Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 april 2016 02:05:10 schreef WJC:
Die zie je dus ook aangeboden via mijn link naar MP, en vooral een stuk goedkoper.

Ik had eerder verwacht dat je zou 'aanslaan' op dat 'grote glaswerk' linksonder op de rechter pagina. :P

Ik was in die tijd bij die bol aan het graven ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Hallo Maarten,
Hierbij wat info waar je mss wat aan hebt.
Ik was eind jaren 80 begin jaren 90 werkzaam bij Micro Technology in Papendrecht.
Een klein bedrijf met een man of twintig in dienst.
Alle Philips modems uit die tijd zoals het MSX modem en de PC AT V22-bis card modem zijn bij MT ontworpen en ook de software werd door ons gemaakt.
De fabricage werd bij de Dordtse Sociale Werkplaats gedaan.
Daar werden btw ook Philips printen voor TV's gemaakt en had volgens mij niets met Johan de Witt te maken.
De MSX modems maakte we in eerste instantie voor ons eigen merk natuurlijk MT-Telcom.
Later ook voor Philips en later ook voor de Postbank (Girotel)
Het was de start van het telebankieren.
Eigen merk was een grijs kastje.
Philips was een zwart kastje.
Postbank was giroblauw uiteraard.
Het V22-bis PC AT card modem van ons eigen merk was het Quintet modem.
Die maakten we ook voor Philips alleen zat er dan een andere doos omheen ;-)
Zo kon het gebeuren dat er in RAM (radio amateur magazine)een hele advertentiepagina van het MT-Quintet modem stond en een paar bladzijden verder een advertentie van het Philips modem wat trouwens fors duurder was maar exact het zelfde.
Ben een keer afgereisd naar Philips Brussel om daar defecte modems op te halen voor reparatie en nieuwe in te leveren.
Daar aangekomen zeiden ze:we gaan eerst lunchen.
Het leek wel een drie sterren restaurant ;-)
Relaxte jongens die Belgen,een uur lunchen met een potje bier erbij ;-)

RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2016 03:04:57 schreef Hubie:
Het V22-bis PC AT card modem van ons eigen merk was het Quintet modem.

Die kan ik me nog wel herinneren in een Tulip XT met een 8088 CPU.
Dat MT cardmodem deed V21,V22 en V23 Het heette het MT+ modem. De chip die erin zat kan ik me niet meer herinneren.
Die V23 deed ook kleur (EGA) op een website (Postbank-Viditel?)
Ik meen dat het standard met modem werd uitgeleverd aan de Postbank medewerkers die een Tulip kochten via het PC prive project. Het snelle 14k4 losse modem kwam pas later wat bij Girotel als 'vriendenprijs' werd geleverd.
edit beetje geredigeerd

maartenbakker

Golden Member

Leuk stukje geschiedenis!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

OT/ Als men hier in een dorpje 300 Mbps down en 30 Mbps up kan krijgen met een dun flexibel fibertje direct in het Wifi kastje gestopt dan kan je wel van een revolutie spreken. Ik vraag me wel af waarom die infrastructuur hier (NL) niet bestaat.
@testman ik ken hier niemand die de fiber direct binnenkrijgt uit de straat. Tot in de meterkast is het verglaasd en daarna een fiber naar CAT5/6. Of ken jij andere voorbeelden waar in nl zo''n kastje staat?

Hubie

Special Member

@Raaf\ Het MSX modem had een AM7910 chip max 1200 Bd
Het Quintet modem had een Silicon Systems chip 73K222 of 73K224
Upgraden van V22 1200 Bd naar V22 bis 2400 Bd ging simpel door een andere chip in de voet te plaatsen.e\Dat koste de klant dan wel een dikke 100 gulden +verzendkosten)
Edit\MT+ modem had ook een AM7910 chip en werd idd als pakket aangeboden door de Postbank voor Girotel\postbankieren.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 1 mei 2016 07:30:17 (21%)

@ raaf12, die glasvezel techniek ligt hier de stad mee vol. er zijn zelfs gratis wifi spots die met fiber gevoed zijn. modem waar tv en internet binnen komt hangt over fiber hangt hier al 11 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geinig, ik heb in "mijn MSX tijd" veel met die modems gewerkt en ook zelf een 24-uurs BBS gedraaid.

Je had toen "de MT modems" en "de NMS1250". Eerstgenoemde was een bakbeest van een insteekkast, die als hij in de onderste poort van je MSX'je zat ook gelijk de bovenste poort blokkeerde. De NMS1250 was een stuk slanker en beschikte bovendien over tone-dailing wat een stuk sneller inbelde. Het MT-telecom modem deed pulse-dailing, en ik meen me te herinneren dat dat zelfs met klapperende relais gepaard ging.

