Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Ik open toch een klein topicje naar aanleiding dat ik mijn snelle projectje liet zien in het "Show your project topic" http://www.circuitsonline.net/forum/view/111952/11
Aangezien ik wel wat (problemen?) ben tegen gekomen met het vermogen. Maar dat weet ik niet zeker!
Dit was nog tot er met 1 watt, maar of het precies 1 watt is weet ik niet. Laat ik maar eens beginnen met het opbouw,
de opbouw is van links naar rechts,
Oscilatoor, buffer trap buffer trap eindtrap zojuist als in deze fotos.
Ik heb van deze schema http://www.electroschematics.com/2664/long-range-fm-transmitter/
de T4 trap eraf gesnoept en 2x gebouwt en achter elkaar gezet. hier kreeg ik met de RF probe van hun website een dubbele vermogen. het blijkt toch dat de RF wat uit de oscilatoor (ja met die display) toch echter net teweinig vermogen geeft om de eerste bf199 open te zetten.
(RF Probe met 1n4148 http://www.electroschematics.com/659/rf-probe-circuit/ )
Teminste met 1 bf199 trap was het niet voldoende om een 2n3866 open te zetten, dus waarom niet 2x? na dat ik dat gedaan heb sloot ik dus na de bf199 een antenne erop aan en kwam 2 straatjes verder. dus dacht ik gelijk laat ik een 2n3866 erachter zetten. ik heb uit het zelfde schema de 2n3866 trap gebouwd, alleen heb ik de weerstand 56ohm veranderd naar een RFC Varkens neusje. want ik vergeleek het met deze schema. : http://www.electronics-lab.com/projects/rf/001/
waarom gebruiken ze hier wel een RFC en niet bij die andere? ik kreeg hier iets meer vermogen uit dan als ik een weerstand gebruikt. Waarom? Inductie spanning enzo?
In iedergeval kon ik met de RF Probe tot zoon 9v eruit halen na de 2n3866 op 100.9fm. Dus dan kwam ik al 6 straten verder op te horen.
Maar voor mij was het nog steeds weinig, en had nog een BLY87c liggen compleet gebouwt door iemand anders.
dus mijn zender ziet er nu zo uit.
Ja een Arduino, dit is als ik naar het werk ga wil ik eens luisteren tot waar ik hem kan horen, en als ik hem niet meer kan horen zet ik hem uit over het internet. want ik wil geen bezoek hebben van onze *je weet wel*. In iedergeval kom ik hier mijn hele stad door en die er naast liggen halfjes. het vreemdste is, draai ik wel op vol vermogen? En hoe zou ik dat kunnen checken?
Wat ik nu ongeveer kan uitzenden is 3 km rondom mijn antenne maar na de 3km is het niet echt te ontvangen meer terwijl een ander persoon zei dat je dat makelijk kunt halen (8km dus).
Met de RF Probe na de filter uitgang van bly87c erop krijg ik 25v eruit op 100.9mhz
Eventueel heb ik een schematje getekent hoe hij presies gebouwt is.
(klikbaar)
Het schema mist nog ontkoppel condensatortjes maar die heb ik wel in mijn zender.
Volgens mij heb ik hier nogal onodige en verkeerde dingen erin zitten. zoals de uitgerekte spoel in het 2de trap met een schroef erdoor heen, dit oscileerde op een andere frequencie en kon hem op de radio horen als ik de spoel aantik enzo. dat is nu weg.
Mijn antenne is een Slimjim opgebouwt rond de 100mhz dus 2 meter lang. en een 8 meter 50ohm coax kabel.
(klikbaar)
Dus wie heeft er ene raad?
Hallo ?naam?
Je hebt het op eerste gezicht flink grof gebouwd.
Jaaaaa die schroef die moet je er absoluut uit gooien!
Ik denk dat je in plaats van die schroef beter de spoel 1 of 2 wikkelingen minder kunt doen.
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/Transmittor.png
Ik zie trouwens in die eerste buffertrap(BF199) geen trimmer,
Ik denk dat je die er beter wel in zet. (Ik denk 4/40pF(grijs) naar de min.)
