Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Geen probleem;
"S3" is degene met nummer 366, 3 el81's en +120v / -165v.

De andere heb ik vanacht gepoogd aan te slingeren, en staat nu even niet in de buurt.

Maarten ik weet niet of je deze al had ?

Gevonden op vakantie in ons hotelkamer .

We keken vanaf het bed op de achterkant van deze tv .

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160523_090310.jpg

Het viel me op een philips gemaakt in turkije maar vroeg me af wat de firmanaam rechtsonder is?

T.p vision europe BV

Is dat het ingenieursbureau die het technisch ontwerp heeft gemaakt?

Heb wel een vermoeden dat het een vestel binnenwerk moet zijn .(zie foto )

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160523_090310-1.jpg

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Da's een leuke :) Ik had al eens een kleinere Vestel gespot in 2013, maar die trend werd dus minstens tot in 2015 nog voortgezet en ook bij grotere modellen. Dit chassis kende ik in elk geval nog niet. Dat het een Vestel is, kun je zien aan de resem extra nummers en barcodes op de typesticker, aan de origin letters YN voor het Philips-serienummer (die ik bij deze toevoeg) en aan de Philipsnaam van het chassis: VES15.1HELA (hola hopsasa). Tegenwoordig komt het jaartal steeds vaker met 2 cijfers terug in het chassis (eerdere Vestel-chassis heetten VES1.1, VES1.3 en VES2.2), H betekent dat het om een hospitalitytoestel gaat, dus voor hotels e.d., E dat het voor de Europese markt is, L dat het een LCD-toestel is en A wordt opgehoogd als er een grote revisie van het chassisontwerp plaatsvindt(?).

TP Vision is de Amsterdamse B.V. waarin het voormalige fusieproduct van Philips en TPV is ondergebracht dat over de televisies gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mooi maarten ik zag het type plaatje toen moest ik gelijk aan dit topic denken .

Vandaar dat ik het hier even gepost heb.

Het was overigens in een Europees hotel ja in fuerteventura om precies te zijn .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
brains

Special Member

Ik heb nu een Philips chassis s q528.2E lb Model 32pfl7603d/12 staan op de werkbank voor onderzoek wat er aan de hand is. Het valt me op dat er geen philips panel inzit maar een sharp, net als tcon en inverter. Ik denk dat ik deze onderdelen al eens eerder ben tegen in een sharp tv. Philips blijft toch wonderlijke sprongen maken. Volgens mij hadden ten tijde van dit toestel toch hun eigen philips-lg panelen? Waarom geen eigen panel?
Voeding is in iedergeval ook inkoop bij delta, type dps-182cp. Alleen mainbord en ambilight lijken van philips te komen.
Panel is sharp lk315t3lz93q
Ik kan als je wilt deze week betere foto's en info geven voor je collectie als je wilt.

Arco

Special Member

Philips heeft daar geen eigen panels voor zover ik weet... (de mijne zit LG in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Foto's zijn altijd welkom.

LG Philips Displays is nooit "eigen Philips" geweest. Paar aandeeltjes en wat patenten, verder zwaaide Korea de scepter en later verdween het woordje Philips er ook uit. Ook in de tijd dat de beeldbuizenfabriek nog van Philips was, bepaalde de televisiefabriek zelf waar ze inkochten (door kartelvorming was het binnen Philips misschien wel meestal iets goedkoper) dus zelfs "eigen" bepaalt niet per definitie wat erin zit.

Sharp is een verhaal apart. Die zijn voor productie in Europa heel vaak overnames en joint-ventures aangegaan. In Engeland kan het zijn dat ze wel vers begonnen zijn, maar hun Spaanse TV-fabriek begon met de overname van een bestaand bedrijf. Verder hebben ze samengewerkt met Loewe en totdat Philips de tent verkocht, met Philips in Lysomice Polen. Sharp zette daar een panelenfabriek neer en Philips bouwde aan de uitgang een televisiefabriek die mid-range Philips- en Sharp-televisies bouwde (vooral Philips 5000-reeks van bepaalde jaren). Voor mid-range en hoger (7000-reeks zoals de jouwe, die in Hongarije gemaakt is maar misschien wel met een paneel uit Lysomice als de productie daar toen al liep) was Philips ook voor andere modellen vaste klant zowel bij LG als bij Sharp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Bedoel je geen panels als niet het juiste type panels voor deze tv? Heb jij precies hetzelfde type? Zoja dan vindt ik het helemaal apart dat in dezelfde serie verschillende merken panels gebruiken. Ik kom ook zeker andere merken panels tegen in philips tv zoals au, chimei en lg maar dat zijn meestal meer low budget of goedkopere reeksen tv's. Ook kom ik compleet ingekochte toestellen bij b.v. vestel tegen, evt nog met lg-philips panel. Maar dacht dat deze met ambilight toen hij uitkwam high end reeks reeks was.
@maartenbakker
Ik lees net je reactie, die kwam binnen toen ik mijn bericht postte. Interessant verhaal. Blijf me altijd weer verbazen in philips en alle constructies, sub bedrijven etc. Was/is philips niet veel te log bedrijf geworden? Ik hoorde ooit van een vader van een vriend een "mooi verhaal" over een fabriek die veel verlies leed door de logheid.
Lees ik goed dat philips dan in lysomice ook sharp tv's produceerde? Ik meen me ook te herrineren dat er op een gegeven moment (extra) belasting werd geheven op lcd tv's buiten europa en dat er ineens veel assemblage werd gedaan in europa en ook regelmatig ik engeland. Ben ook diverse lcd monitors uit engeland tegen gekomen.
Ik heb ook "oude" lcd tv's staan/gezien die niet in Europa werden geassembleerd maar b.v. japan.
Sharp blijft inderdaad een apart verhaal. Maakte ze eigenlijk goede panelen? Volgens mij hebben ze geen lcd productie meer en zijn de sharp tv's nu gewoon ingekocht en sharp gelabeld.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 29 juni 2016 23:51:44 (48%)

maartenbakker

Golden Member

7000-reeks zat inderdaad in de hogere klasse. Daar werden voornamelijk panelen van Sharp en LG gebruikt zoals ik hierboven schreef, maar er verdwaalde op zeker ook wel eens een AU! paneeltje in met een rotte AS15F..... Vooral in 37" denk ik, maar 32" vast ook wel eens.

Aanvullend op wat ik schreef: de keuze tussen panelen werd waarschijnlijk op zijn minst gedeeltelijk gebaseerd op prijs en beschikbaarheid. In het beeldbuistijdperk had je bepaalde 59cm modellen waar soms een buis van Philips en soms een van Tesla inzat.

Nog verder aanvullend: TCON en inverter en soms ook de voeding, hoorden doorgaans bij het paneel (vergelijk in het beeldbuistijdperk de afbuigspoel). Voeding vooral als er een LG Display-paneel inzat; dan was de voeding vaak van LGIT (of van een ander LG-bedrijf, ik kan zo gauw niet terugvinden dat LGIT ook voedingen bouwde). Inkoop van voedingen vond inderdaad vaak plaats bij Delta, en nadat Philips Power Solutions, Bobitrans werd, dus bij Bobitrans (dat zijn de beruchte schemaloze voedingen).

Sharp had trouwens nog een truukje achter de hand: TCON-loze panelen. Dan moest de toestelfabrikant (vaak Sharp zelf) de TCON op het mainboard bouwen. Er zijn Philipsmodellen met Sharppaneel waar de TCON ook op het mainboard zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Over de au! Panelen en die beruchte as15f heb ik al vaak gelezen op het forum. Was ook een van de eerste dingen waar ik naar keek in deze tv want kwam hier een topic tegen over een tv met hetzelfde chassis en een auo panel. Die zijn geloof ik niet zo goed. De tv ga ik morgen uitgebreid testen, nu alleen maar snel visueel gekeken, kon het niet laten ;-)
Bobitrans voedingen ben ik zover ik weet nog niet tegen gekomen, delta en lgit wel. Maar lees dat bobitrans al failliet is.
Volgens mij hebben delta voedingen ook zo hun kuren en staan ze niet bekend om hun goede repareerbaarheid. Tcon loze panels ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.

maartenbakker

Golden Member

Entries voor MA en WT toegevoegd op basis van twee op internet gespotte Marantz ST-57 (74ST57) tuners.

Daar zijn meerdere vreemde dingen mee aan de hand. Volgens de service manual gaat het om een Grundig ontwerp (Grundig en Marantz waren beiden toeleveranciers van Philips hifi, maar ik wist niet dat ze ook elkaars spullen voerden).

