12volt 240watt motoraansturing

zie dat je met de T1 dan de voeding van de pwm deel weghaalt. zo blijft het systeem wel werken maar je hebt totaal geen pwm signaal.

op zich als je het zo doet dan is alles hufter-proef volgens mij.
gevolg dat je het nooit kan overbelasten. het kan dan gebruikt worden tussen de 12 en 15volt zonder probleem, of moet ik voor de pwm deel een lm7812 tussen zetten zodat de spanning dan niet te hoog wordt weet niet of op deze schema 15volt op de ne-555 zet wat er dan gebeurt.
noem wel ff 15volt maar dat is ligt aan wat de wagen zelf aan spanning heeft, kan gerust lager uitvallen.
of is dit slimmer om aparte voeding van 12volt te geven. komt dan wel alleen meer bij.

enige probleem op conrad.nl
kan ik totaal geen shuntweerstand vinden

wat betreft d3 tot en met d6 welke kan ik dan het beste nemen als diode
5KP12A of de 1.5KE18A

staat nu zoveel tekst en elke stap verder zie ik dat me ervaring met zulke dingen niet zo ver is als van andere hier.
het makkelijkste is voor mij een kant en klaar schema met lijst met onderdelen zodat ik daar mee aan de gang kan.
maar dat is alleen handig als ik foto heb van de motor, dit zal ik morgen ff regelen. ben alleen bang dat er niks op staat.

zag net een stroombegrenzer op http://www.circuitsonline.net/forum/view/26860/3

Op 7 november 2005 23:52:42 schreef The Headhunter:
[afbeelding]
T1 is een power Tor welke word open gestuurd door de voeding .
Met r-pot kan je de spanning op de basis van T2 instellen
als je nu zorgt dat de spanning op de basis van T2 0,6v is als de stroom door de weerstand(R2) 2A is dan zal de stroom begrenst worden op 2A ofwel bij kortsluiting zal de stroom begrenst worden en dus de spanning wegzakken op de output.
dze is voor dc only

Als je over T2 nog een transistor zet met een potmeter waarbij de emitter aan de output zijde zit en de regel pot aan de input en de collectoren aan elkaar en je haalt D1 weg en vervangt deze voor een transistor precies omgekeerd aan T1 en de basisen aan elkaar en R1 gecopieeerd naar de output dan zou het zelfs AC geschikt kunnen zijn.

weet niet of dit ook een moglijkheid is. ziet er namelijk makkelijker uit dan iets met opamp. dat is namelijk iets wat ik alleen op de computer keer voor school heb gebruikt maar nog nooit in het echt mee heb gewerkt

t1 moet wederom weer 2 mosfets zijn

of is via een opamp makkelijker te doen
tevens welke programma kan ik gebruiken om schema neer te zetten en te testen of is die er niet, had vroeger op school crocodile clips
tegenwoordig is dat yenka maar dat vindt ik minder fijn om te gebruiken.

edit:
zag ook op http://www.hobbyelektronica.nu/17/17_75.htm
op basis van die schema ziet het er makkelijk uit en een goeie optie.
per amerage moet je weerstand van 0.65ohm hebben
in mijn geval moeten we dus 16.25ohm hebben. moet volgens mij wel weerstand zijn die 30A aankan ivm dat doorheen loopt

heb net de weerstand gemeten onbelast is hij 0.04ohm
dus inschakelen zal 300A worden en bij constant gebruik zal dat 20A zijn
kan dit zo kloppen of zeg ik hier iets verkeerds mee.
het gaat om een jtekt stuurhuis uit een peugeot 208

tevens zitten er 3 poten op en maakt niet uit welke van de 3 pak de motor reageert er al op.
heb een labvoeding van 0-20volt/0-16A gebruikt
bij het voeden valt hij direct stil ivm te grote stroom.

als ik later de snelheid regel met deze schema wordt de stroomsterkte dan anders

heb net de weerstand gemeten onbelast is hij 0.04ohm

Zo'n weerstandswaarde is niet "zomaar even" te meten. Hoe heb je het gemeten?

300A klinkt mij als "normaal" in de oren. Het zou mij verstandig lijken om een mosfet te pakken die die 300A aankan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

direct op de motor, echter zitten 3 pinnen hoe ik meet kom op 0.04ohm elke keer uit.
krijg echter de module niet nu uit elkaar ivm ik een poelie trekker moet hebben om de aandrijving van het asje af te halen.

als ik op een andere manier meet. met boormachine de motor aandrijven en dan de weerstand meten dan zit ik op 5ohm op zijn hoogst.
nadeel is dat de 16A voeding niet de stroom kan leveren. probleem is dat hij niet gemaakt is om de startstroom te leveren. constant draaien is wel mogelijk maar de aandrijving bij aanzetten niet

heb verder alleen een computer voeding die ik dan zou kunnen gebruiken.
die heeft wel genoeg amperage aan boord, is 1000watt voeding.
echter dan moet ik de voeding kunnen gebruiken maar dan heb ik nog een 21watt weerstand nodig, dit is voor als je hem "aanzet"door pinnen door te verbinden dat hij een minimale vermogen op moet hebben. daarna werkt hij gewoon normaal

Ik heb 5 multimeters (4 verschillende) en ze geven allemaal in de kleinste-weerstanden-stand 0.1 ohm als kleinste waarde aan. En ze geven als je ze3 kortsluit 0.4 ohm aan. Dus ofwel je hebt een "speciaal voor kleine weerstanden" meetinstrument, ofwel je hebt moeten truuken, maar ik begrijp nu dat je dat niet hebt gedaan.

Aandrijven en dan weerstand meten is onzinnig. De meter brengt een spanning aan en meet de stroom, of andersom. Dat verstoor je helemaal als je er aan gaat draaien.

Heb je getest of je voeding inderdaad dat minimum nodig heeft. Er zijn hier mensen die beweren dat veel computervoedingen een minimum nodig hebben, maar ik heb het bij metingen nog nooit kunnen constateren.

Computer voedingen zijn uitermate ongeschikt om motoren te voeden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik begrijp dat de 0.04ohm zeer laag is. je mag daar dan weer 0.03 aan overgangsweerstand afhalen. zoals eerder gezegd is het haast niet te doen om motor de vermogen te meten zonder hem aan te sturen. als er magnetisch veld is opgewekt dan heb je een andere weerstand in je spoel zitten.

daarnaast kom ik tot mijn spijt achter dat in de huis de aansluiting zit van de motor, moet dus proberen de motorhuis open te maken en kijken of ik daar op 2 draden de stroom kan zetten.

ecu zit in de motor zelf.
ik weet dat hij 20A max verbruikt als je hem in de auto hebt zitten ivm je dat afleest wat de amperage is in meting gegevens.
echter kan ik daar verder niet veel mee
ivm er 3 poten op zitten en als ik daar spanning op zet, hoe je het ook doet maakt niet uit. dan reageert de motor daarop. echter zoals gezegd voeding kan de inschakelstroom niet aan en slaat dan uit. maar de motor heeft dan wel halve tot hele slag gedraaid.

weet ook niet waarom er 3 zitten en of dit een 3fase wisselspanning motor is of dc motor is kan ik van buitenaf niet zien.
moet dan poelie eraf halen om bij te kunnen komen