Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

brains

Special Member

Ik heb nog wat voor onze nachtuil ?
Ik was weer wat aan het uitzoeken/testen/rommelen in een vergeten doos met electronica. Ik kwam twee ab's van Proximus tegen en toen ik ze ging testen viel me op dat er 12nc nummers op de stickers stonden. Ben ik al vaker tegen gekomen bij andere ab's die dan door Philips bleken gemaakt zijn.
Dus foto's gmaakt voor Maarten.

maartenbakker

Golden Member

Altijd leuk om te zien! Die gaan dus weer de boeken in. Was nog leuker geweest als ze die nog gewoon als vanouds in Leuven, Ovar en Marokko gemaakt hadden, maarja je kunt niet alles hebben. Nu is het meer een monument van dat Philips in zijn nadagen nog afdelingen had die op z'n ouderwets wereldwijd een grote speler waren op producten met specifieke expertise.

Grappig dat 'Battery Low' lampje. De enige andere afstandsbedieningen die ik ken met die functie, waren van Grundig. Die hadden alleen geen lampje maar stuurden de waarschuwing via de OSD van de televisie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 augustus 2017 22:36:10 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Volgens mij heb ik er ook ooit een ab foto geupload die in Portugal was gemaakt en/of ontwikkeld en de productie uitbesteed aan een andere afdeling. Wat ik me afvraag, zit er zoveel ontwikkeling in het ontwerpen van een ab? Waarom laat de fabrikant van bv de Belgacom decoders (de horizon had bv ook een ab gemaakt door Philips) de ab door Philips ontwikkelen/maken? Is het niet goedkoper om zelf te ontwikkelen of bij een oem in China dan Philips?
Dat low battery lampje heb ik niet opgemerkt. En ik heb er nog nooit eentje gezien op een ab.

maartenbakker

Golden Member

Nouja, dit model vrij simpele afstandsbedieningen is meer kwestie van weten hoe je ze betrouwbaar en goedkoop maakt met flexibele productie. Dus zoveel mogelijk standaardonderdelen en mallen in plaats van steeds een nieuwe ontwikkelen. Dat is een kunst die Philips prima verstond. In Leuven werden complete tabletcomputers ontwikkeld (Philips Pronto reeks) toen die eigenlijk nog niet bestonden, dat was toendertijd wel cutting edge technologie. Ook afstandsbedieningen met computertoetsenborden, schuivende of opklappende onderdelen, displays etc. zijn iets waar je wat meer ervaring voor moet hebben.

Wat je ook niet moet uitvlakken, is dat de toetsen geschikt moeten zijn voor honderdduizenden malen bedienen.

Het is niet echt high-tech in de zin van aantallen patenten misschien, maar het is wel iets waar toegepaste research in zit.

Sowieso leuk om ze in de nummertjescollectie te hebben, dan is goed te zien hoeveel verschillende types er gemaakt werden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik heb nog wat gevonden, een Philips gsm. Was helemaal vergeten dat ze ook gsm's hebben gemaakt. Geen idee eigenlijk of ze goed waren. En of Philips ze zelf ontwikkeld/gemaakt hebben of gewoon "stickers" hebben geplakt.

was dat gsm philips tijdperk niet gestart door cor boonen destijds? philips telecom op draadloos gebied is naar mijn weten altijd al zooi geweest. begon met de philips diga eind 90's.

draadloos spul als dect is helemaal rommel van philips, 15 jaar terug al en nu nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Bovenstaande GSM is door Philips Frankrijk ontwikkeld en gebouwd, in Le Mans. Vóór die tijd bouwde Philips wel NMT-mobieltjes, mogelijk in Duitsland en/of Denemarken. Of Frankrijk toen al mobieltjes produceerde, weet ik niet zeker.

Ik ben zelf begonnen met een Twist als eerste GSM, dat was een variant op de Diga. Prima ding, heeft het best wat jaartjes uitgehouden.

Andere connecties tussen GSM en Philips kun je vinden in Sendo (opgericht door gedeeltelijk oud-Philipspersoneel, helaas financieel niet in staat gebleken om het vol te houden los van het moederbedrijf en een schadevergoeding van Microsoft voor contractbreuk kwam te laat om het faillisement af te wenden) en in Nokia. Hoewel ik niet weet of Philips in Denemarken ooit GSM's gebouwd heeft (eerder NMT denk ik en in elk geval wel traditionele radiocommunicatieapparatuur en tunerblikjes), heeft Nokia dat wel in de van Philips overgenomen fabriek. Onder andere de 3310. Het zou zomaar kunnen dat die er niet in die vorm was geweest zonder Philips (speculatie, maar toch).

