Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Thevel

Golden Member

in buitentemperatuurzender begaf 1 van de twee AA's het al binnen een jaar, idem in een DCF77 klok..
Geen defect in de sensors? heb je de stroom wel eens gemeten.

Had een aantal jaar geleden een Alecto WS-3000 weerstation, telkens waren na een paar maanden waren de batterijen van de binnenunit leeg, bleek in rust continu zo rond de 1mA te trekken.
Het bleek dat de ontvanger continue aan bleef staan (fabrieksfout!)
Thevel

Golden Member

Foutje....

[Bericht gewijzigd door Thevel op 3 augustus 2016 22:37:11 (98%)]

Sine

Moderator

Kost wat meer, maar een "echte" 3V lithium cel in AA (Tadiran of Saft) is wat betrouwbaarder gok ik (en ms duurder)

Ik heb ze in de buiten zenders zitten, een enkele cel er in en de ander overbruggen (want 3V)

-edit-

Ja, duurder 5e / cel, maar half zoveel nodig ;)
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
Gisteren aan een tek plugin aan het meten en daarbij wilde ik even een diff plugin gebruiken (7A13) vanwege de DC offset mogelijkheden. Dus mainframe aan en nada. Even nog gekeken en bleek de 7A13 plugin zelf het probleem te zijn. Doorgeslagen tantaalje was het vermoeden, niet de eerste keer dat zoiets gebeurd.

Vandaag gekeken en inderdaad, een grote 100uF/20V druppel lag in sluiting. Vervangen met een nippon chemicon elco. Meteen maar even twee jamicon's vervangen met twee andere nippon chemicon elco's, ooit eerder al twee tantaaltjes vervangen. Moet 10uF/50V zijn, vervangen door 10uF/100V types. Lekker klein en "nieuw".

Plugin weer in het mainframe en weer nada, nog steeds alles donker. Bleken de nieuwe 10uFs het probleem te zijn. Waarschijnlijk te lage ESR waardoor de voeding in het mainframe niet wil ??? Ondanks dat er spoelen tussen mainframe en elco's zitten. Maar kon geen sluiting oid meten.

Toen maar een paar philips 10uF/63V erin gezet. Wat ouder spul, denk uit Deurne. Dan werkt het ding weer. Kan ik weer verder met de 7S11. Daar zit nog een fout in de amp achter het geheugen. Een 7T11 heb ik ook :)
maartenbakker

Special Member

Zeker weten dat die nieuwe 10u's er niet verkeerdom inzaten? Een tantaaltje heeft sowieso al een lage ESR dus dat zou niet mogen uitmaken.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Bij mijn weten niet nee, maar kan het nu niet meer controleren. Ik denk nu dat het niet eens tantaaltjes waren, maar slecht geworden gewone elco's. Even naar een foto gegoogled en het lijken normale axiale elco's (http://www.amplifier.cd).

Volgens de componentenlijst zijn het in ieder geval allemaal electrolytics. Maar die 100uF was een grote druppel met kleuren voor de waarde aan te duiden (bruin/zwart/paars).

Maar het ding werkt weer, da's het voornaamste. En als ik van de eerdere reparatie af was gebleven, had het wat minder lang geduurd. Al viel het nu ook nog wel mee.

[Bericht gewijzigd door guidob op 4 augustus 2016 00:01:14 (71%)]

Ik gebruik Lidl alkalines in 3 temperatuursensors, nooit problemen en gaan jaren mee.
Een hangt buiten; de andere zitten in de koelkast in koel en vriesruimte (wel zo handig...). Zelfs bij -21 graden geen probleem...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
High met Henk

Golden Member

Heb een Victron omvormer van 750VA in mijn auto gebruikt en die geeft wat problemen.
na opstartprocedure geeft hij netjes 230V af, maar statusledje knippert.
En na 30 seconden valt het statusledje uit en de spanning weg.

aan en uit en hij doet hetzelfde weer.

OKEE leuk probleem, maar WAT wil dat knipperdende statusledje nu zeggen?

Dan pak je de manual erbij: WAAR HET DUS NIET INSTAAT!

Dus mail je Victron met je vraag: en het volgende filmpje erbij: https://www.youtube.com/watch?v=fi1CeKjySJ8

Krijg je een antwoord terug:
bij de eerste opstart horen de lampjes te knipperen dat is een zelftest.

Duh dat doet hij, maar het statuslampje blijft knipperen, zie het filmpje
reactie terug:
heeft u een last aangesloten?

Ja, dat is een keithley 2000 omdat die niet zoveel vermogen trekt (slechts 22VA), stond ook in mijn vorige mail

Dus maar gebeld:
Meneer, doet hij dit ook zonder last?
JA
Meneer, er zit een power safe mode in, misschien werkt die
Ja, maar die is uit als de jumpers off staan (stond ook in 1e mail).
Meneer, mijn collega heeft ook al gezegd dat de status led uit moet zijn
NEE, die vraag heeft hij niet beantwoord! Dat is nu net mijn vraag, wat geeft die statusled aan? Wat betekend dat knipperen?

Enfin, na 5 minuten telefoneren ben ik nog geen stap wijzer met dit ding....
Enige wat ze zeggen: hij is defect, dus stuur hem maar terug via een dealer....

Maar ik vind het wel een ENORME blunder dat NIEMAND mij kan vertellen wat die statusled op het ding nu voor status aangeeft!
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Hij doet het wel. Hij doet het niet. Hij doet het wel. Hij doet het niet. Hij doet het wel. Hij doet het niet. Hij doet het wel. Hij doet het niet. Hij doet het wel. Hij doet het niet.

