PSU Destroyer Mark I :-)

High met Henk

Special Member

tja, ik zou de HP er wel aan durven wagen, maar ben bang dat de Eleshop voeding dit niet zo leuk vindt. die heb ikn amelijk ook in de 300 W uitvoering.

Beiden zijn mobiel, dus zou ze naar je mee kunnen nemen om te testen, maar heb ze ook nodig soms profi... dus als je ze sloopt met je tool verwacht ik wel een fix. Misschien leuk om eleshop eens te contacten en te kijken of ze evt na het testen bereid zijn een nieuwe te leveren (schat dat die dingen inkoop ook niet de wereld kosten)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Ik heb hier een 2000W voeding staan een geschakeld exemplaar, met 60A en 36V en grote elco's op de uitgang, ben wel benieuwd naar zijn piekstromen bij kortsluiting. Heb ook een Philips 75V 14A. Ik ga dus zeker deze schakeling nabouwen en testen.

Hi Heren, :-)

Vandaag nog wat werk gedaan aan de voedingssloper...

Als eerste even het aangepaste schema, ik ga nu uit van 8x IRFP064.
En de piekstroom begrensd op ongeveer 100 Ampére per Fet.

De timing uit de pulsgever is ook aangepast, nu loopt de pulsduur van 0,5 tot ongeveer 5mSec, we zullen zien of dit een redelijk bereik is.
Dat ik het korter heb gemaakt is i.v.m. de verwachte dissipatie van het geheel.

De uitgangs sectie vraagt toch wel veel stroom en vooral omdat ik nu met 8 Fets ga werken heb ik de batterij voeding laten vallen.
Zelfs met een dikke elco over de voeding kom ik ruim boven de 100mA piekstromen in de voeding.
Als ik dat dan terug reken naar de stromen die de batterijen moeten leveren wordt het toch wel wat veel,
vooral als de batterijen wat ouder worden en de Ri omhoog gaat.
Daar ik met deze meetschakeling toch geen last heb van commonmode problemen zal hebben,
kan hij dan beter uit het net gevoed worden.

Schema versie-04
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/Peak-Current-Tester-04-200.gif

Nu wat plaatjes over de mechanica.
De eerste foto geeft een indruk hoe de Fet's in het doosje komen.
De degelijke Hirschmann stekkerbusjes komen aan de zijkant geboord.
Als deze stekkerbusjes er in zitten komt het stukje print over de metalen uiteinde van de stukker bussen.
Ik zal nog wel het koper moeten onderbreken anders hebben die Fet's geen zin :-)
De Fets worden met een stukje isolatie materiaal in het kastje vastgezet.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-11.jpg

Het stukje printmateriaal is wel speciaal, de dikte van het koper is ongeveer 0,45mm.
Ik pas dit toe, omdat ik dan een lage weerstand heb en weinig inductie.
Verder wil ik de 2x 0,02 Ohm weerstanden hierop plaatsen, dit wordt echter wel passen en meten, beetje weinig ruimte.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-13.jpg

Dit zijn twee foto's om te kunne zien hoe de Fet's en de BD139 transistoren op de beugel zitten.
Ik wou de transistoren die Roland voorstelde nog bestellen, maar kreeg het M3 schroefje daar niet doorheen *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-12.jpg

En de laatste foto voor vandaag.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-14.jpg

benleentje
Hou je er rekening mee dat ik dit ontwerp voor voedingen tot 10 a 15 Ampere en zo'n 30V...
Voedingen met extra veel capaciteit aan de uitgang vraagt toch een aangepaste schakeling.
Dit geld ook voor hogere spanningen enz...

Dit ontwerp is voor labvoedingen, die bij de electronicus op tafel staan om zijn schakelingen te testen.
Niet om voedingen te testen die meer weg hebben van dikke accu's.

Maar...
Als jij het handig vind om zoiets te hebben, dan kan je het natuurlijk schalen naar iets groters.
Meer Fet's meer 7667 enz mijn zegen heb je, oja vergeet dan de banaan bussen maar ;-)

High met Henk
Als je geschikte voedingen wilt testen, als dit meetinstrument klaar is, ben je welkom.
Alle "Magic Smook" uit jouw voedingen is echter wel voor jouw rekening.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb hier een Delta staan, met een recovery (step 10%->100% / 10A) van 500 µs. Volgens het schema in totaal drie elco's van 1000µF parallel = 3000µF.