P.S. Wat opvalt is dat de origin letters HI gebruikt zijn. Volgens wat ik kan vinden is dat op papier al geen Philips meer, maar Aevum of Avantech, wel gewoon in Le Mans. Het ding is van week 51 van 2004. De letters VY voor Philips Le Mans kom ik in 2002 nog tegen. Kennelijk is de GSM-divisie ergens tussen 2002 en 2004 afgesplitst. Ik dacht dat Sendo nog iets ouder was dan 2002, maar dat het in Le Mans in die jaren al wat rommelde is duidelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik ben eens ff een beetje gaan googlen om wat meer informatie over Philips mobiele tak, pcc, uit nieuwsgierigheid. Klinkt weer als een typisch Philips verhaal. NMT moest ik even opzoeken wat betekenende. De twist heb ik denk ik ook wel eens gebruikt denk ik. Kwamen de gsm's onder huismerk van primafoon/PTT ook niet van Philips?
Update Ik heb het imei van de Philips opgezocht en de gsm zou bij Philips gemaakt zijn, niet bij avantech of aevum volgens imei.info Maar ik vond ook informatie dat avantech in 2006 wel onder Philips naam een gsm uitbracht. https://fccid.io/RXXCT6628
Puzzeltje voor je Maarten ?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb twee Philips POCSAG-pagers gehad van Primafoon, die werden onder de naam Buzzer uitgebracht. Mijn Twist was van de concurrent: Debieltel. Ik geloof dat Primafoon GSM's betrok van Alcatel. Later heb ik nog de enige smartphone van Sendo gehad, de Sendo X.

RXX is in elk geval de FCC-grantee code voor Avantech dus de jouwe komt daar ook vandaan, zie https://fccid.io/RXXCT6508

Dat de IMEI-reeks van Philips is vind ik niet onmiddelijk vreemd, sowieso staat die merknaam erop en misschien mocht zo'n reeks ook wel overgenomen worden bij een naamsverandering van de fabriek. Toch is het wel iets om verder uit te zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik ben ook een nachtuil aan het worden ?
Ik heb nog eens beter gezocht en ik vind bij fccid wel een bewijs dat de gsm door avantech is gemaakt maar onder een ander nummer. https://fccid.io/RXXCT6508 Zie foto's external https://fccid.io/RXXCT6508/External-Photos/External-Photos-466285
Vreemde zaak als je het mij vraagt. Misschien bracht avantech dezelfde gsm ook nog onder andere naam uit, wie weet.
Philips had toch ook een tijdje een joint venture met Alcatel of is dat van na de primafoon tijdperk?

maartenbakker

Golden Member

Toch geen ander nummer? RXXCT6508 staat er bij jou ook gewoon op en op de FCC-foto staat ook gewoon Philips 650 net als op de jouwe. Het kan zijn dat Avantech ook OEM-contracten draaide voor andere partijen dan Philips maar dan zal er eerder de naam van een telefoonmaatschappij op gestaan hebben, verwacht ik.

Philips en Alcatel... Dat zou ik uit moeten zoeken, maar uit de losse pols denk ik dan eerder aan defensie ofzo? Op vastelijntelecommunicatiegebied was er een joint venture met AT&T.

P.S. Ik heb nu al 3 namen gevonden voor Philips Le Mans. Cellon (brief aan FCC 9 september 2002), Aevum communication services (Philipsdocument 8 december 2005) en Avantech.

Ook nog origin letters EO voor de Chinese fabriek. Ik voeg toe voor zover nog niet gebeurd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Je hebt gelijk, de nachtuil was niet zo wakker meer ?
Ik denk dat ik Alcatel met at&t verward heb. Of omdat At&t later door alcatel is overgenomen dat ik in de war ben.
Ik heb nog een naam voor je om de verwarring compleet te maken, wiz4com. Dat was de naam voor avantech.
https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcap…
Google er maar eens op ? (hopelijk kun je frans)

Gezien bij de kringloopwinkel in Baarn:

brains

Special Member

Voor 15 euro wil ik die wel kopen ? Maar Baarn is te ver weg helaas.