Maar doet hij nu hetzelfde als je wel een redelijke last aansluit? Misschien zijn ze die jumper vergeten in de software of zo.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 4 augustus 2016 19:56:45 (26%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Golden Member

Gokje.. De stroom meting doet het niet, want de last led gaat niet branden.

Heb er ook even een boormachine opgehad en resultaat is hetzelfde..
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Golden Member

Fijn, CO weet meer dan Victron van hun eigen produkten duidelijk.
TNX, mijn vermoeden lijkt waarheid te worden, stroommeting doet het niet.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
In mijn studietijd repareerde ik veel radio's en tv's. Op een dag ging ik een radio/platenspeler-combinatie repareren. Maar ja. Hoe zet je hem aan? Ik zoeken, zoeken. Bleek dus dat je de volumeknop moest uittrekken. Dan sla je ook niet echt een goed figuur.
Heb je er nog garantie op, en zo niet, ga je zelf even kijken aan de binnenkant?

Die stroommeting is waarschijnlijk gedaan met een hall sensor, stroomtransformator, of een meetweerstand met versterker. Zeker bij een hall sensor kun je de voeding en het uitgangssignaal gemakkelijk controleren.
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Golden Member

Nee geen garantie, ik had hem even geleend voor een klusje, maar hij heeft het niet overleefd dus...

Was al een inruilertje aldaar.

Even gekeken de stroommeting zelf zit op de schucko PCB en die doet het gewoon.
22 VA lijkt 0.6 VAC op te leveren en 150W kolomboortje levert 6 VAC...
Dus das nog goed. die stroommeting gaat in het opstaande printje, waarvan victron het handig leek om dit met rode lak te kwasten op de achterkant...

Echter even krabbelen leverde een 16F886 op: een PIC dus. Ik kan de banen slecht volgen door de lak, maar gokje dat er een weerstand netwerkje voor zit en dit naar de AD van dat ding gaat. en ook een wilde gok dat dat ding bijna alle functies die auxilary zijn aanstuurt. Ook de LED's. Het ding loopt dus wel.

3 opties over:
De weerstand netwerken zijn niet goed
of de AD converter is overleden...
Of er zit ergens een slecht contact.
We gaan op onderzoek uit! Dit moet te fixen zijn, mits de AD converter nog heel is. Feit dat de uC loopt geeft nog iets hoop
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Lambiek

Golden Member

Je zou ook hier nog even kunnen informeren Sven.
https://www.stroomwinkel.nl/
Je moet vragen naar Norman.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Golden Member

Hmm 82 ohm tussen de stroommeting op de PCB kan niet goed zijn... SOMEWHERE SOMETHING IS VERY wrong...
Trekt de stroom sensor signaal dus omlaag.

Maar PCB is niet te volgen.. IS een multilayer

EDIT: norman gesproken, maar wordt geowon vervangen, weet in welke PCB de fout zit en ga toch nog even kijken, want ik VERMOED dat ik zelfs weet wat voor component er defect is (ik denk een transiënt/zener diode die doorgeslagen is)

alleen WAAR zit die op de print?

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 5 augustus 2016 11:00:26 (41%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Ik wilde laatst even snel met een Pickit2 een print/pic programmeren. (Was een print die direct aan de netspanning is verbonden)
Resulteerde in een plof, gefrituurde pickit2 en moederbord, en gesprongen stop... (normaal gebruik ik een batterijgevoede laptop, dan is er geen probleem)

Maar ja, haast he...
Ga nu toch maar eens een geisoleerde USB kabel kopen...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 3 augustus 2016 22:37:45 schreef Sine:
Kost wat meer, maar een "echte" 3V lithium cel in AA (Tadiran of Saft) is wat betrouwbaarder gok ik (en ms duurder)

Ik heb ze in de buiten zenders zitten, een enkele cel er in en de ander overbruggen (want 3V)

-edit-

Ja, duurder 5e / cel, maar half zoveel nodig ;)


Die cellen kende ik niet, dat lijkt inderdaad een beter alternatief als je gebonden bent aan de AA maat. Bedankt voor de tip.
DutchEngineer

Golden Member

Op 6 augustus 2016 15:33:20 schreef Arco:
(normaal gebruik ik een batterijgevoede laptop, dan is er geen probleem)

Lijkt mij niet prettig om dan een usb poort aan te raken
't blijft uitkijken ja... ;)
Daarom ga ik maar eens een isolator bestellen. (betaalbare gevonden; meeste zijn 100...200 euro: http://muc89.com/isar520.html )
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 6 augustus 2016 15:33:20 schreef Arco:
Ik wilde laatst even snel met een Pickit2 een print/pic programmeren. (Was een print die direct aan de netspanning is verbonden)
Resulteerde in een plof, gefrituurde pickit2 en moederbord, en gesprongen stop... (normaal gebruik ik een batterijgevoede laptop, dan is er geen probleem)

Maar ja, haast he...
Ga nu toch maar eens een geisoleerde USB kabel kopen...


herkenbaar, laptop, logic-analyzer en pickit in rook op. heb er wel even beduusd naar zitten kijken.
gr A
sprak er recent nog 1 die alle hdmi poorten op een week oude lcd tv stuk had, hdmi kabels gewisseld terwijl de boel aanstond. ondertussen de digitv provider over de telefoon maar uitschelden :P
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Elko,s testen met een dure tester, blijkt de elko nog geladen te zijn, resultaat een vonkje en de pic processor naar de andere wereld.
Duur lesgeld...........
Jinny

Golden Member

Dat is mij ook al eens overkomen, helaas....
Gelukkig geen -dure- tester...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..