henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik zie een (ongelukkig) getekend -5V circuitje. Dat is denk ik voor de negatieve spanning van de EPROMs (2708 of sommige 2716s).
Let dus heel goed op als je die dingen wilt uitlezen. De meeste eprom programmers kunnen geen -5V aanbieden je blaast ze direct op zonder negatieve bias spanning. Dan is het monitor programma dus naar de eeuwige jachtvelden.
blackdog
Golden Member
Ik heb in de provincie nog / een ongebruikte tante / haar leven is meimorgenmist / zij heeft naar alle kanten / uitzicht op bijna niets... (Koos Schuur)
Hi
Deze is ook voor de Heer M. Bakker
, ik had nog nooit dit onderstaande product van Philips gezien.
Het staat in de showkast bij mijn Broer.

Groet,
Bram
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Interessant ding, ook grappig dat ze er iets 'moois' van gemaakt hebben in plaats van gewoon een doosje. Kan een Duits ontwerp zijn, maar typenummer en productie Nederlands/Belgisch.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dankje!
Bij de CDI speler valt op dat hij af fabriek is omgekat (andere sticker eronder). Bij de monitor wijst uitvoeringsnummer /16 op bestemd voor de Spaanse markt.
maartenbakker
Golden Member
Als je dat voorelkaar krijgt zonder beide stickers onleesbaar te beschadigen, graag! Als het met verwarmen (haardroger) niet lukt zou je voorzichtig kunnen kijken of de bovenste sticker tijdelijk doorzichtig wordt of er af te halen is door er alcohol op te druppelen. Met wat oudere stickers lukt dat soms, met deze misschien niet. Als beide stickers aanelkaar blijven zitten maar wel loslaten van het apparaat, kun je er met fel licht misschien doorheen kijken.
P.S. De Philips monitor is van februari 1987
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
Op 28 december 2023 23:29:37 schreef kris van damme:
Iemand enig idee waar deze meter voor gebruikt werd en waar ie gemaakt is? (het lijkt me een vergelijkingsbrugje, maar wel met een AC meet spanningkje, dus kan voor chemie zijn)[bijlage][bijlage])
Ik meen dat DY staat voor Enschede. Dat moet ik even in het betreffende topic nakijken.
EDIT: DY is Almelo, Enschede is DQ... Dankjewel, Folkert!
Gezien het typenummer PW9504 is het inderdaad een apparaat voor natuur- of scheikundig laboratoriumgebruik. De letters PW zouden kunnen staan voor Philips Wetenschappelijk, maar dat durf ik niet te garanderen.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 2 januari 2024 21:14:49 schreef maartenbakker:
[...]
Ik meen dat DY staat voor Enschede. Dat moet ik even in het betreffende topic nakijken.Gezien het typenummer PW9504 is het inderdaad een apparaat voor natuur- of scheikundig laboratoriumgebruik. De letters PW zouden kunnen staan voor Philips Wetenschappelijk, maar dat durf ik niet te garanderen.
DY staat voor Almelo, Wetenschappelijke Analyse Apparaten.
Tegenwoordig Malvern Panalytical
PW betekende idd Philips Wetenschappelijk
Op 2 januari 2024 21:14:49 schreef maartenbakker:
[...]Ik meen dat DY staat voor Enschede. Dat moet ik even in het betreffende topic nakijken.EDIT: DY is Almelo, Enschede is DQ... Dankjewel, Folkert!
Gezien het typenummer PW9504 is het inderdaad een apparaat voor natuur- of scheikundig laboratoriumgebruik. De letters PW zouden kunnen staan voor Philips Wetenschappelijk, maar dat durf ik niet te garanderen.
Maarten, Folkert : bedankt voor de info over de PW9504.
ik denk dat het een vergelijkende weerstandsbrug is, met AC meetspanning, dus oa voor vloeistoffen. (het toestel zelf werkt op batterijen)
brains
Special Member
Geen ideenof je dit ook interresant vindt.
Reparatie verslag van een Philips toestel made in India. Er is een Typenummer bij en foto's van binnenkant.
https://jestineyong.com/no-radio-pick-up-solved-in-philips-2-in-1-mode…
maartenbakker
Golden Member
Die is zeker interessant, ze zijn in India dus in 1980 niet tussendoor gewisseld van typenummerreeks. Ik kan het bouwjaar van dit apparaat nog niet met zekerheid duiden, zou volgens het typenummer modeljaar 1993 moeten zijn. Alleen het typestickertje is nog zoals we ze hier in 1973 gebruikten, dus zonder datumcode in het serienummer.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 2 januari 2024 19:37:21 schreef Q96:
Als eerste de beste wensen voor 2024!!!De bovenste stikker van de CDI speler is eraf, en de stikker die eronder zit is gefotografeerd...
[bijlage]
Het was een CDI450/05 en het is een /00 geworden. De 'supply with' was ook een 20PS301/05 en werd dus een /00 met de bovenste stikker. Het production no. is anders geworden, en de "funkentstört nach vfg. 243 /93" melding is toegevoegd.
Is die /05 dan geen revisienummer maar een optienummer ofzo? Ik zou verwachten dat het nummer hoger zou worden bij een eroverheengeplakte stikker, maar het wordt lager.
rob040
Golden Member
Op donderdag 2 oktober 2025 22:45:07 schreef Lucky Luke:
[...]
Is die /05 dan geen revisienummer maar een optienummer ofzo? Ik zou verwachten dat het nummer hoger zou worden bij een eroverheengeplakte stikker, maar het wordt lager.
/05 was de UK variant (240V, PAL-I).
Op donderdag 2 oktober 2025 21:08:27 schreef johan54:
dit zat bij een lot van een failliet verlichtingsbedrijf. ziet er niet echt philips uit
Gezien het "rookglazen" bolletje lijkt het mij een ir onvangst diode voor een afstandsbediening.
maartenbakker
Golden Member
Op donderdag 2 oktober 2025 21:08:27 schreef johan54:
dit zat bij een lot van een failliet verlichtingsbedrijf. ziet er niet echt philips uit
4422 hoort bij in Nederland ontwikkelde armaturen. Wellicht optionele sensoren voor omgevingslicht of infrarood afstandsbediening.
Misschien interessant voor de 12NC's op PCB en ASIC.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/34992/componenten/philips-naviga…
edit:
en deze advertenties kwam ik onlangs tegen, ik vermoed dat dit uit Hengelo komt, en niks met Tektronix te maken heeft... Her en der zijn 12NC's leesbaar.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (61%)]
maartenbakker
Golden Member
Hengelo (HSA) zou heel goed kunnen. 12NC's die ik zo zie beginnen met 95 en zijn verkoopsnummers van de telecomtak waar defense systems ook onder viel.
De navigatieprint van fatbeard komt zo te zien uit de telefoonfabriek in Denemarken die later aan Nokia verkocht is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]