Hallo. ik ben nieuw op dit forum. mijn interesse voor dit onderwerp is dat het toch best wel interessant is om te weten waar ooit alle philips producten vandaan kwamen. In 1982 liep ik stage bij de machinefabriek in Acht. Daar tegenover was het magazijn van Philips nederland met restanten restanten en nog veel meer restanten. op Strijp was nog Restanten&Afbraak (?) waar ook van alles te koop was zoals mijn, inmiddels overleden, 22AH106 Digitale tuner. Maar op de Emmasingel was ook een magazijn van Licht. Daar vond ik een bijzonder mooie strakke burolamp. De TGH101. Zelfs in dat magazijn kostte die lamp no fl 75,-
Anno 2017, struinde ik het "hele internet" af maar zonder resultaat. Wat is dat voor lamp??? Kennelijk bestaat deze lamp, die hier naast mij op mijn bureau staat, niet. Ook al vertelt de folder uit die tijd toch heel wat anders.
Wie weet hier wat vanaf???
de 12nc is 8222 208 75712
zie de foto. Een mysterieuze lamp???

bij philips kon vroegah alles, ken best wat ex philips personeel en daar hoor je wat verhalen van. onder andere was alles wat ze daar over hadden of teveel hadden te koop voor personeel, ook toen afdelingen werden afgestoten of gesloten. prijzen waren laag, zeker als je keuze D spul goed vond waar op de juiste plek een deuk of kras zat. afgeschreven meetapparatuur was ergens bij de hastelweg te koop meen ik.

het magazijn op de mathildelaan is ook weg, zitten winkels en studenthotels in nu, heb er vorig jaar nog een winkel installatie ingemaakt. uiteraard vind men het mooi om de gebouw historie te laten zien, zoals dat hier in de regio al jaren is, dus je kunt de gaten en leidingen van toen het nog philips lighting was goed zien zitten, ook telefoon nummers die de bouwvakkers op muren hebben geschreven laat men gewoon staan :)

de stellages op strijp s waar de vele buizen over lopen zijn alleen nog voor de show op het overgrote deel. alleen de 2 dikke stadsverwarming buizen doen nog iets die van de essent centrale afkomen, voorheen ook van philips. nu heeft men die buizen ook onder de strijpse bult doorgelegd, voorheen liepen die over de rondweg heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het zou best kunnen dat hij niet bestaat zelfs al staat hij recht voor je neus (popcultreferentie: Prrrrr-ta-lie-loe).

De 12NC codegroep 82 wordt ook wel "schetsnummers" genoemd. Dat zijn nummers die niet centraal getrokken en geregistreerd worden, maar per Philipsbedrijf voor intern gebruik - dus ook voor prototypes of nieuw ontwikkelde onderdelen. Zo nu en dan duikt er wel eens een in een catalogus op als een product snel van prototype naar productie moet, en op printplaten van consumentenelectronica zie je ze ook vaak - het zijn letterlijk de schetsen van de printlayout per laag.

Het lijkt erop dat dit schetsnummer bij Philips Lighting Nederland hoort. In elk geval staan de cijfers 22 voor coderingscentrum Nederland. De daaropvolgende cijfers 20 of 208 staan voor de betreffende vestiging of afdeling, wellicht een van de armaturenfabrieken.

P.S. Het kan natuurlijk ook nog dat hij wel officieel in productie is genomen maar gewoon weinig verkocht en dus ook weinig terug te vinden. Jij hebt dan gewoon een voorserie te pakken.

P.P.S. Bevestiging dat 8222 20 iets met Licht te maken heeft, ik heb er 1 andere notitie van: 8222 205 16700, lamp, prijslijst 1 april 1974 bij pocketcatalogus voor verlichting, beeld- en geluidsprojecten, pocketcatalogus pag. 426

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 augustus 2017 01:06:23 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Leuk die brochure van het bureauarmatuur. Daarop te zien mijn collega van jaren geleden in haar jonge jaren. Was een (zeer kundig) lichtontwerpster en al weer een paar jaar met pensioen.