Waarom wilde je dan toch eigenlijk die MT-telecom? Omdat je een softwarematige baudrate "upgrade" kon doen, waar in die tijd bijna alle MSX-BBS'en ondersteuning voor hadden. Je ging dan van 1200/75 naar bijvoorbeeld 1400/75. En daar lag de nuance: die MT-telecom bakbeesten die deden meestal vrolijk 1500/75, soms 1600/75, terwijl je met de NMS1250 vaak niet verder kwam dan 1300/75.

@Hubie: Ik snap dus ook niet helemaal hoe je nu bedoelt dat de modems van Philips identiek aan de MT-telecom modems waren; in mijn herinnering waren het (ook intern) echt andere apparaten. En ik heb er een hoop mee gewerkt. Die NMS1250 kon je ook voorzien van een 1488/1489 paartje en dan een heuse RS-232 poort naar buiten voeren. Daar knoopte je vervolgens een extern "PC-modem" aan zodat je met de grote jongens mee kon doen op 14k4 en later 28k8.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

@testman
Alleen tot in de meterkast!!Hier gaat de grondfiber via een mini koppelkastje direct over in flexibel dun fibertje. TV gaat via DVB-T en/of schotel.

Hubie

Special Member

@Jochem.
Ik begrijp de verwarring Jochem.
Eerst was er de MT-Telcom 1 en later de MT-Telcom 2.
MT-Telcom 2 = Philips NMS1250.
De Telcom 1 had 2 knoerten van relais vandaar die dikke kast.
1 relais om online te gaan en het andere relais voor het pulskiezen.
Dat gaf idd nogal wat herrie als het relais aan het pulskiezen was.
De Telcom 2 \Philips NMS1250 was idd een stuk slanker en kon ook DTMF toonkiezen.Ook werden er veel kleinere (DIL)relais gebruikt zodat het geheel in een slankere behuizing paste.

Alle MT\Philips modems konden worden voorzien van een RS-232 poort zoals je al opmerkte.

http://msx.hansotten.com/uploads/msxdocs/telcom.pdf

Edit\Dat de Telcom I van die idioot grote Siemens relais had had iets met de PTT keuringseisen te maken.
De eisen \keuringen die de PTT toen stelde waren extreem (op het belachelijke af) voordat we zo'n blauw goedkeurings stickertje van 'Verkeer en Waterstaat'er op mochten plakken met daarop de aansluitfactor.

brains

Special Member

Mijn broer heeft nog een leuk stukje philips geschiedenis gekocht net bij de kringloop. Het is een conference microphone type LFH 0031/00 12nc 893500310001
Made in Holland. ik vind er niet veel informatie over behalve deze link.
http://www.radiomuseum.org/r/philips_conference_microphone_lfh_003100.…
Hij was ook wel benieuwd van wanneer de microfoon was.
Ik zei tegen hem, als iemand daar meer over weet dan is dat vast maarten van het coforum ;-)
Ik zal ook nog proberen foto's te maken en ze up te loaden.

maartenbakker

Golden Member

Eerste vuistregel om ouderdom te bepalen is dat Lxx typenummers pas vanaf ongeveer 1965 zijn ingevoerd. Een productiedatum staat er vaak niet op, maar ik zal eens rondkijken of ik er wat over kan vinden. Is in elk geval wel een apart dingetje.

P.S. In de LFH reeks zitten voornamelijk dictafoons, bandjes, microfoons en headsets voor dictafoons. In een van de oerdocumenten uit 1967 over deze typereeks staat LFH officieel voor "Dicteerapp. en toebehoren".

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 1 mei 2016 04:24:19 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Nu we het toch over modems hebben dan maar een eigen spot aan dit topic toegevoegd ;)

In V&A staat een PTT modem merk TRT type Sematrans 1203 (voor semafoonverkeer vermoed ik?).

http://www.circuitsonline.net/aanbod/17137/overige/mooi-opgebouwd-ptt-…

Dit is zo aan de foto's te zien een product van de Franse tak van Philips Telecomm. Ind. Ik heb gereageerd op de advertentie omdat ik het ding graag eens van dichtbij wil zien en documenteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die modem riekt van binnen erg naar philips, maar van buiten niet. binnenkant doet denken aan een scope uit de 60's of 70's..

kan me die semafoons herinneren uit verhalen van mensen die ermee werkten. groot als een koffer, zwaar als een koffer met bakstenen en niet meer als 3 ledjes erop waar je aan de combi van oplichten kon zien waar je naar terug kon bellen ( keuze uit 2 of 3 bekende nummers ).

dit ding..

http://www.modelbouwforum.nl/media/59130/full

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

@maarten,
Mijn laatste aquarium ;-)(CRT) 10 jaar geleden aangeschaft.
Staat al 5 jaar op zolder als 'reserve'
Mss dat je de nummers al hebt maar ik geef het maar even door.

