De post zijn meerdere lampjes, 1 foto per lampje. Anders worden het er echt asociaal veel...

Deze post de laatste 4 lampjes. 1 ervan is 'tungsram', ik weet niet of dat stiekem philips is of gewoon een ander merk.

Al deze lampjes en nog een paar meer (waar ik geen 'philips' op zag staan) zitten dus ook bij die beursspullen. Ik heb ze dus binnenkort niet meer.

(maarja, ik zag dat het philips was en dacht "even foto's maken voor maartenbakker". En kwam er vervolgens achter dat het er wat veel waren...)

Op donderdag 24 juli 2025 21:52:59 schreef a3west:
De verpakking is wel bijzonder antiek: golfkartonnen kokertje om de lamp en daaromheen dun papier gewikkeld waarvan de boven- en onderzijde naar binnen is gestoken.

De lamp zelf zal dan ook wel antiek zijn, ik vind het bijzonder en leuk om te zien. Ook met het achtergrondverhaal. Dus wat dat betreft ben ik er in geïnteresseerd, maar niet in de aanschaf van de lampjes.

En in mijn zoektocht naar een 40W E27 kogellampje kwam ik natuurlijk ook weer van alles tegen:

Misschien dat je van de blauwe al een andere foto hebt?

En de volgende 5: Een 60W blauwe, een starter die we denk ik al eerder gehad hebben, en een kaarslampje

Op vrijdag 1 augustus 2025 18:49:11 schreef Lucky Luke:
En in mijn zoektocht naar een 40W E27 kogellampje kwam ik natuurlijk ook weer van alles tegen:

Misschien dat je van de blauwe al een andere foto hebt?

Heb je nog een 40 watt kogellampje nodig?

2 verschillende superlux-lampen, waarvan 1 met doosje. En een drietal kleine lampjes, waarvan 2 eigenlijk ovenlampjes.

En nog deze 75W lamp met doosje (Op die 75W lamp heb ik geen fabrieks-tekentje gezien, dat vierkantje/Pi/stippenpatroon/ster geval.):

EDIT@revado: Soort van wel, maar ik heb net ook gereageerd op iemand die op mijn V&A advertentie reageerde die er ook had.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (24%)]

Op vrijdag 25 juli 2025 17:44:38 schreef Lucky Luke:
Ook deze post is weer 1 lampje. ::| als fabrieksaanduiding. Opdruk op voet en glas.

Had even helemaal je lampjes gemist. Snelle reactie: die tekens zijn een datumcode van vóór (ik meen) 1963.

Mooi ook trouwens die foto's met doosje inclusief codenummer.

Op donderdag 24 juli 2025 21:52:59 schreef a3west:
Ben bij toeval dit langlopende topic tegengekomen. Er valt veel leuks te lezen.
Hierbij drie foto's.
- Philips lamp in originele verpakking
- lamp inclusief voet bijna 14 cm lang
- en de "Opdruk"!
Ik heb er drie in mijn bezit en sleep ze al zo'n 50 jaar met me mee. Ze komen uit een oude winkelvoorraad. Mijn opa en later zijn dochter, hadden In Zevenbergschen Hoek een dorpswinkel: serviesgoed, witgoed, fietsen, en alles wat je op zo'n klein dorp maar nodig had voor het huishouden.
Terug naar de lampen. Ik heb geen idee of dit voor de kenners iets is, waarschijnlijk gewoon doorsnee "lempke" van de lampenfabriek (ik woon zelf inmiddels in Eindhoven!). De verpakking is wel bijzonder antiek: golfkartonnen kokertje om de lamp en daaromheen dun papier gewikkeld waarvan de boven- en onderzijde naar binnen is gestoken. En dan te bedenken dat zelfs voor de verpakking Philips zijn eigen productie faciliteiten had. Zijn er leden die interesse hebben in deze drie oude lampjes?

Had het topic ook even gemist...
Ik heb een doosje van die zelfde "lempkes" maar dan in 28 volt.
Die waren voor de Philips telefooncentrales als alarmlampen .
Zelfde verpakking..
Als je van die 3 lampjes af wil pm mij dan even :)

Op zondag 13 juli 2025 15:43:51 schreef TV museum:
Kan nog lager, een Philips ver weg in een doos hier, want LED....
Geen glas maar plastiek, ding maar niet getest.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Marcel, wat heb jij daar voor een gave klok op de achtergrond?
Werkt dat met die plastic plaatjes met gaatjes zoals die cijferunits in de bedientoiestellen van de ( ik dacht UB) van de PTT

[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]

Werkt met plastieken plaatjes met LED verlichting onder. Geen idee hoe die techniek heet.
Erg leuk ding, wel gemaakt in China, maar lijkt degelijk gemaakt te zijn, behuizing van metaal.
Heeft diverse kleurmodes, regenboog die verloopt over de cijfers of vaste enkel kleur.
Gevonden op de Jukeboxbeurs in Rosmalen.

Deze lijkt er wel op.
https://nl.aliexpress.com/item/1005008809725581.html?spm=a2g0o.product…
Dat werkt inderdaad met kunststof plaatjes waar kleine gaatjes in geboord ( gelaserd) zijn.
Als die onderaan verlicht worden dan zie je de puntjes oplichten omdat daar het licht gebroken wordt.
Volgens mij was Sine ooit op zoek naar die displays, maar dan de originele , die maakte Philips destijds.

Op zaterdag 2 augustus 2025 01:04:13 schreef revado:
[...]
Volgens mij was Sine ooit op zoek naar die displays, maar dan de originele , die maakte Philips destijds.

Sine zoekt idd de oude originele door gloeilampjes verlichte edge-lit displays.
De cijfers werden gevormd door gelaserde putjes in het plexi/acryl.

In de 'hedendaagse' edge-lit displays wordt het cijfer gevormd door een continu gelaserde lijn.

Mijn 'valantijnversie' zoals Tidak het noemt is zeker een mooie maar dure kit (zie dit topic).

I.t.t. wat Arco beweert in het topic is er in werkelijkheid nauwelijks 'bleeding' te besporen, spijtig genoeg maakt mijn smartfoon er een boeltje van...(net nog eens geprobeerd).

Die displays met kleine gaatjes zaten in onder andere de Canon Canola 130
Ze werden verlicht met kleine gloeilampjes
http://www.vintagecalculators.com/html/canon_canola_130s.html

Bedenk me ineens, ik moet Nigel nog eens de Anita MK8 ...12 documentatie nog eens mailen... Dat zijn nixie rekenmachines met buizen en die blijven magisch vind ik... Om bij het onderwerp van Maarten te blijven heb ik twee neon trigger buisjes. Die Anita's zitten er vol met Mullard Z700U buisjes. Er staat vervolgens wel op dat ze uit Nederland komen. En ook wat andere codes. De buisjes hebben een wat andere vorm, maar lijken uit dezelfde fabriek te komen. Hier de Z70 en Z700 :)

O wat een gaaf ding die Anita!
Ik zie links onder ook nog een dekatron zitten, is die ook om te tellen?

En Turbokeu, ja edge-lit, dat is de naam.
Ze zijn ook gebruikt in de bedientoestellen van KPN telefooncentrale, dat is eigenlijk meer een bureau.
Ik heb op alie een klokje besteld zoals afgebeeld.
Eens kijken hoe dat werkt.
Misschien kan ik er wel lampjes of kleur 2700 leds onder frotten in plaats van dat fancy kleurenspul...

Gisteren van een forumlid 4 oude 120 volt lampen gekocht die in VA stonden.
Daar zal ik ook wat foto's van plaatsen.

Op zondag 3 augustus 2025 19:45:38 schreef revado:
Ik zie links onder ook nog een dekatron zitten, is die ook om te tellen?

Goed gezien! De Anita is een elektrische vertaling van een mechanische rekenmachine. De dekatron is letterlijk de motor van de machine en verzorgt de timing, net als in vroege computers. De dekatron loopt op op een clockfrequentie van 3.4KHz. De dekatron geeft tien opvolgende timingspulsen die in de machine worden gebruikt. Als je weet hoe computers werken ala PDP8 of PDP11 om wat te noemen, dan herken je dit wel denk ik. Via een timingsdiagram kan je zien/bepalen wanneer bepaalde specifieke gebeurtenissen in de machine plaatsvinden.

Ik heb hier de machine ooit eens wat vereenvoudigd beschreven:
https://technischmuseum.nl/devices/Anita%20MK8/Anita%20MK8.html
En hier kan een een kleine demo vinden van deze MK8:
https://youtu.be/6-qvtiqWens?si=5BpSaeCUViPrjDgj

En ik geloof dat ik mijn recente aanwinst in de verkeerde rubriek heb gezet :/ :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2600278#2600278

Prachtig apparaat!
Is dat techniekmuseum al te bezoeken?
Lijkt mij heel leuk om daar eens te kijken!

Die post met de TL25 gemist... mooi spul, die TL8 blijven toch het mooiste licht geven.
En wees gerust, je schaart je onder de liefhebbers zoals Ledlover en Marcel van het tv museum en ondergetekende die idolaat zijn van alle lampen, en wij zijn prettig gestoord O-)
En onze Maarten en nog een paar CO leden tellen ook flink mee :)

Op zondag 3 augustus 2025 21:24:36 schreef revado:
Prachtig apparaat! Is dat techniekmuseum al te bezoeken? Lijkt mij heel leuk om daar eens te kijken!

Thanks :-) En ja dat bezoeken kan wel een keer hoor. Maar het is gewoon bij mij thuis. Alleen momenteel heb ik ongeveer alles in de verhuisdozen staan wegens een verhuizing die niet door is gegaan. Lang verhaal... Gelukkig hebben we de foto's en filmpjes nog en het gaat wel weer zijn plek krijgen hoor.

Op zondag 3 augustus 2025 21:24:36 schreef revado:
En wees gerust, je schaart je onder de liefhebbers zoals Ledlover en Marcel van het tv museum en ondergetekende die idolaat zijn van alle lampen, en wij zijn prettig gestoord O-) En onze Maarten en nog een paar CO leden tellen ook flink mee :)

Ah mooi! Misschien kunnen jullie me helpen deze displayarmatuur te dateren? Volgens mij had ik dat hier nog niet gevraagd... Het is een kunststof ding met een eenvoudig drukknopje om het aan en uit te zetten. En voorzien van keramische lampvoeten. Ik vind deze geinig omdat hij recht is. Daarom kan ik er een rij jampotten in kan zetten zonder dat die om valt. Heel vaak zijn dit soort dingen schuin en alleen bedoelt voor simpele gloeilampjes. Mijn gevoel zegt eind 80 begin 90... Maar ik kan nergens een datumcode op dat gekke ding vinden... En ik kan hem ook niet open krijgen. Maar wellicht dat iemand het hier beter kan dateren...

Grappig dat je die hebt!
Ik heb bij een witgoedzaak gewerkt, daar hadden we een soortgelijk geval in de winkel staan met diverse philips lampen er op.
Gewone bol, argenta lamp, zo'n blauwe daglichtlamp, kopspiegel en een superlux stonden er op zover ik nog weet.
Heb ik nog een dimmer tussen geknutseld omdat het enorm veel licht gaf.
Als ik het mij goed herinner zaten er 5 van deze voeten in.
Ik heb er gewerkt tot 1989 dus het zal van jaren 80 zijn.

Ik heb hier nog een doos autolampen van Philips liggen (sorry als ik deze al eens gepost heb).

Op vrijdag 1 augustus 2025 21:11:33 schreef maartenbakker:
[...]
Had even helemaal je lampjes gemist. Snelle reactie: die tekens zijn een datumcode van vóór (ik meen) 1963.

Gaaf, ouder dan ik. Met marge :)

Op donderdag 7 augustus 2025 12:11:32 schreef hobby luke:
Ik heb hier nog een doos autolampen van Philips liggen (sorry als ik deze al eens gepost heb).
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Ben benieuwd hoe oud die zijn!
Heb je een doos vol?? :9

Ben benieuwd hoe oud die zijn!
Heb je een doos vol?? :9

Jawel, 10 stuks:

Lijkt wel of iemand een grap uitgehaald heeft met die autolampen.
Aan de peerjes te zien lijkt het oud, maar het doosje heeft een 12NC en dat is (uit het hoofd) begin jaren '60 geïntroduceerd en het logo lijkt ook van voor die tijd.
Lampjes lijken veel ouder. Of zou het een retro batch zijn geweest?

Op donderdag 7 augustus 2025 22:29:27 schreef hobby luke:
[...]

Jawel, 10 stuks:
[bijlage]

Gaaf!
Benieuwd wat Maarten of Marcel weten te vertelllen.