Ik vind dit schema best goed:
http://electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/05/long-range-fm-…
Wel is die 100pF denk ik ook een beetje te veel,
Lager maken ondanks dat je misschien dan wat minder vermogen krijgt toch doen denk ik.
Schotjes tussen de trapjes, ontkoppel condensatortjes en smoorspoeltjes zijn soms erg belangrijk.
Spoeltje ff netjes wikkelen, en ook die eilandjes vind ik (ondanks tegen gesproken!) waardeloos!!!
Wij maakte de spoeltjes in de buffer trapjes meestal 3 A 4 windingen om een boortje 6MM
(1MM verz. koperdraad)spaatie tussen de windingen 1MM.
Met dan een trimmer 4/40pF(grijs) over de spoel of naar de min.
Het zou misschien nog een filter tussen de BLY en de trap daarvoor zetten!
heel lang geleden:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=UHKPELAU…
VrGr RRob.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Ik heb hier nog 1 en ander aan schema's en beschrijvingen staan.
27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Kan het net zo goed niet opschrijven.
Op 19 mei 2013 00:20:26 schreef Dnstje:
.......
Alleen weet ik nog steeds niet hoe ik het vermogen echt kan uitmeten. valt dit te zien aan de current van de voeding, wat de zender trekt? of heb ik hier wel speciale apparatuur nodig wat een hobbiest niet zomaar kan kriegen?
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op maandag 20 mei 2013 17:01:44 (10%)]
Dnstje
Op 18 mei 2013 20:05:00 schreef rob007:
Hallo ?naam?
Je hebt het op eerste gezicht flink grof gebouwd.
Jaaaaa die schroef die moet je er absoluut uit gooien!
Ik denk dat je in plaats van die schroef beter de spoel 1 of 2 wikkelingen minder kunt doen.
De schroef en de spoeltjes heb ik vervangen, eerste 5wikkelingen, de 2de 4 wikkelingen 6mm rond. en niet uitgerekt.
En het schijnt dat de vermogen weer iets omhoog gegaan is, dank!
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/Transmittor.png
Ik zie trouwens in die eerste buffertrap(BF199) geen trimmer,
Ik denk dat je die er beter wel in zet. (Ik denk 4/40pF(grijs) naar de min.)
Ik heb de 100pf nog niet kunnen vervangen want dan zou ik alles opnieuw op moeten bouwen, ik had wat rest print en onderdeeltjes over dus probeerde ik ff snel een schone zender te bouwen vanaf een koop winkel stereo zendertje. mijn analoge oscillatoren hebben nooit goed gewerkt .
Schotjes tussen de trapjes,
Dat had ik zoon vermoeden al, het nadeel was dat toen ik alles erop had geen schotjes er tussen kreeg.
Spoeltje ff netjes wikkelen, en ook die eilandjes vind ik (ondanks tegen gesproken!) waardeloos!!!
ze waren wel netjes, na de uitrekkingen niet meer . en de eijlandjes, ik heb echter geen dremel of iets bij de hand maar wel een kniptang.
de reden is dat ik het zo had gedaan... kom je het niet het zelfde uit als je een printplaat onder de zender plaats die aangesloten is aan de gnd? (of behuizing) wat ik eerder las bij het andere topic dat geleider - isolatoor = condensator enzo alleen weet je de waarde niet ervan.
Alleen weet ik nog steeds niet hoe ik het vermogen echt kan uitmeten. valt dit te zien aan de current van de voeding, wat de zender trekt? of heb ik hier wel speciale apparatuur nodig wat een hobbiest niet zomaar kan kriegen?
Een manier om het vermogen te meten is natuurlijk een vermogens/swr meter geschikt voor deze frequentie.
Een andere manier hoe je dit kunt aanpakken is als volgt :
je bouwt een dummyload (50 ohm bij voldoende vermogen) en je hangt er een snelle diode met een kermanische condensator aan (10 a 20 nF) en je schakelt de componenten als gelijkrichter.