Edit\LH = Polen zie ik nu in je lijst.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 3 mei 2016 01:25:17 (11%)

RAAF12

Golden Member

Die komt mij heel bekend voor, just curious, zit daar ook een LG/Philips buis, made in GB in?

Hubie

Special Member

@RAAF12,
Geen idee Raaf,ik heb hem nooit open gehad,daar was geen reden toe want ik heb hem werkend weg gezet.
Nooit geen storing aan gehad.

maartenbakker

Golden Member

@Hubie: HJ al bekend maar typenummer en serienummer zijn ook leuk, zeker voor een model uit de nadagen.

@r3m: WE, een Nederlandse vestiging van PTI, nog nooit tegengekomen en dat in combinatie met typenummers die op codenummers lijken (wat de voedingen vóór ongeveer 1965 zou plaatsen). Zou je van die voedingen misschien ook nog wat foto's kunnen maken waarop ook codenummers en datumcodes op onderdelen/printplaten zichtbaar zijn voor zover aanwezig en haalbaar?

Van de Nino had ik al wel iets, maar ziet er apart uit. Serienummer dat niet met letters begint maar wel ongeveer aan het formaat voldoet en achterop de Nino een 12NC van overige/diverse uit de VS: 4335 325 20032. Dat zijn de leuke dingen om te noteren - denk dat ik dit jaar de 10.000 codenummers en 12NC's nog wel haal als het zo doorgaat. Niet allemaal unieke nummers omdat ik per exemplaar noteer, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb wat foto's van de voedingen genomen, op buizen na jammer genoeg geen enkel Philips onderdeel aanwezig.
Bovenaanzicht:
http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_111439.jpg
Voorzijde:
http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_111504.jpg
Onderzijde:
http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_111704.jpg

Op alle buishouders staat het logo zoals op de topaansluitingen(Electrothermal):
http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_111604.jpg

Condensatoren zijn allen van Dubilier, ken hier de codering niet van maar alle datecode komen overeen op beide voedingen:
http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_111604.jpg

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel, mooie grote foto's! Ik kan uit die datumcoderingen helaas ook niets halen. Vóór 1965 is in elk geval wel duidelijk dus daar moeten we het voor nu mee doen. Mocht je er echt zin in hebben dan zou je wat productiecodes van de gebruikte buizen kunnen bekijken.

De voedingen zijn wat mij betreft onmiskenbaar inkoop uit Engeland.

Ook grappig zijn de subtiele verschillen tussen beide exemplaren. Genoeg om een nieuw typenummer uit te delen, maar bij een eerste blik zie je het niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 19 mei 2016 12:21:12 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een beetje moeite om de buizencodes te lezen; de CV2721(EL81) hebben naar wat ik kan achterhalen 6d7 X9E, bodem heen een 6 of 9 ingeperst staan, vreemd detail, deze zijn niet geëtst en kan ik met mijn vingers weg vegen.
De CV2235(EY84) 5s1 B1K4, weer de code gedrukt ipv geëtst, onderzijde heeft een Y tussen de pennen geperst staan.
CV138 lukt niet om leesbaar te krijgen, deze is wel geëtst.
85A2, 3P3A 43L

Foto codes bovenste 2 cv's:
http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_125601.jpg
De linker had ik dus overheen gewreven in de hoop het beter leesbaar te krijgen... Altijd gedacht dat deze geëtst moesten zijn.

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel! Genoeg stof om weer te verwerken.

Geëtste buiscodes heb ik bij Philips inderdaad nog nooit gezien hoewel ze vaak zo genoemd worden. Ze zijn gewoon met een donkere en iets betere inkt gedrukt.

Ik zie toch wel wat aparte interessante dingetjes. Het serienummer bestaat uit twee delen. WE met hetzelfde nummer en dan / S met een verschillend nummer. Die S is wel gewoon voor Hilversum (neem ik aan, komt in elk geval op de meeste PTI-apparatuur uit die periode voor).

Op die grote grijze ingeblikte blokcondensator op foto http://www.kamp.demon.nl/temp/Philips/20160519_111604.jpg staat een codenummer dat met NQ begint (kun je dat lezen?). Dat is voor zover mij bekend wel gewoon een eigen codenummer van PTI. Voor zover de voedingen (Engelse) inkoop zijn, zijn er dus kennelijk wel nabewerkingen gepleegd in Hilversum.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het ingeblikte geval is een smoorspoel, beide units NQ23051. Had deze over het hoofd gezien.

maartenbakker

Golden Member

Eindelijk even alles verwerkt. De buizenbezetting is mogelijk niet helemaal origineel omdat er minstens 4 jaar tussen de oudste en de nieuwste van de buizen zit, maar als ik een gooi moet doen zou ik zeggen tussen 1959 en 1961.

Sorry dat ik lastige vragen blijf stellen, maar ik kan uit de foto's niet opmaken welk typeplaatje bij welke unit hoort.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten