Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Bouwjaar 1990 week 11, en gemaakt in Taiwan zoals toen al gebruikelijk. Grote kans dat de bijbehorende HeadStart ook een echte Canadese Philips was, mogelijk model LX. Dat kleurtje wit van het beeld heb ik altijd behoorlijk mooi gevonden. Ik heb er zelf ook nog eentje staan als het goed is, maar mocht je de monitor ooit eens wegdoen dan mag je me een seintje geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Zo, ik heb weer wat philips apparaten gevonden.
Deze overblijfselen van een electrische tandenborstel b.v. Ik dacht, misschien is batterij nog bruikbaar want het is duidelijk dat hij waterschade heeft (zoals de meeste elektriche tandenborstels) Ik ondekte dat het een philips was en meerdere 12nc nummers dus behalve ik blij, Maarten waarschijnlijk ook blij ;-)
Onderkant vermeld hx6730 100812 en made in china.
Dan een 12nc op de li-ion battery, zie foto.
Pcb in silkscreen vermeld 4235 020 30084
En assembled in china in tegenstelling tot made in china aan de onderkant. Grappig verschil vindt ik. Misschien interessant voor je? Dat impliceert dat de ontwikkeling en eventueel ook andere onderdelen van buiten china zijn. Ik snap niet waarom ze niet assembled in china aan de buitenkant zetten. Volgens mij zal de consument assembled in meer vertrouwen dan made in china. Dat begint nu ook een negatieve blij klank te krijgen terwijl dat niet altijd terecht is. Veel andere philips apparaten vermelden ook assembled in ipv made in. Soms zelfs met sticker designed in europe bij Philips. Ik heb ook nog een cd wisselaar van Philips liggen om na te kijken en die vermeld dat ook naast made in china. Ik zal veel foto's maken als ik hem open haal want vermoed diverse 12nc's
Geavanceerd stukje techniek voor een elektrische tandenborstel trouwens. Ik zie een pic? Controller en 6 testpunten. Zou je deze tandenborstel kunnen voorzien van nieuwe firmware?
Dan nog 2 ab's. Je hebt ze vast al maar zet ze er maar bij. De ab's kunnen ook worden opengeschroeft maar heb nu de juiste schroevendraaier niet bij de hand. Mocht je interresse hebben in de binnenkant, laat maar weten. Hij is gemaakt in Marrokko, je hebt er al meer over verteld in dit topic over philips en ab's. De andere heeft geen made in aanduiding.

maartenbakker

Golden Member

Ik ben al snel blij als het ook maar een beetje op Philips lijkt en van die vibrator tandenborstel was ik nog nooit verder gekomen dan een doos-spot :)

Designed in Europe zal er in dit geval waarschijnlijk niet opstaan, want de 12NC wijst op ontwikkeling in de VS. Lijkt er inderdaad verdacht veel op dat er iets programmeerbaars aan is.

Even opgezocht. Het gaat om een Sonicare model (dat is inderdaad iets Amerikaans, ik geloof oorspronkelijk van een overgenomen bedrijf ofzo). Die hebben allerlei verschillende poetsmodi dus dat verklaart de microcontroller. In de servicemanual wordt de printplaat alleen genoemd in de instructies om de batterij te verwijderen voordat het apparaat de schredder in gaat. Reserveonderdelen zijn beperkt tot diverse laders, houders, borstels en een UV-schoonmaakapparaat. Over firmware wordt niets geschreven.

Het ding kent 8 typenummers en verspreid over die nummers meer dan 11 regionale uitvoeringen waaronder 2 verschillende alleen al voor Japan (Koizumi en Yoshida, wat dat ook moge wezen). De uitvoeringsnummers worden in de manual helaas niet genoemd, maar zijn via Aswo minstens deels terug te vinden.

Afstandsbedieningen blijven interessant, zelfs als ik ze al heb en die kans is niet zo groot als je zou denken want er zijn er zoveel...

OP staat voor Portugal, de hoofdvestiging die bij Marokko hoort.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 juli 2016 20:54:35 schreef brains:
Zou je deze tandenborstel kunnen voorzien van nieuwe firmware?

Als jij zegt dat er een reguliere PICmicro in zit dan kan dat gewoon. Heb ik bij mijn IKEA-kastverlichting ook gedaan. Die reageerde onbedoeld op zonlicht door de melkglazen deuren. Geen idee waarom daar een microcontroller in zat, maar het gaf mij de gelegenheid om nieuwe software te schrijven. Gelijk ook een soft-on en soft-off toegevoegd, en een sleep-mode (kan het licht aanzetten als ik de kamer in kom en dan gaat hij na 5 minuten zelf uit, dan heb ik door de melkglazen deuren heen een fijn schijnsel om even mijn bed te vinden).