Dan MA (exemplaar week 199749). Volgens Philips is dat een aannemer "HTR Technical Recourses KFT" in Tab, Hongarije. Dat is verder wel uit te leggen; kennelijk was daar goedkope productiecapaciteit en niet in bijvoorbeeld de Grundigfabriek in Braga of in Singapore. Staat ook netjes Made in Hungary op de achterplaat.

WT (exemplaar week 199646) is al wat vreemder. Dat was in elk geval 2 jaar eerder nog de Oostenrijkse fabriek die CD-spelers en DCC-recorders bouwde. Toch staat er Made in Portgual achterop het toestel. Dat zal er wel opgedrukt zijn omdat men productie in Braga gepland had, die er misschien daadwerkelijk ook geweest is. Ik vermoed dat WT na eind productie van DCC-spelers en mogelijk voordat het gesloten of verkocht is, ook nog capaciteit overhad en daarvan gebruik gemaakt is voordat de productie naar Hongarije uitbesteed werd.

Als iemand toevallig nog Marantz ST-57 tuners tegenkomt, ben ik wel benieuwd naar serienummers en/of foto's van de binnenkant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik ben nu een paar dagen op vakantie. We mochten onverwachts een paar dagen logeren in het huis van een vriendin. Mijn broer zei net tegen mij, ik heb nog een foto voor maarten zijn philips verzameling. Hij had de staafmixer gebruikt en zag dat het een oude was van philips. Hij zal wel vrij oud zijn als er design in austria op staat zei hij. Maar is hij dan ook in austria gemaakt vragen we ons af.
De foto's van binnenkant tv post ik ergens volgende week met nog wat foto's van andere dingen zoals spaarlampen. Was er voor lampen en aanverwanten een apart forum?

maartenbakker

Golden Member

Designed in Austria suggereert toch ergens anders gemaakt... Eind jaren '80 zo aan de datumcode te zien dus erg bezig waren ze nog niet in China. Misschien Singapore al waren dat ook toen vooral strijkijzers. Misschien iets Oost-Europees in de tijd dat het ijzeren gordijn er nog hing. Opzich was dat wel Oostenrijkse business, die stuurden videorecorders en onderdelen naar Tsjechië dus misschien kregen ze er andere producten voor terug (is wel een hele wilde gok, dus neem het niet van me aan). Ik neem aan dat openmaken een erg slecht plan is aangezien het om andermans spullen gaat, ook al omdat niet duidelijk is of daaruit wel iets op te maken is (merk van de ontstoorcondensator misschien, want veel opdrukken zullen er meestal niet te vinden zijn).

Opzich speelde en speelt Oostenrijk wel een belangrijke rol binnen de kleine huishoudelijke apparaten van Philips. Van staafmixers tot massagestaven.

Voor lampen is een apart topic, de link staat misschien wel in de startpost van dit topic, anders in de startpost van het 12NC topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Verplaatst uit het 12NC topic (misschien krijg ik dan wat meer respons)

In het Rundfunk museum in Fürth (voormalig Grundig pand) zag ik deze Philips TX500 uit 1951. Voor maartenbakker meteen maar alle nummers die ik kon zien gefotografeerd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02136.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02134.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02135.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/20160628_123550.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/20160628_123557.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/20160628_123629.jpg

In het Museum für Kommunikation Nürnberg zag ik deze Philips Kryapp 210 uit 1976. Helaas kwam mijn mobieltje niet achter de glazen achterkant van de vitrine en zodoende kon kon ik geen type plaatje fotograferen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01973.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01974.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01975.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01976.jpg

maartenbakker

Golden Member

Het is altijd wat onduidelijk wat nu het best in welk topic past inderdaad...

Nou stond deze op m'n andere computer opzich nog open om beter naar te kijken, ik had er nog niet zoveel over te zeggen (behalve natuurlijk bedankt voor de mooie foto's en de informatie daarin!).

De nummers zoals op de TX500U gestempeld kwam je op radio's ook wel tegen. Ik ben nog niet verder dan dat het stempels zouden kunnen zijn van de mensen langs de lopende band en de eindcontrole.

