testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dus de eerdere philinea lampen waren wel van dik glas. heb er best eens vervangen gehad en dat ging niet zelden krak want zeker de langere modellen braken zo kapot als 1 voetje eerder erin ging als het andere voetje.
Proxxima
Golden Member
Op donderdag 10 juli 2025 21:25:35 schreef testman:
dus de eerdere philinea lampen waren wel van dik glas. heb er best eens vervangen gehad en dat ging niet zelden krak want zeker de langere modellen braken zo kapot als 1 voetje eerder erin ging als het andere voetje.
Inderdaad... Zo herinner ik me van vroeger de kantinebeheerder van de voetbal, die zijn hand in het verband had na het wisselen van zo'n lamp. Dun en vlijmscherp glas... Zelfs met het indrukken, als dat iets te hard gaat, kunnen ze zo breken...
Op donderdag 10 juli 2025 16:54:45 schreef Proxxima:
[...]Ja leuk zo'n verhaaltje er ineens bij. De datum code en stempeling had ik al eerder gepost. Lamp is van 1954.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2595758#2595758
Dat is ook zo, dat had je al gepost.
Wel apart dat deze 40 watt is en de nieuwere 35 watt zijn geworden.
Bapaktus
Special Member
Kwam ik gisteravond tegen.
Een Philips Black light lamp.
Die heb ik zo'n 40 jaar geleden gebruikt in een vitrine met fluoriserend gesteente.
Een sprookjesachtig gezicht in het donker.
ruud
Toevoeging
Nog een bijbehorende afbeelding
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (10%)]
Da's ook een ouwetje.
Ik ken de zelfde met schoefdraad in de UV uitvoering, die zaten in sterilisatie apparaten en ook in een of ander apparaat wat de kapper gebruikte, zo'n ding heb ik heel lang geleden gekregen ( maar heb ik niet meer).
TL 4 watt in blacklight zitten ook in die papiergeld controle lampjes.
En ik heb een 125 watt HPL blacklight liggen, over uit een oude disco, die geeft een mooi effect 
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Op dinsdag 8 juli 2025 18:50:30 schreef revado:
En de "stoplicht" lampen ( verkeerslicht signaal lampen) zijn er zover ik weet van 15 tot 150 watt.
Die hebben helemaal een mooie stevige constructie en overleven een oude looplamp met gemak weet ik uit ervaring.De philineas zaten boven menige spiegel in de badkamer of in het ouderwetse wandmeubel in de woonkamer.
En in de kleedkamers van theaters en dergelijke zaten er stapels rond de spiegels.
Stoplichtlampje gevonden in de kringloop. Inderdaad een zeer degelijk opgehangen gloeidraad.
En een LED linestra vervanger (niet gekocht)
Opvallend vind ik hier het werkelijk dramatische rendement. 9w, 450 lumen. De CRI is niet eens erg goed. Blijkbaar vreet dat opaalglas erg veel licht op. Maar dit is toch wel erg laag.
Kruimel
Honourable Member
Maar 83lm/W is toch totaal niet zo een slecht rendement? Ja, het kan beter, maar als je begint met een ding van 3W ga je echt geen energie besparen daar een high-tech oplossing in te stoppen. Deze vorm lampen, beide in gloeilamp- en LED-uitvoering, zijn gemaakt om een vorm te hebben, niet specifiek om efficient te zijn.
Op zaterdag 12 juli 2025 17:30:23 schreef Ledlover:
Stoplichtlampje gevonden in de kringloop. Inderdaad een zeer degelijk opgehangen gloeidraad.
[...]
Opvallend vind ik hier het werkelijk dramatische rendement. 9w, 450 lumen. De CRI is niet eens erg goed. Blijkbaar vreet dat opaalglas erg veel licht op. Maar dit is toch wel erg laag.
Je doet het nu echt voor als een ramp, maar dat is net iets minder dan de helft van een moderne LED en was zo ongeveer het rendement van een fluorescentielamp, die niet uitgefaseerd zijn vanwege het te lage rendement. Als je nu over rendementen gaat praten moet je eens het rendement van zo een stoplichtlamp of lineaire gloeilamp ernaast nemen. Die zijn nog een keer de pak erger dan een normale gloeilamp.
