van de H-bridge:
dis wel handig maar kan ik dit gewoon aan de poort hangen van de pic voor REVERSE een pin en voor FORWARD een pin?? zonder dat mijn pic doorfikt omdat er te veel stroom getrokken wordt? het is toch gewoon zo dat de 1K weerstand hier de stroom van de pin bepaalt?
Bastiaan
Op 13 januari 2003 11:03:15 schreef bart II:
dis wel handig maar kan ik dit gewoon aan de poort hangen van de pic voor REVERSE een pin en voor FORWARD een pin?? zonder dat mijn pic doorfikt omdat er te veel stroom getrokken wordt? het is toch gewoon zo dat de 1K weerstand hier de stroom van de pin bepaalt?
Klopt, dat kun je gewoon doen want die 1K zorgt voor een beperkte stroom aan je uitgang.
Super dan kan ik volgende week beginnen!!! (k'heb deze week proefwerken
. maar ook voor elektro dat wordt weer een eitje!!!:D:D:D:D:D)
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 5 juni 2002 20:32:28 schreef Bernd:
Plaatje van de H-bridge:
[afbeelding]
Als je deze H-brug wilt gebruiken: denk even na wat er gebeurt als de REV *en* FWD hoog maakt....
zo moeilijk is het niet om je schakeling dermate waterproof te maken dat ie daar geen last van heeft hoor.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
't was maar een waarschuwing, ik zie ook veel posts over een schakelaar niet direct op een PIC pinnentje aansluiten, wat veel minder kwaad kan..
Bastiaan
bastiaan: dan zijn alle torren opengestuurd en krijg je harstikke kortsluiting.
Had ik in het begin ook wel eens. Of als je de ingangen open laat, krijg je een 50 Hz brom op die ingang. Kon je bij mij leuk zien... ik had nl. over de motor een duo color led gezet, die gaf beide kleuren als ik de ingangen open liet. Daarom ook altijd pull down over de ingangen.
Kun je bij de H brug ook andere transistoren gebruiken want volgens mij zijn die wel erg zwaar niet??? kan ik toch wel kleinere voor gebruiken? iets van BC 547C ofzo? en dan natuurlijk wel ff NPN of PNP in de gaten houden.
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Je kan eventueel kleinere transistoren gebruiken, pas dan wel op dat je niet boven de maximale stroom gaat
die weerstand van 27 ohm is echter bullshit! Natuurlijk afhankelijk van de stroom die je gaat schakelen, maar die mag veel hoger in lichte toepassingen.
OK maar dan wil ik nog even graag weten of die transistor 2n2222 lichter mag. trouwens ik heb taperecorder motoren maar ik wil graag weten hoe groot de transistoren moeten zijn (types) kan dit dat met de BC547B en de BC557B en dan nog een vervangende voor de 2n2222 ik wil namelijk zo weinig mogelijk ruimte innemen en deze transistoren zijn TO92 dus lekker klein.
Graag wil ik dus weten of deze transistoren goed zijn en of er een vervangende voor 2n2222 is.
alvast super bedankt!!
ff een edit: ik wil ze laten draaien op 1,2V