Breadboard, goede en betaalbare, er is zoveel rommel...

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik zoek te vervanging van een aantal breadboard die ik hier heb, een paar nieuwe.
De beste zijn zover ik weet de 3M types, maar toch wel erg duur, als je er een aantal wilt hebben.
Het meeste wat ik de laatste jaren gekocht heb is echt rotzooi, maar misschien is er hoop...

Iemand die een ander merk weet die goed zijn, goed verkrijgbaar en betaalbaar?
Ik hoor het graag, gaarne geen bedrijven die een kans zien, hier hun rommel kwijt te raken :-)

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Goede (professionele) ervaringen met Wisher. Goedkoop genoeg om gewoon te vervangen als er een strip versleten is, maar wel goede, stevige contacten die blijven terugveren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik gebruik al een tijdje naar alle tevredenheid dit breadboard. Als het wat sneller stuk is kan je niet sukkelen voor deze prijs.

http://dx.com/p/830-point-solderless-breadboard-118354

Alles klikt er goed in vast. Met een kleiner model had ik soms last van slecht contact, maar dat heb ik met dit groot model nog niet gehad.

Mvg,
Daan

Ik heb all een paar jaar deze: Klik Deze bevalt goed tot op heden, geen problemen met losse contacten of iets dergelijks. En ik heb toch al redelijk wat schakelingen er op gebouwd.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 23 juli 2013 21:48:06 schreef Totale beginner:
Ik gebruik al een tijdje naar alle tevredenheid dit breadboard. Als het wat sneller stuk is kan je niet sukkelen voor deze prijs.

http://dx.com/p/830-point-solderless-breadboard-118354

Alles klikt er goed in vast. Met een kleiner model had ik soms last van slecht contact, maar dat heb ik met dit groot model nog niet gehad.

Mvg,
Daan

Heb diezelf ook. Voordeel je kan er een aantal aan elkaar klikken. Moet zeggen gebruik die al jaren.

Ik heb echt een gruwelijke bloedhekel aan breadboards, omdat ze me nooit iets anders dan ellende hebben bezorgt. Ik bouw schakelingen nu meestal even snel zwevend, als het maar een paar discrete onderdelen zijn en ik alleen een concept wil testen, en als het iets ingewikkelder wordt of een iets meer permanent karakter moet hebben zet ik het op een experimenteerprint.

Het is goed mogelijk dat ik altijd alleen slechte breadboards heb gezien, en dat er ook merken en types zijn die wel in enige mate betrouwbaar zijn, maar mijn ervaring is dat een gaatje waar een keer een pootje van een 1N400x in heeft gezeten gewoon geen goed contact meer maakt met het veel dunnere pootje van een weerstand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 juli 2013 22:32:31 schreef SparkyGSX:
Ik heb echt een gruwelijke bloedhekel aan breadboards, omdat ze me nooit iets anders dan ellende hebben bezorgt. Ik bouw schakelingen nu meestal even snel zwevend, als het maar een paar discrete onderdelen zijn en ik alleen een concept wil testen, en als het iets ingewikkelder wordt of een iets meer permanent karakter moet hebben zet ik het op een experimenteerprint.

Het is goed mogelijk dat ik altijd alleen slechte breadboards heb gezien, en dat er ook merken en types zijn die wel in enige mate betrouwbaar zijn, maar mijn ervaring is dat een gaatje waar een keer een pootje van een 1N400x in heeft gezeten gewoon geen goed contact meer maakt met het veel dunnere pootje van een weerstand.

Gebruik uitsluitend die breadboort kabels en pinnen. Daarnaast nog ic voetjes maar duw geen 1N400x of een LM78xx in een breadboard. Vragen om problemen.

@Sparky: dan heb je nog nooit een goed bord gehad. In mijn Wisher bord steek ik gewoon 1 mm ronde pootjes en TO-220s met de platte pennen haaks in het bord. Ze gaan er zonder veel kracht in, en komen er net zo eenvoudig weer uit, en daarna kan er gewoon weer een 0,6 mm pootje in van een 1/16 watt weerstandje of patch draadjes, die ik altijd van UTP harde kern draadjes knip.

vierkante 1 mm pennen vergen wat kracht, maar ook die laten geen schade achter.

Dit apparaatje heb ik volledig op breadboard ontwikkeld (de SMD chip zat op een evaluatiebordje in DIP vorm):
http://fuzzcraft.com/pics/if-4_pcb.jpg

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 23 juli 2013 22:46:34 schreef vincent1971:
Gebruik uitsluitend die breadboort kabels en pinnen. Daarnaast nog ic voetjes maar duw geen 1N400x of een LM78xx in een breadboard. Vragen om problemen.

Ja, leuk en aardig, maar je wilt met een experiment toch wel een keer een TO220 of 1N400x (of soortgelijke pendikte) in je schakeling kunnen gebruiken lijkt me.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Henry S.

Moderator

Op 23 juli 2013 22:10:08 schreef Tinus016:
Ik heb all een paar jaar deze: Klik Deze bevalt goed tot op heden, geen problemen met losse contacten of iets dergelijks. En ik heb toch al redelijk wat schakelingen er op gebouwd.

Diezelfde heb ik van de Baco, prima ding, en verder heb in set koppelbare van Futurlec.

Die van DX lijkt sprekend op m'n allereerste breadboard, die heeft ook al heel wat meegemaakt.

Op 23 juli 2013 22:58:41 schreef Jochem:
[...]Ja, leuk en aardig, maar je wilt met een experiment toch wel een keer een TO220 of 1N400x (of soortgelijke pendikte) in je schakeling kunnen gebruiken lijkt me.

Daar moeten ze maar tegen kunnen.

Het was bij mij alleen niet zo'n slimme zet om een TO-220 dingetje heet te laten worden ;)...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 juli 2013 22:58:41 schreef Jochem:
[...]Ja, leuk en aardig, maar je wilt met een experiment toch wel een keer een TO220 of 1N400x (of soortgelijke pendikte) in je schakeling kunnen gebruiken lijkt me.

die prik ik in een ic voetje en eventueel soldeer ik die dan vast

De 7805 blijft toch altijd in mijn breadboard staan, dus geen last van;)

Lambiek

Special Member

Ik heb ze altijd bij conrad of RS vandaan, doe echt jaren met die dingen. Prik er ook van alles in, en blijft toch prima werken. Maar als je het vaak gebruikt moet je gewoon om de paar jaar nieuwe kopen.

Ik vindt het echt ideaal, geen geknoei op een experimenteerprint, en je kan snel iets aan passen. Ik zet echt iedere schakeling (waar een print voor gemaakt moet worden) op een breadboard om te testen en te ontwikkelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Mijn lading breadboards zijn binnen vanuit Texas USA :-)
Als het goed is kan ik weer even voort.

Hiermee ga ik één of twee testplankjes maken met b.v. gaten voor b.v. een potmeter, schakelaar's enz. en de voeding aansluitingen.
Dit zal ik dan hier ook laten zien.

Totaal 16 stuks breadboard.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BreadBoard-01.jpg

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Pas wel op met die doorzichtige breadboards!
Als je vonken maakt op een gewoon breadboard (met gewone plastic) heb je waarschijnlijk een kleine smelt plek en een beetje verkleuring op 1 baan.
Doorzichtige plastic daarentegen brandt veel sneller op!

(Tenzij ze voor breadboards natuurlijk een ander soort plastic gebruiken dat brandwerend is, dat weet ik niet :))

blackdog

Golden Member

Hi azziplekkus,

Dank je voor je tip, Maar wat doe jij in godsnaam dat de vonken uit je breadboard slaan.
Ik gebruik ze al ruim 30 jaar en heb dat nog niet meegemaakt.