Van PTI (of eventueel andere afdelingen die zich met dat soort apparaten bezighielden) in Zweden weet ik eigenlijk nog vrij weinig. Daar was een typeplaatje echt handig geweest, maar dan zal je inderdaad altijd zien dat dat niet zichtbaar te maken is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Ik heb nog staan klooien met mijn mobieltje voor het type plaatje, maar je kon geen nummer lezen. Op wikipedia is exact hetzelfde apparaat te vinden https://commons.wikimedia.org:/wiki/File:Kryapp_210.JPG

Van een andere site

..... "M3858-210010 Kryapp 210 Phil.RP 929.400/2 Indnr 278810 ......

Tidak Ada

Golden Member

Misschien kan je de informatie met een mailtje aan het museum opvragen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Da's ook een goed idee.

@flash2b: dankje voor het zoekwerk. Als ik het goed zie zit daar in elk geval wel een oud codenummer met RP tussen dat ik in Zweden plaats op basis van codenummers voor consumentenelectronica die met RK en RS begonnen. Helaas zeggen die nummers veel minder dan de latere 12NC's, maar ik ga er zo tussen neus en lippen nog wel verder naar speuren.

Veel van de andere nummers op die site lijken te bevestigen dat het gaat om een ontwikkeling die los stond van Philips en dus op enig moment overgenomen is. Dat zou binnen de telecomtak van Philips gebeurd kunnen zijn maar ook binnen de defensietak (die van 1962-1981 trouwens onder dezelfde HIG vielen).

Overigens is er nog wel iets raars aan de hand. Die site dateert het apparaat op 1970-1979 en het museum op 1976, maar als RP 929.400/2 een codenummer is zou ik de oorsprong van het apparaat toch tussen 1960-1969 plaatsen. Er kan natuurlijk wel nog een aantal jaar op voortgeborduurd zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Klein kickje, om flash2b te bedanken voor het doorbraakje op het gebied van duiding van de OQ-nummering dat ik dankzij dat Kryptapp heb kunnen bereiken. Meer daarover volgt in het betreffende topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Ik ben heel benieuwd !!

Deze Philips GM3152B (gemaakt in Berlin lees ik hier) kwam ik in het Rundfunk museum ook nog tegen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02114.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/20160628_122259.jpg

brains

Special Member

zo, Ik heb de tijd om de foto's van de Philips 32pfl7603d/12 up te loaden waar ik eerder over gepost had.

brains

Special Member

Ik heb ook nog deze warmtelamp uit een wecycle bak gevist. De warmtelamp zelf was kapot (made in polen, zal nog een foto maken als je wilt)
Ik wist niet dat er nog zoiets in duitsland gemaakt werd. Oke, veel meer dan plastic, een beetje metaal en een kabel is het niet maar toch. Polen zou logische zijn lijkt me polen als daar de lampen ook gemaakt worden.
Ik gebruik hem nu in mijn werkhokje om lampen te testen.
Ik heb ook nog foto's in het lampentopic voor je gepost.

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 11 juli 2016 21:02:52 (41%)

Dok

Golden Member

Eergisteren bij een zolderopruiming gekregen.
Monitor staat hier al in de hut.
Een oud computer beeld scherm, zat bij een headstart (xt?)
Naja er zit wel een 40MB(!)harddisk in.
Die werd uit het raam gegooid voor ik er erg in had..
Een sinclair zx spectrum nog wel kunnen redden.
Sorry voor het offtopic.

Op de een of andere manier krijg ik de foto niet beter dan dit.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Dat is niet zo off-topic, want die HeadStart zou ook wel eens een Philips kunnen zijn, en een Spectrum is gewoon een leuk ding.

Die monitor heeft een volledig vlakke buis toch? Paperwhite? Als je het serienummer voor me kan overtypen ben ik helemaal blij ;)

@flash2b: indrukwekkende scope. Staan er voor het serienummer ook nog letters? Ik zie het niet helemaal op de foto.

@brains: ik had geen idee dat ze die in Duitsland maakten. Foto van de lamp is wel leuk voor het lampentopic. Ik vind het wel een vrij aparte typesticker, met ook een icoontje dat een fabriek voorstelt.

P.S. Het is opzich wel logisch dat ze hem niet in dezelfde fabriek maakten, het product is van consumer lifestyle en de fabriek in Polen van lighting.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 13 juli 2016 01:38:29 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

@Maarten,
Even het serie nummer overtypen, grrrrmbl waar is toch mijn bril! :-(
Mmmmm, gevonden.
Hier komt ie: KR.TY 02011015866
En ja, wit beeld. Hij doet het nog! :-) en de beelbuis is toch wel 'plat'.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Dit topic is gesloten