Heeft het testen met deze schakeling op zo'n voeding nog nadelige effecten op de elco's? Volgens spec mag je gewoon kortsluiten, maarja..

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik wou de transistoren die Roland voorstelde nog bestellen, maar kreeg het M3 schroefje daar niet doorheen.

Die soldeer je dan ook rechtstreeks tussen de poten van je fet's...
Ik wil ze gebruiken bij de compound transistoren voor de NA-01.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

die HP zei ik al,d ie zal niet gaan roken, ben daar niet bang voor.

die eleshop is meer een worry.... Kom wel bij je langs als deze af is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Ik heb een Tek plugin om de recovery, schakeltijden ( en verzadigingsgedrag ) van torren te meten. Ik dacht dat ik wel BD139 heb liggen. Als je wil kan ik daar wel een meting aan doen.
http://www.pa4tim.nl/?p=3729

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ha die Roland,

Ik heb nog wel een opmerking over de PBSS5160V transistor.
De BD139/PBSS5160V zijn wat sneller dan de 2SC2911s, of beter gezegt, hij genereerd beter.

De weerstand in de emittor van deze transistor zal je een beetje moeten verhogen tot 4,7 a 5.6 Ohm.
Bij mijn combo van de D45H11 power transistor met de BD 139 was 2,7 Ohm voldoende.

Zie hier een plaatje van 4x een compound transistor met 1 Ohm in de emittor van de BD139.
Sinds lange tijd was ik weer piraat op de FM band ;-)

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-31.jpg

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Heren,

Ik had met de schakeling die de pulsen genereerd voor de ICL7667 Fet drivers wat moeilijkheden.
Ik had al diverse 555 ic's naar de eeuwige jachtvelden geholpen en in eerste instantie had ik geen idee waarom.
Het bleek dat als in het vorige schema punt 8 waar C4 aan vast zit weer omhoog gaat, deze ingang ruim boven de maximale spanning uitkomt van dit IC.
Bij het omhoog draaien van de voeding boven de 14 volt ging het mis.

Dus toen toch maar nagedacht onder het sporten hoe ik het met poortjes kon oplossen.
Daar ik veel ervaring heb opgedaan met de 4093 Quad Nand Gate heb ik daar een nieuwe schakeling mee opgebouwd.

Eerst even het schema zodat jullie kunnen meelezen.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/Peak-Current-Tester-05-200.gif

We starten links, de eerste inverterende poort, de 4093 heeft Schmitt Trigger ingangen,
dus daarmee is het makkelijk een blokgolf generator te maken zoals je hier kan zien.

Als de schakelaar "Auto Puls" wordt gesloten word de opgewekte puls via D2 doorgegeven via C3 aan de gate van de IRF540.
De weerstanden R4 en R5 samen met C3 zijn zo gekozen dat de lading van C3 net voldoende is om de gate van de IRF540
lang genoeg hoog te houden, om alle lading uit de condensator C5 te trekken.
In de foto hieronder zie onder aan de puls een horizontaal stukje van ongeveer 140uSec.
Deze tijd wordt dus bepaald door R4, R5 en C3.
Deze tijd maak ik waarschijnlijk nog iets korter, maar voor nu is het op dit plaatje goed te zien.
Dit om de minimale pulsduur korter te kunnen maken als ik dit later nodig vind en het door deze tijd bepaald wordt.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-15.jpg

R6 en P-2 zorgen er voor dat de condensator C5 weer geladen wordt na het ontladen van de Fet.
Als de ingangen van de 4093c weer boven ongeveer de 66% van de voedingsspanning komt klapt de uitgang weer om.
De laatste 4093 inverteerd het signaal omdat de Fet drivers die ik hier heb het signaal ook inverteren, en het signaal dan weer goed staat.

Dan nog even terug naar de tweede 4093, deze heeft een puls schakelaar aan de ingang.
Dit ziet er misschien wat vreemd uit, R2, R3 D1 en C2.
Dit diend er voor, dat je geen last hebt van contact dender en dat je niet snel achter elkaar kan pulsen.
Zo gouw je de drukknop los laat, word de condensator C2 weer snel geladen door R2 en de 1N4148.
De waarde van R2 is met opzet wat een de lage kant, dit is niet alleen voor het weer snel laden van C2, maar ook om
voldoende stroom door de contacten te laten lopen i.v.m. oxidatie.

