Hoihoi
Michel
Ok, het is gebeurd. De componenten verwijderd/overbrugd en een cr2032 erop gezet. vervolgens gesync met de pc tijd. ik leg hem nu weer een week weg en kijken wat hij doet.
Verder had ik nog zo'n module en die sluitte ik op precies dezelfde manier aan en die ging 2x zo snel! Nu net deed hij helemaal niets meer, ik snap er niets van. Ik denk dat ik twee maandag-ochtend modules heb gekocht. Hopelijk doet er 1 het weer goed, we weten het volgende week....
Ik heb ergens gelezen dat je de behuizing van het xtal aan de GND moet leggen, dit zou allerlei vage problemen oplossen. Zal nog kijken of ik het artikel kan vinden.
Dit was het http://forum.arduino.cc/index.php?topic=87846.0
Maar lees ok dat je niet aan het xtal behuizing moet solderen zonder voldoende warmte afvoer.
Mischien heb je iets aan dit artikel.
Amsterdamse Tukker
Zoek en je zult vinden...
Als ik zo rond zoek dan blijkt de ds1307 gewoon niet zo nauwkeurig te zijn. Misschien hier (DS3231) eens naar kijken?
Hoihoi
Michel
Hè jammer, ik had niet van de ds3231 gehoord. Ik heb er gelijk 1 gekocht op ebay, bedankt voor de tip. Ik gebruik dan die ds1307 voor mn prototype...
@rolo; dat zou wel kunnen ja, dat andere bordje zat het kristal los (dus niet met behuizing aan GND).
Mijn idee is om er ook een Dekatron spinner in te zetten die via de SQW output van een DS1307/3231 1 HZ puls precies in 1 seconde ronddraait (per seconde dus). Ik ben dus nog op zoek naar een schema die dat kan realiseren.
Het eindigen van het draaien hoeft niet op de ms nauwkeurig (als jullie begrijpen wat ik bedoel) na een 1 Hz puls moet hij starten met draaien zeg maar. Ik zelf vind het mooi als hij in +/- 0,8 sec klaar is met 1 cirkel draaien (instelbaar met potmeter). En dat hij dan wacht op de volgende 1hz puls.
Iemand een idee?
Ik ben ook wat aan het experimenteren met zo'n zelfde DS1307 module. Ik heb als eerste de aanpassingen gedaan voor gebruik van een normale CR2032, en ik heb de twee I2C pull-up weerstanden ook verwijderd, ik wilde deze module samen gebruiken met een I2C LCD display en samen op de I2C bus merkte ik dat de RTC module niet meer reageerde, alleen op de bus wel. Nu zonder die pull-up weerstanden werkt bij goed. Ik gebruik nu niet de Time library en ook niet een DS1307 library maar lees en schrijf direct naar de registers van de DS1307.
Zo leer ik de werking van de chip beter kennen. Werkt goed alleen erg onnauwkeurig, zoals ook al eerder in deze post gezegd. Hij wijkt nu in twee dagen al 30 seconden af, als je dat even doorrekent is het echt onacceptabel, dus wie dat beter wil moet overstappen naar de DS3231 of DS3232.