Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Leuk ding! Zonde van die ontbrekende controller maarja met een harddisk is hij wel bruikbaarder. Heb je de vectordisplay ook nog weten te redden?

Aan de hand van het stickertje op de DMA_SYCU kan ik bevestigen dat die print door Telecommunicatie & Defensiesystemen (of een andere incarnatie van die HIG) geleverd is, leuk om te weten.

Heb je misschien, als dat practisch haalbaar is, foto's waarop ik meer codenummers op de printplaten en stickertjes op andere printplaten kan lezen? Ik vind het wel interessant dat zo'n apparaat is samengesteld uit onderdelen van verschillende takken van Philips en dan nog een geheugensamenstelling van buiten, waar zo te zien helemaal geen Philipsnummer op staat.

Misschien is hij een eigen topic waard, er lopen hier wel meer vintage-computerliefhebbers rond (al lezen degenen die ik ken dit topic waarschijnlijk ook).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 juli 2017 01:09:25 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal bij gelegenheid deze week foto's maken van de 12 nc nummers. De vector display is niet gered. Zou je ook niet moeten willen. Het gehele display was ong 65x100x100 cm en woog rond de 200kg :)
Het memory is door een collega van mij ontwikkeld, de LAN controller was door een collega en mij ontwikkeld waarbij ik een deel van de hardware en alle software heb gemaakt en de disk emulator is volledig door mij ontwikkeld. Daarom staan er dus ook geen Philips nummers op. HSA heeft later wel nog het memory board overgenomen voor een andere klant van hun en ik heb ook nog een LAN controller gemaakt voor de P876 die toen in een Portugees systeem is gebruikt door HSA

Niet handig, er zijn de afgelopen jaren vooral op het vintagecomputerforum mensen voorbij gekomen die specifiek om de vectordisplays vroegen. In Denemarken zit een verzamelaar die specifiek de 800 serie Philips computers verzamelt. Dit spul begint toch redelijk zeldzaam te worden tegenwoordig.

Zelf heb ik alleen een reserve frontpanel van een 858, de rest heeft een overijverige manager zonder enige kennis van zaken in mijn vakantie weggedonderd toen men bezig was met het slopen van een installatie. Een PDP11 die ook in bedrijf was heb ik wel kunnen redden. Spul draaide destijds de besturing van een staalwalserij (tot 2006 in bedrijf geweest).

Kijk ook eens naar dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/135755/

maartenbakker

Golden Member

Op 17 juli 2017 09:15:22 schreef driessens_nl:
Ik zal bij gelegenheid deze week foto's maken van de 12 nc nummers. De vector display is niet gered. Zou je ook niet moeten willen. Het gehele display was ong 65x100x100 cm en woog rond de 200kg :)

Wat dominic al zegt, toch jammer. Gewicht en afmetingen zijn juist de oorzaak dat je het zou moeten willen redden. Niet alleen indrukwekkend qua techniek maar ook iets dat verder niemand bewaart. Een K4 is lichter en daar zijn er hier en daar nog wel wat van, maar vormt een goede indicatie van de zeldzaamheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Speciaal voor Maarten.....

Deze TL-buisjes, kreeg ik van een mede-amateur, die ze -meen ik- gebruikte voor een belichtingsbak voor printen. Ikzelf gebruikte er 1 voor mijn zendactiviteiten. Jarenlang zat er een exemplaar aan het uiteinde van mijn dipool. In het donker kon ik hem zien oplichten als ik aan het zenden was.

Ik blijf de nixies prachtig vinden.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
maartenbakker

Golden Member

Apart die TL-sleeve. Ik kende ze niet in het geel. Het buisje is van november 1968 en de sleeve (inmiddels in de collectie, waarvoor dank!) heeft een 12NC dus dat klopt wel met 'na 1965'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de collectie, typeplaatje van een labvoeding:

maartenbakker

Golden Member

Thanks, die had ik nog niet.

P.S. Ik stuur je zo nog even een mailtje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Op MP staat een Schneider Electronique CF315, die volgens ook door philips is aangeboden als je de manual foto's ziet.

link

Misschien is dit ook de fabrikant van de multimeter die Fred101 laatst in het showtopic liet zien die ook uit Frankrijk kwam ?

