In mijn HBS-natuurkundeboek werd een transistor beschreven als zijnde een "kristalbuis"....
Misschien heeft dat journaille hetzelfde boek gehad?
Golden Member
Golden Member
Golden Member
[Bericht gewijzigd door ohm pi op 25 april 2017 20:49:11 (16%)]
Golden Member
Golden Member
Op 26 april 2017 17:02:02 schreef evelo:
Blijkbaar dan toch geen zo'n rare omschrijving.
Ik heb in mijn opleiding en werervaring nog nooit iemand over een kristal horen spreken als die een halfgeleider bedoelde.
Golden Member
Op 26 april 2017 17:10:05 schreef mel:Net zoals je een normale kristaloscillator trimt, maar naar mijn herinnering kan het hier ook naar aanleiding van de helderheid van het licht (maar ik kan me vergissen)
Nooit van gehoord, Tidak, maar dat zegt niks.
Hoe wil je zoiets dan afregelen?
Op 26 april 2017 17:02:02 schreef evelo:In Philipsliteratuur van de jaren '70 zou je het wel tegen moeten komen. Daar waren ze ook vrij strict met gebruik van jargon, er was zelfs een boekje waarin de technisch-schrijvers het juiste woord konden opzoeken.
Blijkbaar dan toch geen zo'n rare omschrijving.
Ik heb in mijn opleiding en werervaring nog nooit iemand over een kristal horen spreken als die een halfgeleider bedoelde.
Op 26 april 2017 15:49:43 schreef Tidak Ada:Dan geeft het kristal geen licht, maar het gas er omheen. Zo staat het ook beschreven in dit document http://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/Leuchtquarz%2EPDF
Nee het is een verschijnsel waarbij elektronen een energieniveau omlaag vallen (een lagere schil), waardoor een lichtquant vrijkomt, net als bij een neonlampje.
.
Golden Member
Golden Member
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 30 april 2017 15:28:58 (66%)]
Golden Member
Golden Member