Dit is dan de puls die er uitkomt op de minimale stand, oja de dikke lijn van het plaatje is dus weer omdat ik
veel geheugen gebruik om bij een lange tijdbasis toch de puls mooi te kunnen weergeven.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-16.jpg

En het voordeel van deze schakeling...
Minder stroomverbruik en een stijle puls aan de uitgang, dit is nodig omdat de 7667 snel door het spanningsgebied aan de ingang moet.
Dit omdat anders het stroomverbruik/verlies groot wordt, dit omdat beide transistoren aan de uitgang van de 7667 tegelijk aan staan en dus de voeding kortsluit.

Ik hoor graag jullie commentaar.

Gegroet,
Blackdog

in m'n pe1515 zit zelfs 10.000 uf parallel aan de uitgang. in die voeding wordt een thyristor gebruikt om de elco's te knijpen als je de spanning omlaag draait. ook dat ding is kortsluitvast en dat is voor een smps labovoeding van 40 jaar toch al heel wat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Even nog reageren op de discussie over de BD139. Als die in dat ontwerp voldoet dan is dat geen verkeerde keuze.
Verder is een BD139 snel. O.a. dankzij de hoge ft is er op CO een tijd geleden, als test, een oscillator gemaakt die zo'n 300MHz haalde.

@blackdog
Mijn favoriete logica bouwstenen: D2 en D3! ;)

Hi rbeckers,

Ja handig he, die diode's.
Dit zijn de meest simpele en betrouwbare logische componenten.
Het zou handig zijn als ze er ook een versie van konden maken met twee pootjes,
die een 1 aan de uitgang geeft met een 0 aan de ingang en andersom. ;-)

Ik ben ondertussen klaar met het schema van de "PSU Destroyer Mark I"
Hieronder de laatste versie en deze bestaat uit twee delen, dit omdat ik het niet "leesbaar" op één A4'tje krijg.
Wat ik met de voeding voor deze schakeling ga doen, heb ik nog niet besloten, misschien inbouwen,
of aansluiten op een van de aanwezige voedings aparraten...

Als eerste het schema van de pulser, het is definitief de HEF4093 versie geworden.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/Peak-Current-Tester-05a-200.gif

Dit is het schema van de Output Sectie.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/Peak-Current-Tester-05b-200.gif

Er zijn natuurlijk weer wat aanpassingen in het schema gekomen.
Als eerste de foutjes er uit gehaald en ten tweede wat componenten waarden aangepast.
Waar ik het in de vorige post over had, betreffende C3, heb ik nu aangepast.
De Fet is nu een kleine IRFU3707 i.p.v. een IRF540, maar de IRF540 is ook goed, de 3707 is lekker klein, daarom pas ik hem hier toe.

Als eerste een scoopplaatje van het ontladen van C5 door de stuurpuls geleveerd door C3.
De tijd dat de spanning nu "0" is, deze is verkort tot ongeveer 30uSec.
Het ontladen zelf duurt ongeveer 200nSec, de kromme op het plaatje is dus de spanning over C5.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-17.jpg

De volgende scoopfoto geeft mooi de laadkromme aan van C5.
Kaanaal twee, de gele lijn is de uitgang van de pulser, je kan nu mooi zien dat als de spanning over C5
voorbij de helft van de voeding komt, de 4093 omklapt.
Kanaal twee geeft ook de minimale pulsbreedte weer met de door mij gekozen componenten, dus iets meer dan 400uSec.
Er is nog één foutje te zien op de scoop foto's, ik had de probe setting
voor kanaal twee vergeten aan te passen, deze is ook 2V/Div.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/PCT-18.jpg

Dat kan ik nu gaan bouwen!

Gegroet,
Blackdog

rbeckers

Overleden

Kijk een polyfuse! ;)

Is het niet beter om R20 en R22 tussen de GND en de 6m ohm's te zetten?
Of, mijn voorkeur, om GND op knooppunt van R20, R22 en F1 te plaatsen? Mits natuurlijk de voeding "zweeft". Eventuele extra logische in- een uitgangen kunnen via optocouplers.

