Hi,
Voor het meten van de piekstromen bij het testen van de stroombeveiliging van voedingen,
heb ik testkastje nodig die een korte tijd de voeding kortsluit.
Dit zowel auto pulsend als met de hand.
Mijn ervaring is dat de powertransistoren in een voeding kapot gaan omdat het stroombegrensing circuit te traag is
om de transistoren te beveiligen, zoals ik dit al had aangegeven in mijn topic betreffende de ontwikkeling van mijn voeding.
Deze schakeling moet de beveiliging geen "rust" geven, als de voeding deze tester overleeft is de stroombegrensing OK
Bij mijn testvoeding ben ik wezen testen met een oude schroevendraaier en een 4mm banaan kortsluitplug.
Dit is niet echt ideaal, vandaar deze schakeling.
Vooral de opbouw van de schakeling steld aardig wat eisen omdat de bedrading kort moet zijn en de schakelsnelheid hoog.
Voor de opbouw kies ik weer ongeveer de opbouw van mijn snelle Williams Dynamic Load.
Dus aluminium doosje met daar twee banaanstekkers uitstekend die je dan in de voeding prikt.
Komende dagen ga ik het bouwen, maar ik wou jullie vast het voorlopige schema laten zien.
Ik heb gekozen voor 555 timers en als het goed is komt de dual CMOS versie een deze dagen hier binnen.
De te testen voeding word kortgesloten door twee dikke Fets van het type IRFP064.
Door het parallel schakelen van twee van die Fets kan hij hopelijk stromen tot ruim 200-Ampere verwerken.
Waarschijnlijk nog meer volgens de datasheet, maar ik wil kijken of ik goed met een 9V batterij kan werken.
Zo niet dan moeten er twee van deze batterijen in, om voldoende gatespanning te krijgen.
De 555 kan in ieder geval voldoende drive leveren om de Gate capaciteit op te laden via de 47 Ohm weerstanden.
De meetweerstand in het schema wordt een 2x0,02Ohm 20 wat weerstand met lage inductie.
Hier kan een scoop op worden aangesloten, 100-Ampére geeft dan een spanning van 1V over deze weerstand.
Ok dit is het schema en laat jullie opmerkingen horen.
Dit is de testopstelling met de puls die naar de Gates gaan, hier 1mSec lang.
Morgen meer hierover.
Gegroet,
Blackdog