12volt 240watt motoraansturing


Lambiek

Special Member

Als het voor een carnavalswagen is, weten we nog niet veel.
Wat moet de motor precies gaan doen, hoeveel kracht moet hij gaan leveren.

Die ECU gebruiken kan je wel vergeten denk, je zal zelf iets moeten maken of iets kopen.

Je kan de regelaar bij conrad kant en klaar kopen, maar hij is er ook in bouwpaket. Als je een beetje kan solderen is het goed te doen.

Maar zoals ik al zij, zoek eerst uit hoeveel vermogen de motor moet leveren. En anders is een ruitenwisser motor misschien iets, op de sloop heb je die dingen al voor zo'n 20,- Euro.

Hier heb je de datasheet / bouw handleiding:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-19999...wsteen.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

gebruik je heb als stuur bekrachtiging van de wagen? drijf je er iets mee aan, of gebruik je alleen de hydroliekpomp voor olie druk ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Ik denk dat het een elektromotor van een elektrische stuurbekrachtiging is Ship.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

inderdaad gaat om stuurhuis inc stuurbekrachtiging.
we zullen het voor alle soorten gebruiken.
de mogelijkheden al voorbeeld.

op zich alleen de elektromotor met vertraging zal worden gebruikt.
zoals gezegd weet dat hij tegen de 20A trekt als hij in stilstand zo snel als je kunt van links naar rechts gaat draaien met de stuur. dus dat is ongeveer het maximale wat hij zal leveren

als we iets moeten laten draaien wat veel kracht vergt dan heb je daar altijd een 380v motor voor. dat is geen probleem
maar een degelijk motor met vertraging is altijd interresant.

ruitenwismotor is leuk die hebben we wel een paar
echter de kracht die ze leveren is vaak te laag. daardoor wordt er meer amperage gevraagd om toch de betreffende snelheid te krijgen. gevolg dat motor op het eind tegen de 50-60graden zit.
een motor van de stuurbekrachtiging is sterker en dus interresanter als ruitenwismotor. tevens ruitenwismotor kost nog eens geld, deze stuurhuis niet.

vandaar dat ik een hufter proef wil maken en dan gaan gebruiken.

Lambiek

Special Member

Misschien is dit iets voor je, alleen moet je dan wel relais gebruiken om het zaakje om te polen.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-...toren.html

Hier heb je nog een voorbeeld; kijk even bij verdere ontwerpen, of lees het hele verhaal.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41
Hier heb je wel nog een controller bij nodig voor de aansturing van de H_brug.

Je zou het zo kunnen doen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motor%20-%20klep%20-%20met%20-%20toerenregeling.jpg
Kijk even niet naar de text die er bij staat, heb dit voorbeeld eens voor iemand anders gemaakt.
Voor T1 zou je bijv twee maal de IRF1405 kunnen nemen, die moet je dan parallel zetten. Tussen pin_3 en de mosfet's zet je dan een gate weerstand van 10E (bij iedere fet dus)

Of je maakt zo iets.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motorregeling%20met%20relais.jpg
Wel weer de fet's aan passen natuurlijk.

Voorbeelden genoeg dus, of je moet op internet kijken voor iets anders. Hier bijv:
http://kellycontroller.com/products.php

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zat te kijken en zag dat de irf540 goed was voor 32A op 10volt
maar de IRF1405 is zelfs tot 169A te gebruiken.

Enige rede is waarom 2 stuks??

als ik de 2 schema's bekijke dan lijkt me de eerste schema beste. ziet er goed uit en staat alles op.
enige is welke onderdelen ik nodig heb. de mosfet weet ik maar de rest??

tevens wat voor koellichaam moet ik gebruiken
neem aan dat de mosfet graag een koellichaam heeft

[Bericht gewijzigd door trucker0werner op 8 september 2013 13:13:11 (13%)]