(ik ben niet de verkoper, en ik heb ook geen interesse in dit apparaat, het ging me puur om de code te delen)

brains

Special Member

Vandaag een Philips blu-ray speler gevonden bij mijn nog te na te kijken spullen. Hierbij foto's van de binnenkant. Volgens mij een bijeen geraapte onderdelen van het en der maar geen Philips invloed meer, alleen de naam. Volgens mij een vrij standaard bluray speler ontwerp.
Ik vond geen 12nc nummers.
Foto 1 typesticker foto 2 achterkant pcb voorkant scherm en knoppen. Foto 3 voeding. Foto 4 mainboard zonder analoge video uitgang pcb. Anders was sticker op of niet te lezen. Vermoed dat daar nog informatie uit gehaald kan worden.Foto 5 analoge video uitgang. Ik heb geen foto van de drive maar dat is eentje van asatech.

maartenbakker

Golden Member

Codenummer van het aansluitprintje is iets typisch voor Chinese inkoop door Philips, ben er nog niet helemaal achter hoe het zit en of dat met 1 enkele OEM te maken heeft (als het een enkele is zou het TCL kunnen wezen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

En hoe zit dat nou met die Schneider teller, maartenbakker ?

maartenbakker

Golden Member

Niet onmogelijk maar wel tamelijk onwaarschijnlijk. De meetapparatendivisie van Schneider is vrij laat opgericht en de instrumenten zien er qua opbouw subtiel simpeler uit. Voor codes en markeringen zou ik het filmpje van Fred nog eens heel goed moeten bekijken.

Hoe de band tussen Philips en Schneider precies zit, weet ik niet. Later heeft Philips in elk geval de consumententak overgenomen. Mogelijk hadden ze ten tijde van d oprichting van de meettak al aandelen en hebben ze geholpen die wat onder de aandacht te brengen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

nou, even in mn verzameling gekeken voor je, denk wel paar aparte die je nog niet hebt..

plaatjes van binnenin PM3208/7 scopes :

In no Sense, Nonsense
dijkmane

Golden Member

achterkant scopes :

gereedschap afkomstig van wat ooit PTI was :
pincet :

afstelschroevendraaier met keramische tip :

speciaal bitje :

In no Sense, Nonsense
dijkmane

Golden Member

ander speciaal bitje :

elco :

hele mooie experimenteerprinten met gemetaliseerde bussen:

In no Sense, Nonsense
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn in Deurne toch weer 12NC's gevonden in Deurne.
Ik heb het volgende gevonden een PM8917/001 video line selector.

Ik heb de binnenverpakking dicht gelaten.

Glentronics vond nog iets en publiceerde dat in het Deurne-topic

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 12 augustus 2017 21:37:42 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zo'n ding heb ik eens 1 gehad. heb de behuizing ervan toen hergebruikt gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@dijkmane: leuk die Indiaanse scopejes, ik heb er ook nog ergens eentje defect liggen. Je kunt aan de 4022-nummers zien dat het grotendeels een Nederlandse ontwikkeling is; de 4015-nummers zijn lokaal uit India. Je hebt het over PM3207/8 scopes maar de typeplaatjes zijn van PM3206, klopt dat en zo ja van welk type is welke foto?

PTI-gereedschapjes, ik denk dat 6122 al staat voor ATP APT, ben zulk spul ook wel in Deurne tegengekomen. 7522 staat voor (E)BM PTI, dus de afdeling die de eigen productiemiddelen fabriceerde.

Grappig dat de printplaatjes kennelijk uit Frankrijk kwamen, ik ken de betreffende fabrieken niet allemaal maar weet vooral dat MBLE in België ook veel printplaten maakte. Het gaat bij het printje op de foto wel om een door een Nederlandse vestiging gespecificeerd product met een schetsnummer als 12NC, ik weet helaas niet welke vestiging (onbekende cijfergroep 26 of 264).

@tidak ada: dankje, leuk apparaatje, heb ik denk ik helemaal gemist bij mijn vorige bezoekjes. Ik heb hem als het goed is zelf al liggen in een iets oudere uitvoering, zal ik nog wel even controleren voor het volgende bezoekje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou zeg, maartenbakker is ook een nachtuil zo te zien... ;-)

Vrouwtje wilde alleen zijn deze nacht... :-p

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 augustus 2017 03:18:12 schreef CrossFireX:
Nou zeg, maartenbakker is ook een nachtuil zo te zien... ;-)

Vrouwtje wilde alleen zijn deze nacht... :-p

[melige modus]
Jij ook??? >:) ;)
[/melige modus]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rob040

Golden Member

Op 13 augustus 2017 02:51:50 schreef maartenbakker:
PTI-gereedschapjes, ik denk dat 6122 al staat voor ATP...

Hele kleine correctie, het was APT (AT&T Philips Telecommunicatie).

maartenbakker

Golden Member

Oops... Het was al laat zoals collega nachtuil CrossfireX al constateerde :) Fout inmiddels gecorrigeerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 augustus 2017 22:02:01 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daarom zei ik precies "OOK" een nachtuil...

Het mag al eens wat later zijn in het weekend, na de vroege werkdagen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

".....ook een nachtuil" kan op twee manieren gelezen worden

Zoals TS het bedoelde, maar ook enigszins schamper, in de zin van 'Hij is me ook een nachtuil!.....`

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten