Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dat zijn je fingerprints :-(
Ken het probleem, ooit met plexiglas bakjes op een brillenbeurs gehad.
Dan wil je natuurlijk dat alles kraakhelder is !
Helaas door het verlijmen waren overal witte vinger afdrukken te zien oeps.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
Op 29 oktober 2013 21:27:41 schreef darkpinguin:
Dit weekend begonnen aan mijn LED-kerst project (26x13cm). Bestaande uit bijna 150 LED's, ruim 300 gaatjes van 1mm geboord, en heb ze vastgelijmd met de onderkant van de LED op plexiglas. Nu komt het vervelende: alle LED's zijn wit uitgeslagen van de secondelijm. Nu moet ik ze allemaal gaan schoonmaken zonder dat ze losgaan of dat het plexiglas beschadigd. Heeft iemand hier ook een oplossing voor toevallig?


Secondelijm reageert op o.a. Huidvet. Ontvetten met een sterke ontvetter als remmenreiniger? Dat verdampt ook snel.
LetterHenk

Golden Member

Bij het testen van de trafo uit dit draadje
Een klassieke rooie op de rooie zwarte op de zwarte verwisseling.
Eerst veel rook, waarna alles opvlamde.
Gelukkig voor mijn neus op het buro, stekker was er snel uit.

De overblijfselen van de krokodillesnoertjes.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/trafo-01-04.jpg
Action expresses priorities LH
Shiptronic

Golden Member

Doe jezelf eenplezier en gooi die draadje's gelijk in de vuil bak, die dingen maken rete slecht contact, de drad zelf heeft al een te hoge weerstand, al lopen er de goede stromen de fikken ze alsnog af :( ( en dan bedoel ik degene die je op de foto zie, maar de rest van het setje)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 30 oktober 2013 12:30:49 (16%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Ik deel je mening over de kwaliteit van die snoertjes. Maar in dit geval hebben ze er (mogelijk) voor gezorgd dat de trafo er zonder kleerscheuren vanaf kwam.
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
@LetterHenk, ik ooit es dezelfde kabeltjes gekocht.
De kroko's zijn wel van matige tot goede kwaliteit dus heb
Ik ze allemaal gestript en nieuwe draden aan gesoldeerd afkomstig van een sloop pc voeding. Ze hebben de ideale dikte én lengte :)
I hate DS18S20 toestanden ;)... not anymore. New challenge DS3231 :)
Update maken van een schakeling en dan de verkeerde revisie stand gebruiken... :S
LetterHenk

Golden Member

@Shiptronic
Ik vind de draadjes toch wel erg handig om ff snel eea aan elkaar te knopen. Daar kleven zoals te zien ook gevaren aan, maar zolang er niet teveel stroom loopt gaat dat prima :+

pros heeft ook wel een punt, wat was er gebeurd met dikke kabels? Ik had overigens een proefopstelling met een brug en elco, elco was omgepoold.

Tip van bordje is ook een goed idee, dat ga ik doen met de kroko's van de doorgefikte kabeltjes.
Action expresses priorities LH
blurp

Golden Member

Fout een: gewoon twee willekeurige draadjes uit een CAT5 kabel gebruiken voor RS485.

Over 30m werkt het toch wat beter als je de A en B op een getwist paar aansluit (en de GND elders) i.p.v. GND en B op een paar, en A op een ander paar.

Fout twee: Erop vertrouwen dat de 'A' en 'B' labels die de fabrikant van de omvormer op zijn apparaat zet volgens de spec zijn (A neg, en B pos).

Afijn, als je A en B inmiddels op een paar hebt is het een kwestie van twee draadjes omdraaien.

Fout drie: Verwachten dat zo'n goedkoop USB->RS422/485 kabeltje van de chinees biasing op zijn RS485 pinnen heeft.

Dat heeft hij natuurlijk niet (weerstanden kosten geld) dus is de line nooit echt idle. Gelukkig kan ik weerstanden wel betalen; of heb ik nog wel een paar weerstanden van ordegrootte 5k-10k liggen.

Allesbijelkaar een leuk avondje debuggen.
Een paar jaar gelden een Alpine PXA-H700 aangeschaft en na wat reviews te lezen (ding was al een aantal jaar oud) toch maar eens de MCLK-mod gedaan (dit is een propere MCLK op de analoge ingang chip zetten = geen ruis meer op analoge ingangen).
Nu een week ofzo geleden begon ineens mijn audio in de wagen weg te vallen of zelfs een hoog frequent toon door de luidsprekers te jagen (af/op zetten van radio was het meestal weg). Mijn stoel naar voor gekanteld (rij nu met een Pug partner rond met maar 2 stoelen) en wat aa nde kabels wringen om te zien of het geluid terug komt en jawel, als ik aan display kabel kom komt het geluid terug, soms voor even soms voor lang, tot een paar dagen gelden geen geluid mee :(.

Gisteren de unit eruit gehaald en vandaag wat getest.
Blijkbaar was de draad die ik gebruikte voor de mod (brug tussen 2 in lijn spoelen) langs 1 kant amper soldeerbaar en was dus losgekomen.
Ok andere draad ertussen (overschot van weerstanden enzo) en nog steeds geen geluid zelfs start ie niet meer op hierboven op een voeding :| alles uit elkaar gehaald aantal spanningsregelaars na gesoldeerd, mocht niet baten. De ingangsspanning dropte naar 1V, voor een voeding van 13.8V 20A is dat hard. De zener dat aan het begin staat van de 12V lijn er tussen uit geknipt, mocht ook niet baten. Nog eens alles na gesoldeerd en dan ineens licht.

Ok maar nog steeds geen signaal op die mclk, ow wacht er mout muziek aan. Terug naar de wagen alles ingebouwd en gaan terug muziek.

Moraal van het verhaal: zie dat je geen klodders hebt als je na soldeerd.
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fatbeard

Honourable Member

Op 1 november 2013 22:13:32 schreef blurp:Fout twee: Erop vertrouwen dat de 'A' en 'B' labels die de fabrikant van de omvormer op zijn apparaat zet volgens de spec zijn (A neg, en B pos).


Dan hebben AD, TI, Sipex en noem er nog maar een paar toch het dus fout in hun datasheets? En Linear Technology zou dan zowat de enige zijn die het correct doet? Ik heb zo mijn twijfels...

Ik heb ook op wikipedia gekeken, daar staat inderdaad wat jij zegt. Maar verreweg het merendeel van de beschikbare documentatie van verreweg het merendeel van chipbakkers zegt precies het omgekeerde. En veel van die documentatie bestond al ruim voordat wikipedia (of zelfs het internet) het levenslicht zag.

Ik ontwerp vaak genoeg spullen die met RS485 of RS422 moeten communiceren, en hanteer alleen de termen T(R)X+ en T(R)X-, die zijn tenminste één-eenduidig. Vervolgens zeer zorgvuldig nalezen in de datasheets wat op welk ICpootje moet, en dat werkt altijd.
Welke pennenduwer de 'namen' A en B verzonnen heeft: geen idee, maar die zouden we alle verspilde manuren eens in rekening moeten brengen...
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet.
blurp

Golden Member

De namen A en B, en hun polariteiten (- en + resp) komen uit de RS485 spec, die tegenwoordig TIA-485 heet.

Dat AD, TI, Sipex en weet ik god wie nog meer het fout hebben veranderd de standaard niet. Ook niet als de chipbakkers eerder waren, zij zijn degenen die in hun datasheet de standaard noemen. Wikipedia was wel later, maar wel correct...

Zelfs als de fabrikant eerder was dan de standaard, als de fabrikant de standaard noemt heeft ie hem te volgen.