Lambiek

Special Member

De max stroom kan je gerust door 6 delen, dus voor de IRF1405 is dat 169/6 = 28A dan zit je gewoon goed.
Als koellichaam kan je net zo iets nemen als wat er op de conrad regelaar zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

misschien stomme vraag
maar waarom delen door 6??
wat betreft de eventuele relais hoeveel stroom krijgen die te verwerken, de volledige of iets anders
welke diodes kan ik het beste gebruiken simpel normale of moet daar dan nog iets specifieks voor zijn

Lambiek

Special Member

Dat is een waarde die door mij gehanteerd wordt,(maar ook door anderen) maar hij kan wel een piek van 169A hebben. Maar continue niet meer dan zo'n 28A. Dat is gewoon een veilige stroom voor dat type fet. En dan weet je ook zeker dat het heel blijft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ah ok, dank je daarvoor in ieder geval, dan zeker ik het hele gebeuren met 25A af als ik 1 fet gebruik en 40-50A als ik 2fet gebruik parralel
dan zou ik in denk geen probleem hebben dat ik de fet opblaas.
nu weet ik wel welke fet ik zal gebruiken maar de rest moet ik daar nog op iets letten.

pwm signaal dat gedeelte is denk standaard. dat maakt niks uit
ik gebruik zelf altijd dezelfde condensatoren, in tekening zie ik er wel twee zitten, 1 is voor een stabielere 12volt te krijgen en is anders afgebeeld.
wat zijn de verschillen en hoe en wat moet ik in typen voor de juiste condensator te krijgen

verder om te polen kan ik fet gebruiken. echter heb zelf geen ervaring met die drivers en hoe dit werkt.
denk dat een relais in feite het veiligst is
maar daar loopt dan een flinke stroom doorheen, gelukkig in de auto branche heb je relais van 30A maar ook van 40A kunnen schakelen.
helaas geen dubbelrelais dus moet er dan twee hebben
of 1 dubbelrelais dat wel de hoge stroom aan kan.
tevens voordeel van autorelais is dat er intern direct een blusdiode of blusweerstand in kan zitten

Lambiek

Special Member

Als je het eerste schema wil gebruiken kan je de waarde's rond de NE555 gewoon aan houden.

D1, D2, D7, en D8, daar kan je bijv de 1N4007 voor nemen.
D3, D4, D5, en D6, dat moeten fastrecover diode's zijn, en die diode's moete ook de motor stroom aan kunnen.

Voor de relais kan je inderdaad gewoon twee Bosch relais of twee Hella relais nemen. Neem wel twee relais met een wisselcontakt, (net als in het schema) Dan heb je ook gelijk een rem functie.

Als je schema twee zou gebruiken, kan je ook de schakeling rond de NE555 gebruiken om je pwm signaal te maken.

Maar schema één is wat meer hufter proef, en uit je verhaal op te maken wil je dat ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

schema 1 gaat het ook worden. op de geautomatiseerde relais na dan. da kan altijd nog.

is er eigenlijk een goeie manier om de maximale stroom te achterhalen van de motor. want als je deze blokkeert neem ik aan dat de stroom omhoog gaat, maar motor kun je toch alleen meten als deze belast is. of was dat de weerstand van de spoel meten van een luidspreker (de impedance)

als ik een fet gebruik moet ik hem dan op 25A afzekeren of kan ik dan wel 30A afzekeren. weet niet of de zekering of de mosfet als eerste gaat. dit ivm je over had dat je het moet delen door 6 en de zekeringen trage zekeringen meestal zijn. bij piek slaan ze direct kapot. als je 25A zekering 26A op zit dan kan hij dat nog paar seconden vol houden. dan mag niet de mosfet net beschadigen. dus weet niet of 30A te hoog genomen is.

heb een supressor diode gevonden
5KP12A
IPP 256.3 A
UDb 13.3 V
UB 12 V
echter kan ik daar mee leven of moet ik andere waardes aanhouden.
dit met het in het achterhoofd te houden dat hij zowel 12volt kan krijgen als 14.5volt, wanneer we hem op de voorwagen gebruiken en op de accu van hem aansluiten. ergste geval zit je dan aan de 14.5volt

weet niet of conrad de goedkoopste site voor de onderdelen zijn is. of dat er een andere site is die deze dingen verkopen goedkoper is

zag ook
Type 1.5KE18A
Behuizing DO 201
IPP 60.3 A
UDb 17.1 V
Uitvoering Uni 1,5 kW peak
Fabrikant Littelfuse
UB 15.3 V

Op 11 september 2013 22:52:10 schreef trucker0werner:
als ik een fet gebruik moet ik hem dan op 25A afzekeren of kan ik dan wel 30A afzekeren. weet niet of de zekering of de mosfet als eerste gaat.

Een FET kan sneller kapot dan een zekering. Een 16A zekering, een 100A FET en een paar ms 200A en de FET is kaduuk en de zekering nog heel. Maar na een paar minuten 25A gaat de zekering er aan terwijl de FET heel blijft..... Kortom, het hangt er van af wie er als eerste gaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2013 22:52:10 schreef trucker0werner:
is er eigenlijk een goeie manier om de maximale stroom te achterhalen van de motor. want als je deze blokkeert neem ik aan dat de stroom omhoog gaat, maar motor kun je toch alleen meten als deze belast is. of was dat de weerstand van de spoel meten van een luidspreker (de impedance)

Motor blokkeren en de stroom meten, dat is de hoogste stroom die er kan gaan lopen. Maar ik weet niet of dat een erg goede methode is.

Staan er geen gegevens op de motor zelf, als je die waarde maal 6 doet zit je aardig in de richting.

als ik een fet gebruik moet ik hem dan op 25A afzekeren of kan ik dan wel 30A afzekeren. weet niet of de zekering of de mosfet als eerste gaat............

Neem maar van mij aan dat je fet het eerste gaat, die is sneller stuk dan je zekering, zeker bij sluiting.
Eigenlijk moet je de stroom meten als je dat goed wil beveiligen, maar dan komen er nog wat componenten bij. Nu hangt de source van de fet aan de gnd, daar moet je dan een shunt tussen zetten. Op het knooppunt van de source en de weerstand krijg je dan een spanningsval over de weerstand als er stroom loopt. Die spanning kan je meten en vergelijken met bijv een opamp, als de spanning boven de door jou ingestelde waarde komt laat je de opamp actie ondernemen. Maar dan zal je dat er bij moeten maken / ontwerpen.

Zelf gebruik ik deze vaak als diode.
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0080/090076...080aac.pdf

Misschien kan je hier iets mee.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-...toren.html
EDIT:
Die had ik al geplaatst zie ik nu. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ohja, De "blackdog" truuk: De fet fors overbemeten en de gate van de fet omlaagtrekken met een tor als de stroom te groot wordt (in zijn geval iets van 400A!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uit welke wagen komt deze stuurbekrachtiging? Heb vorig jaar voor iemand een elektrische servo pomp gehaald vanuit een Opel Vectra en daar zitten 2 dikke draden aan die zo goed als rechtstreeks naar de batterij gaan. Die pomp heeft elektronica aan boord om alles te regelen en zit er ook een dun stuur draadje aan. Na wat opzoekings werkt kom ik te weten dat dat type pomp onder werk omstandigheden dot +100A kan trekken.

Mijn raad probeer eens een test opstelling te maken en meet hoeveel stroom er gaat vloeien.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Lambiek

Special Member

Op 12 september 2013 12:08:09 schreef rew:
Ohja, De "blackdog" truuk: De fet fors overbemeten en de gate van de fet omlaagtrekken met een tor als de stroom te groot wordt (in zijn geval iets van 400A!).

In het geval van de TS kan hij iets doen met de reset_pin, pin_4 van de NE555. Die moet laag gemaakt worden bij overstroom.

EDIT:
Heb het schema aan gepast, zo zou je het kunnen doen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motorregelaar%20-%20met%20-%20stroombegrenzing.jpg
Heb het niet getest, dat moet je zelf maar doen.
De besturing kan je opzetten op een bread board, de hoofdstroom kan je uitbedraden. Let wel op de shunt, die moet het vermogen aan kunnen.
Met P2 kan je het schakelpunt van de opamp instellen, de stroom dus waarbij de fet's uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 12 september 2013 14:40:28 (43%)]

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Opamps zijn nogal traag. Ik zou gewoon de linkerkant van R8 aan de bovenkant van de shunt hangen. Je moet dan om de stroom in te stellen de shunt tactisch kiezen zodat er 0.6V over staat bij de gewenste maximale stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Traag, zal wel mee vallen zeker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zie dat je met de T1 dan de voeding van de pwm deel weghaalt. zo blijft het systeem wel werken maar je hebt totaal geen pwm signaal.

op zich als je het zo doet dan is alles hufter-proef volgens mij.
gevolg dat je het nooit kan overbelasten. het kan dan gebruikt worden tussen de 12 en 15volt zonder probleem, of moet ik voor de pwm deel een lm7812 tussen zetten zodat de spanning dan niet te hoog wordt weet niet of op deze schema 15volt op de ne-555 zet wat er dan gebeurt.
noem wel ff 15volt maar dat is ligt aan wat de wagen zelf aan spanning heeft, kan gerust lager uitvallen.
of is dit slimmer om aparte voeding van 12volt te geven. komt dan wel alleen meer bij.

enige probleem op conrad.nl
kan ik totaal geen shuntweerstand vinden

wat betreft d3 tot en met d6 welke kan ik dan het beste nemen als diode
5KP12A of de 1.5KE18A

staat nu zoveel tekst en elke stap verder zie ik dat me ervaring met zulke dingen niet zo ver is als van andere hier.
het makkelijkste is voor mij een kant en klaar schema met lijst met onderdelen zodat ik daar mee aan de gang kan.
maar dat is alleen handig als ik foto heb van de motor, dit zal ik morgen ff regelen. ben alleen bang dat er niks op staat.

zag net een stroombegrenzer op http://www.circuitsonline.net/forum/view/26860/3

Op 7 november 2005 23:52:42 schreef The Headhunter:
[afbeelding]
T1 is een power Tor welke word open gestuurd door de voeding .
Met r-pot kan je de spanning op de basis van T2 instellen
als je nu zorgt dat de spanning op de basis van T2 0,6v is als de stroom door de weerstand(R2) 2A is dan zal de stroom begrenst worden op 2A ofwel bij kortsluiting zal de stroom begrenst worden en dus de spanning wegzakken op de output.
dze is voor dc only

Als je over T2 nog een transistor zet met een potmeter waarbij de emitter aan de output zijde zit en de regel pot aan de input en de collectoren aan elkaar en je haalt D1 weg en vervangt deze voor een transistor precies omgekeerd aan T1 en de basisen aan elkaar en R1 gecopieeerd naar de output dan zou het zelfs AC geschikt kunnen zijn.

weet niet of dit ook een moglijkheid is. ziet er namelijk makkelijker uit dan iets met opamp. dat is namelijk iets wat ik alleen op de computer keer voor school heb gebruikt maar nog nooit in het echt mee heb gewerkt

t1 moet wederom weer 2 mosfets zijn

of is via een opamp makkelijker te doen
tevens welke programma kan ik gebruiken om schema neer te zetten en te testen of is die er niet, had vroeger op school crocodile clips
tegenwoordig is dat yenka maar dat vindt ik minder fijn om te gebruiken.

edit:
zag ook op http://www.hobbyelektronica.nu/17/17_75.htm
op basis van die schema ziet het er makkelijk uit en een goeie optie.
per amerage moet je weerstand van 0.65ohm hebben
in mijn geval moeten we dus 16.25ohm hebben. moet volgens mij wel weerstand zijn die 30A aankan ivm dat doorheen loopt

heb net de weerstand gemeten onbelast is hij 0.04ohm
dus inschakelen zal 300A worden en bij constant gebruik zal dat 20A zijn
kan dit zo kloppen of zeg ik hier iets verkeerds mee.
het gaat om een jtekt stuurhuis uit een peugeot 208

tevens zitten er 3 poten op en maakt niet uit welke van de 3 pak de motor reageert er al op.
heb een labvoeding van 0-20volt/0-16A gebruikt
bij het voeden valt hij direct stil ivm te grote stroom.

als ik later de snelheid regel met deze schema wordt de stroomsterkte dan anders

heb net de weerstand gemeten onbelast is hij 0.04ohm

Zo'n weerstandswaarde is niet "zomaar even" te meten. Hoe heb je het gemeten?

300A klinkt mij als "normaal" in de oren. Het zou mij verstandig lijken om een mosfet te pakken die die 300A aankan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

direct op de motor, echter zitten 3 pinnen hoe ik meet kom op 0.04ohm elke keer uit.
krijg echter de module niet nu uit elkaar ivm ik een poelie trekker moet hebben om de aandrijving van het asje af te halen.

als ik op een andere manier meet. met boormachine de motor aandrijven en dan de weerstand meten dan zit ik op 5ohm op zijn hoogst.
nadeel is dat de 16A voeding niet de stroom kan leveren. probleem is dat hij niet gemaakt is om de startstroom te leveren. constant draaien is wel mogelijk maar de aandrijving bij aanzetten niet

heb verder alleen een computer voeding die ik dan zou kunnen gebruiken.
die heeft wel genoeg amperage aan boord, is 1000watt voeding.
echter dan moet ik de voeding kunnen gebruiken maar dan heb ik nog een 21watt weerstand nodig, dit is voor als je hem "aanzet"door pinnen door te verbinden dat hij een minimale vermogen op moet hebben. daarna werkt hij gewoon normaal

Ik heb 5 multimeters (4 verschillende) en ze geven allemaal in de kleinste-weerstanden-stand 0.1 ohm als kleinste waarde aan. En ze geven als je ze3 kortsluit 0.4 ohm aan. Dus ofwel je hebt een "speciaal voor kleine weerstanden" meetinstrument, ofwel je hebt moeten truuken, maar ik begrijp nu dat je dat niet hebt gedaan.

Aandrijven en dan weerstand meten is onzinnig. De meter brengt een spanning aan en meet de stroom, of andersom. Dat verstoor je helemaal als je er aan gaat draaien.

Heb je getest of je voeding inderdaad dat minimum nodig heeft. Er zijn hier mensen die beweren dat veel computervoedingen een minimum nodig hebben, maar ik heb het bij metingen nog nooit kunnen constateren.

Computer voedingen zijn uitermate ongeschikt om motoren te voeden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik begrijp dat de 0.04ohm zeer laag is. je mag daar dan weer 0.03 aan overgangsweerstand afhalen. zoals eerder gezegd is het haast niet te doen om motor de vermogen te meten zonder hem aan te sturen. als er magnetisch veld is opgewekt dan heb je een andere weerstand in je spoel zitten.

daarnaast kom ik tot mijn spijt achter dat in de huis de aansluiting zit van de motor, moet dus proberen de motorhuis open te maken en kijken of ik daar op 2 draden de stroom kan zetten.

ecu zit in de motor zelf.
ik weet dat hij 20A max verbruikt als je hem in de auto hebt zitten ivm je dat afleest wat de amperage is in meting gegevens.
echter kan ik daar verder niet veel mee
ivm er 3 poten op zitten en als ik daar spanning op zet, hoe je het ook doet maakt niet uit. dan reageert de motor daarop. echter zoals gezegd voeding kan de inschakelstroom niet aan en slaat dan uit. maar de motor heeft dan wel halve tot hele slag gedraaid.

weet ook niet waarom er 3 zitten en of dit een 3fase wisselspanning motor is of dc motor is kan ik van buitenaf niet zien.
moet dan poelie eraf halen om bij te kunnen komen