brains

Special Member

Nog wat foto's gevonden op mijn gsm, ooit voor je gemaakt.
Ik kan de foto van type van scheerapparaat niet meer vinden maar het was een variant made in china. Dus een lowbudgetmodel van voordat ze de productie weer naar Drachten terug hebben verhuist.
Trouwens, ik snapte niet waarom ze dat nou deden. De productie van de machines snap ik nog.
Maar de koppen werden in drachten gemaakt, dan naar china verscheept, dan daar op de scheerapparaat gemonteerd en dan weer terug verscheept naar europa. Dat was toch een dom idee? De midden en high end scheerapparaten werden toch al in Drachten gemaakt, bijna geheel geautomatiseerd. Waarom werden de apparaten die afgezien van de kop klaar waren niet naar Drachten verscheept en dan daar afgemonteerd?
Dat moet toch ook automatisch gekund hebben want bij de rest ging dat ook.
En ik las in een artikel dat philips klaagde dat ze zo lang moesten wachten en dat de activa gemiddeld 5 maanden onderweg was. Hoe zopu dat toch komen ;-)
Enfin, philips had wel meer van dat soort gekke dingen.
Ik herinner mij het verhaal van de vader van een goede vriend die bij medical in best werkte. Hij stond aan de wieg van de ct scanners. (werkte mee aan de ontwikkeling)
Hij vertelde me het volgende verhaal. Nadat ze helemaal geassembleerd waren werden ze getest en opnieuw uit elkaar gehaald. Dan werden ze verscheept naar een ik geloof canada. Daar werden ze weer in elkaar gezet, een dingetje (meen weerstand) afgeregeld en weer uit elkaar gehaald. Dan weer verscheept naar best en opnieuw geassembleerd. Terwijl ze dat afregelen ook in best konden doen. Was maar een klusje van max paar minuutjes.
De foto van de vhs is alleen nu nog buitenkant, hij moet nog een keer uit elkaar voor reparatie en kan dan ook fot0's van binnenwerk maken als je wilt.
Made in europe maakt me een beetje nieuwsgierig. Waarom niet het land zoals bij de meeste producten?

maartenbakker

Golden Member

Dat Europe is een aantal jaar lang gebruikt voor productie in landen die ze om economische- of marketingredenen misschien liever niet noemden. Specifiek HJ voor televisies uit Kwidzyn, Polen en VN voor videorecorders (en wellicht ook televisies) uit Szekesfehervar, Hongarije. Een aantal jaar later, zoals je op de typesticker van de TV in jouw bericht kunt zien, schaamde men zich niet meer voor Polen. In dit geval de TPV-fabriek in Gorzow.

Foto's van de binnenkant zijn ook altijd interessant. Ik heb een zwak voor Philips video's. Dit is een turbodrive met Apollo chassis als ik het goed heb. Effectief de laatste generatie, na de jouwe nog 2 jaar in productie geweest en toen is de fabriek bij het oudijzer gezet, daarmee een einde makend aan ongeveer 10 jaar turbodrive.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, je zat te azen op info van spul uit Nijmegen.
Daar kan ik je niet aan helpen, maar als doekje voor het bloeden een zelfinductiemeter ooit in Rosmalen aangeschaft.
Er stonden toen meerdere exemplaren.

Ite

maartenbakker

Golden Member

Azen is een groot woord maar het is zeker interessante materie! Dankje voor het mooie doekje voor het bloeden.

Bij de decadebanken heb ik zoiets van: documenteren en een goed huis geven, zelf doe ik daar net als veel hobbyisten weinig me. Ik wil (als ik mijn ex-Philipswerkbank heb opgesteld) daar wel een mooie stapel werkende meetapparatuur opzetten, gewoon om het bij de hand te hebben als het eens nodig is). Als ik die L-meters in Rosmalen had gezien had ik er voor dat doel wellicht wel eentje aangeschaft. Ik heb al wel een dergelijke C-meter, met waarschijnlijk veel functies via een ongedocumenteerde interface. Duidelijk bedoeld om tests te automatiseren en/of te loggen.

De jouwe is door de algemene bedrijfsmechanisatie (tegenwoordig VDL Enabling Technology) gemaakt gezien de 12NC. Daar viel Volt kennelijk ook onder, dat was toch wel een van de inductiefste locaties van Philips dus die meter was daar goed op zijn plaats >:) Enig idee hoe oud hij is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Ik heb dit nog staan,

Het is een Philips hoogspanningsvoeding, met EL81 E83F en 85A2

Het trafonummer doet vermoeden dat het een nettrafo is die overeenkomt met wat er in GM apparatuur gebruikt werd.

Ze hebben samen met halfgeleidervoedingen in een Philips industrieel meetapparaat gestaan, productiemachines dus.

expert in percussive maintenance

Op het netfilter staat 03 / 80

Er zit een Signetics 2650 uP in.

Dit topic is gesloten