Het is een gemodificeerde sinus, ik had begrepen dat dat toch anders is dan een blokgolf.

Bedankt voor de tips met de haspels, zoiets kan ik zeker uitproberen.

De pomp hoeft niet lang te draaien, enkel om te douchen, wat hooguit 5 min duurt ivm waterbesparing.

Ben ondertussen ook naar "regentonpompen" aan het kijken, zijn rond de 350-400watt en geven toch voldoende druk om onder te kunnen douche.

Zo'n regentonpomp is goedkoper dan een softstarter!!

Een andere tip had ik gekregen is om te zorgen dat de omvormer al in gebruik is dmv een lampje ofzo, dan zou de omvormer al "actief" zijn op het moment dat de pomp inschakelt, en misschien laat ie hem dan wel toe.

Het zonnepaneel voedt de accu de hele dag 100watt 5volt (uit mijn hoofd), het hele idee was niet dat tijdens het gebruik van de pomp het af zou hangen van het zonnepaneel. Daarom was er voor mij uitgerekend dat een 12v-105ah accu voldoende was om de pomp te laten werken.

Ik heb nog wel andere "gewone" accus, kan ik die er niet bij doen om dat uit te proberen. Maw is er een kans dat de omvormer uitschakelt omdat de accu even te diep gaat? De omvormer schakelt ook uit als er minder dan 10,6volt van de accu komt.

Om te douchen heb je eigenlijk helemaal geen hydrofoor nodig, een simpele 12 volt pomp 4 m3/h @ 1 Bar is al zat.

@defender1be: dank, ik had die ook al gezien ja. Alleen staat erbij dat ze niet geschikt zijn voor een gasgeiser(??). Die ik wel eentje heb, een stand alone campinggeiser die maar 1 bar nodig heeft en werkt op een gasfles.

Dus ik snap niet waarom die 12v hydrofoor daar niet geschikt voor zou kunnen zijn, gaat toch alleen maar dat er voldoende water onder voldoende druk wordt geleverd?

Die geiser van mij doet het al als ik een jerrycan met water wat hoger zet en door de zwaartekracht druk geeft. Vanaf +- 10 meter hoger dat wel :), maar dan doet hij het!!

@peter, ja dat idee heb ik ondertussen ook al. Ik heb alles vorig jaar aangeschaft op aanraden van "andere technische mensen". Ik wist voor die tijd niet eens wat een hydrofoor was.

Ik heb deze toen aangeschaft met het idee dat ik dmv dat drukvat een tijdje waterdruk zou hebben zonder dat de pomp continue hoeft te draaien.

Zoals ik net al zei zie ik nu dat een regentonpomp van 50,- het waarschijnlijk ook zou kunnen, het water zit namelijk in een groot 300L vat waar het wel uit gezogen moet worden.

zodoende. :)

Los 12V pompje kost ook niet veel, http://www.bootwebwinkel.nl/assortiment/kajuit-comfort/drinkwater/pomp….
Al zou ik de voorkeur geven aan complete pomp en je bestaande pomp verkopen.
12V oplossing is op lange termijn veel beter, die HQ omvormers zijn van slechte kwaliteit en als deze defect gaat zit je opnieuw met kosten.

Je zou de technische reden moeten weten waarom deze niet geschikt zou zijn voor een geiser, dan kan je voor je zelf bepalen of het een probleem is. Mailtje sturen met vraag waarom?

Los van het verhaal of de hydrofoor groep nu al dan niet gaat opstarten, ook volgende bemerking.

Motorcondensatoren zien over het algemeen niet graag signalen met veel harmonische in. De hogere harmonische zorgen voor extra opwarming in de condensator en verkorten de levensduur ervan.

In plaats van de gok met een softstarter ga ik een 12v pompje kopen van Shurflo.

deze is het sterkst: http://www.dewitschijndel.nl/trail-king-waterpomp-32624/#box-descripti…

Een vraagje hierover: Kan ik voor 12volt "gewone" huis/tuin draad(220v) gebruiken? En zit daar nog een "lengte-limiet" aan. Ik denk dat er +/- 6-7 meter bedrading tussen accu en pompje komt.

Dan laad ik die Hyrdofoor wel weer in als ik terug kom en gaat die op marktplaats.

Bedankt heren! :)