Vertel eens hoe mishandel jij die dingen? ;-)

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Sine

Moderator

Van die doorzichtige heb ik er hier ook een aantal, en een paar in de zelfde uitvoering maar dan wit. Die gebruik ik al vele jaren zonder problemen ( en zonder er echt zachthandig mee om te gaan )
Ook fijn aan die bordjes is dat de voedingsrails gewoon doorlopen, die onderbroken krengen heb ik nog nooit nuttig gebruikt.

Terwijl andere bordjes nieuw uit de verpakking al problemen hebben met dunne draadjes. (Dat was ook de reden dat ik het breadboard van het leeskrantje op de CO-stand gewoon door het bord aan een stuk alu geschroefd had. Dat bordje is na de beurs meteen de kliko in gegaan, zo gruwelijk slecht was die )
http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/DL2416.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op 26 juli 2013 23:08:00 (15%)]

Op 26 juli 2013 22:54:47 schreef blackdog:
Hi azziplekkus,

Dank je voor je tip, Maar wat doe jij in godsnaam dat de vonken uit je breadboard slaan.
Ik gebruik ze al ruim 30 jaar en heb dat nog niet meegemaakt.

Vertel eens hoe mishandel jij die dingen? ;-)

Gegroet,
Blackdog

Ik heb zoiets nog niet voor gehad (gelukkig).
Een breadbord met brand/smeltvlekken heb ik vroeger in de middelbare school daarentegen wel enkele keren gezien (niet zelf veroorzaakt wel^^)

Maar wat ik al enkele keren gehoord heb zijn van die doorzichtige ledfans (ik vermoed dat dat hetzelfde materiaal is als deze breadboards?) dat die volledig kunnen uitbranden (terwijl hun niet-doorzichtige tegenhangers brandvertragend werken).

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb het van een redelijk merk besteld, de doorzichtige was niet mijn bedoeling maar ik vind het best.
Het plastic voelt verder gelijk aan als ik er met een mesje op kras.
Ook met de soldeerbout merk ik geen verschil, op een hoekje er tegenaan gehouden.

Verder even uitgezocht wat zo'n bordje meestal kan hebben aan draad diameter.
Die ik hier nu heb, specificeren ze voor 21 tot 26 AWG, dat is een draaddiameter van 0,4 tot 0,73mm afgerond.
En als je nu een 1N4007 pootje neemt, die is bijna 0,9mm, hiermee sloop je dus het breadboard.

Een TO220 behuizing is meestal geen probleem, dit omdat de dikte rond de 0,6mm is.
De breedte is meer, maar daar heb je geen last van, die drukt de veertjes niet verder uit elkaar.

Moraal, meer als 0,8mm van b.v. een 1N4007 sloopt je veertjes, dit omdat het buiten het toegestane bereik ligt.

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/breadboard_voor_klein.… ik gebruikte deze voor buizen maar ga hem binnenkort ombouwen voor algemeen gebruik, zols bv een standaard breadboard plugin erbij. L die koperen plaatjes vallen met boutjes in gaten in 3 houten richels. Zo kan ik potmeters, schakelaars etc zo koppelen. Verder wat vakkjes plaatjes om dead bug wat op te bouwen. Achterop een berg connectirs waar ik draden aan kan solderen die dan naar zo'n plastje gaan. Voor buizen erg handig maar dit topic over diverse breadboards op een plaat en bv die van Flash2B in een ander topic met extras eraan gemonteerd bedacht ik me ineens dat ik daar dus al een mooie basis voor heb staan. Ik heb een pkastic bakje wat verder volzit met allerlij pkaatjes hiervoor. Schakelaars, buisvoeen, potmeters, varco's etc.

Ik denk dat ik er nog een maak waar ik dmv een 3 gat schroefterminal diverse 78xx regelaars in kan zetten ( die heb ik al een paar om die dingen snel te testen dus die zet ik dan over op de "stndaard" maat.
Ook een paar plaatjes met 8 en 16 pin IC voetjes en sodeervlakjes ernaast lijkt me handig voor waneer een breadboard te veel paracitaire capaciteit en inductoe toevoegd.

Bedankt, je hebt me op een idee gebracht ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
blackdog

Golden Member

Ha die Fred101,

Nou graag gedaan, en nu moet ik zeggen dat jij mij ook weer op een idee brengt met je link.

Ik had hier al een mooi alu doosje gepakt om de kijken of ik daar een breadboard op kan schroeven.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BreadBoard-02.jpg

Maar eigenlijk is dit doosje te mooi hiervoor :-)
Ik bedoel dus, te krap voor wat ik er in wil hebben.

Ik denk aan het volgende:
Variabele voeding 0 tot +-20V, 200mA is voldoende.
10V referentie spanning met 10 slagen potmeter.
Stroombron van 0,01 tot 10mA.
Stroombron van 1 tot 100mA.
Alles geheel gescheiden van elkaar.

Niet gebouwd met moeilijke schakelingen/onderdelen,
de voeding maak ik dan met velleman voedingsprintjes
die ik nog heb liggen, daar zit 2x een lm317 er op.
De stroombronnen maak ik met LM317 en een LM334, ook niet moeilijk dus.

Het hele voedingsdeel komt dus in zo'n alu doosje en gaat met een kabel naar het kastje met het breadboard er op
gebouwd met printplaat die ik gescored heb bij Kareltje :-)

Het geheel gaat dus uit twee delen bestaan, omdat ik anders te veel last heb van de voedingstrafo bij gevoelige schakelingen.
De twee kastjes worden gekoppeld via een kabel met b.v. een 15 polig subD connector.
Verder wil ik aan de bovenzijde ruimte houden, bij het kastje met het breadboard er op, zodat ik er een bakje overheen kan zetten ter afscherming.

Het 830 gaten breadboad komt niet vast te zitten, ik wil deze kunnen omwisselen.
Dan hoef ik niet meerdere van die testkastjes te bouwen, alleen het breadboard wisselen.
Zodat, als je even iets anders wilt proberen, je toch gebruik kan maken van de testomgeving.
Moet alleen nog nadenken hoeveel gaten een aansluitbussen ik wil hebben in het deel waar het breadboard op komt.

Waarom dit alles op deze manier?
Er lopen vaak zeer veel kabels naar mijn breadboard schakelingen en ondanks dat ik meestal netjes werk
gaat er regelmatig iets mis door de kabels die van tafel vallen, sluiting veroorzaken enz.

Dus ik wil een stabiel kastje met aan de achterzijde een aantal BNC connectoren die naar een scoop/generator/analyzer gaan.
En een flink aantal stekkerbussen, dat als ik toch nog meer voedingspanningen of uitgangen nodig zou hebben enz.

Makkelijk een potmeters/schakelaars te monteren in dat kastje enz.
Het is allemaal niet zo moeilijk, eerst maar eens een lijstje maken van de aansluitingen en onderdelen.

Als het geheel in elkaar zit, kan ik minder chaotisch te werk gaan (hoop ik) ;-)

Lijstje schakelaars/potmeters/ledjes enz

2x Potmeter gat.
3x Pulsdrukker
3x Wissel schakelaar
4x Rode LED
4x Groene LED
4x Blauwe LED

Input wordt op prijs gesteld!
Nu weer verder aan het Audio deel van de opamp tester...

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Dat van die voeding is ergens een goed idee. Ik heb laatst 3 voedingen aan een schakeling gehad en dan maak je zo een foutje. Maar je mist dan wel je stroombegrenzing en die wil ik juist bij dit soort dingen hebben.

Ik heb op mijn gewone breadboard ook een bnc gezet, daar zit een stukje RG179 aan met aan het einde een draadje wat in de aarde kan en een stukje van een weerstandpootje wat in het breadboard kan. Stukje krimpkous erom en dat werkt prima , 3 banaanbussen en een gewone DC puls. Ook een aanuit schakelaartje. Ik heb er ooit een schotje achter gezet, net als bij mijn buizenbreadboard, met daarin plek voor twee potmeters. Maar het waren er of te weinig, of de verkeerder maar maar beter even vervangen dan die losliggende dingen. Alleen was dat plexiglas wat wat gammel is en brak dat uiteindelijk af ( het kan er blijkbaar niet zo goed tegen als er per ongeluk een Tek 545B opgezet wordt) en omdat ik het voor ik met Arduinos speelde nauwelijks gebruikte heb ik het zo gelaten. Maar een combi buizenbreadboard idee met echt breadboard lijkt me wel handig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dat breadboard in het Comparator / Op-Amp Tester topic heeft links nog een 2xBNC en rechts 1xBNC.

Het is gemaakt uit een stuk alu plaat wat aan de linker, rechter en bovenkant is omgevouwen.

Toen ik aan mijn Volt/Ampere/Temperatuur meter voor de CO voeding werkte heb ik daar veel mee gewerkt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00780_cleaned.jpg

blackdog

Golden Member

Hi Flash,

Dat is misschien ook een goed idee om zo'n soort bakje te maken.
Je hebt dan zeke rondom goede afscherming en veel ruimte voor connectoren.
Samen met de truuc van Fred101 wat betreft RG174 kabeltjes voor in het breadboard te prikken 50 Ohm aansluitingen.

Gaat goed zo, dank voor jullie input ;-)

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Op 23 juli 2013 22:32:31 schreef SparkyGSX:
... maar mijn ervaring is dat een gaatje waar een keer een pootje van een 1N400x in heeft gezeten gewoon geen goed contact meer maakt met het veel dunnere pootje van een weerstand.

Ik zat me wat te vervelen; tijd voor een proefje, dus.

Bevestig een breadboardje in de machineklem van je kolomboor. Neem bij voorkeur een weinig-gebruikt exemplaar.
Zoek in je verzameling een lichte spiraalveer, en bevestig die aan de boorkop.
Knoop een doordeweekse weerstand aan het andere eind van de veer.
Trek de arm van de kolomboor omlaag, en prik de weerstand in het breadboard,
Laat nu de arm v/d kolomboor rustig omhoog komen, tot de weerstand uit het breadboard wipt. Noteer de stand v/d arm - indien aanwezig, is een dieptemeter bijzonder nuttig.
Herhaal dat enkele malen. Als de meetopstelling goed is, zullen de resultaten onderling weinig verschillen.

Neem nu zo'n duivelse 1N400x, prik die een tiental maal in het gaatje waar voorheen de weerstand mee getest werd.

Herhaal nu de eerste test opnieuw.
Bij mijn testopstelling was het duidelijk, dat de klemkracht van het breadboard achteruit was gegaan. Niet spectaculair, maar toch onmiskenbaar.
Het zal bij een proefopstelling weinig uitmaken, als je in dat gaatje een 100k weerstand prikt. Maar het kan wel verschil maken, als daar bv. een ontkoppel-C zijn plaatsje vindt.

@blackdog: wat je ook doet, probeer niet een breadboard++ te maken, dat geschikt is voor elke denkbare taak. Zo'n opdracht zou zelfs Heracles kopzorgen bezorgd hebben.
Voor toepassingen waar grotere stromen aan te pas komen, gebruik ik zoiets:
http://prosje.be/CO/Fotos/experimenteerbord.JPG
Stuur-elektronica gaat in het breadboard.
Stroomverslindende onderdelen worden zondermeer vastgesoldeerd.
En je hebt een groundplane dat weinig te wensen overlaat - dubbelzijdig in dit geval, omdat het nooit genoeg kan zijn... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)