Hi Sparky GSX,
Dank je voor je input.
De rede dat ik het nu zo heb opgelost heeft allemaal te maken met inductie.
Door parralel schakeling kan ik de inductie nog een beetje in de hand houden.
Daarom heb ik voor de individuele Drain weerstanden gekozen,
dit natuurlijk aan de hand van metingen met de 2-FET opstelling, wat ik hier ook heb laten zien.
De fabrikant van de UCC27524 geeft zelfs 5A op wat de driver zou moeten kunnen leveren.
De Ri van de driver en de Gate weerstand beperken de Max collectorstroom van de BD139.
Nogmaals, het is niet de bedoeling met dit apparaat accu's te gaan testen.
Alleen "normale" voedingen die tot zeg 30V gaan en dan een 10 Ampere kunnen leveren met zeg niet meer dan 1000uF aan de uitgang.
Een geschakelde voeding die omdat het "toen" makkelijk was voor de stabiliteit met 5000 a 10.000uF
aan de uitgang moet je met deze schakeling niet gaan testen.
Terug naar mijn verhaal.
Wat betreft de voeding van de UCC27524, dit is ook mijn zorgenkindje.
Ik denk dat de lokale ontkoppeling waarschijnlijk naar 470 of 680uF moet.
Misschien wel 4x 7815/7812 onder het schroefje waarmee het massavlak vast zit, we zullen zien na de eerste testen
Het grote voordeel is dat de ontlaadpuls maar extreem kort duurt.
Na 5 a 10uSec is de uitgangs condensator leeg en heb je alleen nog de stroom
die de voeding leverd omdat de stroombegrensing nog niet in werking is.
Om deze stromen gaat het nu eigenlijk die ik wil meten.
Dat ik het zo grof uitvoer met 8 FET's is omdat er een uitganscondensator in een voeding zit
en ik de voeding zo dicht mogelijk bij de klemmen wil kortsluiten.
Het is voor mij ook allemaal nieuw en leer veel met het uitdenken en bouwen van dit testkastje...
De rede van de dikke soldering, dat als je goed kijkt naar de verbinding tussen de 0,01 weerstand en de Drain is
de weerstand van dit kleine stukje draad procentueel erg meespeeld.
Ik heb dit gemeten door met een stroombron 1A door de 0,01 Ohm weerstand te sturen
en dan met een milivoltmeter de spanning te meten over de pootjes van deze weerstand.
Je zult verbaast zijn, als je ziet hoeveel 1mm uitmaakt bij een 0,01 Ohm weerstand.
Dit zelfde geld voor de FET's, de hier gebruikte FET's hebben ze ook nog in een andere behuizing.
Deze versie heeft een nog lagere Ri en ook een nog hogere toegestane pulsstroom.
Ze geven aan wat de Max. Silicium stroom is en de Max. behuizingsstroom (bonding wire en aansluit draden)
Zoals altijd, laters meer...
Gegroet,
Blackdog