Uiteindelijk zijn namen als TX+/TX- (of TXP/TXN, wat bij SFP's gebruikelijk is) inderdaad veel duidelijker.
Voor mijn werk moet ik werken met CMSIS-RTOS. Bij het debuggen gebeurde de raarste dingen. Timers werden niet aangeroepen. Signals kwamen niet goed door. Uiteindelijk bleek het probleem te liggen bij het includen van cmsis_os.h.

c code:
 
#include "..\rtos\cmsis_os.h" //werkt niet
#include "rtos\cmsis_os.h"    //werkt wel
 


Mijn main.c stond niet in een map, maar in de root van de projectmap. Ik had het includen uit een ander project gekopieerd. Blijkbaar vond de compiler een hele oude versie van cmsis_os.h in de map van Keil. Een niet-werkende versie.
Sonytech

eeuwig verbannen

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op 20 juli 2014 16:17:16 (100%)]

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Was vandaag eens lekker bezig met mijn projectje een elektronische compressieverschiltester.(automotive)

Eindelijk eens even tijd hiervoor .

Moest op mijn lab voeding een 78l05 testen wanneer de spanningsval kritisch werdt .

Ik weet het hier heb je datasheets voor ! maar geen zin om te googlen.

Afin de voeding aan en aansluiten maar .

Verrek de current limiter brandt Hmmm geen spanning wat is dat nu weer?!

Display current gaf aan 20 m.A en voltage 0.500 volt max en niks kunnen stellen .

Het apparaat maar eens open gegooid niks te zien .

Een half uur aan googlen geweest voor een schema kwam veelvuldig C.o tegen met gelijkwaardige topic's maar geen schema .

Dan maar eens met gezond boerenverstand op zoek .

Een vrachtje weerstanden gecontroleerd en wat dioden etc .

Om er vervolgens achter te komen dat de current limiter op nul stond en meteen ingreep AAAARRRGGGGHHH.

Een halve middag naar de KL@#%te .

Goed zo daan slaap jij ff lekker verder.
Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fatbeard

Honourable Member

Hmmmm.... Klinkt bekend. Ben daar zelf ook wel ingestonken.

Vanaf dat moment zet ik éérst de stroombefrenzing op een aannemelijke waarde met kortgesloten uitgang, dat scheelt BAKKEN.

Iets recenter: apparaat wil niet opstaten, bij de (audio) OK-melding wordt de boel gereset. Heeft me een dik kwartier gekost om uit te vinden dat de ingestelde stroom van 100mA tòch te laag was...
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet.
ritmeester

Golden Member

Het zou ook eens tijd worden dat ik hier een keer wat ga plaatsen wat een keer gaat het mis :-) Hoe vaak het ook goed gegaan is :-)

Bordje ontwikkeld en laten maken bij seeed. Onderdelen erop gesoldeerd, schoongemaakt met IPA en een ultrasoonreiniger. Stroom erop gezet, er ploft niets. :-) Mooi gedaan Ritmeester :-)

Maar dan beginnen de problemen. MPLAB X met de Pickit3 ziet de PIC niet. Pickit2 ziet de PIC wel. Raar maar waar. Met de Pickit2 kon ik wel programmeren. Mooi! ook dat lukt.

Maar het opstarten van dit bordje wil niet, niets doet het. Wat blijkt? Één klein foutje heb ik gemaakt waarvoor in nota bene in een ander topic al voor gewaarschuwd had.

In Eagle had ik de voeding van 5.0V gekopieerd naar 3.3V en alle waarden aangepast maar NIET het label naar 3.3V veranderd. Shit happens.

Toch nog maar een foto van mijn noeste arbeid. Alles kan zo de OTTO/ Kliko in.

Inmiddels heb ik dit aangepast en Seeed is alweer druk bezig en FedEx laat het vliegtuig alvast warm draaien. :-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04184.jpg
I love it when a plan comes together !
4 laags multilayertje? Tsja krijg je niet meer goed, wat een zonde, ziet er zo mooi uit! In de vitrine hangen dan maar.

Afijn heb ik er ook nog een, niet van mezelf maar van een stompzinnige fabrikant die het niet snapt of kleurblinden in dienst heeft.
Ik had een tijd geleden een PIR sensor onder mijn carport die eraf moest omdat ik het plafond ging verbouwen.
Draad kleuren: bruin/blauw/zwart => kat in het bakkie dus?