</offtopic>

If you want to succeed, double your failure rate.
brains

Special Member

Hierbij een foto van de pcb van de rc2543/01 de andere krijg ik nog niet ongeschonden open. Toevallig zaten er ook Philips batterijen in, zie foto. Het zijn powerlife Made in belgium. Hoe zit dat nu met die fabriek? Ik weet dat nu van panasonic is en er meerdere merken worden gemaakt. Het is al vaker te sprake gekomen hier op het forum. Alle batterijen Made in belgium schijnen daar vandaan te komen b.v. ook die van de aldi. En ze schijnen ook zeker niet slecht te zijn.
De batterij heeft de datumcode 441k 10/2009
Ik weet niet of je ook interesse hebt in batterijen?
@jochem er zit een pic16f726 in de tandenborstel

brains

Special Member

Ik heb nog iets gevonden. Op onze oude canaldigitaal sateliet decoder bij mamam zit de onderstaande sticker. Weer een gevalletje van oem, oem. Canaal digitaal koopt het in bij Philips die het weer inkoopt bij Pace. En natuurlijk zit er "brakke" firmware van canaal digitaal op.
Enig idee hoe dit zit met Philips en Pace? Ik heb thuis ook nog zo'n geval maar ander type decoder (zal er ook ooit foto's van maken) Wat ik helemaal apart vind is dat het made in ukraine is. Ik ben dat nog nooit tegengekomen op Philips of welke elektronica apparaten ook.
Ik vind het een vreemd land voor made in. Ik snap dat er in oost europa word geassembleerd maar ukraine? Lijkt me niet het stabielste land om een fabriek neer te zetten ;-)
p.s. Openmaken voor meer info zal er niet inzitten want hij werkt nog. Ik denk niet dat ons mam dat leuk zou vinden.

maartenbakker

Golden Member

Die fabriek zal er al gestaan hebben voordat er meer sprake was van conflict dan in veel andere electronicaproducerende landen (Turkije, iemand?).

Als ik de situatie rond Pace goed heb, heeft Philips de tent aan hen verkocht. Dat zal dan wel een van de redenen zijn dat er soms geen origin letters voor het serienummer staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 11 augustus 2016 14:15:40 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Dat de fabriek er al stond snap ik wel, de decoder is van voor de conflicten met rusland. maar ook toen leek mij ukraine al niet zo'n handig land voor een fabriek.
Ik heb nu ook even gegoogled en lees inderdaad dat Philips zijn setup boxen tak verkocht heeft aan pace maar waarom staat er dan groot op de voorkant Philips op? Op mijn decoder staat zelfs made for philips by pace op.
philips heeft nog 23% van de aandelen volgens de artikels.
http://www.emerce.nl/nieuws/philips-stoot-settopboxen-af
http://www.totaaltv.nl/nieuws/521/philips-verkoopt-set-top-box-divisie…
Ondertussen is pace ook weer overgenomen door Arris.
http://www.arris.com/Products/pace-set-tops
Ik heb ook nog de sticker van de afstandsbediening toegevoegd.

maartenbakker

Golden Member

Grappig, de afstandsbediening is van Frans ontwerp. In Suresnes stond ook nog een settopboxes-fabriek waar veel van het ontwerp en de ontwikkeling gedaan werd. Er zit dus heel duidelijk nog Philips-DNA in.

Ukraine was politiek niet veel spannender dan electronicaproducerende landen als Turkije (de 3 crappy televisieboeren), India (onder andere Philips), Noord-Ierland (Grundig, ooit), etc. en lekker goedkoop. Vergeet niet dat er ook in de Sovjet-tijd al electronicafabrieken stonden die na de val als het een beetje kon gewoon door zijn gegaan en opdrachten wilden uit het Westen. Philips maakte er bijvoorbeeld ook beamers, of kocht ze daar in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik was laatst bij een goede vriend van mij en hij heeft veel philips producten.
Hij is ook fan van van de hue. Hij had nu 2 nieuwe livingcolor lampen gekocht en 4 hue e14 lampen. Ik heb alvast wat foto's van enkele philips producten gemaakt.
Ik had van alle ab's van de living color een foto gemaakt van typesticker maar er zat geen verschil in de verschillende stickers. Er staat ook geen serienummer of iets op die stickers.
Een andere keer kijken we of we nog meer foto's kan maken b.v. van de dozen met stickers. Daar zullen wel serienummers e.d. opstaan die interessant voor je kunnen zijn. Ik vermoed dat hij nog heel veel philipsdozen heeft staan want hij heeft ook waterkoker, staafmixer, tv, senseo e.d. van philips ;-)

brains

Special Member

Nu nog wat foto's van gevonden spullen van mij uit een elektronica recyclage bak. Doordat je maar beperkt aantal foto's mag uploaden dus een tweede post.
Ik heb de spullen nog niet getest maar het is een babyfoon, een setje met thermometer en baby speen thermometer en een oude diskman.
Bij de thermometer staat alleen iets op de losse thermometer maar niet op de baby speen thermometer. Ik heb nog geen "baby producten" dingen gezien van philips, ik weet niet of je daar al iets van hebt. Ik ben ook benieuwd onder welke philipstak dit valt, medisch misschien?

maartenbakker

Golden Member

Lighting bestelde zijn afstandsbedieningen wel netjes bij consumer electronics in Singapore zo te zien. Serienummer inclusief letters staat op de onderste regel van de sticker.

Dat Aventgebeuren valt onder DAP (kleinhuishoudelijk, tegenwoordig samen met al de rest uit de consumententak onder het motto consumerlifestyle & personal care), want heb er wel eens 12NC's beginnende met 4235 op aangetroffen (35 = VS). Die koortsthermometer werd gezien het typenummer als een consumentenelectronica-accesoire beschouwd en zal ingekocht zijn.

Hoe dan ook weer leuk spul allemaal om langs te zien komen en te noteren, bedankt!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zijn de DCC recorders als langsgekomen?
Ik heb een DCC300 die regelmatig wat TLC nodig heeft want anders zit de mechanica rotsvast....Maar "as we speak" speelt hij weer op m'n ouwe hobbykamer-setje!

(Die CD speler is een Magnavox CD460; in de jaren 80 voor "weihnig" in de Philips Personeelswinkels te koop.)

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op dinsdag 20 september 2016 19:32:55 (22%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Ah leuk, de Weense (WT) interpretatie van het DCC-fenomeen. DCC mag sowieso niet ontbreken in een Philipstopic als dit.

Hoewel ze in Wenen bekend stonden om de ontwikkeling van loopwerken, was ook de electronica een stuk robuuster dan de versies uit Japan (en België geloof ik). Met name de kopversterker in de 900-serie die door Marantz was ontwikkeld, sneuvelde door lekke SMD elco's. De kopversterker van Oostenrijkse bodem zoals in de DCC300 en DCC600 was van een through-hole ontwerp en wel gewoon degelijk.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het typeplaatje of de typeplaatjes van de Maggotbox Magnavox, dus mocht je die speler ooit eens van zijn plek hebben...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 september 2016 21:47:35 schreef maartenbakker:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het typeplaatje of de typeplaatjes van de Maggotbox Magnavox, dus mocht je die speler ooit eens van zijn plek hebben...

Daar was ik al bang voor ;-) Maar voor iemand die zo minutieus de Philips historie doorvlooit doe ik graag wat moeite.

De originele typesticker is voor USA blijkbaar (120V/60Hz). Erboven zitten een aantal kleine stickers waaruit m.i. blijkt dat hij (in Belgie?) is aangepast voor de EU markt.
Ik heb dit ding ergens in 1986/1987gekocht; toen er nog helemaal niet zoveel CD spelers betaalbaar op de markt waren. Het ding is verbazend robuust, ondanks "all plastic". Hij leest alle CD's; ook gebrand. Ik weet niet welk loopwerk erin zit.

De DCC300 daarentegen is mechanisch gezien een kleine ramp. De cassettelade zit regelmatig vast; tapes worden slecht gelezen etc. Pas als het ding een half uurtje draait, is hij betrouwbaar. Hij klinkt dan trouwens verbazend goed.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

die dcc300 heb ik ook eens 1 gehad. geluidskwaliteit was niet slecht, kwam erg in buurt van cd geluid.

de cd speler zal een cdm4 loopwerk hebben denk ik, dat was het eerste massaverkoop loopwerk van philips wat je overal in tegenkwam..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Lighting bestelde zijn afstandsbedieningen wel netjes bij consumer electronics in Singapore zo te zien. Serienummer inclusief letters staat op de onderste regel van de sticker.