Ledlover
Ik heb in de schuur een ledlamp van 210lm/w zitten. De gebruikelijke ledlampen en die met verbeterde kleurweergave zijn ca. 100lm/w. De 50lm/w van de Osram is dus echt ongelooflijk slecht, nog slechter dan van de allergoedkoopste TL buizen.
Je moet niet gaan vergelijken met gloeilampen, maar met andere energiebesparende lampen. Dan zie je wat er haalbaar is qua rendement.
Die van TV museum heeft een voor leds matig rendement maar niets heel dramatisch. Misschien verkeerd gekeken, 83lm/w is 'mwah'.
Zouden ze dat niet bewust doen?
Die philinea dingen geven een heel mooi gelijkmatig licht en dat doen die led vervangers ook.
Zo'n 9 watt led vervanger is een prima oplossing om van 35 naar 9 watt te gaan.
Mijn buurvrouw heeft zo'n philinea in de prullaria kast in de kamer, zo'n ikea achtig geval met grote glazen deuren .
Daar heb ik een jaar of 10 terug zo'n zelfde osram ding in gepield, om de "echte"philinea te vervangen, en het werk al die jaren al.
Die kast was wit maar is is door nicotientje ( zo noem ik haar vaak) beige gerookt 
Ondanks dat toch zat licht.
Kruimel
Honourable Member
Denk het wel, want als het echt om lichtrendement zou gaan zou dit type lamp nooit op de markt gekomen zijn. Die dingen zijn gemaakt met een estetisch doel voor ogen, en mensen die zo een lamp willen hebben zijn niet bezig met rendement. Ik vind dat niet erg, maar je moet gewoon niet verwachten dat zo een ding speciaal geoptimaliseerd zal zijn op efficiëntie. Dan had er wel een E27 fitting aan je spiegel of in je kast gezeten en zat je elke keer recht in een gloeidraad of op kale vaalgroene LED chips te staren. Schijtvervelend en oerlelijk, maar dan heb je de ware ervaring van het getalletje op de doos, die je op geen enkele andere manier merkt, wel. Een lamp met een matte tussenlaag is snel inefficiënt: zodra jij de bol om het peertje in je badkamer of schuur hebt gedraaid is er echt wel een goed deel van de lichtopbrengst verdwenen. Nu is die "bol" in de lamp ingebouwd en kan je lekker kankeren op de fabrikant, maar eigenlijk ben je het zelf die de verkeerde lamp wil.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Proxxima
Golden Member
Deze is niet zo oud... Maar ik vond het balkje handig voor de NEC FL15 GRB buisjes die ik heb liggen. Het is een DAKS armatuur en ook een DAKS starter. Het originele DAKS buisje zal inmiddels al wel ergens als bloemenvaas een tweede leven hebben gekregen oid...
Het VSA verbaasde me een beetje met de opdruk. 1x 14, 20, 22, 25W De tekst geeft me het gevoel dat het een 20W VSA is die voor andere buizen ook gebruikt kan worden. En hij kan ook 2x 15W in serie aan voor T8 en T12 buizen.
Volgens de datasheet van een 15W TL is de stroom 0.31A maar met de powermeter zie ik 0.36A. Pak ik mijn Fluke dan zie ik zelfs 0.374A bij een netspanning van zeg 230V. Ik vind het nog wel een beste afwijking. Ik had TVmuseum op de app en vroeg bij hem eens te meten. Hij komt op soortgelijke stromen met een origineel Philips armatuur voor 15W buisjes. Zijn Fluke meter geeft zelfs 0.39A aan op het Philips armatuur. De stroom door zo'n lamp is niet sinusvormig, maar beide Fluke meters zijn True RMS meters. Dus ik zou toch denken dat de meting correct is en dat de stromen eigenlijk aan de hoge kant zijn. TVmuseum had met een variac nog even keurig 220V op zijn armatuur gezet, maar dit scheelde eigenlijk maar amper iets in de stroom.