Hi Heer rbeckers,

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een max piekstroom van 800 a 1000 Ampére.
Deze hoge piekstromen zijn alleen mogelijk bij redelijk hoge aangeboden voedingspanningen i.v.m. de Ri van dit meetsysteem.

Denk nu even met mij mee, als ik de 0,01 Ohm nu ook aan de "0" kant ga hangen.
Hoeveel gatespanning denk je dat ik dan nodig heb, heb ik dan voldoende spanning om de Fet's uit te sturen?
Ga even uit dat de Source weerstanden ongeveer 0,06 Ohm worden, bij 1000-Ampére staat er wel per weerstand 7,5 Volt over.
Het komt er op neer, dat ik wat testen ga doen met een 4093 op waarschijnlijk een volt of 17.
De IRFP064 heeft 6V DC gatespanning nodig om 100-Ampére te laten lopen en ik graag wat over hebben om de dissipatie zo veel mogelijk te beperken.

Philips zegt in hun databoek over de 4000 series dat de max. boven de 20V ligt.
Zover wil ik niet gaan en is niet nodig, het grootste bezwaar van Philips wat betreft spanningen boven de 15V is de dissipatie.
Dit is in mijn schakeling geheel niet aan de orde, max 4x per seconde een puls, dat is DC :-)

Een oplossing voor het sturen van de output sectie kan natuurlijk een snelle logische opto zijn en dan gevoed
uit b.v. een eigen 20V voeding, die uit een ge-isoleerde DC-DC converter komt.
Mogelijkheden zat!

Ik kan wel een oplossing bedenken om de stuur electronica los te halen van de uitgangs sectie,
maar ik blijf toch met een commonmode probleem zitten.
Ook in de te testen voeding, hangt de sense weerstand vaak niet aan de Net aarde, vaak ook niet aan de - in de voeding

Ik zal ten alle tijden moeten opletten met het meten, dat ik ga doen met deze tester.
Het mooiste zou zo'n mooie Fluke/Philips scoop zijn, met twee geisoleerde ingangen, maar die bezit ik jammergenoeg niet.

Het wordt snel complex om alles "zwevend" te maken, zodat je niet hoeft op te letten.
Ik ga eerst wat testen doen, ik wil weten wat voor responstijden ik krijg over de 0,02 Ohm weerstanden.
Blijkt dit "traag" genoeg dan kan ik er nog aan denken om de meetuitgang
via zo'n mooie HP lineaire opto te doen, zoals de HCPL-4562 of nog sneller HCNW4562.
Maar dat alles is toekomst, eerst proef metingen doen :-)

Maar blijf me bestoken met input!

Gegroet,
Blackdog

benleentje

Golden Member

De ingang van ICL7667 hoeft toch niet zo hoog te zijn die is met een 5V puls ook wel tevreden? Het is enkel de ICL zelf die gate van een voldoende hoge spanning moet voorzien. Maar als je het zo kan oplossen scheelt weer een extra voedingsspanning in het ontwerp.

Hi benleentje,

Je hebt helemaal gelijk de ICL7667 heeft aan ttl niveau genoeg.
Dan kan de HEF4093 gewoon op 12V draaien.

-------------

Verder ben ik nog aan het zoeken geweest wat er nog meer te vinden is wat betreft Fet drivers.
Ik kwam bij Texas Instruments de UCC27525 tegen, mooi chippy!
Kan piekstromen leveren tot 5-Ampére heeft twee enable ingangen.
Heeft bescherming tegen foutpulsen bij het inschakelen.
Doordat deze versie niet inverterend is blijft er één deel van de 4093 over en deze kan dan de helft van de Fet drivers aansturen.
TI geeft aan dat de stijgtijd aan de ingang het beste onder de 200nSec kan blijven.

De enable ingangen zijn standaard "1" voor normale werking.
Het mooie hiervan is dat ik nu mijn stroombegrensing transistor die ingang "0" kan maken om de stroom te begrensen.
Door dit per transistor te doen hoop ik dan dat het geheel een beetje uitmiddeld voor de hele korte piekstroom die vooral door de uitgangs elcos gegenereerd word.