Je meet de spanning over de condensator, neemt de verliesspanning over de diode mee en je kunt het vermogen uitrekenen.
Succes, Robert
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
In het schema wat je zelf hebt getekend staat bij je spoelen "Silver" maar ik zie "koper". "Silver" wordt aangeraden vanwege het "Skin" effect wat optreed in een spoel bij hoge frequenties.
Dan is een stukje waar je 2 trimmers van een uitgang meteen aan 2 trimmers van een ingang koppelt. Er staat ook bij dat daar voorheen een stukje coax zat. Haal de uitgangsaanpassing weg zodat je 2 trimmers in dat circuit overhoud.
Neem een stuje coax om het RF van je ACTION modulator aan de eerste BF199 buffer te koppelen.
In je RF-Detector zit in het schema een 1SS99 diode, dat is een 5V 30mA Schottky detectordiode van NEC, die kan je niet door een 1N4148 diode vervangen.
In plaats daarvan kan je een 1N60 gebruiken.
Op 18 mei 2013 19:34:46 schreef Dnstje:
..............want ik wil geen bezoek hebben van onze *je weet wel*. In iedergeval kom ik hier mijn hele stad door en die er naast liggen halfjes. het vreemdste is, draai ik wel op vol vermogen? En hoe zou ik dat kunnen checken?
Wat ik nu ongeveer kan uitzenden is 3 km rondom mijn antenne maar na de 3km is het niet echt te ontvangen meer terwijl een ander persoon zei dat je dat makelijk kunt halen (8km dus).
Er zijn grotere afstanden te overbruggen met veel minder vermogen.
Ik zelf, 18Km met 250mW
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op zondag 19 mei 2013 13:50:43 (30%)]
misschien kun je nog foto maken van boven af?
het BLY gedeelte dan de twee trapjes daarvoor,
misschien ook het eerste trapje?
VrGr RRob.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Zou Frederick E. Terman of één der moderatoren zich over dit onderwerp kunnen buigen? Want met zenders experimenteren zonder daar verstand van te hebben, is vragen om grote problemen. En we willen geen ongelukken!
Amateur19
Overleden
Op 19 mei 2013 15:34:00 schreef dawmast:
Zou Frederick E. Terman of één der moderatoren zich over dit onderwerp kunnen buigen? Want met zenders experimenteren zonder daar verstand van te hebben, is vragen om grote problemen. En we willen geen ongelukken!
Ik schrijf ook niet voor niks op dat je geen vermogen nodig hebt om een afstand te kunnen overbruggen. En de TS haalt het zelf ook al aan dat hij geen bezoek wil hebben.
Zou Frederick E. Terman of één der moderatoren zich over dit onderwerp kunnen buigen?
<g>
Het vermogen is in dit schema niet het enige, of zelfs maar het eerste, probleem.
Zo'n minizendertje maakt een signaal zo breed als een boerenschuurdeur. Daarom mogen ze ook maar een heel klein vermogen hebben. In een auto bijv. kan het niet zoveel kwaad.
Als je zo'n signaal versterkt, worden die ruis en andere ellende over grote stukken van de band hoorbaar.
Wat zijn al die piekjes op je spectrum analyser naast de main carrier? Is dat lekkage van de PLL referentie naar de VCO?
Wat voor apparaat is die spectrum analyser trouwens, het lijkt op een android tablet met windows?
Amateur19
Overleden
Dat zijn de spikes van de oscilator van de SDR die wordt gebruikt. Heb ik bij die van mij ook. Ik gebruik er 1 van Terratec.
Dnstje
Op 19 mei 2013 15:25:31 schreef rob007:
misschien kun je nog foto maken van boven af?
VrGr RRob.
Met verzoek voor rob007,
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/bovenaf/trap1.jpg
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/bovenaf/trap2-3.jpg
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/bovenaf/trap4.jpg
Achter de action oscillator zit alleen 1 zwarte blob chip met wat smd condensatortjes. (en een SD SLOT/AUX minijack plug)
Ik heb de trimmers na de 2n3866 weg gehaald, er zat niet echt een verschil in wat ik eruit kan halen maar makkelijker aftestellen.