Naja, geen hond gaat met een stopwatch naast zijn TL zitten om te zien hoe lang die mee gaat... Maar met meer dan 20% hogere stroom vind ik het toch wel bijzonder. Het hele armatuur met 15W lamp trekt 27W (86VA)
De lamp gaat in elk geval niet stuk door te weinig stroom... Daar kunnen ze nog slechter tegen dan een beetje te veel. Maar ik blijf dit wel bijzonder vinden...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Duidelijk een 20W VSA dus. Wel apart dat meerdere fabrikanten dat zo oplossen. In China hebben ze een uitdrukking voor dit soort (en ergere) oplossingen die neerkomt op "not off by too much" maar kennelijk hebben ze die bij Philips en DAKS afgekeken 
Proxxima
Golden Member
Daar lijkt het op inderdaad. Want de stroom voor een 20W TL is 370mA.
De opdruk van deze VSA schreeuwt ook 20W en de stroom op het VSA gedrukt is 370mA. Maar het is dus wel flink meer dan de 15W lamp hoort te hebben. Dus het is een gevalletje "doe maar wat" als het licht geeft zijn de mensen blij. En als de buis eerder stuk gaat kunnen we weer wat verkopen...
Ledlover
Ik heb iets dergelijks ook wel gezien in een goedkope staande TL lamp. In dat geval zat er een 15w VSA in met een 23w (ja, maf type!) lamp. Maar ik heb geen idee van de brandstroom van een 23w T8 tl.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een serieus oud tlbakje van daks. net zoals philips dat had tot in de 70's een vsa met ronde hoeken. ook de zwart bakkelieten starter houder spreekt voor zich en de hard kunstof tl voeten..
overigens een slechte vsa voor de kleinste buis die erop mag, door de hogere stroom gaat de grootste buis het langste mee.
Proxxima
Golden Member
Op de onderkant nog iets van een datum gevonden. 11-76 wat wellicht iets van week 11 in 1976 zal betekenen. Ik denk dat dit goed kan kloppen gezien de bouw van het balkje. Het Philips TL-tje dat er in zit is van 1993.
DAKS had destijds TL's die onder andere bij Philips vandaan kwamen. Wat voor eisen stelde Philips eigenlijk aan dat een andere partij Philips buizen onder eigen naam verkocht?
Op donderdag 24 juli 2025 18:46:55 schreef Proxxima:
Wat voor eisen stelde Philips eigenlijk aan dat een andere partij Philips buizen onder eigen naam verkocht?
Dat het op een of andere manier vooral geld moest opleveren 
Ben bij toeval dit langlopende topic tegengekomen. Er valt veel leuks te lezen.
Hierbij drie foto's.
- Philips lamp in originele verpakking
- lamp inclusief voet bijna 14 cm lang
- en de "Opdruk"!
Ik heb er drie in mijn bezit en sleep ze al zo'n 50 jaar met me mee. Ze komen uit een oude winkelvoorraad. Mijn opa en later zijn dochter, hadden In Zevenbergschen Hoek een dorpswinkel: serviesgoed, witgoed, fietsen, en alles wat je op zo'n klein dorp maar nodig had voor het huishouden.
Terug naar de lampen. Ik heb geen idee of dit voor de kenners iets is, waarschijnlijk gewoon doorsnee "lempke" van de lampenfabriek (ik woon zelf inmiddels in Eindhoven!). De verpakking is wel bijzonder antiek: golfkartonnen kokertje om de lamp en daaromheen dun papier gewikkeld waarvan de boven- en onderzijde naar binnen is gestoken. En dan te bedenken dat zelfs voor de verpakking Philips zijn eigen productie faciliteiten had. Zijn er leden die interesse hebben in deze drie oude lampjes?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Een bergje neonlampjes, eveneens hierbij .
Omdat ze rond zijn past niet alle opdruk op een foto, dus dat worden er asociaal veel...
Alle foto's bij deze post zijn van hetzelfde lampje. Het fabrieksteken is een vierkantje met een streep erdoor en de opdruk is A6.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
En alle foto's in deze post zijn ook van 1 lampje, maar een ander lampje dan vorige post.
Als ik het goed zie, een vierkantje zonder streep.
Lucky Luke
Lucky Luke
Vierkantje met een streep erdoor, H5, en "HOLLAND" (begint net op de laatste foto)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (39%)]
Lucky Luke