Door deze manier van de stroom begrensen hoeft de BD139 of andere redelijk snelle transistor geen grote stromen kort te sluiten.
De gewone ingangen en de enable ingangen zijn even snel en de propagatie delay is rond de 13nSec typical.
Ik heb wel een extra 10K in het schema getekend die de enable ingang weer snel naar de plus trekt, deze is intern ongeveer 200K.

Wat denken jullie van deze optie?

Voorbeeld schema van wat ik hierboven omschreven heb.
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/Peak-Current-Tester-06.gif

En dit is de datasheet van de UCC27525
http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Peak-Current-Tester/UCC27525.pdf

Bedankt vast en gegroet,
Blackdog

Mmmh, ik weet het niet ...

Hoewel een erg elegant gebruik van de mogelijkheden van die driver is dit natuurlijk wel een hele 'digitale' oplossing; als je stroombegrenzing aanspreekt worden kort achter elkaar beide FET's knetterhard uitgeschakeld. Wat gebeurt er dan met de kiloampères die die uitgangselco net aan het dumpen was?

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Ha die RobK,

Ik pas het toe per Fet, dus iedere Fet heeft een "disable" transitor.
Ik hoop dus, dat het geheel uitmiddeld voor de tijd van het ontladen.
Het is trouwens niet aleen de Fet's die de stroom bepalen, de 0,01 Ohm serie weerstand en de bedradingsweerstand spelen flink mee.

Dit meetinstrument is bedoeld voor 10 a 15-Ampére Max voedingen met daarbij behorende uitgangs cappaciteiten.

Als we van 1000-Ampére max uitgaan staat er 10V over de twee pararrel geschakelde 0,02 Ohm weerstanden.
Dan heb ik het nog niet over de Ri van de 8 Fets, bedradingsweerstand in mijn tester, bedradingsweerstand in de te meten voeding.

Veel variabelen waar ik pas een indruk van krijg als ik een testversie maak en hem ook echt gebruikt heb.
Ik ga in ieder geval een tiental van de TI UCC27525 IC's bestellen.

Dank je voor je input :-)

Gegroet,
Blackdog

Gaat mi prima werken, ik heb dit ook gebruikt ism de enable ingang van een LM2596 om de stroom te begrenzen. Er is nog ergens een app note van National met een batterij lader waar ze dat ook doen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rbeckers

Overleden

Ziet er goed uit.

Hoe kom je aan de waarde van 10k ohm van R35 en R36?

Hmm.. wat ik me afvraag, loopt de stroom bij het dichttrekken van een relais niet harder op?

waar haal jij informatie weg over een relais in dit topic?

gezocht: nieuw potje " magische rook "

Hi Heren,

rbeckers
R35 en 36 heb ik geplaats omdat ik wil dat de enable ingangen zo snel mogelijk weer "1" worden als de stroom beneden de drempel komt.
De 200K in het IC is wat aan de hoge kant samen met de capaciteiten van de BD139, bedrading enz.
De waarde is waar ik mee wil beginnen misschien moeten ze wel 1K worden, te veel variabelen waar ik pas inzicht in krijg als ik het test...

Gegroet,
Blackdog

rbeckers

Overleden

Ja dat dacht ik ook al.
Het waarom van R35 en R36 was al duidelijk alleen de waarde niet helemaal. Dat die waarde kleiner moest zijn dan 200k is ook te volgen.
Ik zelf zou met die 1k begonnen zijn.

Dus eigenlijk is het een op ervaring en kennis gebaseerde gok. ;)

benleentje

Golden Member

Op 16 juni 2013 23:38:19 schreef necessaryevil:
Hmm.. wat ik me afvraag, loopt de stroom bij het dichttrekken van een relais niet harder op?

Als je daarmee bedoelt dat je beter met een relais grote stromen kan schakelen? Natuurlijk kan dat en de relais zullen een lagere weerstand hebben waardoor de stroom nog sneller kan stijgen. Maar het geeft ook weer andere problemen

1. relais vinden die samen 1000A kunnen schakelen en ook nog betaalbaar en liefst zo klein mogelijk gaat niet lukken.
  2. Relais laten pulsen met exact 0,5mS t/m 4mS gaat ook niet een relais heeft al meer tijd nodig om te reageren en zijn contacten volledig te sluiten.