Geinig, ik heb in "mijn MSX tijd" veel met die modems gewerkt en ook zelf een 24-uurs BBS gedraaid.
Je had toen "de MT modems" en "de NMS1250". Eerstgenoemde was een bakbeest van een insteekkast, die als hij in de onderste poort van je MSX'je zat ook gelijk de bovenste poort blokkeerde. De NMS1250 was een stuk slanker en beschikte bovendien over tone-dailing wat een stuk sneller inbelde. Het MT-telecom modem deed pulse-dailing, en ik meen me te herinneren dat dat zelfs met klapperende relais gepaard ging.
Waarom wilde je dan toch eigenlijk die MT-telecom? Omdat je een softwarematige baudrate "upgrade" kon doen, waar in die tijd bijna alle MSX-BBS'en ondersteuning voor hadden. Je ging dan van 1200/75 naar bijvoorbeeld 1400/75. En daar lag de nuance: die MT-telecom bakbeesten die deden meestal vrolijk 1500/75, soms 1600/75, terwijl je met de NMS1250 vaak niet verder kwam dan 1300/75.
@Hubie: Ik snap dus ook niet helemaal hoe je nu bedoelt dat de modems van Philips identiek aan de MT-telecom modems waren; in mijn herinnering waren het (ook intern) echt andere apparaten. En ik heb er een hoop mee gewerkt. Die NMS1250 kon je ook voorzien van een 1488/1489 paartje en dan een heuse RS-232 poort naar buiten voeren. Daar knoopte je vervolgens een extern "PC-modem" aan zodat je met de grote jongens mee kon doen op 14k4 en later 28k8.