Nee, het ding aangesloten, met veel moeite het ding vastgezet wat blijkt, (led) lampen branden voortaan eeuwig.
What the f*&^%#^k is dat nu weer.. na openmaken van de hele schakeling en de interne bedrading na te lopen: blijkt de fabrikant de zwarte te gebruiken als fase en de bruine als schakeldraad. Maandagmorgen gemaakt denk ik.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Ruim 33 jaar geleden liep ik stage in een ziekenhuis, waar ik een zeer gevoelige stroommeter moest ontwerpen en bouwen. Met een speciale elektrode konden de artsen dan tijdens de bevalling het zuurstofgehalte in het bloed van de baby in de gaten houden.

Aangezien de meeste ouders het niet leuk vinden als je hun baby al tijdens de geboorte opblaast moest er een speciale "medical grade" isolatieversterker in die meter. Destijds waren dat van die dure (een paar honderd gulden) hybride blokjes van AD. Om de schakeling te testen had ik de print, met daarop onder andere de isolatieversterker, aan één kant in de bankschroef geklemd, dan heb je immers de minste kans op lekstromen.

Een collega kwam belangstellend kijken hoe het ging, leunde over m'n tafel, en ongemerkt ook tegen de print. Een droge knap en de isolatieversterker isoleerde plotseling wel heel erg goed... Niet alle zwarte blokjes blijken foolproof ingegoten te zijn. Jaren later mocht ik een keer bij het NLR trilproeven meemaken met een print die mee moest met een raketvlucht, en intussen ben ik er wel van overtuigd dat je bij het ontwerpen van printen niet alleen over de schakeling maar ook over mechanische krachten moet nadenken.
Wie heeft dat ding dan ooit geinstalleerd ? :-)
En jij had moeten opletten met verwijderen :p
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
Op 5 maart 2014 20:49:08 schreef Gadget_inc:
Wie heeft dat ding dan ooit geinstalleerd ? :-)

Mijn vader...
En jij had moeten opletten met verwijderen :p

Tsja klopt, maar zoiets verwacht je niet en het zat met een 3G0.75 aangesloten dus niet direct te zien wat wat is, daarom staat het ook hier.

Er schiet me nog wat te binnen nu ik RonV zijn verhaal zie.
Ik heb eens stage gelopen ook zo'n 35 jaar geleden. Ik moest voor een klant even een digitale paneelmeter testen of ie nog goed was.
Ding op de werkbank gelegd, was een versie met print trafo erin.
220V erop (nog geen 230 toen) en KABAM. Wat?? Bleek het een 24VAC versie te zijn. Ik had er voorheen al tientallen van in mijn handen gehad en die waren allemaal 220V, assumption is the mother of all screwups.

Wat nog erger was: De klant zat voor in de lobby te wachten....
Ik heb het ding in een recordtijd van 5 a 10 minuten gerepareerd: Alleen de printsporen naar de trafo waren er (letterlijk) uitgebrand.
Die netjes hersteld (met wirewrap draadjes deden we dat toen) en het ding bleek gewoon goed te zijn. Ik heb het volgens mij nooit verteld.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Bleek het een 24VAC versie te zijn. Ik had er voorheen al tientallen van in mijn handen gehad en die waren allemaal 220V, assumption is the mother of all screwups.

Op de middelbare school had ik daar ook een variant van. Lampen in een prikkabel draaien doe je het liefst met de spanning er op, dan weet je gelijk of een lamp goed zit. Moet er alleen geen 12 V lamp (uiterlijk precies gelijk aan de rest) tussen de 220 V lampen zitten. Gelukkig lag de kabel nog wel op de grond, want de lamp knalde finaal uit elkaar.
EricP

LED Hater

de fijne prikkabel lampen van 15w , daar heb ik ook nog wel ervaring mee.. jaarlijks feest op t werk waar een 200 meter van die snoeren werden gehangen, onder spanning de lampen erin gedraaid. alles goed na een berg kapotte lampen eruit te mikken en wat fittingen die sluiting trekken. hang je de lampen op, tikt er even 1 tegen een tentmast aan en spat over 4 meter uitelkaar. als lampen heet zijn gaan ze nogal..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
12 V lampen kunnen het ook als ze koud zijn...