OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

En nog een foto van de achterkant van het Philips slave ding:

Als iemand dat ding wil hebben of CO op de beurs geef effe een gil, anders gaat die over een tijdje waarschijnlijk in de oud ijzer bak.

Ik heb hier 2 matjes die uit een ringkerngeheugen blok van een Telefunken TR-86 computer komen. Lijken wel degelijk 12-NC nummers op te staan. Gemaakt door Philips of gebruikten ook andere fabrikanten deze nummering ?

Dat is inderdaad 100% Philips.
12NC, productielocatie en datum stempel.

Leuk spul!

Ik vraag me af of KA ook iets in Heerlen (normaal KH) was.

De enige fabrikanten die 12NC's gebruikten waren Philipsbedrijven en voormalige Philipsbedrijven (maar die verminken de nummers vaak).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (49%)]

Philips middenfrequent filter

Vandaag gevonden en gekocht in een kringloop winkel. Een Philips N 6501 /00 voeding.

Schema was te vinden op internet, maar hij werkte matig want hij kon geen stroom leveren. Dat kwam door een vuil contact van de schakelaar (9V/7.5V). De power transistor is een AC128/01 !! De condensatoren waren nog prima. De trafo heeft ook een thermische zekering.

Een secondaire draad zat knel vast tegen de behuizing en is aan het plastic gevreten. (te zien op foto 2). Philips had ook het schema in de behuizing geplakt.... netjes.

Serie nummer: 68115 is dat 1968 ?
Trafo: 312210832171

Deze is al eens eerder voorbij gekomen op CO, maar ik kon niet vinden waar deze bij hoort of voor is gemaakt.

Hij is made in Holland en repaired in Holland !! Oh.. en ik heb hem op 240V primair gezet.

Op donderdag 13 november 2025 18:10:03 schreef flash2b:
Vandaag gevonden en gekocht in een kringloop winkel. Een Philips N 6501 /00 voeding.

Schema was te vinden op internet, maar hij werkte matig want hij kon geen stroom leveren. Dat kwam door een vuil contact van de schakelaar (9V/7.5V). De power transistor is een AC128/01 !! De condensatoren waren nog prima. De trafo heeft ook een thermische zekering.

Een secondaire draad zat knel vast tegen de behuizing en is aan het plastic gevreten. (te zien op foto 2). Philips had ook het schema in de behuizing geplakt.... netjes.

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Deze is al eens eerder voorbij gekomen op CO, maar ik kon niet vinden waar deze bij hoort of voor is gemaakt.

Hij is made in Holland en repaired in Holland !! Oh.. en ik heb hem op 240V primair gezet.

Leuk stukje "antiek".
Een AC128 met dat beroemde alu koelblokje, dat geeft pas vermogen...
Waren die voedingen voor de casetterecorders?
Die bekende met dat monoknopje waar je alles mee deed zoals de N2203.
Daar zat in mijn herinnering een din plug met "gekke" penhoek op.

Leuk spul idd ik had het rechter model, nieuw gekocht. Volgens mij was dit het eerste model wat er in de winkel te koop stond. Hoe het met de voeding ging kan ik me niet meer herinneren. Blauw betalen aan batterijen zit niet echt in het systeem....

foto komt van het plipsfreaks forum.

Deze stekker zit er aan:

Een stekker voor een verzonken barrel jack. Trouwens de min zit in het midden, dus centre negative (zoals veel Japanse apparaten)

Dat is een universele voeding die voor portable apparatuur gebruikt kon worden.
Bijvoorbeeld de 90RL413 had zo'n chassisdeel. Dat was een portable radio zonder netvoeding (dat was dan weer de 90RL414).

Deze bijv. https://www.grammofoon.com/frameset.htm?https://www.grammofoon.com/Phi…

Is je Google stuk :-)

AC128/01 en later de AC128/K met koelblok. Maar leuk dat de voeding van de sloop gered is.

Philips gebruikte bij mijn weten altijd uitvoeringsnummer /01 waar K door andere fabrikanten gebruikt werd.

Op donderdag 13 november 2025 18:10:03 schreef flash2b:

Leuk dingetje. Trafonummer ook meteen genoteerd, dankjewel!

5-cijferige serienummers bevatten helaas geen datumcodes, maar bij toeval lijkt het inderdaad 1968 te zijn. Op de trafo zie ik een datumcode 088 staan, dat is week 8 van 1968.

Ik ben wel benieuwd wat voor datumcode er op de transistor staat. De codes die tot ongeveer 1971 gebruikt zijn, kan ik nog niet zo goed duiden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

In rosmalen heb ik een mooie PM5716 gevonden:

Ik heb het serie nummer X X X X gemaakt, maar wat is het bouwjaar van deze puls generator, omdat ik andere op internet vond die 90VA zijn en deze 100VA.

Dat snap ik niet helemaal want in het serienummer staat bij veel Philipsapparaten de enige bruikbare duiding in die je van buitenaf kunt zien.

Echter toch niet relevant in dit geval; bij wat oudere meetapparatuur zoals deze is er ook mèt serienummer niets over te zeggen. Nouja, hij is van na ongeveer 1965. Wil je meer weten dan zul je inwendig naar datumcodes moeten kijken. De voedingstrafo is een handige en trefzekere plek.

Maar wat er wel leesbaar is: SM = Malmö en de 7 erachter is de revisiecode.

Bij PM-apparatuur geeft het uitvoeringsnummer (achter het typenummer) wel grote veranderingen aan, dus de /00 is ouder dan de /01. Het kan dus dat de /00 100VA trekt en een latere uitvoering 90VA.

Introductiedatum van die serie was rond 1975.
Serienummernotatie is volgens mij ook SM xx xxxx. De twee digits na SM geven de service index aan.

[Bericht gewijzigd door rob040 op (53%)]

Deze is van ebay:

https://i.ebayimg.com/images/g/lMsAAOSw5ONf1JF0/s-l1600.jpg

Ook een /00 maar wel 90VA.

(link: https://www.ebay.com/itm/114614659419?_skw=PM5716)

Die heeft wel een SM xx xxx mijne is SM 7 xxxx (geen extra digit na de 7 !)

Die van ebay is wel ouder volgens mij en ook modified als een Q voor Signetics.

Alleen een 7 is wonderlijk. Ik zou dan een 07 verwachten, maar oké ik herken het nu ook op het typeplaatje.
Er werd wat gerommeld bij sommige divisies. :+
Hadden we bij CE beter voor elkaar, dat was consistent(er).

Die losse 7 klopt wel, zo deed men dat in wel meer T&M fabrieken.

Vanaf ongeveer 1975 had CE zijn serienummers inderdaad heel aardig op orde, al werd daar nog wel eens met het batchnummer gerommeld (de enige die het als een "echt" batchnummer gebruikte was denk ik Marantz). Vooral Brugge had er een handje van in de late jaren '90, maar Leuven deed ook vage dingen.

@flash2b die typeplaat ziet er inderdaad ouder uit en 03 is ook eerder dan 7 (al is het vreemd dat ze toen dus wel een 0 ervoor schreven).