Wat bedoel je ermee wel netjes besteld bij...?
Nu begin ik te twijfelen over de serienummers. Ik dacht dat bij de drie afstandsbedieningen de stickers tot op de letter gelijk waren maar dat zou eigenlijk toch niet mogen wel? Ik ga dat nog eens controleren als ik weer bij Simon ben.

dcc was geen slecht systeem, maar helaas al achterhaald met magneettape toendertijd..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 september 2016 00:03:58 (75%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 20 september 2016 22:24:22 schreef FastFolkert:
[...]

Daar was ik al bang voor ;-) Maar voor iemand die zo minutieus de Philips historie doorvlooit doe ik graag wat moeite.

De originele typesticker is voor USA blijkbaar (120V/60Hz). Erboven zitten een aantal kleine stickers waaruit m.i. blijkt dat hij (in Belgie?) is aangepast voor de EU markt.

Dankjewel! Ik heb alleen toch nog een aanvullende vraag; ik kan de bovenste regel van de meest linkse sticker niet lezen en daar kan nog een aanwijzing in zitten...

Voor zover ik de situatie kan overzien denk ik dat het waarschijnlijkst is dat de speler in België is gebouwd, naar de VS geëxporteerd, onder garantie stuk is gegaan, omgeruild, teruggestuurd naar België, refurbished en toen in de personeelswinkel terechtgekomen.

Op 22 september 2016 17:13:41 schreef brains:
[...]
Wat bedoel je ermee wel netjes besteld bij...?
Nu begin ik te twijfelen over de serienummers. Ik dacht dat bij de drie afstandsbedieningen de stickers tot op de letter gelijk waren maar dat zou eigenlijk toch niet mogen wel? Ik ga dat nog eens controleren als ik weer bij Simon ben.

Het serienummer zou een batchnummer kunnen zijn, maar de kans is aanwezig dat het stukje 000194 verschillend is.

Met netjes in Singapore bestellen, bedoel ik dat Philips Lighting ze intern gekocht heeft bij de eigen afstandsbedieningenfabriek. Ze hadden ze ook ergens bij een concurrent kunnen halen als die een cent goedkoper geweest was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 september 2016 13:08:08 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 september 2016 13:05:39 schreef maartenbakker:
[...]Dankjewel! Ik heb alleen toch nog een aanvullende vraag; ik kan de bovenste regel van de meest linkse sticker niet lezen en daar kan nog een aanwijzing in zitten...

Die sticker is vlgs. mij helemaal vervaagd. Ik zal bij gelegenheid een nieuwe foto proberen te maken.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
fred101

Golden Member

op 6:53 https://youtu.be/l5SzKM7g5Ds North American Philips Control Organisation. Een motortje in een HP-85 computer, serienummer en patentnummer vol in beeld.

Ik weet niet of ik dit al eens heb laten zien ? Een Philips spot galvanometer, ik kon toen totaal niks over het ding vinden. Maar de uitvoering van het Philips logo is interessant. Lijkt me sterk dat zo'n gietstuk speciaal hiervoor is gemaakt (want zo groot was de markt voor dit soort meters niet)

Als je wil kan ik wel foto's van de binnenkant maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat je van die meter al eesn foto's gemaakt hebt. Ik kon er toen ook weinig over zeggen helaas.

North American Philips Controls Corp., Chesire Connecticut, 12V 8W, PPS 0-300 ROT REV, Part no A82747, RPM 0-375. Pat. 3238399

Onherkenbaar verder als Philips, maar het bedrijf ben ik geloof ik wel in een boekje tegengekomen als Philipsonderdeel. Ik hoop dat ik dat van de week kan nalezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@maarten:HP 3614 infraroodlamp,geen 12NC te bekennen,maar misschien heb je er wat aan?
Wist niet dat Drachten in DL ligt. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 2 oktober 2016 17:33:15 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Leuven en Hasselt hebben ook jarenlang in Nederland gelegen ;)

Toch eens zoeken welke fabriek in Duitsland het betreft, kom je toch niet zoveel tegen.

Ik denk dat op het ding het adres staat van de CE-markeringsverantwoordelijke, of gewoon van het hoofdkantoor. Op televisies van TP Vision staat ook Made in Poland en een adres in Amsterdam.

Geen coderingen, maar ik vind kleinhuishoudelijk toch interessant genoeg om on-topic te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 oktober 2016 18:55:07 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

http://www.infraphil.info/manuals.html

Raar,maar in de handleiding staat wel een 12NC 4222 000 63864

Toch een mooi product van Philips wat al weer 70 jaar op de markt is en nog steeds verkoopt.

Dit topic is gesloten