@dawmast,
Ik vind het een beetje jammer dat je zo maar zegt dat iemand er geen verstand van heeft. Het kan wel zo zijn, maar toch leer ik van mijn fouten. Ik had een paar jaar geleden (2004-2006) ook een zender gebouwd en deze was nogal band smerig en dat met bestaande ontwerpen wat andere mensen gebruiken.(zond na de 10mhz weer opnieuw als spiegels) ook als zijnde niet frequentie stabiel.
Ik wou dus ooit een PLL zender proberen en kijken wat ik eruit zou kunnen krijgen aangezien ik die dingen net niet zelf kan bouwen wegens ik nergens die componenten kan krijgen hielt het op en zag ik later dus die transmitters voor in de auto's. (of ipods)
Nadat ik dus die SDR RTL2832 ondekt had, een DVB-T stick die 2~3mhz van de band kan tegelijk meten wou ik toch eens kijken of ik 1 van die fouten kon/kan verbeteren die ik toen maakte. (dit klinkt dat de AT al geweest was, en ja ze waren in de buurt en een ander piraat gepakt in de buurt van mijn woonplaats)
Zoals ik zei een paar regeltjes daar boven, mijn oude transmitter zond na bijna elke 10mhz vanaf de 106.5 naar boven en omlaag toen ik hem laast nog bekeek met de SDR dit was niet gezond! toen ik stapte naar deze zender waren ze echter weg, alleen heb ik ondekt dat het met 101.5mhz door gaat, 100~200~300~400mhz enzo, en de samplerate van tot max aan 75khz werd ook nog eens met 2x verbreed.
Of deze zender breed kan zenden op de band kan ik niets over zeggen, als ik het vergeleek met Qmusic die op 100,7 zit lijkt hij even breed te zijn. ik heb alleen geen RDS en kan geen RDS erbij toevoegen want de zender schijnt alles te opnieuw digitaal de processen, dus na de 16khz is het op voor de geluids ingang. er valt zelfs een EQ in te stellen digitaal over de line in poort.
@Amateur19
Ik heb hier de Terratec zwarte stick ook liggen, RTL2832 met de E4000 tuner, ook nog een andere van sweex met de FC0012 tuner tot 965 mhz.
Over de laag vermogen, ik neem aan dat dit ook gericht en op een open veld staat? hier staat het vol met huizen
(ik vraag me af of andere mensen hier mee gespeeld hebben)
@Uranium,
Zoals Amareur19 zegt, ze komen intern van de stick zelf.
Is een ipad op remotedesktop trouwens. want de computer met dat stick staat in een andere kamer, anders clip ik zijn ingangs signaal en dan kun je niks meer nou keurig aflezen .
[Bericht gewijzigd door Dnstje op maandag 20 mei 2013 16:36:53 (11%)]
Amateur19
Overleden
Nee dat was niet in open veld. Gericht was het wel. Een 5 elements met H reflector FM antenne. Maar dat wil niet zeggen dat je veel vermogen nodig hebt om rond gestraald afstand te krijgen.
Op 20 mei 2013 13:03:25 schreef Amateur19:
Dat zijn de spikes van de oscilator van de SDR die wordt gebruikt.
Ook dat maakt ze ongeschikt voor verdere versterking.
Op 20 mei 2013 16:27:25 schreef Dnstje:
@dawmast,
Ik vind het een beetje jammer dat je zo maar zegt dat iemand er geen verstand van heeft. Het kan wel zo zijn, maar toch leer ik van mijn fouten. Ik had een paar jaar geleden (2004-2006) ook een zender gebouwd en deze was nogal band smerig en dat met bestaande ontwerpen wat andere mensen gebruiken.(zond na de 10mhz weer opnieuw als spiegels) ook als zijnde niet frequentie stabiel.
En nog steeds heb je geen meetapparatuur, verder weet je nog steeds niet wat een spiegel is...
Als je echt wat wilt leren zorg je ten eerste om meetapparatuur, ten tweede voor een goede theoretische basis.
Dnstje
Henry S.
Spikes van de oscilatoor in de SDR.
Heb je vroeger ooit een radio naast een computer gelegt?
Ik gebruik termen verkeerd blijkbaar.. dus ja spiegels of harmonische ik weet het niet meer. (Multiband zender)
Ik weet echter niet of mensen hierow weten wat SDR doet..
Dit is het enigste meet apparatuur wat ik heb atm.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1524421/0
[Bericht gewijzigd door Dnstje op maandag 20 mei 2013 16:44:22 (62%)]
Op 20 mei 2013 16:40:13 schreef Dnstje:
Henry S.
Spikes van de oscilatoor in de SDR.
Dan heb ik op dat punt niks gezegd.
Heb je vroeger ooit een radio naast een computer gelegt?
En wat moet ik met een dergelijk argument, waar heb je het over?
blijft over dat zo'n minizender ongeschikt is voor verdere versterking, te breed, veel spurs, vele slecht gedempte harmonischen
Op 20 mei 2013 16:40:13 schreef Dnstje:
Ik gebruik termen verkeerd blijkbaar.. dus ja spiegels of harmonische ik weet het niet meer. (Multiband zender)
geen van beiden.
Ik weet echter niet of mensen hierow weten wat SDR doet..
Dit is het enigste meet apparatuur wat ik heb atm.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1524421/0
Nee joh, dat weten we echt niet... Maar dat kan je moeilijk een meetapparaat noemen.
Amateur19
Overleden
Enige advies wat ik je kan geven is,Bouw het netjes op!
Zoiets als dit,
van Google, maar is ook hier in een topic voorbij gekomen.
Dit is alleen een eindtrap, maar wel een goed voorbeeld ook voor de rest.
Ik zie een aantal trimmers bij je die met de soldeerbout zijn beschadigd. Hmmmmmm.
En..............een goeie powermeter en dummyload is eigenlijk naast je SDR wel een vereiste.
En nogmaals, GEBRUIK COAX voor het inkopellen vanaf de modulator.
Het commentaarADVIES wat je krijgt van diverse CO leden is vooral, OMDAT WE OOK NIET WILLEN DAT HET AT BIJ JE LANGS KOMT!!!
En zorg voor een nette stuurzender.
Amateur19
Overleden
Op 20 mei 2013 17:00:19 schreef Henry S.:
En zorg voor een nette stuurzender.
Dus niet met een BA1404, stereo FM modulator.
Kortom, niet met zo'n dingetje als je nu gebruikt. Die zijn te vuil om te versterken.
Net zoiets als een elektriciteitscentrale op gang houden met een op schaal vergrote bromfietsmotor. Dat zou ook een stuk meer vervuilingsproblemen geven dan de gewone methode.
Stukje bij beetje leer je het beter te doen.
(ik weet ook nog steeds niet alles, theorie dat vind ik het moeilijkste! )
Ik moet eerlijk zeggen ik zou ook gerust zo'n action zendertje versterken.
Maar, ik zou niet verder gaan dan tot aan de 2N3866!(of eerder een 2N2219A)
Een andere oscillator ja maar als je dat dan gaat doen waarom dan niet helemaal opnieuw?
Een frisse nette strook printplaat en als het kan gelijk een langere, waarom?
Omdat ik dan gelijk een versterkertje als eerste er zou op solderen.
Na het versterkertje een goed oscillatortje met zo iets als hmmmmm welke okweer?
Die uit het FRM met BF900.
En dan nog een BF torretje(of FETje) en dan een 2N2222A of zo, 2N3866 er achter met een filter.
En dan en stukje coax naar bijvoorbeeld BLY. (En een PLL kan natuurlijk nooit geen kwaad!)
Alles met smoorspoeltjes ontkoppel condensatortjes enz enz
VrGr RRob.
Dnstje
Ik heb helaas de bly nog erop zitten, iig ben ik opnieuw begonnen met het bouwen ervan, wel de zelfde schema wat ik samen gestelt heb maar wat netter.
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/laatste.jpg
aande ene kant ben ik blij dat het (met problemen) werkt. Maar toch wil ik even zekerheid weten of de oscillator rommel maakt of niet, is dit eigenlijk bewezen? Binnenkort ga ik even langs een collega van me om hem onder de FFT te hangen.
Verder met zelf metingen met de SDR wat soms erg onduidelijk is heb ik alleen een vieze toon, een paar mhz terug gevonden waneer ik zijn interne muziek speler probeer. (zonder de trappen, action zender direct met 2 trimmers op de SDR stick aangesloten)
@Rob007, de BF900 oscillator heb ik idd nog liggen. ik was alleen niet zo blij met het verschuiven van zijn frequentie als het net iets warmer word in de kamer. maar kwa geluid toppie.
Op 22 mei 2013 00:03:57 schreef Dnstje:
Ik heb helaas de bly nog erop zitten, iig ben ik opnieuw begonnen met het bouwen ervan, wel de zelfde schema wat ik samen gestelt heb maar wat netter.
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/laatste.jpg
Dat is een stuk netter geworden, alleen heb je een doodzonde begaan: De soldeerlippen van een dergelijke vermogenstor mogen nooit naar boven gebogen worden. Spontaan afbreken is nu mogelijk, terugbuigen is ook geen goede optie.
Verder heb je hier te maken met de hogere VHF, om spurs ed tegen te gaan moet je alle naadjes rondom dichtsolderen, dus niet alleen op de hoekjes. Verder is het ook heel verstandig om dubbelzijdig printplaat te gebruiken waarbij je beide massa's op regelmatige afstanden doorverbindt, met extra doorverbindingen rond om de twee massalippen van de de vermogenstorren.
Professionele eindtrap:
Maar toch wil ik even zekerheid weten of de oscillator rommel maakt of niet, is dit eigenlijk bewezen?
Dat is in meerdere topics aan bod geweest, het is troep, het audiosignaal zelf is ook niet vrij van PLL gerommel. De breedte kan je zelf met je software nagaan (gebruik de -3dB punten), je moet binnen 200kHz blijven. Verder kan je kijken naar spurs en harmonischen, de eersten zijn sowieso ongewenst, de tweede harmonische moet al zo'n 40dB onder het nivo van de eerste harmonische zitten.
Maar doet dit allemaal zonder antenne! Schaf een dummyload en een voor deze frequentie geschikte SWR/Vermogensmeter aan. Zonder deze twee dingen weet je eigenlijk niet waar je mee bezig bent.
@Rob007, de BF900 oscillator heb ik idd nog liggen. ik was alleen niet zo blij met het verschuiven van zijn frequentie als het net iets warmer word in de kamer. maar kwa geluid toppie.
Goed gebouwd verschuift deze alleen merkbaar tijdens het opwarmen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 mei 2013 00:58:15 (13%)]
Dnstje
Op 22 mei 2013 00:38:05 schreef Henry S.:
[...]
Dat is een stuk netter geworden, alleen heb je een doodzonde begaan: De soldeerlippen van een dergelijke vermogenstor mogen nooit naar boven gebogen worden. Spontaan afbreken is nu mogelijk, terugbuigen is ook geen goede optie.[...]
Goed gebouwd verschuift deze alleen merkbaar tijdens het opwarmen.
Bedankt!
Volgens de foto lijkt hij gezakt te zijn, dit is echter minder dan 1 mm, gebogen is het niet echt, het is een enkels print dus aan de onderkant zit gelijk een koelplaat.
Ik heb de BF900 opgebouwd als de bestaande PCB layout meestal na een uurtje draaien bleef hij verder wel strak op zijn frequentie staan.
Mischien moet ik hem toch eens oplappen, ik had deze sinds 2005 gebouwt, alleen heeft het degelijk te lang in de schuur gelegen (5 jaartjes ofz) mist ook een aantal compomenten, varicap enzo. en damn ik weet echt niet waarom ik die spoel zo hoog had gebouwd.
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/bf900.jpg
evt, de achterkant van de oscilatoor.
http://yoshinon.dnstje.nl/CO/achteractionsoscilatoor.jpg